Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ruokitte nelihenkisen perheen muutamalla satasella kuukaudessa...

Vierailija
11.08.2016 |

... mitä teidän alakoululaiset syö aamu-,väli- ja iltapalaksi? Meillä menee ruokaan ainakin tonni kuussa, ja siitä olisi pakko saada reilusti alennettua. Kerran päivässä syödään kunnon ruoka, ja siihen menee korkeintaan kymppi yleensä, lihaa pitää aina olla miehelle, sille ei kasvisruoka kelpaa. Jos ostan lihaa tai lohta liki kympillä, niin lisuke on halpaa eli yleensä perunaa. Se on mun mielestä ihan kohtuullinen hinta neljän ihmisen ruuasta.
Meidän rahat menee varmasti siihen että kaikki syö jugurtteja yms. aamulla, illalla ja välipaloina, niihin menee monta euroa päivässä, mies syö kaurapuuroa aamulla, me muut ei. Leipääkin syödään lasten kanssa vähän kausittain, mies syö ruisleipää joka päivä.
Herkkujakin ostetaan, ja ne toki osaan jättää pois. Nuo pienet syömiset mietityttää, että ne kun pitäisi muutta enemmän vaikka hedelmä/kasvispuolelle jo terveellisyydenkin takia, mutta onko ne sit siinä, ja onko se tosiaan niin halpaa että meilläkin ruokakuluista lähtisi vaikka kolmannes? Itse en jaksa sämpylöitä tekemään, olen töistä tullessa niin väsynyt että en jaksa mitään erikoista tehdä iltaisin.

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä menee 250-350e/kk ruokaan, en usko että voisin mitenkään päästä sataseen tai edes 150e/kk, ilman että söisin erittäin huonosti.

Faktat:

pieni nainen joka ei liiku = 1500kcal/päivä

Iso(ei läski) mies joka liikkuu/tekee fyysisiä asioita = 3000-4500kcal/päivä

Joten on typerää vertailla omia satasen makaronimössöjä ja kuvitella että muut ei osaa syödä järkevästi.

Itsellä menee päivää kohden karkeasti:

- proteiininlähdettä, yleensä kanaa. Kana suikaleina halvinta rainbowia about 9e/kg, tai koipia, joista kun poistetaan luut(syön muut osat kyllä) jäänee hinnaksi joku 4-6e/kg. 

Kanaa syön helposti 400g päivässä, jopa kerrallakin. Jauhelihaa myös syö helposti 400g päivässä, yhdellä kertaa voi syödä 300-400g ilman että on itselle liikaa.

sanotaan keskimäärin 400g/päivä = 30x400g = 12kg / kuukaudessa = 70-140 euroa kuussa

kasvikset/hedelmät/pähkinät about 2e päivään, jos syö vaikka 500-800g tästä 60e kuussa

kasassa 130 - 200e

sitten jos juo joskus mehua, ynnä muuta satunnaista niin 20-40e lisää

Ruokailut yliopistolla 2.5e (tms) kipale = 50e/kk

eli 180 - 290e kuussa, luultavasti painottuu tuonne yläpäähän, koska 400g on aika vähän per päivä joten tulee syötyä kananmunia ym randomia myös.

En juo alkoholia, en tupakoi. 

En syö mitään paskaa jugurttia/rahkaa/maitotuotteita, enkä yleensä viljatuotteita, minusta näiden vetäminen joka väliin on melko pöljää + eivät itselle sovi

eli jokainen ateria koostuu jostain "oikeasta" ruoasta, esim kananmunista + juureksista jne. 

Liikun joka paikkaan polkupyörällä, käyn ahkerasti salilla. peruskulutus ilman että liikuttaisin evääkään on jotain 3000kcal luokkaa ja siihen liikunnat päälle.

Johtopäätös = 100e kuussa ruokiin pääsee vain makaroonia & jugurttia ym huttua vetävät laihaläskit, jotka ei liiku juuri ollenkaan.

