Tummat, melkein mustat hiukset suomalaisilla: mistä ovat tulleet?
Miehen suvussa on tosi monella tosi tummat tai mustat hiukset ja niinpä ne sitten periytyivät meidän tytöllekin. Mua on mietityttänyt jo kauan mistä nuo geenit ovat voineet tulla tuohon sukuun? Idästäkö? Joillain on myös vähän tummempi ihonväri mutta suurin osa kuitenkin ihan vaaleaihoisia.
Kommentit (115)
"Suomalaiset", siis suomen kamaralla asuneet ihmiset oli uusimpien dna-tutkimusten valossa alunperin tummahiuksista/silmäistä väkeä. Vaaleahiuksisuus alkoi lisääntyä vasta kivikauden lopulla eteläisten maanviljelijöiden ja paimentolaisten myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on isän puolella kaikilla lähes mustat hiukset, ovat kotoisin Pohjois-Karjalasta.
Vielä se erikoisuus että osa veljeksistä on myös jotenkin japanilaisen näköisiä selvästi silmiltään ja piirteiltään. Kaikki ei. Ei ole tiettävästi silti ulkomaisia sukujuuria. Kai ne on sitten vaan sinne itärajan tuntumaan jostain kauempaa Aasiasta kulkeutuneet geenit.
Itseäni harmittaa että en ole, kuten veljeni, perinyt tummuutta. Minä olen maantienhailakka harmaasilmäinen kuten äitini :(
Balkanilla naiset vaalentavat hiuksiaan juuri tuohon "hailakkaan" sävymaailmaan. Siinä ei ole mitään vikaa.
Tutun suvusta löytyi turkkilainen esi-isä, olisiko ollut merimies, useita sukupolvia taaksepäin. Suvussa on sellaista välimerellistä ruskeaa kiharaa hiusta ja ruskeita silmiä aina siellä täällä. Sitkeitä geenejä. Ihmeteltiin joskus kun siskokset niin eri näköisiä.
Tummahiuksisen kohtalona on yleensä nuorena jo harmaantua :D
Sitten äkkiä väripurkille. Jos kaikki ois luomuja niin moni kavahtas mustaa tukkaa. Kukoistusaika kestää ehkä 10v ja harmaata sen jälkeen ;Dd
Itselläni on ja isälläni. Isäni isä (joka myös oli mustahiuksinen) oli kotoisin luovutetusta Karjalasta. Olen tehnyt DNA-testin. Sen mukaan olen 97% suomalainen ja 3% baltti. Veikkaan tuon 3% merkkaavan Balttian saksalaisia, sillä isäni suvussa elää legenda saksalaisesta kantaisästä.
Vierailija kirjoitti:
"Tummat, melkein mustat hiukset suomalaisilla: mistä ovat tulleet?"
Olen melko varma, että ne ovat tulleet päästä.
Aivan oikea havainto. Päähän ne ovat tulleet pohjanmaalta ja nykyisin lisäksi etelämaiden lomakohteista, jossa palstamammat vierailevat "ottamassa aurinkoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on isän puolella kaikilla lähes mustat hiukset, ovat kotoisin Pohjois-Karjalasta.
Vielä se erikoisuus että osa veljeksistä on myös jotenkin japanilaisen näköisiä selvästi silmiltään ja piirteiltään. Kaikki ei. Ei ole tiettävästi silti ulkomaisia sukujuuria. Kai ne on sitten vaan sinne itärajan tuntumaan jostain kauempaa Aasiasta kulkeutuneet geenit.
Itseäni harmittaa että en ole, kuten veljeni, perinyt tummuutta. Minä olen maantienhailakka harmaasilmäinen kuten äitini :(
Balkanilla naiset vaalentavat hiuksiaan juuri tuohon "hailakkaan" sävymaailmaan. Siinä ei ole mitään vikaa.
Hailakka hiusväri näyttää hyvältä, jos silmät ovat ruskeat ja silmäripsiet pitkät ja mustat.
Esim lapin geeneillä voi olla mustat hiukset kuten meidän suvussa. Ja jäänsiniset silmät kuten isälläni
Sekä äidilläni että isälläni vitivaaleat hiukset lapsina. Aikuisina pikimustat sinisten silmien kaverina. Molemmat iholtaan helposti ruskettuvia. Pohjanmaalta suvut, tosin äidin isä Karjalasta
Vierailija kirjoitti:
Tumma on se "alkuperäinen" hiusten väri, ja sitä löytyy ihan joka maasta vaaleiden mutanttien rinnalta.
Suomalaisilla on yhteistä geeniperimää jakutialaisten kanssa. Sieltä tulee tumma tukka ja monolid-silmäluomen malli.
