Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalainen tuli uusine kavereineen kotiin. Mua itkettää, kun kuuntelen niiden juttuja :(

Vierailija
12.08.2016 |

Olin ensin hirveän ylpeä, että on jo alle viikossa saanut luotua kaverisuhteita ja uskaltanut pyytää uusia kavereita meille. Puolin ja toisin laitettiin vanhemmille viestiä, että saako tulla meille jne.

Papatus alkoi jo ulko-ovella:

"Me oltiin kolme viikkoa mummin ja papan loma-asunnolla Italiassa."
"Me käytiin NELJÄ kertaa Särkänniemessä."
"Me käytiin purjehtimassa kummitädin kanssa."
"Me oltiin kaksi viikkoa New Yorkissa."
"Me shoppailtiin ihan hirveästi, kun oltiin mummun kanssa Tukholmassa."
"Meidän mökille rakennettiin toinen rakennus ja isompi laituri veneelle."

Mun pieni ekaluokkalainen oli ensin kaksi viikkoa serkuilla, sitten kolme viikkoa mummolla maalla. Olivat vain, eivät tehneet mitään erityistä tai kallista. Olivat uimassa, pelailivat jotain, ihan tavallista. Sitten alkoi minun ja mieheni neljän viikon loma. Me oltiin viikko mökillä (sähkötön, täysin ilman mitään mukavuuksia), viikko ihan vaan kotona ja kaksi viikkoa miehen vanhempien luona Pohjois-Suomessa. Sitten tulikin jo elokuu ja lapsi meni toiselle serkulle hoitoon, kun meillä alkoi työt.

Tekeekö kaikki muut kesällä jotain superhienoa? Me ei tehty oikein mitään erityistä, koska me lomailtiin vaan. Niin kurja olo pienen puolesta, kun silmät suurina kuuntelee muiden hienoista lomamatkoista ja miten on purjehdittu ja pyöritty huvipuistoissa monta, monta kertaa :(

Kommentit (177)

Vierailija
61/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäis nyt ap luoda itsellesi ja lapsellesi itsetuntoa vähän.

T. Se joka lapsena pääsi sinne tänne tonne mutta jonka lapset eivät tänä kesänä päässeet yhtään mihinkään rahaa vievään ja sekin oli heille aivan ok.

Vierailija
62/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittajaa yhtään lohduttaa, minä olen teille kateellinen mökistä. Miehen kanssa ollaan molemmat ihan työssäkäyviä tavallisia ihmisiä, mutta ei meillä mihinkään mökkiin ole varaa. Vietettiin kesäloma ihan kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipas sun pentu paljo hoidossa kesällä. häpeä ittes sieneksi

Vierailija
64/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan hyvätuloisia ja on tehty loman aikana todella paljon erilaisia asioita lasten kanssa. Kyllä, on mennyt rahaa ja oltiin kuukausi ulkomailla. 

Kysyin viimeisenä lomapäivänä lapsilta (6v, 8v ja 10v) mitä muistaa kesästä ja mikä oli parasta. Vastukset:

10v: Se kun käytiin Lintsillä.

8v: Se oli kivaa kun "Liisin" pihalle laitettiin se iso puhallettava uima-allas ja me hypättiin sinne.

6: Parasta oli se, kun se yksi ankka jahtasi sitä toista ankkaa rannalla.

Niin. Ja me oltiin kolme viikkoa Espanjassa, käytiin kaikki Korkeasaaret, Linnanmäet ja muut läpi, mökkeiltiin, käytiin teatterissa ja ravintoloissa syömässä ja vaikka mitä. 

Meillä menee kans aina näin. Kuukauden Euroopan-turneen jälkeen kysyin mikä oli parasta: "Seepra kakkas", "Se yks kala siellä kaupassa" (supermarketin kalatiskissä).

Vierailija
65/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi tuskin kiinnittää tuohon mitään huomiota, sinun korvissasi se vain soi. Moni reissaa kesäisin pitkin maailmaa, toiset ei. Eipä siinä sen ihmeellisempää ole.

Vierailija
66/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ekaluokkalainen oli kotona koko loman, mitä nyt käytiin kahden yön reissu Powerparkissa maksetussa mökissä (kivaa oli) ja päiväreissuja sukulaisten mökeillä, korkeasaaressa ja Ähtärissä. Plus miehen suvun luona muutama yö. Ei mitään sikamageeta siis. Kotoa käytiin uimarannalla ja kerran Hop Lopissa.

Kuulosti vähän sille, ettei nuo lasten kertomukset olleet aivan totta.

Vierailija
67/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Meidän kolmen kouluikäisen lapsen kesäloma näytti tältä:

Viikko harrastusleirillä.