Lisätään vielä, että en ymmärrä miten voi tehdä useaksi, esim 4 päiväksi ruokaa kerralla, pitäisi olla joku 30l kattila ja laittaa kerralla 2+ kiloa lihaa ym.

Ehkä siten, että syötte sitä pääruokaa kerran ja lopun päivää puputatte niitä leipiä ja jugurtteja, jos syö normaalit 4-5 ateriaa oikeaa ruokaa päivässä, niin menee sitä se pari kiloa about päivässä. 

Vierailija
162/186 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö..miksi "todellisesta kilohinnasta" pitäisi jättää huomiotta nahat ja jänteet? Ne on ihan syötäviä ja jopa ravinteikkaimpia kuin se varsinainen liha. Rintafileitä meillä tarvitaan yksi per syöjä, koipia riittää kolme per syöjä ( niitä ei syödä kokonaisina vaan keitossa tai wokissa).

Minulla menee ainakin 2.5 rintafilettä yhdelle aterialle helposti, eli päivässä 5-6kpl jos syön vaan 2 per ateria

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tykkää pastasta ja riisistä, mutta minä ja mies ei. Mun maha menee sekasin yleensä pastasta. Puuroja en pysty syömään, lapsetkin söivät pienenä mutta eivät enää suostu. Leipääkään en haluaisi opettaa lapsia puputtamaan kun se on niin epäterveellistä, vaan miehenkin pitäisi siitä oppia pois (hänellä on reuma).

Rahka on kalliimpaa kuin jugurtti, minä syönkin puolentoistalitran purkista jugurttia (1,58€/l), mun osuus ei siinä ole iso, mutta lapsille pitää olla erilaisia vanukkaita ym. Mies syö iltapalaksi viilin (Prismassa halpa) pienen jugurttijuoman (Prismassa halpa) ja activia jugurtin (ei niin halpa) hän syö joka ikinen ilta juuri nuo samat, on tehnyt niin jo vuosia, uskoo että sen jugurttijuoman ja activian aineet auttaa oikukasta mahaa ja auttaa vastustuskykyä jota kovat reumalääkkeet koettelee.

Ai että maitotuotteet auttaa reumaan? Tai mihinkään? Buah hah hah hah haa!!! Voit ihan lukea tutkimuksia: maitotuotteet nimenomaan lisää tulehdustiloja elimistössä ja kerryttää mm. limaa elimistöön. Ja ei, tämä ei ole suurelle osalle ihmisistä erityisen vaarallista, mutta ei maitotuotteet kyllä mitään lääkkeitä ole, päinvastoin.

Ja pakko kysyä, miksi lapsille PITÄÄ olla vanukkaita? EI todellakaan pidä. Meillä niitä välillä on, välillä ei, mutta ei sitä lapset sanele.

Vierailija
164/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä neljän hengen perheessä, että miten kuukauden ruokamenot voivat olla 1000 €?!? Huh! Meillä on aamupalaksi jollekin puuroa marjoilla ja hillolla + maitoa, jollekin leipää, leiväpäällisiä, hedelmä + maitoa/piimää, lounas syödään töissä/koulussa, välipala kahden aikaan (hedelmää, porkkanaa, leipää tai riisipiirakkaa päällisineen, joskus jugurttia tai viiliä, päivällinen 16.30 tavallinen itsetehty kotiruoka + kasvikset + maitoa, iltapala 19.30 itse tehtyä smoothieta/marjarahkaa/pannaria/leipää. Vanukkaita lapset syö todella harvoin ja niitäkin vain viikonloppuna. Viikonloppuna käydään välillä jossain ravintolassa syömässä tai tehdään parempaa ruokaa kuten perunalohkoja ja paistettua lohta tms. Perunatkin siis itse tuoreista perunoista eikä mitään pakasteita. Viikonloppuun voi kuulua myös itse tehtyä marjapiirakkaa, pullaa tai jätkisä tai viikonloppukarkit. ;) Lapsille ei ole opetettu, että karkkipäivä on aina lauantaisin vaan sen on silloin, jos vanhemmat päättävät ostaa heille karkkia. Eletään mielestämme mitenkään kituuttelematta, kauppalasku on joku 100 € viikossa. Hedelmiä syödään paljon mutta ostetaan aina sitä mikä on kauden mukaan edullisinta. Marjoja menee myös paljon rahkoihin, smoothieihin ja puuroihin. Ne kerätään itse metsästä. Liha/kana/kala/leivät ostetaan ihan hyvälaatuista eikä halvinta mutta käytetään hyväksi viimeisen käyttöpäivän tuotealennukset ja laitetaan ruokia pakastimeen odottamaan käyttöä. Eineksiä ei syödä juuri koskaan.

