Kävin hoitokodissa katsomassa mummoa ja hoitajat
Istuivat kahvihuoneessa. Niin tyypillistä, etten tiennyt itkeäkö vai nauraa. Mikseivät he tee töitä?
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap..mikset hoida itse läheistäsi? Ai niin, se oma elämä 🙊*oops*
Taas tämä. Hoitaja saa palkkaa muiden vanhusten hoitamisesta ja sanoo omaiselle että hoida ite!
Miksi hoitaja itse ei hoida kotonaan omia lapsia ja omia vanhuksia? Ai kun se oma elämä ja rahantarve perheelle työstä.
Seliseli 😂
Jos ei hoitajan antama hoito kelpaa, miksi et hoida itse? Daa ei oo aikaa ja se haiseva ja passuuttava mummo ei ehkä olekaan niin kiva yli 30 min annoksina.
Juu ja hoidin lapseni kotona ja mummonkin kunhan se aika tulee.
Puspus pullahiiri ruikuttaa osaat 😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät etteivät tehneet siellä töitä?
Öö ai eväsrasiat nokan edessä?
Niin, ehkä olivat ruokatunnilla? Menepä varsin ja kokeile tehdä joku 8h työvuoro palvelukodin hoitajana ja älä syö äläkä käy vessassa koko vuoron aikana, nämä kaksi asiaa kun ovat välillä suorastaan ylellisyyttä hoitajalle. Mieluiten niin, että on saunotukset ja mahdollisimman monella asukkaalla vatsa toimii ja toki mieluiten vaippaan. Mieti sitten päivän päätteeksi uudestaan, luonnistuuko paremmin jos välissä kertaalleen syö ja toisaalleen juo kahvit.
Ei se ollut pointti, vaan että iso osa työpäivästä käytetään taukohuoneessa juoruiluun ja vanhusten (osa sotaveteraaneja) hoito jää leväperäiseksi. Tähän pitäisi tulla muutos.
Enpä ole tuollaista työpaikkaa hoitoalalla nähnyt. Potilaita on niin paljon ja hoitajia niin vähän, että jos oikeasti aika menisi kahvihuoneessa, ei ketään edes hoidettaisi. Ei sitä muutenkaan ehditä kuin pakolliset, kun hoitajamitoitus on 15 potilasta ja 2-3 hoitajaa, joista yksi vielä lääkevastuussa. Käytäpä järkeä ja mieti kuinka paljon nuo 2-3 kuitenkin vuorossa tekevät, jotta kaikki tulevat hoidetuiksi.
Selitä sinä minulle, joka en ole hoitoalalla:
MIKSI KAIKKIEN PITÄÄ OLLA TAUKOHUONEESSA SAMAAN AIKAAN?
Miksi ei riitä se, että yksi edellisen vuoron hoitajista kerralla on antamassa raporttia, vaan siellä pitää olla kaikkien samaan aikaan? Miksi ruokataukoa ei voi pitää yksi kerralla ja mieluummin sellaiseen aikaan, kun osastolla on joku muu, esim. ruokaa tuova henkilö, joka voi tarvittaessa hälyttää hoitajan apuun?
Niin, me tiedämme kyllä, mikä on se olennainen elementti, joka puuttuu silloin, kun juo kahvia tai syö yksinään.
Oikeasti ne 2-3 ihmistä ehtivät tehdä paljon enemmän työtä, jos kahvihuoneessa KOKO PORUKALLA istuminen jätetään vähemmälle. Tätä ne ihmiset tarkoittavat, kun puhuvat hoitotyön tehostamisesta.
Tarkoittavat sitäkin, että joissakin tapauksissa yksi osaava hoitaja selvittää asian minuutissa, kun kahdella osaamattomalla menee 10 minuuttia eli yhteensä 20 minuuttia työaikaa.
Voi härregyyd, miten yksinkertaiselta vaikutat. Perehdy terveystieteiden graduihin ja väitöskirjoihin dokumentoinnista ja tiedon siirtämisestä hoitotyössä. Kyseessä on yksi erittäin merkityksellinen osa-alue, jonka merkitystä et ymmärrä (saati muutakaan hoitityöstä, koska et ole alan ammattilainen). Aihetta ja esim. hiljaisen raportoinnin riskejä on tutkittu paljon.
