Tummat, melkein mustat hiukset suomalaisilla: mistä ovat tulleet?
Miehen suvussa on tosi monella tosi tummat tai mustat hiukset ja niinpä ne sitten periytyivät meidän tytöllekin. Mua on mietityttänyt jo kauan mistä nuo geenit ovat voineet tulla tuohon sukuun? Idästäkö? Joillain on myös vähän tummempi ihonväri mutta suurin osa kuitenkin ihan vaaleaihoisia.
Kommentit (119)
Minulla on tosi tosi tummat, mutta täysin suorat hiukset. Isäni puolella on lähes mustia hiuksia monella. Olen kuitenkin tosi kalpea ja punapigmenttiä löytyy (äidiltä). Isälläni taas on suomalaiseksi hieman tummempi vaalea iho. Lapissa näkyy juuri sen näköistä porukkaa olevan myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varma, että hyvin harva ketjussa mainituista ns. mustahiuksisista suomalaisista on maailman mittapuulla mustahiuksinen lainkaan. Ehkä kyseessä on hieman tummempi tummanruskean sävy. Nimittäin aidosti tosi tummahiuksisia suomalaisia on todella todella vähän. Tietenkin suomalaisen näkökulmasta hiemankin tummempi on ns. musta. Vähän samoin kuin Etelä-Euroopassa meille keskiruskeita hiuksia pidetään blondeina. Ketju on joka tapauksessa täynnä liioittelua ja muutenkin ihan väärää tietoa suomalaisten geeneistä ja alkuperästä.
Mitä väärää tietoa? Jos sinulla on oikeaa tietoa niin kerro :)
Esimerkiksi että jonkun hieman tummempi hiustenväri olisi peräisin siperialaisilta tai venäläisiltä tai muuta höpötystä.
Ja ylipäätään minua ihmetyttää ketjun kaikki muka mustahiuksiset suomalaiset. Ainakaan täällä Helsingissä en ole melkein koskaan nähnyt yhtäkään mustahiuksista suomalaista, ja vuodessa näen tuhansittain ihmisiä.
Juudaksilla on usein mustaa mutta blondaavat niitä tai on peruukki ja tataareilla on . Suomeen tattari tuli Venäjältä. He on muslimeja. Arabeja. Ahme d ahneella on mustat myös parta on pikimusta. Mustaparta heimo.
Vierailija kirjoitti:
Tummahiuksisen kohtalona on yleensä nuorena jo harmaantua :D
Sitten äkkiä väripurkille. Jos kaikki ois luomuja niin moni kavahtas mustaa tukkaa. Kukoistusaika kestää ehkä 10v ja harmaata sen jälkeen ;Dd
Tämä on totta, suvussani harmaannutaan nuorena. Itselläni kyllä ihan oma väri (tosi tumma) päässä vielä näin 40vuotiaanakin.
Vaikka tummaa esi-isää ei ole kirjoihin laitettukaan, moni on kulkija matkallaan saanut lapsen alulle. Näitä sitten ihmetelty että mistä toi vaihdokas tulee. Merimiehet, turistit, sotilaat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varma, että hyvin harva ketjussa mainituista ns. mustahiuksisista suomalaisista on maailman mittapuulla mustahiuksinen lainkaan. Ehkä kyseessä on hieman tummempi tummanruskean sävy. Nimittäin aidosti tosi tummahiuksisia suomalaisia on todella todella vähän. Tietenkin suomalaisen näkökulmasta hiemankin tummempi on ns. musta. Vähän samoin kuin Etelä-Euroopassa meille keskiruskeita hiuksia pidetään blondeina. Ketju on joka tapauksessa täynnä liioittelua ja muutenkin ihan väärää tietoa suomalaisten geeneistä ja alkuperästä.
Esimerkiksi että jonkun hieman tummempi hiustenväri olisi peräisin siperialaisilta tai venäläisiltä tai muuta höpötystä.Ja ylipäätään minua ihmetyttää ketjun kaikki muka mustahiuks
Lisään vielä, että isäni on englantilainen, ja hänellä oli nuoruudessaan jotakuinkin mustat hiukset. Voin sanoa, ettei sellaista sävyä löydy oikein lainkaan suomalaisilta. Isäni erottui väritykseltään vahvasti joukosta, vaikka muuten ihan eurooppalainen on.