Vierailija
165/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on tietysti kallista, ja kirjolohi tietysti vielä kalliimpaa. Jos haluaa tehdä halvempaa ruokaa niin kalliimpia aineita joutuu vähentämään.

Vierailija
166/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tylsältä kuin kuulostaakin, viikon ruokalista kannattaa suunnitella etukäteen (ainakin raaka-ainetasolla, valmistettavaa ruokalajia ei vielä tarvitse päättää) ja jos mahdollista, tehdä ostokset kerran viikossa. Pakastinta tietysti tarvitaan ja olisi myös hyvä että kotona olisi kohtuullinen kuiva-ainevarasto. Itsellä aina reilusti esim tomaattimurskaa, tonnikalaa, täysjyväpastaa. Itse käyn kaupassa kerran viikossa ja välillä joku pääsee loppumaan, mutta ollaan päätetty, että sitten ollaan ilman. Suunnittelu vaatii varsinkin aluksi vähän vaivaa, mutta aikaa ja rahaa säästyy kun saa systeemin pyörimään.

Vierailija
167/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 litran kattila. Siitä se säästäminen lähtee sujumaan.

Vierailija
168/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä menee 250-350e/kk ruokaan, en usko että voisin mitenkään päästä sataseen tai edes 150e/kk, ilman että söisin erittäin huonosti.

Faktat:

pieni nainen joka ei liiku = 1500kcal/päivä

Iso(ei läski) mies joka liikkuu/tekee fyysisiä asioita = 3000-4500kcal/päivä

Joten on typerää vertailla omia satasen makaronimössöjä ja kuvitella että muut ei osaa syödä järkevästi.

Itsellä menee päivää kohden karkeasti:

- proteiininlähdettä, yleensä kanaa. Kana suikaleina halvinta rainbowia about 9e/kg, tai koipia, joista kun poistetaan luut(syön muut osat kyllä) jäänee hinnaksi joku 4-6e/kg. 

Kanaa syön helposti 400g päivässä, jopa kerrallakin. Jauhelihaa myös syö helposti 400g päivässä, yhdellä kertaa voi syödä 300-400g ilman että on itselle liikaa.

sanotaan keskimäärin 400g/päivä = 30x400g = 12kg / kuukaudessa = 70-140 euroa kuussa

kasvikset/hedelmät/pähkinät about 2e päivään, jos syö vaikka 500-800g tästä 60e kuussa

kasassa 130 - 200e

sitten jos juo joskus mehua, ynnä muuta satunnaista niin 20-40e lisää

Ruokailut yliopistolla 2.5e (tms) kipale = 50e/kk

eli 180 - 290e kuussa, luultavasti painottuu tuonne yläpäähän, koska 400g on aika vähän per päivä joten tulee syötyä kananmunia ym randomia myös.

En juo alkoholia, en tupakoi. 

En syö mitään paskaa jugurttia/rahkaa/maitotuotteita, enkä yleensä viljatuotteita, minusta näiden vetäminen joka väliin on melko pöljää + eivät itselle sovi

eli jokainen ateria koostuu jostain "oikeasta" ruoasta, esim kananmunista + juureksista jne. 

Liikun joka paikkaan polkupyörällä, käyn ahkerasti salilla. peruskulutus ilman että liikuttaisin evääkään on jotain 3000kcal luokkaa ja siihen liikunnat päälle.