Viikko mökillä.

Neljä viikkoa Sveitsissä.

Vajaa viikko Ruotsissa sukuloimassa.

Loppuloma kotona, jolloin käytiin toisen kerran Linnanmäellä, sisäleikkipuistossa (mikäsennimi on, joku SuperPark?), ystävien kanssa ravintolassa syömässä (isommat juhlat), Suomenlinnassa, yhdessä konsertissa, Linnanmäellä, Nuuksiossa, leffassa, Korkeasaaressa ja Kiasmassa.

Sitten oli kaikenlaista yhden päivän juttua, kuten mun veljen häät, serkun rippijuhlat, käytiin katsomassa isoisoäitiä sairaalassa, tehtiin päivämatka Tallinnaan ja vaikka mitä. En enää edes muista.

Me tykätään lomalla tehdä paljon asioita. Makoilu olisi tuskastuttavaa. Te selvästi nautitte löhöilystä. Viettäkää te sellainen loma kuin te haluatte, älkää verratko muiden lomailuun.

ihan mielenkiinnosta - mitä teitte 4 viikkoa sveitsissä ja missä kävitte? Sveitsi on meidän "to do" -listalla.

Meillä on kakkosasunto siellä. Oltiin siis ihan vaan kuin kotona.

Eikö siellä tule kova himo kierrellä ja katsella kuten Suomessa teillä on tapana? Uskoakseni Sveitsin vastaavat palvelut (konsertit, museot, linnat, luonnonpuistot, eläintarhat yms) ovat vähintään yhtä laadukkaita ja kiehtovia kuin Suomessa. Siis Suomessa kyllä Nuuksioon mutta Sveitsissä ihan "kotona vaan"? Voitko hiukan valaista enemmän teidän ajatusmaailmaa...

Vierailija
68/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en tunne ketään jotka viettäisi viikkoja jossain kalliissa paikassa, tai jotka kävisivät Särkänniemessä monta kertaa kesässä. Kyllä sun ap täytyy asua jollain ihan "erityisellä" alueella. Mä en usko että meidän koko kaupungissa on kovin montaa perhettä jotka matkustelee noin paljon tai jotka jatkuvasti jotain uutta rakentelis.

Vierailija
69/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eletään hyvin tavallista elämää, reissataan toki mut tykätään olla paljon kotona ja perheen kesken myös.

Lapsen (tyttö 11 v) ystävät viihtyvät hyvin meillä ja meidän kanssa, vaikka mitään kummempaa eivät tekisikään. Moni kaveri haluaa tulla useinkin yökylään ja viihtyy myös meidän aikuisten seurassa.

Itse uskon, että meidän perheessä "se juttu" on mutkaton yhdessä oloa, tehdään vähän jotain muttei suureellisia, nautitaan ja herkutellaan ja laiskotellaan ja ollaan läsnä.

Ai niin 66 kommentoi vielä, että aivan unohdin meidän kutsuneen lapsen eskari- (ja nyt luokka)kavereita muutaman kerran kesällä meille, samoin hän pääsi heille. Se saattoi olla paljon kovempi juttu kuin mikään matka ikinä olisi ollut. Ainakin hymyilystä, touhusta ja kiljunnasta päätellen kun kaveri oli meillä :)

66

Vierailija
70/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tämän luettuani mieleen lapsuudenystäväni, jota kadehdin, kun heillä oli kylpyhuone, jossa amme. Itse asuin rintamamiestalossa ja meillä oli pihasauna, jossa ei ollut edes suihkua.

Tapasimme taannoin ja sama ystäväni kertoi, kuinka hän kadehti minua ja perhettäni, kun meillä oli lauantaisin leivontapäivä ja tehtiin piirakoita ja korvapuusteja. Ja muutenkin meillä oli ollut niin mukavaa, kun yhdessä istuttiin ruokapöydän ääressä ja juteltiin.

Vierailija
71/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo, ei kannata uskoa kaikkea, mitä tuon ikäiset suustaan päästävät ;)

Aivan! Mun lapsi ja naapurin lapsi vertailivat n.4-6 vuotiaina isiensä kumikenkien koon suuruutta. Naapurin lapsi kertoi isällään olevan 56 numeron kumpparit.

Meillä ei ole ikinä vietetty kesälomia muualla kuin sukulaisissa, lyhyillä Suomen kaupunkilomilla ja huvipuistoissa. Ihan rikasta elämää voi viettää myös kotona ja luonnon helmassa, vaikka metsässä . Halpaa ja omat eväät voi ottaa mukaan.

