Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tummat, melkein mustat hiukset suomalaisilla: mistä ovat tulleet?

Vierailija
12.08.2016 |

Miehen suvussa on tosi monella tosi tummat tai mustat hiukset ja niinpä ne sitten periytyivät meidän tytöllekin. Mua on mietityttänyt jo kauan mistä nuo geenit ovat voineet tulla tuohon sukuun? Idästäkö? Joillain on myös vähän tummempi ihonväri mutta suurin osa kuitenkin ihan vaaleaihoisia.

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on isän puolella kaikilla lähes mustat hiukset, ovat kotoisin Pohjois-Karjalasta. 

Sama täällä. Isäni on sinisilmäinen mustahiuksinen mutta suvussa alunperin mustahiuksisilla ollut ruskeat silmät.

Vierailija
22/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin suvussa on monta ihmistä jolla on lähes mustat hiukset mutta vaaleat siniset/vihreät silmät. Erikoinen yhdistelmä. Iho vaalee mutta kuitenkin tummempi kuin yleensä suomalaisilla. Ruskettuu nopeasti ja vaikka mustaksi jos jaksaa vaan auringossa olla.

Isän puolelta on karjalasta sekä petsamosta sukujuuria. Äitin puoli on taas ihan täältä lähiseudulta. Itseltä tätä kysytään joskus kun en edes värjää hiuksia ja on aivan tummat ja kulmakarvatkin todella paksut ja täysin mustat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaalla on mustahiuksisia ihmisiä. Ei varmaan oikein tiedetä, mikä on heidän esi-isiensä historia. 

Vierailija
24/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummolla oli pikimusta tuuhea tukka ja tummanruskeat silmät. Miksi, voi miksi en perinyt niitä!? Muistelen, että eikös tummien piirteiden pitäisi olla geneettisesti dominoiva? Tai käytännössä geenien osalta tilanne lienee paljon monimutkaisempi kuin kouluajoilta muistelemani. Ihme kyllä sen sijaan mummon puolelta varmaankin sentään sain suomalaiselle aika tummat kulmat ja ripset. Mutta ne ihanat paksut mustat hiukset... Voih!

Vierailija
25/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin saamelaisilla suvuilla on tosi mustat hiukset ja piirteet muutenkin joiltain osin "epäsuomalaisia". Itä-Lapistahan väkeä lähti evakkoon, joten sitä kautta noita iän kaiken samoilla seudulla asuneita on varmasti päätynyt myös muualle Suomeen.

Vierailija
26/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukujuuret on Karjalasta, molemmin puolin. Isän suku ihan punatukkaista ja äidin taas tummahiuksisia. Mulla ja pikkuveljellä on oranssit hiukset, kun taas isoveljellä ja siskolla on ihan tummat. Hauska juttu mielestäni :)

Vierailija
27/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaalla on paljon tummahiuksisia ja myös melko tummaihoisia (oliivi-ihoisia) ihmisiä. Tietyillä paikkakunnilla todella paljonkin. Suomessa on elänyt ennen itämerensuomalaisten tuloa muitakin kansoja kuin saamelaisia, mm. se pienikokoinen tumma kansa, jonka kalmoja on löytynyt Isonkyrön Leväluhdan suohaudasta. Mielestäni sitä tummaa ihmistyyppiä, jota Etelä-Pohjanmaalta löytyy, näkyy harvemmin muualla. Isäni suku on tosi tummaa, mutta oliivi-ihoa ei ole kaikilla.

Vierailija
28/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapista. Yhtään saamelaista ei tiedetä suvussa olleen ainakaan pariin sataan vuoteen, mutta kukapa tietää.

Vierailija
29/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdusta tullu 😀

Yksi lapsistani tumma ihoinen ja musta tukkainen kui isä. 2 lasta sitten vaaleita kuten minä.

Kaikilla lapsilla sama tumma suomalainen isä.

Vierailija
30/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin suvussa on monta ihmistä jolla on lähes mustat hiukset mutta vaaleat siniset/vihreät silmät. Erikoinen yhdistelmä. Iho vaalee mutta kuitenkin tummempi kuin yleensä suomalaisilla. Ruskettuu nopeasti ja vaikka mustaksi jos jaksaa vaan auringossa olla.

Isän puolelta on karjalasta sekä petsamosta sukujuuria. Äitin puoli on taas ihan täältä lähiseudulta. Itseltä tätä kysytään joskus kun en edes värjää hiuksia ja on aivan tummat ja kulmakarvatkin todella paksut ja täysin mustat.

Luin kuvaustasi ja mietin, että kuulostaapa tutulta. Meidän suvussa useita saman näköisiä. Ja sieltähän se tuli, sukujuuret samalla Petsamon suunnalla! Ollaankohan sukulaisia?

