Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka ruokitte nelihenkisen perheen muutamalla satasella kuukaudessa...

Vierailija
11.08.2016 |

... mitä teidän alakoululaiset syö aamu-,väli- ja iltapalaksi? Meillä menee ruokaan ainakin tonni kuussa, ja siitä olisi pakko saada reilusti alennettua. Kerran päivässä syödään kunnon ruoka, ja siihen menee korkeintaan kymppi yleensä, lihaa pitää aina olla miehelle, sille ei kasvisruoka kelpaa. Jos ostan lihaa tai lohta liki kympillä, niin lisuke on halpaa eli yleensä perunaa. Se on mun mielestä ihan kohtuullinen hinta neljän ihmisen ruuasta.
Meidän rahat menee varmasti siihen että kaikki syö jugurtteja yms. aamulla, illalla ja välipaloina, niihin menee monta euroa päivässä, mies syö kaurapuuroa aamulla, me muut ei. Leipääkin syödään lasten kanssa vähän kausittain, mies syö ruisleipää joka päivä.
Herkkujakin ostetaan, ja ne toki osaan jättää pois. Nuo pienet syömiset mietityttää, että ne kun pitäisi muutta enemmän vaikka hedelmä/kasvispuolelle jo terveellisyydenkin takia, mutta onko ne sit siinä, ja onko se tosiaan niin halpaa että meilläkin ruokakuluista lähtisi vaikka kolmannes? Itse en jaksa sämpylöitä tekemään, olen töistä tullessa niin väsynyt että en jaksa mitään erikoista tehdä iltaisin.

Kommentit (186)

Vierailija
141/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän ap:ta.

Oletteko te, jotka ruokitte 4-5- hlöä kuussa muutamalla satasella todella syynänneet kuittinne, myös ne pelkät maidonhakureissut jne.?

Mutta kun luen, mitä te syötte, niin ymmärrän miksi meidän ruokalasku on n 800e/kk. Ja huom herkkuja meillä on viikossa yhteensä kymmenellä eurolla, ja se sisältää 2 levyä suklaata, sipsipussin, lasten karkkipäivän karkit, jäätelöä tai leivontatarvikkeita. Eli herkkuja 40-50e/kk.

Mutta perusarkiruoka on meillä se, joka maksaa. Ja se, että käytämme paljon luomua. Aina luomumaitoa, sitä menee 4 l viikossa. Valion luonnonjogurttiin menee viikossa 12 e. Pastaan 1e.

En osta tarjouslihaa, koska haluan ostaa lihan luomuna. Kananmunat on luomua. Leipä täysjyväruista. Omenat luomua. Lähes ainostaan kotimaisia vihanneksia.

Kuten ap, 400 g jauheliha tai kanapaketti on aika vähän 4-5 henkilölle.

Meillä ei vedetä omatekoista risifruttia (emme tykkää mausta, mutta ei siinä mitään ravintoarvoakaan ole tai edes jotain joka täyttäisi vatsan).

Jogurttia menee reilu litra päivässä. Sitä syödään pakastemarjojen ja myslin kanssa.

Kotimainen ja luomu maksaa.

Ei meillä ole erikseen mitään maidonhakureissuja. Kaupassa käydään pari kertaa viikossa, ja silloin ostetaan tarpeeksi kaikkea, myös maitoa. Toisinaan sitä tulee ostettua liikaa, mutta silloin keitetään maitopuuroa, -kiisseliä tai tehdään pannukakkua, lättyja tai leivotaan.

Tarjouksia hyödynnetään, ja myös päiväystuotteita kun ne valmistetaan samana päivänä.

Vierailija
142/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tää ihan trollialoitus? :D

Meillä viisihenkinen perhe, kaikki syövät kotona aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Mies tekee kotona etänä töitä, joten on osallisena ruokailuissakin. 

Meillä syödään välipalana milloin mitäkin: kotona leivottua leipää/sämpylää/pullaa/pitsaa tai joskus harvoin suklaavanukkaita, kotitekoista rahkaa, omppuja... Ruokalasku koko perheelle n. 800e/kk. 

