JATKUVAT RYTMIHÄIRIÖT - EI LÄHDE LÄÄKKEILLÄ!
Olen kärsinyt nyt useamman viikon jatkuvista rytmihäiriöistä.
Hieman taustaa:
Olen 50v mies, 10kg ylipainoa, en juo, en polta, en käytä kofeiinia lainkaan. Syön terveellisesti.
Sain pari vuotta sitten eteisvärinän (stressi, alkoholi, huonot unet) mikä kääntyi itsekseen pari h myöhemmin normaaliksi. Olin ennen sitä juuri sairastanut lievän koronan.
6kk myöh olin jälleen kipeänä ja sain uuden eteisvärinän heti herätessäni. Se kääntyi Bisoprolol 5mg bisoprololilla.
Taas 6kk myöh olin kipeänä, sain eteisvärinän mikä ei kääntynyt itsekseen, 10mg Bisoprolol ei auttanut vaan piti mennä sairaalaan jossa käännettiin sähköllä.
Sen jälkeen on ollut tasainen rytmi yli vuoden.
Sitten viime talvena kesken lenkin sain yhden yksittäisen lisälyönnin. Odotin hetken ja sohvalla istuessani sydän alkoi vetää epätahtia. Ambulanssi tuli paikalle ja ne olikin eteis ja kammiolisälyöntejä. Bisoprololia 5mg ja kääntyi takaisin normaaliksi.
Koko kuluvan vuoden ajan sain silloin tällöin yksittäisiä lisälyöntejä.
Ja nyt sitten on jälleen flunssasta pari viikkoa, stressiä ja huonoja öitä, aloin saamaan yksittäisiä lisälyöntejä. Lopulta enemmän ja sitten ne jäi päälle. Jopa joka toinen lyönti.
Menin lääkäriin. Verikokeet. Ei mitään poikkeavaa. Syö beetasalpaajia kunnes loppuu. Ei auta.
Menin töihin. Sain muutamia yksittäisiä extralyöntejä. Kellon EKG-aplikaatio näytti että syke epämääräinen - kammiolisälyöntejä.
Seuraavana päivänä lisärit alkoi heti aamusta. Eikä lähteneet millään pois. Hengittämällä, juomalla vettä, syömällä, kävellessä, rasituksessa. Koko ajan 24/7 jopa joka toinen lyönti.
Uudelleen lääkäriin.
Holter 24h.
Join kahvia, söin tummaa suklaata, urheilin, kävin töissä, söin raskaasti.
Tulos.
Alle 10 lisälyöntiä koko vuorokauden aikana.
Heti Holteria seuraava päivä lisärit alkoi aamusta ja ovat jatkuneet nyt jo kolmatta viikkoa. Taukoamatta. Välillä on pari minuuttia ilman mitään, välillä on joka toinen lyönti. Keskellä yötä, illalla, aamulla. Liikunta ei poista niitä vaan jopa pahentaa. Maatessa, seistessä. Millään ei ole väliä miten päin on ja syökö Bisoprololia tai Propralia ja kuinka paljon. Lisärit on päällä nytkin eikä lopu millään.
Liikkuminen tuntuu pahentavan. Syöminen myös.
Kävin uudelleen lääkärillä. Kardiologillakin. EKG. Pelkkiä kammiolisälyöntejä. Nyt on lähete rasitustestiin ja ultraan.
Syön B-C-D vitamiineja, ubikinonia, berberiinä, magnesiumia, rauta-arvot on ihan ylärajalla, kalium ok.
En koe oloani mitenkään erityisen stressaantuneeksi, ei huimaa, ahdista, närästä tai muutakaan paitsi kun otan beetasalpaajia ja syke menee silloin alle 50/min.
Selkä on pirun kipeä, alaselkä, yläselkä. Se lienee tästä kaikesta jännittämisestä.
Suurin pelko on että ei tämä normaalia voi olla että lisälyöntejä on näin valtavasti. Nyt Holteriin tulisi helposti tuhansia lisäreitä päivässä. Jopa kymmeniä tuhansia.
Onko kohtalotovereita?
Kommentit (6)
Alko ja kahvi pois. Lisäksi saatat treenata liian kovaa kuntoon nähden. Lisäksi Bisoprolol laskee sykettä niin matalaksi, itsellä meni syke 49, eli voi tulla sen takia lisälyöntejä.
No kai se lääkäri kertoi että kaikilla meillä tulee lisälyöntejä jotka eivät ole vaarallisia ?
En juo, en polta, en käytä kofeiinia. En ole myöskään kamalan hyvässä kunnossa. Itseasiassa päässyt vähän rapakuntoon viime vuosina.
Lääkäri sanoi vaikka ja mitä mutta en usko joka toisen lyönnin olevan normaalia viikkotolkulla. Luulisi että tämä rasittaa sydäntä valtavasti.
Stressistä ja alkoholista ne tulee.
Ollut mulla vuosikaudet. Oli holsteri yksityiseltä ja tutkittiin maksoi vtusti. Sanoi ettet tule noihin lisalyonteihin kuolemaan, mutta tottakai miettii koska tulee jotain pahempaa siksi en juo enkä treenaa yli pk-sykealueen tai kiihdyttele kroppaa.
Sahkotupakasta voi ottaa höyryjä ja se neutraloi kofeiinin vaikutusta. Siinä vinkkiä miten voi suht normaalisti elaa ilman että joutuu olemaan ihan pelkoperseessa ja varomaan kaikkea se meinaa masentaa ja stressaa eniten.
Sun koronarokoite menee vanhaksi äkkiä hakemaan uusi