Johtopäätös = 100e kuussa ruokiin pääsee vain makaroonia & jugurttia ym huttua vetävät laihaläskit, jotka ei liiku juuri ollenkaan.

Maito- ja viljatuotteet on paskaa mutta kanaa ja lihaa voi kerralla vetää monen ihmisen annoksen? Ok...

Vierailija
169/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentää nämä kommentit, että 400 grammaa lihaa ei riitä nelihenkisen perheen aterialle. Ihmisen koosta riippuen keho voi hyödyntää kerta-annoksena korkeintaan 30-40 grammaa proteiinia ja sen yli menevä ei imeydy. Kun sadassa grammassa lihaa on lajista riippuen 20-30 grammaa proteiinia itsessään ja lisäksi riisissä, pastassa, vihanneksissa ja muissa lisukkeissa on myös jonkin verran, niin yli 100 grammaa lihaa per annos on yksinkertaisesti turhaa.

Luultavasti mies tarvitsee vähän enemmän ja vaimo ja varsinkin lapset vähän vähemmän kuin sen 100 grammaa, ja lisukkeilla voi vaikuttaa paljon siihen, jääkö nälkä. Jos on kastike, jossa on vaikka kanaa ja kasviksia ja tomaattimurskaa, ja sen lisäksi täysjyväpastaa tai -riisiä ja salaattia, nälkä lähtee ihan varmasti viimeistään ottamalla enemmän lisukkeita. Kuituja ja vitamiineja ja hivenaineitakin tulee monipuolisesti, eikä ole vaikea valmistaa.

Kasviproteiinien käyttöä kannattaa myös opetella. Linssit, pavut, kikherneet, soija ja seitan ovat täyttäviä, halpoja ja herkullisia, kun ne oppii valmistamaan hyvin. Kasvisruokakurssit ja -blogit sekä vaikka intialaiseen ja thaimaalaiseen ruoanlaittoon tutustuminen auttavat tässä. Kuten joku jo sanoi, ei ole pakko tehdä kasvisruokaa jos se tuntuu liian oudolta alkuun, vaan näillä voi höystää ja jatkaa liharuokia. Riisin ja mausteisen intialaisen kanapadan kaverina dal-linssikastike esimerkiksi vie nälkää ja tuo lisämakua ateriaan.

Vierailija
170/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon yhtenä päivänä viikossa leivät, nopeilla resepteillä. Lopouviikon leivät sitten pakkaseen. Sieltä kun ottaa valmiiks viipaloituna, sulaa 10 minuutissa. Erilaisia pitkään itekseen hautuvia puuroja ja vellejä itse tehdyllä mehukeitolla aamu-/iltapalaksi meillä yleensä. Mikään ei oo niin halpaa ja helppia kuin mehukeitto tai kiisseli, ja lasten kanssa yhdessä marjastaminen ja sienestäminen on maailman mukavinta :) Arkiruokana suosin keittoja, kasvissose-bataattikeitto lasten herkkua. Teen paljon myös mausteista intialaistyyppistä ruokaa, josta lapset tykkäävät myös, ja joka on halpaa. Lihaa (luomua) syödään n. kerran viikossa. Kalaa n. kahtena päivänä viikossa. Tuedän kaupungin parhaat ALE-apajat tarkkaan. Täydellä hinnalla en osta ikinä juur mitään. Yrtit kasvatan itse. Haaveena oma iso ryytimaa :) Jugurtteja, vanukkaita, eineksiä meillä ei syödä ikinä. Ne eivät kielkettyjä ole, mutta lapset eivät niitä kaipaa, eivätkä niistä tykkääkään. Lapset saavat kotihommia vastaan viikkorahaa. Karkkia tms. eivät osta just koskaan. Nelihenkisen perheemme ruokalasku oli viime kuussa 678 euroa. Hyvin syötiin.

Vierailija
171/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, täällä on tullut paljon keskustelua.

