Ekaluokkalainen tuli uusine kavereineen kotiin. Mua itkettää, kun kuuntelen niiden juttuja :(
Olin ensin hirveän ylpeä, että on jo alle viikossa saanut luotua kaverisuhteita ja uskaltanut pyytää uusia kavereita meille. Puolin ja toisin laitettiin vanhemmille viestiä, että saako tulla meille jne.
Papatus alkoi jo ulko-ovella:
"Me oltiin kolme viikkoa mummin ja papan loma-asunnolla Italiassa."
"Me käytiin NELJÄ kertaa Särkänniemessä."
"Me käytiin purjehtimassa kummitädin kanssa."
"Me oltiin kaksi viikkoa New Yorkissa."
"Me shoppailtiin ihan hirveästi, kun oltiin mummun kanssa Tukholmassa."
"Meidän mökille rakennettiin toinen rakennus ja isompi laituri veneelle."
Mun pieni ekaluokkalainen oli ensin kaksi viikkoa serkuilla, sitten kolme viikkoa mummolla maalla. Olivat vain, eivät tehneet mitään erityistä tai kallista. Olivat uimassa, pelailivat jotain, ihan tavallista. Sitten alkoi minun ja mieheni neljän viikon loma. Me oltiin viikko mökillä (sähkötön, täysin ilman mitään mukavuuksia), viikko ihan vaan kotona ja kaksi viikkoa miehen vanhempien luona Pohjois-Suomessa. Sitten tulikin jo elokuu ja lapsi meni toiselle serkulle hoitoon, kun meillä alkoi työt.
Tekeekö kaikki muut kesällä jotain superhienoa? Me ei tehty oikein mitään erityistä, koska me lomailtiin vaan. Niin kurja olo pienen puolesta, kun silmät suurina kuuntelee muiden hienoista lomamatkoista ja miten on purjehdittu ja pyöritty huvipuistoissa monta, monta kertaa :(
Kommentit (177)
Noo, ei kannata uskoa kaikkea, mitä tuon ikäiset suustaan päästävät ;)
Vierailija kirjoitti:
"Me shoppailtiin ihan hirveästi, kun oltiin mummun kanssa Tukholmassa."
"Meidän mökille rakennettiin toinen rakennus ja isompi laituri veneelle."
Ei tuo nyt kuullosta ihmeelliseltä, se toinen rakennus voi olla joku halpa vierasmökki ja jos laiturikin rakennettiin itse laudoista sen sijaan että tilattaisiin kallis valmis. Päivä Tukholmassa -risteilyjä saa muutamalla kympillä.
Se on vähän sun asenteesta kiinni: lapsille noi asiat voi olla yhtä hienoa. Älä surkuttele, lapsellasi on varmasti ollut kiva kesä. Paljonhan hänellä tuntuu tekemistä olleen.
Ei lapset tajua eroa siinä onko kaveri ollut 4 kertaa Särkänniemessä vai mökillä vanhempien kanssa. Ei meistä kaikilla ihan hyvätuloisilla mitään mökkejä ole edes.
Kyllä minunkin lapset purjehti, purjevene maksoi peräti 2000 €.
No ei se Särkänniemi tai purjehtiminen nyt NIIN hienoa ole :)
Me oltiin kuukausi autolla Euroopassa ja lapset sai monta hienoa elämystä. Lapsi kuitenkin kertoi ekana päivänä koulussa, että laiskotteli koko kesän sohvalla...
Maalla, serkuilla tai uimarannalla, hyviä muistoja niistäkin jää :)
No se oli teidän näköisenne loma. Tehdään paljon töitä niin lomalla galutaan sit tuhlata ja tehdä kaikkea tosi erilaista. Oltiin myös mökillä, mutta se oli vähän eri tyyppinen kuin teillä. Meillä matkustelu ei sinänsä ole lapsille erikoista, ihan yhtä hyvin olisivat olleet varmaan maallakin.
Aha. Meidän kolmen kouluikäisen lapsen kesäloma näytti tältä:
Viikko harrastusleirillä.
Viikko mökillä.
Neljä viikkoa Sveitsissä.
Vajaa viikko Ruotsissa sukuloimassa.
Loppuloma kotona, jolloin käytiin toisen kerran Linnanmäellä, sisäleikkipuistossa (mikäsennimi on, joku SuperPark?), ystävien kanssa ravintolassa syömässä (isommat juhlat), Suomenlinnassa, yhdessä konsertissa, Linnanmäellä, Nuuksiossa, leffassa, Korkeasaaressa ja Kiasmassa.
Sitten oli kaikenlaista yhden päivän juttua, kuten mun veljen häät, serkun rippijuhlat, käytiin katsomassa isoisoäitiä sairaalassa, tehtiin päivämatka Tallinnaan ja vaikka mitä. En enää edes muista.
Me tykätään lomalla tehdä paljon asioita. Makoilu olisi tuskastuttavaa. Te selvästi nautitte löhöilystä. Viettäkää te sellainen loma kuin te haluatte, älkää verratko muiden lomailuun.