Lihaa meillä ei todellakaan syödä joka ruualla, sillä proteiinia saa muualtakin. Maitoa meillä ei juo kukaan, sitä käytetään lähinnä ruuanlaittoon ja leipomiseen. Terveitä ja normaaleja kaikki. Ketään ei pidetä nälässä, kukaan ei ole ylipainoinen mutta ei toisaalta alipainoinenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole väittänyt että vanukkaat olisi terveellistä, niitä nuo kakarat tietysti tykkää syödä kun kyllästyvät jugurttiin monta kertaa päivässä. Eikä meillä riitä jos tekee 400g kanaa tai lihaa soosiksi, hyvä jos miehelle ja pojille riittää, itse saan sitten syödä sitä jugurttia ja leipää.

ap

Ei vaan sillä kertaa sinä ottaisit jääkaapista tai pakastimesta itsellesi lämmitettäväksi sen annoksen, jonka olet laittanut talteen silloin, kun ruokaa jäi syömättä. Sitä nimittäin ei ole määrätty missään laissa eikä asetuksessa, että jokasen perheenjäsenen on syötävä samaa ruokaa.

Toinen tapa on jakaa ruoka kahteen erään siten, että ensimmäisenä syömään tulevat eivät loni kaikkia sattumia omalle lautaselleen niin, että jälkeetuleville jää pelkkää lientä. Erien ei tarvitse olla yhtä suuria. Jos ensin syö mies ja poika, sitten sinä ja toinen poika, ensimmäisessä erässä voi olla noin 2/3 , johon lisäät toisen erän 1/3 sitten, kun sinä ja toinen poika alatte syömään. 

No ei sitä ylimääräistä jää sitten kun teen vaan 400g lihaa, jos ostan kaksi pakettia eli 800g ruokaa jää yli. 600g paketti joskus riittää, joskus pojilla onkin kovempi nälkä ja ruoka ei meinaa riittää. Ei meilä kuitenkaan aleta nälässä olemaan, kun kerran päivässä ruoka tehdään sitä pitää kaikille riittää jotta maha tulee täyteen, sehän sitä estää ettei syödä sitten liikaa välipaloja.

ap

Asennevika se on, jos ei millään voi yksittäin ostetun pikkuvanukkaan sijasta keittää litraa maitoa kiisseliksi ja jakaa sitä 6 annokseen. Ja asenteesta sekin on kiinni, että pitää täyttää vatsaa nimenomaan kalliimmilla ruoka-aineilla eikä esimerkiksi tähän aikaan vuodesta niin edullisilla ja terveellisillä juureksilla, kaalilla ym.

Ei tarvitse olla silti nälässä, vaikka ei söisi kolmea kanankoipea yhdellä aterialla, vaan vatsaa voi täyttää vaikkapa salaatilla.

Sinä olet saanut tässä ketjussa paljon hyviä neuvoja niin halvempiin ruokiin kuin kalliiden ostosten hallintaan. Mutta omapa on ongelmasi, jos jokaiseen neuvoon vänkäät vastaan " muttakun meillä ..." Itse sinä valintasi teet ja jatka vaan valitsemallasi tiellä, eli täytä ihan vapaasti perheesi vatsat kalliilla ruuilla, herkkuja unohtamatta!

EN ole eläissäini tehnyt maitokiisseliä, maitoon tehtyä kastiketta olen yrittänyt muutaman kerran tehdä ja kyllä se on hankalaa kun aina tahtoo palaa pohjaan vaikka mitä tekisi, minä olen väsynyt töiden jälkeen, eikä jaksa ja ehdi kaikkea tehdä muutenkaan, niin en ole alkanut opetella maitokiisselin tekoa. En minä ole mikään talousihme ja kodinhengetär, pakko on pakolliset ruuat tehdä ja muut kotityöt.

Enkä minä sille mitään voi jos miehellä ei mene nälkä kun se närppii yhden kanankoiven, eikä se riitä vielä pojillekaan, minulle riiittää vaikka olen lihava. Jos mies valittaa kaalikeitostakin että sillä ei mene nälkä, vaikka siinä on jauhelihaa reilustikin, niin minkäs minä sille voin?