Toivottavasti kaikki näkevät tämän vaikka ketju on jo pitkä.

Ensinnäkin, ei asuta Jyväskylässä vaan länsirannikolla.

Toiseksi, edelleenkään en ole väittänyt vanukkaita terveelliseksi, vaan puhuin siitä että millä ne korvaisi, että ei välttämättä ole terveellistä korvata niitä leivälläkään, ettei pojista tule leivän suurkuluttajia, koska siitä puhutaan paljon että leipäkin on sama kuin söisi sokeria, kuitua jonkin verran tulee, mutta siinä se hyöty, hiilaria mikä hiilaria.

Kolmanneksi, pyysin nimenomaan vinkkejä muihin ruokiin kuin päivälliseen, pääruoka vuorokaudessa vie sen korkeintaan kympin, usein vain vitosen, ja jos laskee että kuukaudessa on 30 päivää, menee päivällisiin se 300€/kk, vaikka syödään kanankoivista vaan hyvät osat, ja jätetään jänteet ja nahat kissoille. Kanankoipien kanssa on ranskiksia tai keitettyjä perunoita, joskus teen erikseen pojille riisiä koska se on heidän herkkuaan mutta minä ja mies ei tykätätä. Jotain salaattiakin siinä on, mutta ei yleensä mitään isoja, perus kurkku-tomaatti-linjalla mennään. Meillä yleensä syö kaikki samaa ruokaa, pojat ei tykkää perunasta, mutta sitä on lähes joka päivä, ja syötävä on. 

Laskin äsken tämän viikon kuiteista, että päivällistarpeisiin oli mennyt ma-pe vähän yli 30€, eli se ei ole se ongelma, vaan se, että välipaloihin ym. oli mennyt vähän enemmän ja samoin herkkuihin. Käyn tänään vielä kaupassa, ja lasken sitten tarkasti paljon on mennyt mihin, mutta kyllä tällä viikollakin olen markettiin kantanut pari sataa, ja tänään menee vielä muutama kymppi. Tosin olen ostanut muutamalla kympillä sellaisia juttuja joita ei ostella joka viikko, eikä edes joka kuukausi, joten ei ole ihan keskiverto viikko, mutta aina sitä jotain ylimääräistä tahtoo tulla ostettavaa.

Se että minä en syö viiliä, eikä oikein lapsetkaan, tai me ei juoda piimää, pitää nyt vaan teidän ystävällisten neuvojienkin vaan jotenkin hyväksyä. Mies syö 24 centtiä/purkki viiliä, ja mun mielestä se ei oo tässä nyt se suurin ongelma. Eikä välttämättä leivän leipomisellakaan saada suuria säästöjä aikaiseksi, koska siihenkään meillä ei kuukaudessa mene kuin ehkä pari kymppiä.

Perunapannarista en ollut eläissäni kuullut, ja siitä neuvosta kyllä otan vaarin, meilläpäin pannaria sanotaan kropsuksi, ja olen tavannut tehdä ihan tavallista kropsua, kerran tein suolaisen version mutta se ei ollut mikään suuri suksee, rakenne oli vähän taikinamaista, ja siitä ei oikein tiennyt mitä se on. Mutta tosiaan, alan tehdä pellillisiä jotain mitä pojat voi itse koulun jälkeen ottaa välipalaksi ym. Pojat menee nyt ekalle kouluun ja tässä on tosiaan vielä 9 vuotta edessä sitä että ne syö enemmän ja enemmän, ruokahuolto pitää miettiä tai se leviää ihan käsiin.

Ja tottakai haluan kiittää teitä kaikki neuvoista, olen saanut paljon uutta intoa ratkaista tämä asia, olen sitä aikaisemminkin yrittänyt, mutta nyt kun alkaa koulut on jotenkin hyvä aika tsempata ja saada oikealle raiteelle tämä homma.

ap

Vierailija
172/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei kannata korvata runsaasti käytettyjä vanukkaita pelkällä leivällä, mutta leipällä voi ihan hyvin korvata niistä osan (hyvä täysjyväleipä on muun muassa yksi ihanhyvä kuidun lähde, kuulostaa siltä, että lapsilla on tällä hetkellä siitä todennäköisesti pulaa). Loput sitten muilla välipaloilla, joista on kyllä annettu erittäin paljon vinkkejä tässä ketjussa, vaikka moni on vinkannut myös pääruokien osalta.