Vierailija
72/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienillä ihmisillä on ihan samanlainen epävarmuus uusien kavereiden kanssa kuin aikuisillakin, ja tarve antaa itsestään cool kuva.

Vierailija
73/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheeta, ei mua raahattu noin pienenä minnekään ulkomaille :O No okei, kyllähän sitä Ruotsissa ja Norjassa käytiin autoilemassa, mutta vasta 13-vuotiaana pääsin lentokoneeseen. Ja itse asiassa se oli ainut kerta perheen kanssa, seuraavan kerran matkustinkin yksin omilla rahoilla. Enkä mä koe olevani vähemmän kokemusrikkaampi, vietin paljon hauskoja kesiä sukulaisten luona tai harrastusleireillä. Paras kaveri kävi noin kaksi kertaa vuodesa ulkomailla perheensä kanssa (6-vuotiaasta parikymppiseksi saakka), ala-asteella ihmettelin miten ne aina lähtee joka syksy ja kevät etelään. Kertoi aina niistä matkoistaan ja mua ei oikeen edes kiinnostanut kuunnella, kun en ymmärtänyt mitä ihmeellistä ulkomaissa oli. Kukaan muu luokkakaveri ei käynyt ulkomailla.

Taikasana sillon kun olit nuori. Eli milloin ?

Kun minä olin nuori, asuin keski-Suomessa ja kävimme Ruotsissa kerran vuodessa , kansipaikoilla. Se oli ihan normaalia.

Yllätys, ei ole enää tänä päivänä.

Vierailija
74/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en tunne ketään jotka viettäisi viikkoja jossain kalliissa paikassa, tai jotka kävisivät Särkänniemessä monta kertaa kesässä. Kyllä sun ap täytyy asua jollain ihan "erityisellä" alueella. Mä en usko että meidän koko kaupungissa on kovin montaa perhettä jotka matkustelee noin paljon tai jotka jatkuvasti jotain uutta rakentelis.

Eikö kaupungissanne sitten ole lääkäreitä, juristeja, toimitusjohtajia, opettajia, rehtoreita, menestyneitä yrittäjiä yms. Pienituloiset elävät usein omassa kuplassaan edes ymmärtämättä kuinka paljon ylempi keskiluokka todellisuudessa tienaa nettona. Tuollaisella perheellä on taatusti varaa parin viikon lomalla New Yorkissa tai peräti neljä kertaa Särkänniemessä:D D D Ei ylemmän keskiluokan tarvitse miettiä mikäli ei ota tolkuttomia velkoja onka varaa syödä sika nautaa kaksi kertaa viikossa.

Vierailija
75/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläs nyt, minäkin tuon ikäisen kertoilin kuinka olin ties missä Valkoisessa talossa ollut :D

Vierailija
76/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapset tajua eroa siinä onko kaveri ollut 4 kertaa Särkänniemessä vai mökillä vanhempien kanssa. Ei meistä kaikilla ihan hyvätuloisilla mitään mökkejä ole edes.

Kyllä ne tajuaa eron, koska aikuiset ihmiset siitä toitottavat.

Meillä tiedetään jo hyvin, montako tonnia kenelläkin on pankkitilillä. Sanoin, että mua ei liikauta millään tavalla eikä se vaikuta hänen viikkorahansa suuruuteen. Minä tulisin surulliseksi vain siitä, että huomaisin, miten lapset ovat lähteneet mukaan tuohon aikuisten lesottamiseen. Ei heidän kesänsä yhtään paremmalta kuulostanut kuin ap:n lastenkaan. Oletan siis että heilläoli kivaa.

Vierailija
77/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän sun asenteesta kiinni: lapsille noi asiat voi olla yhtä hienoa. Älä surkuttele, lapsellasi on varmasti ollut kiva kesä. Paljonhan hänellä tuntuu tekemistä olleen.

Nimenomaan asenteesta. Lapsen lapseni viettävät kotona luxuselämää ja ovat onnessaan, kun pääsevät meidän alkeelliselle mökille viettämään exgtreem-elämää. alkeellisuus alkaa olemaan HOttia.

Vierailija
78/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä lasten koulunaloituksista kannattaa muistaa, että myös lapsilla on tarve kertoa kavereille, mitä tuli kesällä tehtyä. Useimmat aikuisetkin kertovat loman jälkeen töissä, että tuli oltua mökillä, hoidettua viikko lapsenlapsia, käytyä Tallinnassa tai tehtyä makuuhuoneen remontti. Kertomisessa ei siis ole mitään väärää. 