Ja minä kysyin pääasiassa sitä että mitä ne lapset saisi syömään joka olisi halvempaa ja terveellisempää, itse kun en paljon muuta keksi kuin jugurtti/vanukas, murot, hedelmä tai leipä. Kaikkiin noihin meillä menee rahaa, no leipään ei kovin paljon, mutta kuitenkin, pojat on kasvuiässä seuraavat 10 vuotta ja alkavat syödä kuin hevoset. Kun nyt jo menee liikaa rahaa ruokakauppaan, niin miten sitten kun pojat tulee teini-ikään?

ap

Närppii yhden kanankoiven? Eli eikö siitä yhdestä koivestakaan syö edes kuin parhaat palat? Ja sitten vielä valittaa nälkäänsä! Siinä kanankoivessa on kaikki muut syötävää paitsi luut, joista niistäkin voi keittää liemen. Vai onko sekin vaan jätemyllyn hommaa syödä nahat ja jännepalaset?

Miksi ihminen söisi jänteitä ja huonoja paloja? En syö nahkaakaan ellei se ole erikoisen rapeaa.

Halvat koipireidet ei ole halpoja, kun punnitsee sen oikeasti syötävän osan.

Eikä koskaan ällöjä marinoituja.... Hyi

"Huonoja paloja"? No eihän se tietenkään mikään pakko ole niitä syödä mutta turha itkeä ruuan kalleudesta jos tietoisesti heittää ruokaa roskiin. Meillä noista koipireisistä tehdään keittoja tai wokkia ja hyvin riitää viidelle hengelle. Usein jää jopa vähän yli.

Vierailija
144/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää kyllä olla ankea tuo elämän ruokapuoli, että ruokkii 4 henkeä parilla sadalla kuussa.

Minulla meni köyhänä opiskelijana sen verran YKSIN, ja tein kaiken itse, söin terveellisesti ja edullisesti, samoja ruokia useita päiviä, ei mitään ylimääräistä.

Nykyään nautin siitä, kun ei aina tarvitse valita sitä halvinta. Tonni menee meilläkin, mutta voisi sitä typerämpiinkin asioihin panostaa.

Kiinnostaisi kyllä tietää että mitä te oikein syötte jos noin paljon kuluu rahaa. Täällä on annettu vaikka kuinka paljon hyviä vinkkejä edullisiin ja hyviin ruokiin: perunapannaria, luista ja perkeistä keitetty keitto (luissa ja luiden läheisissä lihoissa on enemmän ravintoaineita kuin siinä itse pihvissä). Filee-lihatkin taitaa olla kalleimoia mutta myös ravintoköyhimpiä ruhonosia.

Vierailija
145/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin ne jogurtit ja vanukkaat on epäterveellisiä kuin leipä! Toivon todella, ettei ainakaan lapset syö mitään kaupan sokeripommijogurtteja joka päivä.

Vierailija
146/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, taidat olla Jyväskylästä? Arvelin vain kun puhuit minimanista, keljon- ja seppälänkankaasta. Ootko tajunnut hyödyntää Vaasan tehtaanmyymälää? Sieltä saa tuoretta leipää halvalla ja edellisen päivän vielä halvemmalla. Seppälän teollisuusaluella on myös lihatukku, kannattaa sekin katsastaa.

Vierailija
147/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanoita, kurkkua ja lantunpaloja voi sellaisenaan rouskuttaa aamupalalla tai välipalana. Lapset yleensä pitävät lohkotuista juureksista ja vihanneksista. Ne ovat halpoja, terveellisiä ja mukavan rapeita toisin kuin vanukkaat.

Vierailija
148/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalaksi edullinen ja terveellinen: smoothie. Maustamatonta rahkaa esim 500 g purkki (halvin mahdollinen maksaa 70 c?), lisäksi pari banaania ja marjaa/hedelmää. Jos haluaa niin sekaan vaikka vielä leseitä/kaura-tms. hiutaleita ja vaikkapa vielä hampunsiemenrouhetta tai muita siemeniä.

Smoothien sekaan voi tunkea ihan mitä vaan hedelmiä/marjoja, mikä nyt milloinkin on tarjouksessa, omenaa, päärynää, kiiviä, greippiä, appelsiinia, lista on loputon.