Meidän suvussa suoraa mustaa tukkaa ja ruskeita silmiä periytti karjalainen isoäitini. Osalla jälkeläisistä on myös mongolipoimu silmissä, minulla on mutta serkuillani ei (heidän isällään ei myöskään ole).
Sen sijaan isän puolelta venäläinen isoisoisoisä periyttää jäänsinisiä silmiä. Olenkin melkoinen näky vaaleansinisine silmineni ja mustine hiuksineni.
Vierailija kirjoitti:
Tummahiuksisen kohtalona on yleensä nuorena jo harmaantua :D
Sitten äkkiä väripurkille. Jos kaikki ois luomuja niin moni kavahtas mustaa tukkaa. Kukoistusaika kestää ehkä 10v ja harmaata sen jälkeen ;Dd
Ainakaan meidän suvussa tuo ei päde. Lähes kaikki on tummatukkaisia, osalla jopa mustat hiukset, silti harmaantuminen alkaa vasta 60 tienoilla. Tähän vaikuttaa muut geenit kuin hiusten väri.
Olen varma, että hyvin harva ketjussa mainituista ns. mustahiuksisista suomalaisista on maailman mittapuulla mustahiuksinen lainkaan. Ehkä kyseessä on hieman tummempi tummanruskean sävy. Nimittäin aidosti tosi tummahiuksisia suomalaisia on todella todella vähän. Tietenkin suomalaisen näkökulmasta hiemankin tummempi on ns. musta. Vähän samoin kuin Etelä-Euroopassa meille keskiruskeita hiuksia pidetään blondeina. Ketju on joka tapauksessa täynnä liioittelua ja muutenkin ihan väärää tietoa suomalaisten geeneistä ja alkuperästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mitään erikoista ole. Suomalaisissa on aika paljon mustatukkaisia, vaikka se ei kaikista yleisin tukan väri täällä olekaan.
No ei kyllä todellakaan ole "paljon" mustahiuksisia Suomessa. Lähinnä löytyy romaneilta, saamelaisilta ja ulkomaalaistaustaisilta.
Juuri näin. Outoa väittää että Suomessa olisi paljon mustahiuksisia.
Alkuperäinen hiustenväri täällä oli tumma. Vasta myöhempinä aikoina vaaleus lisääntyi. Täysin mustatukkaisia (vrt. Afrikkalainen) ei varmaankaan ole niin paljoa mutta tummanruskeita ja yleensä sävyjä ruskean eri asteikolta löytyy arviolta 50 - 40 % Suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Tumma on se "alkuperäinen" hiusten väri, ja sitä löytyy ihan joka maasta vaaleiden mutanttien rinnalta.
Pohjolan ensimmäiset asuttavat jääkauden jälkeen olivat tumma ihoisia, tummat hiukset ja siniset silmät.
Vierailija kirjoitti:
Olen varma, että hyvin harva ketjussa mainituista ns. mustahiuksisista suomalaisista on maailman mittapuulla mustahiuksinen lainkaan. Ehkä kyseessä on hieman tummempi tummanruskean sävy. Nimittäin aidosti tosi tummahiuksisia suomalaisia on todella todella vähän. Tietenkin suomalaisen näkökulmasta hiemankin tummempi on ns. musta. Vähän samoin kuin Etelä-Euroopassa meille keskiruskeita hiuksia pidetään blondeina. Ketju on joka tapauksessa täynnä liioittelua ja muutenkin ihan väärää tietoa suomalaisten geeneistä ja alkuperästä.
Mitä väärää tietoa? Jos sinulla on oikeaa tietoa niin kerro :)
Mistä noita kiinalaiset on tänne tuotu. Thaikut. Intialaiset. Marokkolaiset. Yksikin ukko toi thaimaasta kiinalaisen ihan mu sta. Heillä on 3 mustahiuksi lasta. Yksi toi japanista toinen Intiasta puolison. Ihan mustat hiukset niiden lapsilla. Herodes oli Mus ta. Sielu ja hiukset. Juudas myös. Egyptissä oli kleopatroilla Mus tia hiuksia kuin faaraoilla samoin orjilla . On. Afrikassa on. On myös harmaa ihoväriä. Kuin keltaista. Kiinalaisen ravintolan tarjoilija oma on Mus TAT hiukset. Intiassa on romaniheimon alkujuuret. Siellä näkee sinisen mustia hiuksia ja siellä valmistetaan myös peruukkeja. Budhat tekee.
Juuri näin. Outoa väittää että Suomessa olisi paljon mustahiuksisia.