Todella monessa perheessä matkustetaan ulkomaille jo lasten ollessa hyvinkin pieniä ja kun lapset tulevat kouluikään, ei voikaan enää reissata kuin koulujen loma-aikoina eli kesällä, syyslomalla, joululomalla tai hiihtolomalla. Ei siis ole mitenkään kummallista, että ekaluokkalainen on ollut jossain ulkomailla kesälomalla,  kuten New Yorkissa (jossa muuten itsekin käyn mieluummin kesällä kuin talvella). Tämän päivän ekaluokkalaisilla monilla isovanhemmat ovat jo eläkkeellä ja moni suuriin ikäluokkiin kuuluva todellakin hankkii Etelä-Euroopasta loma-asunnon. Lasten ja lastenlasten on siis huomattavasti halvempaa matkustaa sinne, koska asuminen loman ajan on ilmaista päinvastoin kuin jos joutuisi asumaan hotellissa.

Jos lapsi on oikein korostanut, että on käyty NELJÄ kertaa Särkänniemessä, niin todennäköisesti tälle lapselle ei ole mitenkään tavallista käydä neljää kertaa Särkänniemessä. Voi tuntua lapsestakin asia ihan hassulta, mutta jos yhden kerran on vienyt vanhemmat, toisen kerran äidin ja kolmannen kerran isän puolen isovanhemmat ja sitten vaikka kummien kanssa neljäs kerta, niin ei tuokaan mitenkään kummallista ole. Paitsi että toki olisivat voineet viedä lasta muihinkin huvipuistoihin eikä aina samaan. 

Purjehtimassa kummitädin kanssa. Joo, on ihmisiä, joilla on purjevene. Tai jotka tuntevat ihmisiä, joilla on purjevene. Se ei tee lasta yhtään sen varakkaammaksi, vaikka hänen kummitädillään olisikin purjevene. Asian kertominen kuitenkin tarkoittaa, että reissu oli ollut lapselle mieleinen. Kuten varmaan kummitädin toivomuskin oli. 

Mummun kanssa on shoppailtu hirveästi Tukholmassa. Mummut on vähän sellaisia, että kun on lapsenlapsi mukana, niin sitä tulee tuhlattua lapsenlapseen enemmän rahaa kuin itseensä. Hirveästi shoppailu voi myös tarkoittaa, että mummu on ostanut lapsenlapselleen Tukholmasta syystakin, pari paitaa ja housuja, uuden koulurepun sekä koulutarvikkeita. Hirveästihän se on lapsen mielestä, vaikka ne samat asiat vanhemmatkin olisivat kuitenkin ostaneet Prismasta, koska lapsi nyt vaan tarvitsi vaatteita, koulurepun, penaalin yms. Tuo "shoppailtiin ihan hirveästi" kuulostaa minusta siltä, että se on voinut tulla mummun suusta, kun lapsen vanhemmat ovat kyselleet, mitä mummu ja lapsi Tukholmassa tekivät. Ja tämä lause on jäänyt lapsen mieleen. 

Kuten joku aiemmin jo totesikin, niin mökille tehty toinen rakennus voi olla hyvinkin pieni tai ihan vaan aitan tyyppinen kesähuone. Isompi laituri veneelle...ei tarkoita, että siellä mökin rannassa olisi mikään miljoonien huvijahti vaan voi olla ihan tavallinen moottorivene tai jopa soutuvene. Isompi laiturikin voi tarkoittaa sen vanhan 80 cm leveän huonokuntoisen laiturin korvaamista uudella 130 cm leveällä. 

Lapset muistavat kesälomistaan asioita, jotka heille on joko poikkeuksellisia tavalliseen kesälomaan verrattuna tai sellaisia, jotka ovat olleet erityisen mukavia. Vain aikuinen näkee silmissään lasten kertomisista hulppeita merenrantahuviloita huvijahteineen, mummun ja lapsen kiitämässä Luis Vuittonin kassit heiluen pitkin Tukholmaa jne. 

Vierailija
79/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, kuvailemasi kesäloma kuulostaa oikeinkin mukavalta! Juuri semmoisia olivat minunkin lomani alakouluikäisenä. Haikeana muistelen niitä huolettomia kesiä kun sai vaan olla ja "mummuloida" oikein sydämensä kyllyydestä! :)

Vierailija
80/177 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne ala-asteella vielä niin toisiaan kadehdi. Mutta säästä rahaa yläasteen matkoihin. Tyttäreni joutuu olemaan melkein kaikki lomat himassa kuunnellen ,kun muut matkustelee ulkomailla. On paha mieli äidilläkin. Vaan minkäs teet. Ei ole terveyttä, ei rahaa, ei koiranhoitajaa. Eikä sukulaisia.