Vierailija
31/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelläni oli pikkulapsena vaaleat, melkein valkoiset hiukset. Kaksivuotiaana hänestä otetun studiopotretin kehysten sisään äiti oli leikannut kiharatupsun pojalta ja se todellakin oli valkoinen. Sama poika 13 vuotta myöhemmin oli rippikuvassaan hyvin tummahiuksinen: ruskeat, lähes mustat hiukset. Veli on myös ruskettunut aina helposti. 90-luvun alkupuolella eräänä kesänä kotinsa kattotalkoiden jälkeen näin veljeni ja totesin hänelle hänen käyvän hyvin arabista: melkein mustat, hieman jo harmaantuneet hiukset ja paahtunut, tummanruskea iho. Minulla oli pikkulapsena vaaleanruskeat hiukset, sitten ne alkoivat tummeta. Nyt värjättyjen hiusteni tyvistä näkyy tälläkin hetkellä omaa tummanruskeaa ja sitten harmaita (oikeastaan valkoisia) hiuksia. Myös minä rusketun helposti, mutta en aivan niin helposti kuin veljeni. Veljelläni on siniset silmät, minulla hazel eyes, joiden päävärinä vaaleanvihreä. Äidillämme oli tummanruskeat hiukset ja siniset silmät, isällä vaaleanruskeat ja siniharmaat.

Sukumme juuret niin äidin kuin isän puolelta ovat enimmäkseen alunperin Ahvenanmaan Brändöstä, mutta monet näistä muuttivat Suomen mantereen puolelle 1800-luvun alkupuolella ja puolivälissä. Mannersuomalainen sukujuuremme on Satakunnasta.

Vierailija
32/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin rannikkoseuduilla on paljon muualta tulleiden jälkeläisiä, merimiehiä ja vaikka mistä syystä maahan tulleita. Olemme supisuomalaisia Länsi-Suomen suunnalta ja osa suvun miehistä on aika lailla italialaisen näköisiä......Vaaleimmat suomalaiset taitavat löytyä sisä-Suomesta, jossa rannikko- ja rajantakaisten maahantulijoiden osuus ehkä on vähäisempi, joskin nykyään kun muutetaan niin paljon ei enää oikein tiedä kuka on mistäkin. Oululaisilla on ainakin pyöreimmät päät, pohjalaiset taitavat olla pisimpiä ja Itäsuomalaiset ja aivan lappalaiset lyhyimpiä.

Vierailija
33/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isällä ja sen sisaruksilla on ihan mustat hiukset. Lapsille ei kuitenkaan ole periytynyt.

Vierailija
34/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on kuulemma ranskalaista verta. Joku naimisissa oleva merimies oli heilastellut 1700-luvulla isän esiäitiä. 

Vierailija
35/115 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalle oli kuulemma joskus muutama sata vuotta sitten tullut turkkilaisia sotilaita.

Vierailija
36/115 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla on kuulemma? joku sukulinja, jolle vauvat syntyvät tummakiharahiuksisina ja hiukset vaalenevat sitten kasvaessa.

Vierailija
37/115 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjätty. Ei suomalaiselle sovi pikimusta tukka. Näyttää peruukilta  

Vierailija
38/115 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa tulee Lapista, miehen suvussa idästä, heidän sukunsa siis ortodokseja ja karjalan evakoita. Ja mun suku on sekä isän että äidin puolelta saamelaista, kun vähän kauemmaksi mennään.

Ortodoksijuhlissa ja joskus kirkossakin käyvänä olen huomannut, että karjalaisortodoksit ovat selkeästi tummaverisempää: tumma lähes musta tukka ja ruskeat silmät. (Toki ortodokseissa on nykyään paljon käännynnäisiä mutta nämä ”perinteiset ortodoksisuvut” on just tummahiuksisia ihan järjestään.)

Vierailija
39/115 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut aikuisuuteen asti tosi vaaleat hiukset mutta iän myötä alkaneet tummumaan lähes mustaksi. Sama vanhemmilla ja sisaruksilla. 

Vierailija
40/115 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Pohjanmaalla on paljon tummahiuksisia ja myös melko tummaihoisia (oliivi-ihoisia) ihmisiä. Tietyillä paikkakunnilla todella paljonkin. Suomessa on elänyt ennen itämerensuomalaisten tuloa muitakin kansoja kuin saamelaisia, mm. se pienikokoinen tumma kansa, jonka kalmoja on löytynyt Isonkyrön Leväluhdan suohaudasta. Mielestäni sitä tummaa ihmistyyppiä, jota Etelä-Pohjanmaalta löytyy, näkyy harvemmin muualla. Isäni suku on tosi tummaa, mutta oliivi-ihoa ei ole kaikilla.

Minä olen tällainen oliivi-ihoinen eteläpohjalainen. Rusketun myös helposti ja useampi kampaaja on maininnut että minulla on keskimääräistä suomalaista tummemmat hiukset, mitä en itse oikein ymmärrä kun minusta hiukseni ovat melko maantienväriset. Suvussa tehdyssä geenitestissä paljastui "englantilaista" geeniperimää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä