Tummat, melkein mustat hiukset suomalaisilla: mistä ovat tulleet?
Miehen suvussa on tosi monella tosi tummat tai mustat hiukset ja niinpä ne sitten periytyivät meidän tytöllekin. Mua on mietityttänyt jo kauan mistä nuo geenit ovat voineet tulla tuohon sukuun? Idästäkö? Joillain on myös vähän tummempi ihonväri mutta suurin osa kuitenkin ihan vaaleaihoisia.
Kommentit (115)
Suomalaiset näyttävät ihan samanlaisilta kuin saamelaiset. Ulkomailla asuessa sen ulkonäön yhteneväisyyden näkee paremmin. Ja myös silmiin pistää erityisen paljon tumma hiusjuuri joka on kasvanut esiin kun hiuksia vaalennettu. Suomessa asuessa se oli niin normaalia ettei asiaa juuri tullut ajatelleeksi.
Saamelaisetkin, tai protosaamelaiset olivat Etelä- Euroopasta alunperin, sukua baskeille ja berbereille, ydna R1b. Nykyiset siperialaiset saamelaiset on vasta 1800-luvulla Kuolasta Lappiin siirtyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään en ole nähnyt mongolipoimuja eikä muutenkaan ole ketään yhtään aasialaisen näköisiä. Saamelaiset tai romanit voisivat kyllä kuulostaa ihan pätevältä selitykseltä. Tai sitten yksinkertaisesti venäläiset.
ap
Jännä että olen perheessä tai suvussa ainoa jolla on aasialaistyyppiset silmät. On ehkä yksi pikkuserkku jossa on samaa muttei kellään ole tällaista hieman itään viettävää ulkonäköä.
Isä näyttää ruotsalaiselta, äiti hieman venäläiseltä ja veli voisi kiharoineen olla enemmän ranskalaisen kuin suomalaisen näköinen. Kaikki kuitenkin ollaan sen näköisiä silti, että ollaan samaa perhettä.
Olen tosin ymmärtänyt, että geenit voivat hypätä yli useita sukupolvia ja onhan aatelisissa näitä joilla lukuisien sukupolvien päästä löytyy muotokuvasta sama erikoinen nenän muoto kuin sukupolvien päässä olevalla jälkeläisellä. Liekö tulevaisuudessa tästä dataa kun valokuvaus syntyi 1800-luvulla ja kuvia katsomalla olen nähnyt 1930-luvun taltioinnissa mummoni nuoret kasvot jotka ovat hyvin samanlaiset kuin omani. Entä sitten jos mennään tästä 200 vuotta eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla on mustahiuksisia ihmisiä. Ei varmaan oikein tiedetä, mikä on heidän esi-isiensä historia.
Tataarit ja venäläiset hieman jalostivat yhtä jos toistakin sukua Pohjanmaalla ei niinkään montaa sataa vuotta sitten. Lukekaa historiaa.
Suomalaisillakin on sitä siperialaista perimää, etenkin idässä ja pohjoisessa. Emme tiedä oliko alkujaan ihonväri ja hiukset tummat, koska vaikka nykyisin yhdistämme tummat hiukset aasialaisille kansoille, se ei pidä paikkaansa vaan jossakin Aasiassa tapahtui geenimutaatio, joka aiheutti vaaleat hiukset, ja usein harmaat, sinertävät tai vihertävät silmät.
Vaaleahiuksisia tiedetään ainakin olleen uralilaisten heimojen lähellä asuvat skyytit (ajanlaskumme alussa) ja sitä ennen muinaisen Kreikan aikana esim. kuuluista amatsoonit. Ja myös samoilla paikoilla asustaneet sarmaatit olivat kai vaaleita. Heidän geeniperimäänsä löytyy tänään vielä mongoleilta, joiden parissa on siten myös vaalehiuksisia ihmisiä.
Vaaleita ja/tai sinisilmäisiä ihmisiä löytyy myös monilta nykykansoilta Aasiassa, esim. Irakissa (jesidit), Afghanistanissa, Pakistanissa (Kalashit), Hmong-kansalla (Vietnam, Kiina, Thaimaa, Laos), Kiinassa uiguureilla, Pohjois-Intiassa jne... Näillä varmaan perimää ym. mainituilta muinaisilta kansoilta tms.
Myös Lähi-idässä on ihmisiä jotka ovat ihan blondeja ja sinisilmäisiä. Osittain voi johtua siitä että vaaleita kansoja ollut lähellä (ym. mainitut), mutta myös siksi että Aleksanteri Suuri teki sotajoukkoineen aikonaan retkiä noille alueille ja myöhemmin tietysti väkeä muualta on seikkailut siellä.
Lisäksi vaaleaa hiusta on Tyynen valtameren saarilla tummaihoisilla ihmisillä esim. Solomon-saarilla. Tämä on kuitenkin eri geenimutaatio kuin Euraasiasta lähtöisin oleva.
Se on siis stereoptypia että vaaleahiuksisia olisi vain ja ainoastaan Pohjois-Euroopassa. Totuus lienee se että vaaleahiuksisia on suhteessa muihin enemmän Pohjois-Euroopassa, mutta se ei tarkoita että ominaisuus olisi absoluuttinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla on mustahiuksisia ihmisiä. Ei varmaan oikein tiedetä, mikä on heidän esi-isiensä historia.