Terveellistä, halpaa, proteiinipitoista, täysin sokeritonta ja pitää nälkää!!!!! Ja helppo tehdä joko yhdelle lapselle tai useammalle.

Vierailija
149/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tykkää pastasta ja riisistä, mutta minä ja mies ei. Mun maha menee sekasin yleensä pastasta. Puuroja en pysty syömään, lapsetkin söivät pienenä mutta eivät enää suostu. Leipääkään en haluaisi opettaa lapsia puputtamaan kun se on niin epäterveellistä, vaan miehenkin pitäisi siitä oppia pois (hänellä on reuma).

Rahka on kalliimpaa kuin jugurtti, minä syönkin puolentoistalitran purkista jugurttia (1,58€/l), mun osuus ei siinä ole iso, mutta lapsille pitää olla erilaisia vanukkaita ym. Mies syö iltapalaksi viilin (Prismassa halpa) pienen jugurttijuoman (Prismassa halpa) ja activia jugurtin (ei niin halpa) hän syö joka ikinen ilta juuri nuo samat, on tehnyt niin jo vuosia, uskoo että sen jugurttijuoman ja activian aineet auttaa oikukasta mahaa ja auttaa vastustuskykyä jota kovat reumalääkkeet koettelee.

Lidlissä rahka maksaa 0,89 senttiä/ 500 g. Jogurttia menee helposti enemmän kuin rahkaa.

Vierailija
150/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pikkuvanukkaiden jne.hinnat kannattaa laskea kilohintoina ei kappalehintoina!

Vierailija
151/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole väittänyt että vanukkaat olisi terveellistä, niitä nuo kakarat tietysti tykkää syödä kun kyllästyvät jugurttiin monta kertaa päivässä. Eikä meillä riitä jos tekee 400g kanaa tai lihaa soosiksi, hyvä jos miehelle ja pojille riittää, itse saan sitten syödä sitä jugurttia ja leipää.

ap

Ei vaan sillä kertaa sinä ottaisit jääkaapista tai pakastimesta itsellesi lämmitettäväksi sen annoksen, jonka olet laittanut talteen silloin, kun ruokaa jäi syömättä. Sitä nimittäin ei ole määrätty missään laissa eikä asetuksessa, että jokasen perheenjäsenen on syötävä samaa ruokaa.

Toinen tapa on jakaa ruoka kahteen erään siten, että ensimmäisenä syömään tulevat eivät loni kaikkia sattumia omalle lautaselleen niin, että jälkeetuleville jää pelkkää lientä. Erien ei tarvitse olla yhtä suuria. Jos ensin syö mies ja poika, sitten sinä ja toinen poika, ensimmäisessä erässä voi olla noin 2/3 , johon lisäät toisen erän 1/3 sitten, kun sinä ja toinen poika alatte syömään. 

No ei sitä ylimääräistä jää sitten kun teen vaan 400g lihaa, jos ostan kaksi pakettia eli 800g ruokaa jää yli. 600g paketti joskus riittää, joskus pojilla onkin kovempi nälkä ja ruoka ei meinaa riittää. Ei meilä kuitenkaan aleta nälässä olemaan, kun kerran päivässä ruoka tehdään sitä pitää kaikille riittää jotta maha tulee täyteen, sehän sitä estää ettei syödä sitten liikaa välipaloja.

ap

Asennevika se on, jos ei millään voi yksittäin ostetun pikkuvanukkaan sijasta keittää litraa maitoa kiisseliksi ja jakaa sitä 6 annokseen. Ja asenteesta sekin on kiinni, että pitää täyttää vatsaa nimenomaan kalliimmilla ruoka-aineilla eikä esimerkiksi tähän aikaan vuodesta niin edullisilla ja terveellisillä juureksilla, kaalilla ym.

Ei tarvitse olla silti nälässä, vaikka ei söisi kolmea kanankoipea yhdellä aterialla, vaan vatsaa voi täyttää vaikkapa salaatilla.