Itselleni pelkkä kanankoipi-riisi/pottuateria kuulostaa ravintoköyhältä ja epäterveelliseltä ja tosiaan sillon varmaan lihaa kuluu aika paljonkin, mutta jos itse olette pääaterioiden hintaan ja ravintoarvoihin tyytyväisiä niin ei siinä sitten mitään. Hyvä jos ne vanukkaat saa ainakin isolta osin vaihdettua halvempaan ja terveellisempään!

Vierailija
173/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään ei kannata korvata runsaasti käytettyjä vanukkaita pelkällä leivällä, mutta leipällä voi ihan hyvin korvata niistä osan (hyvä täysjyväleipä on muun muassa yksi ihanhyvä kuidun lähde, kuulostaa siltä, että lapsilla on tällä hetkellä siitä todennäköisesti pulaa). Loput sitten muilla välipaloilla, joista on kyllä annettu erittäin paljon vinkkejä tässä ketjussa, vaikka moni on vinkannut myös pääruokien osalta.

Itselleni pelkkä kanankoipi-riisi/pottuateria kuulostaa ravintoköyhältä ja epäterveelliseltä ja tosiaan sillon varmaan lihaa kuluu aika paljonkin, mutta jos itse olette pääaterioiden hintaan ja ravintoarvoihin tyytyväisiä niin ei siinä sitten mitään. Hyvä jos ne vanukkaat saa ainakin isolta osin vaihdettua halvempaan ja terveellisempään!

Kyllä meillä pojat syö myös ruisleipää, ja myös vaaleaa välillä, niiden vanukkaiden ja jugurttien lisäksi, syövät joskus myös muroja, riisipuuroa, kiisseliä, paistettua kananmunaa ym. iltapalaksi ja välipalaksi. Ja vaikka kanankoivet on poikien suurimpia herkkuja, niitä ostan harvoin kun mies aina valittaa että niissä ei ole mitään syömistä. Ostan kanan yleensä fileenä ja joskus suikaleena.

ap

Vierailija
174/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ostat pieniä jogurtteja, miksi ikinä niitä kutsutaankaan :D eli ei siis litran purkkia? Litra jogurttia maksaa reilun euron ja siitä varmaan riittäisi teillekkin useammaksi päivää. Miten ihmeessä saat kulumaan tonnin kuussa ruokaan? Meitäkin neljä eikä lähimaillakaan tonnia kuussa, kaupasta en osta mitään ylimäärästä, en edes herkkuja, enkä varsinkaan irtojogurtteja, mihin lapsi niitä tarvitsee. Puuropaketti maksaa 0,60 centtiä ja siitä riittää ainakin viikoksi ellei kahdeksi lapsille ja minulle, mies ei syö aamupalaa. En ole muutenkaan ymmärtänyt tätä välipala asiaa, joskus lapsi nappaa hedelmän ennen ruokaa, muutoin kyllä tavallinen ruoka ja ruoka-ajat pitää nälän kurissa. Kerran tai max 2 kertaa viikossa käyn kaupassa (lidl) ja koko viikon ostokset ihan max 100€. Esim. Jauheliha 700g alle 3€, siihen perunat 1€ tai spaghetti 0,50centtiä (tästä riittää kahdeksi päiväksi) ja yleensä kaikista muistakin ruoista. salaattitarvikkeet n. 4€ joista saa kolmeksi päiväksi tehtyä salaatin, kanankoipia n. 3€, niiden kanssa riisiä 2€ jota yleensä jo löytyy kotoa, keittoainekset yht n. 4€ esim siskonmakkarapaketti sekä valmis peruna-vihannes pussi. Ruoka on halpaa jos ostaa vain ruokaa, eikä mitään höpöhöpö juttuja. Syöttekö koskaan kahta päivää samaa ruokaa?