Selitä sinä kun tiedät. Mikä on se lisäarvo, jonka KAIKKIEN edellisen vuoron työntekijöitten läsnäolo tuo verrattuna siihen, että vain yksi vastuuhenkilö olisi raportilla, tai jokainen olisi erikseen vuorollaan, mutta yksi kerrallaan?
Olisitko ystävällinen ja kertoisit minulle ja muille yksinkertaisille, joiden mielestä se käytäntö on aivan hyvä, mitä monissa laitoksissa toteutetaan. Siis se, että yksi lähtee raportille ja toinen jää osastolle, jos siellä on useampi kuin yksi hoitaja samassa vuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen iltavuorossa 11 asiakasta ja yksin hoidin kaikki. Oli vessaan vientiä, ruokailu/syöttämistä ja astioiden tiskaus, iltatoimia, lääkkeen antoa, mittailua (verensokeri, verenpaine), jalkojen ihon hoitoa, muistuhäiriöisen rauhoittelua, ahdistuneen lääkitsemistä ja rauhoittelua ja odottelua että lääke alkaa tehoamaan (että pääsen muiden asukkaiden luo).
Tuolla paikassa kiire on niin hirvittävä, etten missään aiemmin ole törmännyt. Sitten pamahtaa vielä omainen joka sen sijaan että voisi olla oman omaisensa kanssa, haluaa käyttää vierailustaan 80% juttelemiseen niitä
näitä, purkaa omaa ikävää tilannettaan ja vaikeuksiaan .. samalla yritän hoitaa sitä päivällisruljanssia siinä eikä omainen tajua etten ehtisi, vastailen kilttinä siinä touhun lomassa ..Tauon onneksi ehdin pitää, tosin silloinkin on mahdollisuus että puhelin soi turvan tai omainen soittaa tai joku muu. Ja sitten on pakko lähtee katsomaan turva, tai vastata ..
Ota yhteyttä ammattiliittoon ( turhaan), työsuojeluviranomaiseen ( myös turhaan) ja AVI:n sosiaalitarkastajaan, joka on se viimeinen apu. Ymmärtänet, että osaston henkilöstömitoitus on väärä ja siihen saa apua AVI:n kautta. On tavallista, että henkilökunta itse tekee kantelun, kun mikään muu ei auta.
Toiseksi olisit ohjeistanut omaista ottamaan yhteyttä kunnan tai yksityisen laitoksen johtoon henkilöstömitoituksesta. Olen tehnyt niin, ja suureksi hämmästykseksi kunnan laitoksessa vakinaistettiin 5 virkaa.
No ei se omainen valittanut henkilöstömitoituksesta, se oli ihan tyytyväinen kun sai purkaa asioitaan minuun, samalla kun tein töitäni.
Osastollamme tiedetään alimiehitys,
siihen on puututtu mutta mitään ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap..mikset hoida itse läheistäsi? Ai niin, se oma elämä 🙊*oops*
Taas tämä. Hoitaja saa palkkaa muiden vanhusten hoitamisesta ja sanoo omaiselle että hoida ite!
Miksi hoitaja itse ei hoida kotonaan omia lapsia ja omia vanhuksia? Ai kun se oma elämä ja rahantarve perheelle työstä.Seliseli 😂
Jos ei hoitajan antama hoito kelpaa, miksi et hoida itse? Daa ei oo aikaa ja se haiseva ja passuuttava mummo ei ehkä olekaan niin kiva yli 30 min annoksina.
Juu ja hoidin lapseni kotona ja mummonkin kunhan se aika tulee.
Puspus pullahiiri ruikuttaa osaat 😘
Entä miten yhdistät lapsen ja mummon hoidon? Tilanne elävästä elämästä: Mummolla oli kova iltavillitys ja piti juosta hänen perässään, lapsi itki ääneen väsyneenä " tuu äiti lukeen iltasatu, että pääsen nukkumaan", ja seuraavana päivänä oli koulupäivä.
Miten sinä olisit tämän tilanteen ratkaissut?