Sinä olet saanut tässä ketjussa paljon hyviä neuvoja niin halvempiin ruokiin kuin kalliiden ostosten hallintaan. Mutta omapa on ongelmasi, jos jokaiseen neuvoon vänkäät vastaan " muttakun meillä ..." Itse sinä valintasi teet ja jatka vaan valitsemallasi tiellä, eli täytä ihan vapaasti perheesi vatsat kalliilla ruuilla, herkkuja unohtamatta!

EN ole eläissäini tehnyt maitokiisseliä, maitoon tehtyä kastiketta olen yrittänyt muutaman kerran tehdä ja kyllä se on hankalaa kun aina tahtoo palaa pohjaan vaikka mitä tekisi, minä olen väsynyt töiden jälkeen, eikä jaksa ja ehdi kaikkea tehdä muutenkaan, niin en ole alkanut opetella maitokiisselin tekoa. En minä ole mikään talousihme ja kodinhengetär, pakko on pakolliset ruuat tehdä ja muut kotityöt.

Enkä minä sille mitään voi jos miehellä ei mene nälkä kun se närppii yhden kanankoiven, eikä se riitä vielä pojillekaan, minulle riiittää vaikka olen lihava. Jos mies valittaa kaalikeitostakin että sillä ei mene nälkä, vaikka siinä on jauhelihaa reilustikin, niin minkäs minä sille voin?

Ja minä kysyin pääasiassa sitä että mitä ne lapset saisi syömään joka olisi halvempaa ja terveellisempää, itse kun en paljon muuta keksi kuin jugurtti/vanukas, murot, hedelmä tai leipä. Kaikkiin noihin meillä menee rahaa, no leipään ei kovin paljon, mutta kuitenkin, pojat on kasvuiässä seuraavat 10 vuotta ja alkavat syödä kuin hevoset. Kun nyt jo menee liikaa rahaa ruokakauppaan, niin miten sitten kun pojat tulee teini-ikään?

ap

Närppii yhden kanankoiven? Eli eikö siitä yhdestä koivestakaan syö edes kuin parhaat palat? Ja sitten vielä valittaa nälkäänsä! Siinä kanankoivessa on kaikki muut syötävää paitsi luut, joista niistäkin voi keittää liemen. Vai onko sekin vaan jätemyllyn hommaa syödä nahat ja jännepalaset?

Miksi ihminen söisi jänteitä ja huonoja paloja? En syö nahkaakaan ellei se ole erikoisen rapeaa.

"Huonoja paloja"? No eihän se tietenkään mikään pakko ole niitä syödä mutta turha itkeä ruuan kalleudesta jos tietoisesti heittää ruokaa roskiin. Meillä noista koipireisistä tehdään keittoja tai wokkia ja hyvin riitää viidelle hengelle. Usein jää jopa vähän yli.

Punnitse joskus se liha ja laske todellinen kilohinta (ei nahkaa ja jänteitä).

Varmaan on halvempaa ostaa rintafileitä. Marinoimatta tottakai

Vierailija
152/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee neljälle n.800-1000. Syödään ihan tavallisia ruokia. Aina kaksi lämmintä ateriaa. Aamulla osa syö puuroa osa weetabixia maustamatonta jogurttia tms. Leipää menee vähän. Juustoa kilo viikossa. Kinkkua. Aina on tomaattia, salaattia ym. Kala-auton kalaa. Lihaa ja kasviksia luomutorilta. Ankkaa, naudan pihvikarjan lapaa tms, broileria, hyvää jauhelihaa, linssejä, hernerouhetta, äyriäisiä. Hyviä juustoja. Oliviöljyä, voita, kermaa.

Ihan kohtuullisesti kaikkea, ei kuitenkaan jänteitä

En koe mitään tarvetta vähentää hyvän ruuan syömistä

Vierailija
153/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa kannattaa tehdä niin, että riittää pariksi päiväksi. varsinkin keitot ja laatikot vain paranevat lämmitettäessä. Nirsoilu pois ! Luulen että on aika paljon opittua, että nirsoillaan ruuasta, siis ilman todellista syytä. On kallista ja työlästä jos kaikilla perheenjäsenillä on oma ruokalista. Asia erikseen tietysti jos on allergioita tms.