Siberiassa on vaaleita kun Juudas heimoiset niillä on loma asunnot lähi idässä. Hiusväri muuttaa. Mutta sitten on näitä punapäitä mitä on paljon mm. Turkissa ja Skotlannissa. Punapäät ei pääse . Punainen parta .
Vierailija kirjoitti:
Saamelaisia?
Tai karjalaisia.. mun isoäidillä oli mustat hiukset ja tumman ruskeat silmät, aivan valkoinen iho, kotoisin Viipurista. Äidillekkin periytyi vielä silmienväri, mä oon harmaasilmäinen ja - hiuksinen (siis sellainen maantienharmaa)
Ahmed on Mustaparta. KLEOPATRAT on mustat hiukset. Egyptistä. Wikipedia KLEOPATRAT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi että jonkun hieman tummempi hiustenväri olisi peräisin siperialaisilta tai venäläisiltä tai muuta höpötystä.Ja ylipäätään minua ihmetyttää ketjun kaikki muka mustahiuks
Kuten todettu geenitutkimus osoittaa että muinoin ihmiset täällä olivat tummahiuksisia ennenkuin vaaleat piirteet pikkuhiljaa lisääntyi muuttoliikkeen myötä. Se, että mistä tai keneltä tuo tummuus tulee, on toinen asia.
On totta, että täysin mustatukkaisia on vähän. Ainakin jos otetaan verrokiksi vaikka afrikka,intia ym. Mutta tummanruskeita hiuksia näkyy paljonkin.
meiän suvussa on kanssa noita, muut vaaleita ja sitten syntyy tuollainen tumma öttiäinen, jopa ihonväri on erilainen. näitä tulee aina silloin tällöin eli on mahtavat geenit olleet jollain olisiko joku saamelainen tai mogooli käyny joskus satoja vuosia sitten suvussa.
Mistä ahrikkalaisten keltaiset hiukset ja kaksi leipäläpeä yhä useammalla mainoksissa?
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin suvussa on monta ihmistä jolla on lähes mustat hiukset mutta vaaleat siniset/vihreät silmät. Erikoinen yhdistelmä. Iho vaalee mutta kuitenkin tummempi kuin yleensä suomalaisilla. Ruskettuu nopeasti ja vaikka mustaksi jos jaksaa vaan auringossa olla.
Isän puolelta on karjalasta sekä petsamosta sukujuuria. Äitin puoli on taas ihan täältä lähiseudulta. Itseltä tätä kysytään joskus kun en edes värjää hiuksia ja on aivan tummat ja kulmakarvatkin todella paksut ja täysin mustat.
Mun mieheni on karjalan evakkojen jälkeläinen ja juuri tälläinen mustahiuksinen, helposti ruskettuva, mutta sinisilmäinen. Heillä on tiedossa, että sukujuuret on olleet Venäjällä joskus 1800-luvulla. Olisiko jostain kaukaasiasta, en tiedä tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla on mustahiuksisia ihmisiä. Ei varmaan oikein tiedetä, mikä on heidän esi-isiensä historia.
Pohjanmaalla mustatukkaisuutta tosiaan esiintyy. Minunkin isän puolen sukuni on aika mustatukkaista, ja itse näytän tai ainakin näytin melkein italialaiselta.
Tähän liittyy teoria: joskus kolmesataa vuotta sitten joukko ranskalaisia tiedemiehiä oli laivalla tulossa Tornionjoelta, missä olivat tehneet erilaisia mittauksia. Aikainen talvi yllätti, ja he joutuivat jäämään Vaasaan odottamaan jäiden lähtöä. Talven aikana tehtiin tuttavuutta paikallisten neitien ja rouvienkin kanssa, ja muistoksi jäi iso joukko tummatukkaisia lapsia.
Toinen mahdollinen tekijä pohjanmaalla on Isonvihan aikaiset kasakoiden suorittamat järjestelmälliset raiskaukset.
Tai sitten jollain esiäidillä on ollut romanssi mustalaispojan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mongoleilta. Sama kuin mongolipoimut silmissä.
Sullako on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla on mustahiuksisia ihmisiä. Ei varmaan oikein tiedetä, mikä on heidän esi-isiensä historia.
Tataarien jälkeläisiä.
Eli kasakat Isonvihan aikaan. Voi olla että omakin tummuuteni ja iso nenäni ovat noita peruja. Pietarsaaren seudulla oli rankka meininki.
Suomessa on vaaleimmat hiukset ja sinisimmät silmät Pohjoismaissa.