Kyllä aika vähäruokasia olette jos tuo neljän euron salaatti riittää kolmeksi päiväksi?! Kyllä meillä menee koko salaattikipollinen ihan vaan lisukkeena kertaruokailussa viidelle hengelle.

Vierailija
175/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheksi kasvavat pojat tarvitsevat LIHAA. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Kasvisruokavouhottajat pitäkööt suunsa kiinni, itse ovat kasvaneet jo aikuisiksi ja ovat jossain toimistotöissä joissa perse leviää muutenkin. Ap tuskin haluaa paperinohuita nyhveröpoikia joita aletaan kiusata koulussa. Lihasten ja luiden kasvattaminen vaatii kunnon sapuskat, ja se maksaa. Sen sijaan sokeriskeidat voi jättää huoletta pois, ja myös ne halvatun suklaamannapuurot, joita täällä myös on suositeltu. Myöskään maitoa ruokajuomaksi tai muuten vaan juomaksi ei tarvita. Maito kyllä sisältää kalsiumia ja d-vitamiinilisän, mutta ei ne maidosta kehoon imeydy, joten siinä menee rahat hukkaan.

Käsittämätöntä paskaa suollat.

Ensinnäkin ihminen, niin mies kuin nainen, tarvitsee proteiinia, mutta sen ei tarvitse olla eläinproteiinia. Tämä on fakta.

Toinen fakta: suomalaiset syövät viisi kertaa enemmän lihaa kuin mikä olisi terveellistä. Liha lisää suolistosyöpien riskiä, turvallinen määrä olisi 300 grammaa viikossa, mutta suomalaiset syövät lihaa keskimäärin 1,5 kiloa. Ihan liikaa!

Maito on erinomainen kalsiumin lähde, ja toisin kuin väität, maidosta kalsium myös imeytyy hyvin.

Vierailija
176/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta muuten kantaa ap:n tilanteeseen ja saamiinsa neuvoihin, voin kertoa että kun lapset kasvaa niin tulee aika jolloin ne (ja etenkin pojat) syövät enemmän kuin vanhempansa, eivät vähemmän. Meillä esim. nelihenkinen perhe, lapset teinejä. Perunaa ja leipää kuluu koska energian tarve on niin suuri. Eivät ole ylipainoisia.

Ruokakaupassa saa olla tarkkana että rahat riittää ☺. Ennen riitti 5 litran soppakattilalisesta kahdelle aterialle mutta enää ei, ellei soppaa katka seuraavana päivänä jollain. Ap on mielestäni ihan fiksu kun miettii näitä asioita nyt. Käy vaikka Marttojen nettisivuilla hakemass vinkkejä.

Vierailija
177/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä meillä pojat syö myös ruisleipää, ja myös vaaleaa välillä, niiden vanukkaiden ja jugurttien lisäksi, syövät joskus myös muroja, riisipuuroa, kiisseliä, paistettua kananmunaa ym. iltapalaksi ja välipalaksi. Ja vaikka kanankoivet on poikien suurimpia herkkuja, niitä ostan harvoin kun mies aina valittaa että niissä ei ole mitään syömistä. Ostan kanan yleensä fileenä ja joskus suikaleena."

Jos kerran oikeasti vanukkaita yms ei kulukaan kovin paljoa ja kaikkea muutakin syödään välipaloiksi niin kyllä sun oikeasti on varmaan nyt pako aloittaa ruokakulujen karsiminen siitä kunnollisesta kuittiseurannasta, muuten jää vähän mysteeriksi minne se raha todella katoaa. Jos pääruokiin ei mene rahaa juurikaan eikä niitä kalliita vanukkaita yms nyt kulukaan niin paljon, niin jotain muuta outoa noissa ruokakuluissa on ja se selviää kuiteista tarkalla seurannalla.

