Asiallista keskustelua pyytäisin aiheesta aikuisen välivuosi.
Olen 44-vuotias ja aivan loppu. Inhoan mun työtä ja koko sitä kaupallista alaa. Jotenkin niin tekopyhää. Olin viime vuonna 3 viikkoa sairaslomalla ylikuormittumisen vuoksi ja oloni on mielestäni vaan pahentunut, mutten voi loputtomasti ottaa sairaslomaakaa, kun se aiheuttaa vaan lisästressiä. Aloin vuosi sitten haaveilemaan että säästäisin sen verran rahaa, että voisin pitää välivuoden, tervehtyä ja miettiä mitä haluan tehdä loppuelämäni kun tätä se ei ainakaan enää ole. Ehkä hakea uudelleenkoulutukseen vuoden jälkeen. Pärjäisimme aikuiskoulutusrahalla, vaikka tiukkaa tietysti tekisi. Mieheni kumminkin on töissä ja on sitä mieltä, että parempi nyt tehdä irtiotto kun työelämää ennen eläkeikää on kumminkin vielä yli 20 vuotta . Olenko ihan hullu? Voisitko tehdä samoin ja paljonko arvioisit, että tarvitsisit rahaa vuodeksi jos nykyiset tulosi jäisivät pois?
Ahdistaa jo nyt kun huomenna on maanantai ja on mentävä töihin.
Kommentit (19)
Minun puolisoni suunnittelee välivuotta. Hän valmistautuu parasta aikaa pääsykokeisiin. Itse olen osittaisella hoitovapaalla.
En osaa sanoa, paljonko pitäisi olla säästössä, mutta jos asuu omistusasunnossa, voi useimmiten ottaa lyhennysvapaita asuntolainasta. Sehän se isoin kuluerä monille meistä on.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinun mahdollista pitää vuorotteluvapaata?
https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/loyda-toita/vuorotteluvapaa
Valitettavasti ei :( Kokeiltu on. Työnantaja ei suostu siihen, enkä halua takaisin samaan työpaikkaan muutenkaan. En koko alalle.
Vierailija kirjoitti:
Minun puolisoni suunnittelee välivuotta. Hän valmistautuu parasta aikaa pääsykokeisiin. Itse olen osittaisella hoitovapaalla.
En osaa sanoa, paljonko pitäisi olla säästössä, mutta jos asuu omistusasunnossa, voi useimmiten ottaa lyhennysvapaita asuntolainasta. Sehän se isoin kuluerä monille meistä on.
Meillä ei tuo lyhennysvapaa onnistu nyt, kun pandemian vuoksi oli jo vuoden lyhennysvapaat pelkällä korolla. Mutta se ei ole meillä kynnyskysymys. Aika pienestä kuukausimaksusta on loppupeleissä kysymys.
Todella kiinnostava aloitus, jään seuraamaan :) itsellä ollut sama ajatus mielessä.
Suosittelen lämpimästi, etenkin, kun olet siinä mielettömän onnellisessa asemassa, että puoliso tukee tätä hanketta!
Älä tuhlaa tilaisuutta, jollaista kaikki eivät saa jo siksi, ettei puoliso tykkää. Et tule nuoremmaksi, tulet vanhemmaksi. Joten mitä aikaisemmin toteutat haaveesi, sitä enemmän siitä on konkreettista hyötyä.
Jos vain suinkin pystytte, maksakaa edelleen asuntolainaa, älkää siis siirtäkö sen maksamista välivuotesi ajan. Tsemppiä! Älä jää työhön, josta et pidä. Se syö sinut elävältä vuosien myötä. Tiedän mistä puhun. Itse tein sen virheen, että jatkoin hampaat irvessä ja lopulta hajosin. Tee sinä fiksummin.
Et saa aikuiskoulutusrahaa, jos sinulla ei ole työpaikkaa eli olisit ensin vuoden palkattomalla vapaalla, sitten aikuiskoulutuksessa ja edelleen samalla työnantajalla työntekijänä? Mahtavatko suostua?
Ainahan töistä voi pois jäädä. Työttömänäkin pärjää. Priorisointikysymys. Itse arvostan mielenrauhaa ja vapaa-aikaa enemmän kuin palkkatuloja ja pskaduunia.
Vierailija kirjoitti:
Et saa aikuiskoulutusrahaa, jos sinulla ei ole työpaikkaa eli olisit ensin vuoden palkattomalla vapaalla, sitten aikuiskoulutuksessa ja edelleen samalla työnantajalla työntekijänä? Mahtavatko suostua?
Käytin ehkä vahingossa väärää sanaa. Onko se aikuisopintotuki? Ainakin ystäväni sai sitä 3 vuotta sitten. Onko käytäntö muuttunut? Hän lopetti työnsä ja halusi kirjoittaa harrastuksestaan kirjan. Asui noin puoli vuotta ulkomailla ja palasi Suomeen. Sen jälkeen hakeutui työnhakijaksi ja haki samalla opiskelemaan, sai jotain aikuisopintorahaa noinn tuhat euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan töistä voi pois jäädä. Työttömänäkin pärjää. Priorisointikysymys. Itse arvostan mielenrauhaa ja vapaa-aikaa enemmän kuin palkkatuloja ja pskaduunia.