Minä laitoin mummon oven lukkoon ja lähdin laittamaan lapsen nukkumaan, kun itse olen tehnyt lapseni autuaan tietämättömänä siitä, että joudun hänen mummonsa omaishoitajaksi. Siksi katsoin olevani enemmän vastuussa lapsesta. Tämän jälkeen löytyi kyllä mummolle laitospaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ehkä olivat ruokatunnilla? Menepä varsin ja kokeile tehdä joku 8h työvuoro palvelukodin hoitajana ja älä syö äläkä käy vessassa koko vuoron aikana, nämä kaksi asiaa kun ovat välillä suorastaan ylellisyyttä hoitajalle. Mieluiten niin, että on saunotukset ja mahdollisimman monella asukkaalla vatsa toimii ja toki mieluiten vaippaan. Mieti sitten päivän päätteeksi uudestaan, luonnistuuko paremmin jos välissä kertaalleen syö ja toisaalleen juo kahvit.
Ei se ollut pointti, vaan että iso osa työpäivästä käytetään taukohuoneessa juoruiluun ja vanhusten (osa sotaveteraaneja) hoito jää leväperäiseksi. Tähän pitäisi tulla muutos.
Enpä ole tuollaista työpaikkaa hoitoalalla nähnyt. Potilaita on niin paljon ja hoitajia niin vähän, että jos oikeasti aika menisi kahvihuoneessa, ei ketään edes hoidettaisi. Ei sitä muutenkaan ehditä kuin pakolliset, kun hoitajamitoitus on 15 potilasta ja 2-3 hoitajaa, joista yksi vielä lääkevastuussa. Käytäpä järkeä ja mieti kuinka paljon nuo 2-3 kuitenkin vuorossa tekevät, jotta kaikki tulevat hoidetuiksi.
Miksi ei riitä se, että yksi edellisen vuoron hoitajista kerralla on antamassa raporttia, vaan siellä pitää olla kaikkien samaan aikaan? Miksi ruokataukoa ei voi pitää yksi kerralla ja mieluummin sellaiseen aikaan, kun osastolla on joku muu, esim. ruokaa tuova henkilö, joka voi tarvittaessa hälyttää hoitajan apuun?
Niin, me tiedämme kyllä, mikä on se olennainen elementti, joka puuttuu silloin, kun juo kahvia tai syö yksinään.
Oikeasti ne 2-3 ihmistä ehtivät tehdä paljon enemmän työtä, jos kahvihuoneessa KOKO PORUKALLA istuminen jätetään vähemmälle. Tätä ne ihmiset tarkoittavat, kun puhuvat hoitotyön tehostamisesta.
Tarkoittavat sitäkin, että joissakin tapauksissa yksi osaava hoitaja selvittää asian minuutissa, kun kahdella osaamattomalla menee 10 minuuttia eli yhteensä 20 minuuttia työaikaa.
Voi härregyyd, miten yksinkertaiselta vaikutat. Perehdy terveystieteiden graduihin ja väitöskirjoihin dokumentoinnista ja tiedon siirtämisestä hoitotyössä. Kyseessä on yksi erittäin merkityksellinen osa-alue, jonka merkitystä et ymmärrä (saati muutakaan hoitityöstä, koska et ole alan ammattilainen). Aihetta ja esim. hiljaisen raportoinnin riskejä on tutkittu paljon.
Selitä sinä kun tiedät. Mikä on se lisäarvo, jonka KAIKKIEN edellisen vuoron työntekijöitten läsnäolo tuo verrattuna siihen, että vain yksi vastuuhenkilö olisi raportilla, tai jokainen olisi erikseen vuorollaan, mutta yksi kerrallaan?
Olisitko ystävällinen ja kertoisit minulle ja muille yksinkertaisille, joiden mielestä se käytäntö on aivan hyvä, mitä monissa laitoksissa toteutetaan. Siis se, että yksi lähtee raportille ja toinen jää osastolle, jos siellä on useampi kuin yksi hoitaja samassa vuorossa.
No kun ei se yksi hoitaja ole hoitanut niitä kaikkia ihmisiä. Ei yksi hoitaja tiedä kaikista kaikkea. Voihan toki esim. aamuvuoron hoitajat pitää ensin rapsan keskenään, jotta toinen heistä menee sitten pitämään iltavuorolaisille rapsan ja toinen jää osastolle. Mutta mikä järki siinä sitten olisi? Rapsoihin menisi entistä enemmän aikaa.
Rapsat pidetään huoneessa joka on osaston välittömässä läheisyydessä. Sieltä saa apua heti ja mikä ehkä paras, on lasi-ikkunat että myös näkee osastolle. Valitettavasti sinne näkee myös osastolta sisälle, niin saavat omaiset lisä-aihetta haukkua. Kun se tiedonkulku on yksi tosi iso ongelma hoitotyössä, niin sitten pitöisi vielä raporteista luopua. Työ sujuu nopeammin, tehokkaammin, yksilöllisemmin jne. kun me oikeasti tiedämme mitä kenellekkin kuuluu ja miten asiat tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös hoitoalalla on oikeus lakisääteisiin taukoihin.
Mutta tosi kiva että kävit katsomassa mummoa, oliko eka kerta tänä vuonna?
Just oli juttua siitä, että hoitokodeissa pitäisi henkilökunnan syödä asukkaiden kanssa, mikä ei toteudu suurimmissa osassa paikkoja. Nyt asukkaat oli jätetty ihan keskenään.
Milläs syöt asukkaiden kanssa jos osaston 20 asukkaasta 15 on syötettäviä..? Sulla menee koko ruokailuaika siihen että ensin jaat ruuat ja sen jälkeen syötät ne jotka ei itse pysty syömään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat pitävät usein vuoronvaihtoraportit kahvihuoneessa. Se kuuluu työhön ja jos siinä samalla kerkeää juodan kahvin, niin hyvä. Se voi näyttää tietämättömiltä juoruilu-kahvitauolta.
Olen itse hoitja, mutten tee enää vanhuskeikkoja, koska usein ei kerkeä syödä ja juoda koko päivän aikana ja se kävi liian raskaaksi.
Ei ongelma ole henkilökunnan tauot ja raportit vaan se, että sen aikana
potilaat ovat keskenään! Kerran putosi mummo tuolilta ja vierailulla olleet lapset yrittivät auttaa. Menivät sitten koputtamaan kanslian ovelle, jolloin henkilökunta tiuskaisi vihaisesti "olemme raportilla, meitä ei saa häiritä". Ovessa olevan lapun mukaan siihen oli varattu 1 tunti 30 minuuttia, mikä on hirveän pitkä aika dementiaosastolla, jossa liikkuvia ja jopa väkivaltaisia ihmisiä.
Miksi koko henkilökunnan pitää olla siellä samaan aikaan? Selittäkää, miksi YKSI edellisen vuoron työntekijä ei voi raportoida seuraavaan vuoroon tulijoille? Tällainen käytäntö on joissakin laitoksissa, ja silloin joku muu työntekijä on sen ajan potilaitten parissa.
Mulla on iso vihko täynnä muistiinpanoja oman vanhuksen hoidosta, ja tämä oli yksi pahimmista ongelmakohdista. Ei ole oikein sekään, että vanhukset sidottiin kiinni ja jätettiin yksin, vaikka laki sen nimenomaan kieltää.
Kyse oli varmaan osastokokouksesta ja silloin kentälle jää usein yksi henkilö. Sinä et tiedä kaikkea (mitään muuta kuin oman subjektiivisen käsityksesi), joten ei kannattaisi olla niin suuna päänä vauhkoamassa.
Miksi osastokokous on pidettävä joka päivä? Eikä siellä "kentällä" ollut todellakaan yhtään hoitohenkilöä, vaan vieraana olleet lapset olivat aivan hätääntyneet, kun koko henkilökunta oli ollut lukitun oven takana. Keskustelu oli mennyt jokseenkin näin:
Lapsi koputeltuaan lukittuun oveen kun viimein joku avasi: "Tuolla putosi yksi mummo keinutuolista lattialle."
Hoitaja: " Me olemme nyt raportilla eikä meitä saa häiritä."
Lapsi. " Niin mutta kun me emme saa häntä ylös."
Oli sen verran reipas lapsi, että ei jättänyt asiaa siihen vaan intti pitempään. Mummolla oli murtunut joku luu siinä pudotessa ja hän poistui siltä osastolta tuon tapahtuman jälkeen, lopullisesti.