Vierailija
154/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä juodaan ainoastaan ja vain VETTÄ. Lapsetkin juovat vain vettä. Eivät halua juoda muuta kun eivät ole tottuneet. Meillä ei myöskään syödä ainuttakaan jugurttia eikä rahkaa. ja hei ollaan pysytty hengissä ja lapset ovat tasapainoisia, terveitä ja normaalipainoisia. On urheiluharrastukset myös.

Syömme: 

07.00 aamupala

11.00 lounas

15.00 välipala

18.00 päivällinen

20.00 NUKKUMAAN

Eihän tuossa välissä ehdi edes syömään muuta. Lapset ovat 10v ja 9v. Näin ollaan menty koko heidän lapsuuden. Ettekö te tee päivisin muuta kuin puputatte koko ajan niitä leipiä, jugurtteja ja rahkoja?

Ilman iltapalaa nukkumaan. Just.

Sopii kyllä aikuiselle

En kyllä tajua mihin tarvitaan joku erillinen iltapala, jos päivällinen on klo 18-19 ja se on monipuolinen. Miksi se iltapala tarvitaan? Varsinkaan nyt jotain puuroa, jota Suomessa tuupataan kakarat täyteen aamulla, välipalalla ja illalla.

Vierailija
155/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on väsynyt ja kiireinen eikä jaksa laittaa ruokaa. Silti pitää kokata joka päivä uusi ruoka ja yli jääneet heitetään roskiin.

Vierailija
156/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, taidat olla Jyväskylästä? Arvelin vain kun puhuit minimanista, keljon- ja seppälänkankaasta. Ootko tajunnut hyödyntää Vaasan tehtaanmyymälää? Sieltä saa tuoretta leipää halvalla ja edellisen päivän vielä halvemmalla. Seppälän teollisuusaluella on myös lihatukku, kannattaa sekin katsastaa.

Et ole tainnut lukea kaikkia aloittajan viestejä kun et ole huomannut, että hänen mielestään leipä on epäterveellistä. Ei sitten mitään iloa hänelle tästäKÄÄN vinkistä, kuten ei muista aiemmistakaan.

Jos nelihenkisen perheen syömisiin menee tonni kuussa, on varmaan helppo vähentää siitä ainakin neljännes sillä, että ei laita ruokaa hukkaan ja ostaa joko halvempaa tai jättää kalleimmat kokonaan ostamatta.

Ruuan hinnassa kannattaa huomioida kilohinnan lisäksi aterian tai annoksen hinta. Itsetehty viili, jugurtti ja maitokiisseli on jokseenkin samanhintaista kuin maito, yläkanttiin pyöristettynä. Pikkujugurtin annoshinta on juuri se, mitä yhdellä kerralla syödään.

Broileraterioilla filepihvin annoshinta voi tulla halvemmaksi kuin kilohinnaltaan edullisempien koipien, koska pihvi syödään kokonaan, koivista voi jäädä paljonkin syömättä jos ei edes nahkaa syödä.

Vierailija
157/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee joka päivä ruokaa vaan tee esim joka toinen päivä. Teet isommat annokset kerralla niiin riittää pariksi-kolmeksi päiväksi. Lämmittää vaan sitten ne. Meillä menee noin 500-600eur/kk 4henk.

Vierailija
158/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap valittaa väsymystä. joka estää arjen korjaamista ja perheen ruokatottumusten muuttamista järkevämmiksi. Perheessä on kuitenkin kaksi toimintakykyistä aikuista. Lasten ikää ei kerrota, mutta ovat jo kai koulussa? Eli hekin voivat osallistua kotiaskareisiin. 

Jos äiti vetää sokerijugurttia ja leipää, niin ehkä väsymys johtuu siitä? Ei kunnollista, monipuolista ruokaa – tuleehan siitä tönkkö ja uupunut olo. 

Ap halusi neuvoja perheensä ruokakulujen vähentämiseksi, ja niitä hän on saanut. Ainoastakaan vinkistä hän ei ole kiittänyt. Hän tuntuu olevan siinä käsityksessä, että hyvien ruokatottumusten tuominen perheeseen ei vaadi lainkaan viitseliäisyyttä, vain jonkun taikasauvan heilautuksen. 