Ensimmäiselle ulkomaanmatkalle taidettiin lähteä kakkosluokan jälkeisenä kesänä, mutta kyllä yleensä joku huvipuisto/kylpylä tms reissu tehtiin kotimaassa, jos ei ulkomaille päästy. Mutta riippuuhan se vanhemmistakin, jotkut viihtyvät kotosalla tai lapissa paremmin, omat vanhempani tykkäävät matkustaa ulkomailla.
Etkö itse kaipaa yhtään mitään extraa lomalla, vai rahastako kiinni ettette käyneet missään huvipuistossa tai risteilyllä edes?
Vierailija kirjoitti:
Noo, ei kannata uskoa kaikkea, mitä tuon ikäiset suustaan päästävät ;)
Tämä:) Meidän ekaluokkainen meni kouluun ja ilmoitti että "me muutetaan Portugaliin!" Illalla soittaa parhaan kaverin äiti että "täällä tämä meidän poika itkee silmiään päästä kun te lähdette, milloin muutatte?".. Totuus : olin varannut kahden viikon lomareissun seuraavaksi kesäksi, 8kk päähän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutitte Westendiin tai Kaskisaareen ?
No kun ei edes asuta millään ökyalueella. Tällainen tavallinen keskiluokkainen pientaloalue :(
ap
Näyttää SINULLE olevan tärkeämpiä nuo rahalliset saavutukset ja matkustamiset ja ostelemiset, kun oikein itku kurkussa niitä kadehdit. Lapsi ei ymmärrä niiden "hienoutta", jos ei vanhemmat sitä niille opeta. Luultavasti sun lapsi kertoisi ylpeänä kun on saanut viettää koko kesän serkkujen ja isovanhempien kanssa, ja pitäisi sitä yhtä arvokkaana kuin muiden juttuja, mutta sä opetat omalla käytökselläsi, ettei se sitä ole.
Hei, itse olin lapsena lomalla aina mökillä ja se suurin mahdollinen elämys oli tosiaan se Tukholman risteily, jossa mun mielestä shoppailtiin ihan sikana, eli lähinnä tax-free karkkeja.
Luokkakaverit kävi hiihtolomalla alpeilla ja kesällä millon missäkin. En silti ikinä kokenut jääneeni paitsi yhtään mistään. Ainoa mistä muistan olleeni kateellinen oli komeat rusketusraidat, jotka tuli alppilomasta, kun kasvoilla oli laskettelulasit. Sellaiset olisin minäkin halunnut.
Meillä eletään hyvin tavallista elämää, reissataan toki mut tykätään olla paljon kotona ja perheen kesken myös.
Lapsen (tyttö 11 v) ystävät viihtyvät hyvin meillä ja meidän kanssa, vaikka mitään kummempaa eivät tekisikään. Moni kaveri haluaa tulla useinkin yökylään ja viihtyy myös meidän aikuisten seurassa.
Itse uskon, että meidän perheessä "se juttu" on mutkaton yhdessä oloa, tehdään vähän jotain muttei suureellisia, nautitaan ja herkutellaan ja laiskotellaan ja ollaan läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää SINULLE olevan tärkeämpiä nuo rahalliset saavutukset ja matkustamiset ja ostelemiset, kun oikein itku kurkussa niitä kadehdit. Lapsi ei ymmärrä niiden "hienoutta", jos ei vanhemmat sitä niille opeta. Luultavasti sun lapsi kertoisi ylpeänä kun on saanut viettää koko kesän serkkujen ja isovanhempien kanssa, ja pitäisi sitä yhtä arvokkaana kuin muiden juttuja, mutta sä opetat omalla käytökselläsi, ettei se sitä ole.
Samaa mieltä! Kannattaa olla iloinen ja ylpeä siitä, mitä on. Ei ruoho ole aina vihreämpää aidan toisella puolella.
Ensi kesän lomaan on aikaa ainakin 40 viikkoa, mutta alapa suunnitella sitä jo. Huvipuistoretket ovat suhteellisen helppoja järjestää tai vesipuistoretki. Kerää lomarahaa vaikka 5 euroa viikossa, tai mikä summa on sopiva, sillä sitten niitä retkiä. Lapsesi loma oli minusta kyllä ihan hyvä, oli kuitenkin poissa kotoa ja eri ihmisten kanssa kuin normiarkena.
Mua ennemminkin itkettää tuossa ap:n tekstissä tuo kammottava materialismi mikä huokuu jo tuon ikäisten puheista?!?!?! Ihan järkyttävää. Vahvistaa vain omaa ajatustani siitä, että en halua tehdä lapsia tällaiseen maailmaan.
Terveisin vela joka myös lomallaan vietti aikaa vaatimattomalla kesämökillään (vesi kaivosta, ulkohuussi, no sähköt kyllä löytyy)
Teidän loma kuulosti ihanalta. Lapset saivat olla serkkujen ja isovanhempien ja teidän kanssa suorittamatta mitään. Meillä lapsi nautti suunnattomasti mummolassa olosta vaikka tehtiin muutakin, se oli se ykkösjuttu.
Teillä on ollut aikaa lapsille <3
Miksi muutitte Westendiin tai Kaskisaareen ?