Ja kyllä minä valitettavasti tiedän jotain, kun kävin sillä osastolla henkilökunnan mielestä aivan liian usein. Mutta se on taas toinen juttu se.
Ainoastaan teho-osastolla hoitaja on koko ajan potilaan vieressä.
Raportilta lähtee aina joku kellojen soittoon, samoin tauolta, juttelemaan omaisten kanssa, epämääräisiin ääniin, välillä kun tiedetään jonkun olevan levoton ja lähtevän yksin horjuen vaeltelemaan otetaan hänet mukaan tauolle mukaan ja välillä annetaan jopa omista eväistä viinirypäleitä. Joskus on ollut jopa raportilla mukana dementoitunut kirjanpitäjä, joka ei hyväksy että häntä ei mukaan oteta budjettikeskusteluun.
Lisäksi varmistetaan, että työt on siinä vaiheessa, että väki joko nukkuu tai tiedetään mitä tekevät, kahville ei voi silloin mennä joka päivä samaan aikaan vaan töiden mukaan.
Tiedän kyllä että on osastoja, joissa tuo ei onnistu, alkaen jo rakennuksen suunnittelusta, taukotila on kaikkin varastojen takana niin ettei sinne edes kuulu asukkaiden äänet.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan teho-osastolla hoitaja on koko ajan potilaan vieressä.
Raportilta lähtee aina joku kellojen soittoon, samoin tauolta, juttelemaan omaisten kanssa, epämääräisiin ääniin, välillä kun tiedetään jonkun olevan levoton ja lähtevän yksin horjuen vaeltelemaan otetaan hänet mukaan tauolle mukaan ja välillä annetaan jopa omista eväistä viinirypäleitä. Joskus on ollut jopa raportilla mukana dementoitunut kirjanpitäjä, joka ei hyväksy että häntä ei mukaan oteta budjettikeskusteluun.
Lisäksi varmistetaan, että työt on siinä vaiheessa, että väki joko nukkuu tai tiedetään mitä tekevät, kahville ei voi silloin mennä joka päivä samaan aikaan vaan töiden mukaan.
Tiedän kyllä että on osastoja, joissa tuo ei onnistu, alkaen jo rakennuksen suunnittelusta, taukotila on kaikkin varastojen takana niin ettei sinne edes kuulu asukkaiden äänet.
Dementoitunut kirjanpitäjä
Näin se on. Mukana ne vanhukset on joka asiassa, usein saa pitää rapsat ilman kirjanpitäjiä mutta joskus on pakko ottaa mukan :)
Ihania ihmisiä nuo jotka vaivautuvat kerran vuoteen katsomaan omaisiaan ja sitten valittavat joka asiasta. :D noh, on olemassa tietty ihmistyyppi joka ei nää itsessään mitään vikaa ja sen sijaan löytää kaikista muista vikoja.
Tämä varmasti herättää närää noissa ihmisissä mutta joidenkin mielestä hoitotyö on kutsumusammatti, jossa pitäisi vetää itsensä ihan piippuun. Mutta tiedoksi vaan että itse esim. olen hoitoalalla siksi että siellä on töitä ja työstä saa rahaa. Tottakai hoidan työni niin hyvin kun pystyn, mutta aivan varmasti pidän minulle kuuluvat tauot sillä ei tämä työ mitään hyväntekeväisyyttä ole.
Meillä mummu muistisairaiden hoitokodissa. Hoitajat on usein röökillä siinä asiakkaille tarkoitetulla parvekkeella. Periaatteessa ei saisi tupakoida työaikana, mutta muistisairaatko siitä kertoo...? No, polttakoon tupakkansa. Ei sekään kiva ole, jos hoitaja on hermot kireällä odottamassa tupakkataukoa. Entisenä tupakoitsijana tiedän, että ikävä ja kiireinenkin hetki helpottaa, jos saa sen tupakan. Jos tupakalle ei pääse, on ärtyneempi vain. Ja en halea mummua hoitamaan ärtyneitä hoitajia.
Mä hoitajana olen nähnyt myös niitä paikkoja, jossa oikeasti istutaan ja juorutaan jokaisella tauolla VÄHINTÄÄN puoli tuntia yliaikaa (tai/ja käydään tupakkalla puolentunnin-tunnin välein). Oikeestaan olin kahdessa tuollaisessa paikassa on työharjoittelussa (toinen 12vk ja toinen 10vk) ja se oli hirveetä! En tykännyt yhtään työpaikoista, enkä ikinä hakenut näistä paikoista esim. Kesä tai keikkatyötä..