Vuodeksi ajattelin tätä vaihtoehtoa, mutta en sillä tavalla kuitenkaan halua olla työtön, että nostaisin jotain työllistämistukea sen ajan. Haluaisin olla yhden vuoden vapaa tekemään asioita, jotka tuntuvat hyvältä ja sen aikana hahmottaa mitä haluan tehdä loppuelämäni. Nykyiseen ammattiini tavallaan ajauduin aikoinaan sekä opiskelujen että uran osalta. Tämä on ollut sellainen ok vaihtoehto kun en oikein tiennyt mitä olisin halunnut silloin. Olin liian nuori ja kypsymätön ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi, etenkin, kun olet siinä mielettömän onnellisessa asemassa, että puoliso tukee tätä hanketta!
Älä tuhlaa tilaisuutta, jollaista kaikki eivät saa jo siksi, ettei puoliso tykkää. Et tule nuoremmaksi, tulet vanhemmaksi. Joten mitä aikaisemmin toteutat haaveesi, sitä enemmän siitä on konkreettista hyötyä.
Jos vain suinkin pystytte, maksakaa edelleen asuntolainaa, älkää siis siirtäkö sen maksamista välivuotesi ajan. Tsemppiä! Älä jää työhön, josta et pidä. Se syö sinut elävältä vuosien myötä. Tiedän mistä puhun. Itse tein sen virheen, että jatkoin hampaat irvessä ja lopulta hajosin. Tee sinä fiksummin.
Kiitos tästä kannustavasta kommentista. Kiitos tosi paljon!
Vierailija kirjoitti:
Todella kiinnostava aloitus, jään seuraamaan :) itsellä ollut sama ajatus mielessä.
Ajattelin jos 13000 olisi riittävä säästösumma, kun se vastaisi sitä koulutusrahaa, jonka voisin työvoimatoimiston mukaan saada vuodessa. Vuoden aikana näkisi senkin että pärjätäänkö sitten sillä jos vuoden jälkeen lähden opiskelemaan uudelleen tai jatko-opiskelemaan niin, että voin hyödyntää sitä alanvaihdossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin ehkä vahingossa väärää sanaa. Onko se aikuisopintotuki? Ainakin ystäväni sai sitä 3 vuotta sitten. Onko käytäntö muuttunut? Hän lopetti työnsä ja halusi kirjoittaa harrastuksestaan kirjan. Asui noin puoli vuotta ulkomailla ja palasi Suomeen. Sen jälkeen hakeutui työnhakijaksi ja haki samalla opiskelemaan, sai jotain aikuisopintorahaa noinn tuhat euroa kuussa.
Työtön voi opiskella työttömyyskorvauksella. Sitä kutsutaan omaehtoiseksi opiskeluksi. Silloin saa saman verran kuin jos olisi työttömänä. Tosin tuo aina päätetään tapauskohtaisesti ja tukea maksetaan maksimissaan kaksi vuotta.
Ja sinun pitää olla ilmeisesti työttömänä jonkin aikaa ennen kuin tukea voidaan maksaa. Jos katsovat, että olet irtisanoutunut työstäsi tukea saadaksesi niin sitten sitä ei kyllä myönnetä.
Joka tapauksessa, jos voi opiskella työttömyyskorvauksella saa tuplasti enemmän Kelasta kuin mitä saisi "tavallisena" opiskelijana.
Opintotuki on vaan jotain 250 euroa kuussa...
Älä ainakaan tee äkkinäisiä ratkaisuja, kuten irtisanoudu, jos ei ole uutta työpaikkaa valmiina. Hae opiskelemaan jotain, esim. omaan alaasi liittyvää lisäkoulutusta, ja ota töistä opintovapaa + hae aikuiskoulutustukea. Näin saat hengähdystauon, ja rauhassa mietittyä, mitä haluat tehdä.
Tee itsellesi palvelus ja pidä tauko. Mikään työ ei ole tärkeämpää kuin hyvinvointi. Elämä kantaa, pakko luottaa siihen.
Itsellä oli sama tilanne pari vuotta sitten. Takana työuupumus ja olin menossa uudelleen sitä kohti. Säästössä ei ollut mitään ja 3kk olin karanteenissa ennenkun aloin saada työttömyyspäivärahaa. Rahat on ollut tiukalla eikä mitään sen kummempaa ole juuri voinut tehdä mutta en ole koskaan voinut näin hyvin. Olen saanut levätä,ulkoilla ja autella jo ikääntyviä vanhempiani. Nyt palasin juuri töihin ja ihan toiselle alalle miltä lähdin. Välivuosi oli elämäni paras päätös.
Aikuiskoulutustuki vaatii vähintään vuoden jatkuneen työsuhteen senhetkisessä työpaikassa, jotta sitä saa.
Et ole hullu. Miehesi on töissä, joten perheenne tulee selviämään hänenkin tuloillaan pahimman yli. Menojasi en tiedä, mutta kuluja karsimalla tonni ehkä kuussa tarvitaan. Kuten edellä viisasti sanottiin *älä jää työhän josta et pidä*. Jaksamista, tuen Sinua ajatuksissani.
Ei ole mitään aikuisopintotukea, vaan normi opintotuki ja aikuiskoulutustuki.
Olisiko sinun mahdollista pitää vuorotteluvapaata?
https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/loyda-toita/vuorotteluvapaa