Piimään sekoitetut marjat tai maustamattomaan jugurttiin sekoitetu hunaja ja murskatut pähkinät peittoavat sokerijugurtit mennen tullen, sekä makunsa, hintansa että ravitsevuutensa puolesta. Sokerinen vanukas on jälkiruoka ja sen sokerin aiheuttama energiapiikki kovin lyhytkestoinen. Mutta jos ei muuta "jaksa" niin ei jaksa. 

Meillä on kolme teini-ikäistä lasta. Aamupalalla oli mustikkapiimää, aprikooseja, leipää, vihanneksia, juustoa, kahvia, teetä ja tuoremehua. Myöhäisen lounaan/ aikaisen päivällisen välissä lapset napsivat karviaisia. Pää-aterialla oli kantarellirisottoa ja salaattia. Illaksi teen munakasta, johon tulee ylijääneitä, keitettyjä perunoita, sipulia, tomaattia, fetaa ja oliiveja. Eikä väsytä yhtään. 

30

Vierailija
159/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

Punnitse joskus se liha ja laske todellinen kilohinta (ei nahkaa ja jänteitä).

Varmaan on halvempaa ostaa rintafileitä. Marinoimatta tottakai

Öö..miksi "todellisesta kilohinnasta" pitäisi jättää huomiotta nahat ja jänteet? Ne on ihan syötäviä ja jopa ravinteikkaimpia kuin se varsinainen liha. Rintafileitä meillä tarvitaan yksi per syöjä, koipia riittää kolme per syöjä ( niitä ei syödä kokonaisina vaan keitossa tai wokissa).

Vierailija
160/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä menee 250-350e/kk ruokaan, en usko että voisin mitenkään päästä sataseen tai edes 150e/kk, ilman että söisin erittäin huonosti.

Faktat:

pieni nainen joka ei liiku = 1500kcal/päivä

Iso(ei läski) mies joka liikkuu/tekee fyysisiä asioita = 3000-4500kcal/päivä

Joten on typerää vertailla omia satasen makaronimössöjä ja kuvitella että muut ei osaa syödä järkevästi.

Itsellä menee päivää kohden karkeasti:

- proteiininlähdettä, yleensä kanaa. Kana suikaleina halvinta rainbowia about 9e/kg, tai koipia, joista kun poistetaan luut(syön muut osat kyllä) jäänee hinnaksi joku 4-6e/kg. 

Kanaa syön helposti 400g päivässä, jopa kerrallakin. Jauhelihaa myös syö helposti 400g päivässä, yhdellä kertaa voi syödä 300-400g ilman että on itselle liikaa.

sanotaan keskimäärin 400g/päivä = 30x400g = 12kg / kuukaudessa = 70-140 euroa kuussa

kasvikset/hedelmät/pähkinät about 2e päivään, jos syö vaikka 500-800g tästä 60e kuussa

kasassa 130 - 200e

sitten jos juo joskus mehua, ynnä muuta satunnaista niin 20-40e lisää

Ruokailut yliopistolla 2.5e (tms) kipale = 50e/kk

eli 180 - 290e kuussa, luultavasti painottuu tuonne yläpäähän, koska 400g on aika vähän per päivä joten tulee syötyä kananmunia ym randomia myös.

En juo alkoholia, en tupakoi. 

En syö mitään paskaa jugurttia/rahkaa/maitotuotteita, enkä yleensä viljatuotteita, minusta näiden vetäminen joka väliin on melko pöljää + eivät itselle sovi

eli jokainen ateria koostuu jostain "oikeasta" ruoasta, esim kananmunista + juureksista jne. 

Liikun joka paikkaan polkupyörällä, käyn ahkerasti salilla. peruskulutus ilman että liikuttaisin evääkään on jotain 3000kcal luokkaa ja siihen liikunnat päälle.

Johtopäätös = 100e kuussa ruokiin pääsee vain makaroonia & jugurttia ym huttua vetävät laihaläskit, jotka ei liiku juuri ollenkaan.