Mutta olen nähnyt myös ihania paikkoja, joissa työntekijät ovat niin loppuun kuluneita, itkuisia, väsyneitä ja kaikkensa työlleen antaneita, että sekin puoli hirvitti opiskelijana ja myöhemmin työntekijänä. Kyllä mä sanon, että vika on päättäjien ja leikkausten. Suomessa ei arvosteta hoitajia YHTÄÄN! En tiedä haluanko enää olla hoitoalalla, vaikka sitä muuten rakastan!
Että tää aihe on taas niin provo ja monet keskustelijatkin täällä. Ei voi olla oikeasti näin yksinkertaisia ihmisiä, en tahdo uskoa sitä. Toisaalta kun tälläisiä kohtaa joskus myös oikeassa elämässä, alkaa usko ihmiskuntaan olla lopussa... Mutta turhapa täällä on alkaa kenellekään selittää miten asiat oikeasti on, kun ei kukaan sitä tänne tulekaan kuuntelemaan.
t. hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla pitäisi olla tieto, monessako laitoksessa aamuvuoron henkilökunta istuu myös ip-raportin. Meillä ei ainakaan istu, mutta monesti se yksi aamuvuorolainen lähtee klo 12.30 kotiin nukkumaan, että jaksaa tulla seuraavaksi yöksi töihin. Osastolle jää yksi hoitaja, joka on saatavilla, mutta ei voi yhtäaikaa jutella monen omaisen kanssa. Hoitotoimenpiteet menevät kuitenkin aina edelle. Vuorossa voi olla myös "välivuorolainen", joka ei vielä ole ehtinyt saada raporttia ja siksi hän menee raportille. Meillä siis 3 hoitajaa aamussa ja työtilanteen mukaan yksi saattaa tulla myöhemmin, että olisi mukana esim kylvetyksissä. Ja tästä kolmen porukasta se yksi voi olla sen seuraavan yön yöhoitaja. Iltavuoroon tulee kaksi ihmistä, joten ei meillä ainakaan ehdi juuri istuskella. Työpaikkani 13 henkilön dementia koti, missä osa vuodepotilaita. Revi siitä!
Onneksi työpaikallani on niin mukavia omaisia, jotka suorastaan kehottavat kahville, kun haluavat olla kahden kesken vanhuksensa kanssa.
"Joskus on ollut jopa raportilla mukana dementoitunut kirjanpitäjä, joka ei hyväksy että häntä ei mukaan oteta budjettikeskusteluun."
Voi ihana <3 <3
Hoitajamitoitukset vaihtee paikkojen välillä rajustikin, joku systeemi pitäisi olla siinä että otetaan huimioon asukkaiden hoitoisuus ja sen mukaan henkilökuntaa. Esim. 12 hengen ryhmäkoti, jossa kaikki itse liikkuvia ja itse syöviä on eri asia kuin samanlainen 12 hengen ryhmäkoti, jossa 4 nosturilla nostettavaa, syötettävää ja kahden hoitajan avun tarvitseva kylvetyksessä, ilta - ja aamutoimessa.
Silti hoitajia se kaksi per osasto vaikka toisessa pääsee paljon helpommalla.
Itse kanssa näin osastolla kun kaikki hoitajat yhtäaikaa kahvilla. Kukaan ei ollut vahtimassa ovea, joku dementikko oisi voinut vain poistua. Yksi mummo pyysi apua, en uskaltanut auttaa kun sanoi, että saattaa saada kohtauksen ja kaatua maahan. Etsin hoitajat, ei niillä kiinnostanu. Yksi sanoi, että anna olla ja muut istuivat hiljaa. Mummo itki.
Hämmennyin, kuinka voivat kaikki kerralla istua kahvilla.