Tataarit ja venäläiset hieman jalostivat yhtä jos toistakin sukua Pohjanmaalla ei niinkään montaa sataa vuotta sitten. Lukekaa historiaa.
Ruotsinkielisillä on sama 40% sip*erialaista kuin muillakin Länsi suomalaisilla. Itä-Suomessa "jalostettiin" tuplasti, peräti 80%. Kyllähän tuo on laskettavissa jo kansanmur*haksi.
"Emme tiedä oliko alkujaan ihonväri ja hiukset tummat"
No kyllä tiedämme. Täällä asui täysin euripidinen populaatio vielä rautakaudella, Itä-Suomessakin. Ihan muinaisdnatutkimuksin todettu asia.
Varsinkin ortodoksisilla karjalaisilla on esi-isiä Keski-Euroopassa. Suvuissa kulkee tästä ihan perimätietoa ja tätä on todennettu myös dna-testeillä. Se on varmaankin tuonut sitä tummuutta ja kiharatukkaisuutta heihin.
Tosin kyllä Karjalassa ihan skandinaavisen näköisiä blondejakin on, kuten oli isäni ja monet muut hänen sukulaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla on paljon tummahiuksisia ja myös melko tummaihoisia (oliivi-ihoisia) ihmisiä. Tietyillä paikkakunnilla todella paljonkin. Suomessa on elänyt ennen itämerensuomalaisten tuloa muitakin kansoja kuin saamelaisia, mm. se pienikokoinen tumma kansa, jonka kalmoja on löytynyt Isonkyrön Leväluhdan suohaudasta. Mielestäni sitä tummaa ihmistyyppiä, jota Etelä-Pohjanmaalta löytyy, näkyy harvemmin muualla. Isäni suku on tosi tummaa, mutta oliivi-ihoa ei ole kaikilla.
Minä olen tällainen oliivi-ihoinen eteläpohjalainen. Rusketun myös helposti ja useampi kampaaja on maininnut että minulla on keskimääräistä suomalaista tummemmat hiukset, mitä en itse oikein ymmärrä kun minusta hiukseni ovat melko maantienväriset. Suvussa tehdyssä geenitestissä paljastui "englantilaista" geeniperimää.
muuten ihan sama, mutta meillä suvussa tehdyssä geenitestissä paljastui italia, josta oli vaellettu iso-britanniaan ja sieltä ruotsin kautta suomeen. suomalaisuusaste oli 97%
Molemmat isoisäni olivat mustatukkaisia. Toisella ruskeat ja toisella siniset silmät. Toisen sukutaustasta en juuri tiedä, lienee Pohjanmaalta. Toisen isoisän vanhemmista molemmat olivat mustatukkaisia ja ainakin yksi hänen isovanhempansa saamelainen. Myös hänen toisen vanhemman suvussa saamelaisia juuria, vaikka onhan saamelaisilla kaikenvärisiä hiuksia. Muuten juuret idästä ja pohjoisesta, joissa kai molemmissa enemmän tummaveristä väestöä kuin muualla Suomessa.
Yksi tätini oli niin tumma, että sai pilkkanimenkin. Muuten suvussa hiusväri vaihtelee blondista mustaan, ruskea lienee yleisin. Minulla ja isällä keskiverto suomalaista tummempi iho, oliiviin taittava. Monesti ihmiset sanovat minua tummaksi, vaikken koe olevani, olen ruskeaverikkö.
Eihän tuossa mitään erikoista ole. Suomalaisissa on aika paljon mustatukkaisia, vaikka se ei kaikista yleisin tukan väri täällä olekaan.
Joku väitti että eteläpohjalaisilla on vallonien geenejä Belgiasta, jotka ovat olleet tummia..
Kauppiaita ym mitä lie? Laivanrakentajia tjs goolatkaa
Minulla on tummat hiukset ja silmät. Isäni suku on luovutetusta Karjalasta ja kaikki ovat tummia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tummat hiukset ja silmät. Isäni suku on luovutetusta Karjalasta ja kaikki ovat tummia.
Sanotaan vielä anekdoottina, että mieheni on sinisilmäinen blondi ja onnistui siirtämään nämä ominaisuudet lapsillemme.
Eikö niiltä voi ottaa DNA testiä
Vierailija kirjoitti:
Tataarien jälkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mitään erikoista ole. Suomalaisissa on aika paljon mustatukkaisia, vaikka se ei kaikista yleisin tukan väri täällä olekaan.
No ei kyllä todellakaan ole "paljon" mustahiuksisia Suomessa. Lähinnä löytyy romaneilta, saamelaisilta ja ulkomaalaistaustaisilta.
Isälläni oli ihan sinimusta tukka, silmät vaaleansiniset. Sen sisaruksista puolet on vaaleita ja puolet tummia, kellään ei ole keskiruskeaa tukkaa.
Itselläni on myös ihan tummanruskea liki musta tukka. Silmäni ovat vaaleanvihreänharmaat, oliivinharmaat. Ihoni on maidonkalpea.
Kasvonpiirteet on leveät ja silmät aasialaismalliset kissansilmät.
Veikkaan että suomalaisten tummuus tai/ja luuston muoto, kasvonpiirteet tulee Siperiasta ja mongolian aroilta.
Myös vaaleilla on näitä piirteitä huom.