Olen vielä töissä samassa talossa, eri osastolla enkä ole hoitaja. Kävin katsomassa sukulaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ei se yksi hoitaja ole hoitanut niitä kaikkia ihmisiä. Ei yksi hoitaja tiedä kaikista kaikkea. Voihan toki esim. aamuvuoron hoitajat pitää ensin rapsan keskenään, jotta toinen heistä menee sitten pitämään iltavuorolaisille rapsan ja toinen jää osastolle. Mutta mikä järki siinä sitten olisi? Rapsoihin menisi entistä enemmän aikaa.
Rapsat pidetään huoneessa joka on osaston välittömässä läheisyydessä. Sieltä saa apua heti ja mikä ehkä paras, on lasi-ikkunat että myös näkee osastolle. Valitettavasti sinne näkee myös osastolta sisälle, niin saavat omaiset lisä-aihetta haukkua. Kun se tiedonkulku on yksi tosi iso ongelma hoitotyössä, niin sitten pitöisi vielä raporteista luopua. Työ sujuu nopeammin, tehokkaammin, yksilöllisemmin jne. kun me oikeasti tiedämme mitä kenellekkin kuuluu ja miten asiat tehdään.
Väännän vielä rautalangasta:
Aamuvuorossa ovat hoitajan Maija ja Liisa. Osastolla 15 potilasta, joita enimmäkseen hoidetaan yhdessä ja kaikki huoneet saman käytävän varrella.
Miksi sekä Maijan että Liisan on istuttava samaan aikaan kansliassa?
Miksi ensin ei voi mennä antamaan raporttia Maija, ja Liisa olla sen aikana 'kentällä' ja sen jälkeen vaihdetaan? Liisa menisi kertomaan seuraavalle vuorolle sen, mitä tapahtui Maijan ruokatauon aikana, mutta olisi varmaan ollut hyvä kertoa se Maijalle jo silloin, kun tuli takaisin tauoltaan.
Miksi tämä ei kaikissa laitoksissa onnistu?
Niin, kyllä minä tiedän että monissa paikoissa toimitaan juuri näin ja kysymys kuuluukin, mikä mättää niissä paikoissa, joissa asukkaat jätetään keskenään raportin ajaksi ja siellä pitää olla koko henkilökunta.
Kelloja ei muuten raportin aikana soitella kahdesta syystä: liikuntakyvyttömät eivät muutenkaan paljon kelloja soittele, ja dementikoilla ei kelloja aina edes ole, kun eivät kuitenkaan muista sen olemassaoloa eivätkä osaa käyttää . Vanhusten hoitolaitoksistahan tässä oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös hoitoalalla on oikeus lakisääteisiin taukoihin.
Mutta tosi kiva että kävit katsomassa mummoa, oliko eka kerta tänä vuonna?
Just oli juttua siitä, että hoitokodeissa pitäisi henkilökunnan syödä asukkaiden kanssa, mikä ei toteudu suurimmissa osassa paikkoja. Nyt asukkaat oli jätetty ihan keskenään.
Milläs syöt asukkaiden kanssa jos osaston 20 asukkaasta 15 on syötettäviä..? Sulla menee koko ruokailuaika siihen että ensin jaat ruuat ja sen jälkeen syötät ne jotka ei itse pysty syömään..
Plus että siinä, kun jätät hetkeksi vahtimatta oman ruuan auttaaksesi mummoja syömään, joku asukas käy sorkkimassa hoitajan ruoka-annosta. Dementiakodissa kun ollaan, ei voi tietää missä ne sormet on käyneet aiemmin... Että hyvää ruokahalua vaan! Meillä on monella osastolla ESBL yms. kantajia, joten ihan työturvallisuudenkin vuoksi haluan syödä ihan erikseen. Taukohuonetta ei ole, hoitajilla on oma nurkka asukkaiden ruokasalissa. Ruoka-aika on aina asukkaiden jälkeen. Työ vaikeasti dementoituneiden keskuudessa on todella rankkaa sekä henkisesti että fyysisesti, kyllä me hoitajat ollaan se 20 min. ruokatauko mielestäni ansaittu - useimmiten kun sitäkään ei kerkiä kokonaan pitämään. Omaiset tulevat usein rapsa-aikaan tai ruuan jälkeen, jolloin hoitajilla on se tauko. Heiltä jää näkemättä se todellinen kiire, mitä kyllä riittää kun puolet osastolla on syötettäviä, henkilönosturilla nostettavia, agressiivisia, karkailevia jne.