Ja tuossa kanankoipimaininnassani pointti ei ollut siitä, onko se koipireisi vai rintafilee vaan siitä, että pelkkä liha/broileri tms ja riisi/pottu ei minusta ole oikein kunnon ateria, kun kasviksia jossain muodossa olisi hyvä olla se puoli lautasellista. Moniin kasvislisäkkeisiin on helpo lisätä vaikka niitä palkokasveja joilla saa proteiinia ja täyttävyyttä. Mutta tällähän nyt ei ole väliä, jos kerran pääruokien suhteen tilanne ok.

Vierailija
178/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan teinipojat varsinkin tarttee aika suunnattomia määriä energiaa vaikka keskiverto naisihmiseen nähden, on tosiaan fiksua laittaa asiat kuntoon nyt ja opettaa lapsetkin siihen terveelliseen ja taloudelliseen sapuskaan ennen, kun välipaloja pelkästään alkaa kulua muutaman tuhannen kilokalorin edestä. Useamman teinipojan taloudessa ruokaan menee toki aika paljon rahaa vaikka menu olisi kuinka fiksu.

Sillon kun energian tarve on kova, on myös ihan ok että isokin osa energiasta tulee hyvistä hiilihydraateista. Vaikka kasvava lapsi ja urheilija tarvitsevat toimistotyöläistä enemmän proteiinia, niin juuri kukaan (noh, en tiiä jostain kehonrakentajista, heissäkin on muuten jopa kasvissyöjiä) ei tartte läheskään 400 g lihaa päivässä kuten joku tuolla aiemmin kertoi tarvitsevansa ;) 

Todellinen proteiinin tarve on itseasiassa aika pienellä lihamäärällä tyydytetty myös urheilua harrastavilla perusjampoilla ja kasvavilla nuorilla - ja niitä proteiinin lähteitä on muitakin kuin liha. 

Vierailija
179/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuo toinen (pidempi) 7v. poika syö jo usein enemmän kuin minä. Ja esimerkiksi iltapalaksi ei riitä se yksi vanukas, tai yksi leipä tai yksi hedelmä, vaan poika syö ne kaikki kolme, ja voi olla että vielä jotain muutakin. Joten kyllä niitä vanukkaita ja jugurttejakin menee. 

Ja sepä se, sitä ihmettelen itsekin että mihin helvetiin ne rahat oikein menee. Mieskin sanoo että ei voi mennä noin paljon rahaa siihen nähden että ei syödä mitään kovin hienoa ruokaa, vaan välillä melko huonoakin.

ap

Vierailija
180/186 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi kukaan ruokkii lapsiaan sokeroidulla jugurtilla (se sokerin määrä on hirveä), vanukkailla (ei ole ruokaa vaan täysin ravintoarvotonta mössöä) tai muroilla.

Meillä ei ole noita tarjolla ikinä. Lapset syövät väli-, ilta-ja aamupalana ruisleipää juustolla/kalkkunaleikkeellä, juureksia, puuroja, keitettyjä munia, itsetehtyä rieskaa, luonnonjugurttia ja mysliä (sokeroimaton pähkinämysli), pähkinöitä ja hedelmiä. Mies ja tytär rakastavat marjapuuroa, sitäkin teen joskus, tosi marjaisana. Juomana on vettä tai maitoa - limu ja mehu kuuluu vain juhlaan/kerran viikossa.

Näissä ruuissa on ravinteita ja kylläisyysarvo on hyvä - ja ne täysin hyödyttömät sokerit puuttuvat. Kun ruuassa on ravinteita, hyviä hiilareita ja proteiinia, sitä ei mene ylettömästi.

Olen jo hyvin varhain opettanut lapsille, mitä valintoja kannattaa perusruuan suhteen tehdä. Nykyään itsekin kummastelevat kavereiden vanukas-ja keksivälipaloja ja sitä, miten joku ottaa koulussa salaattia vain pienen nokareen.

Vanhemmat itse ajavat itsensä vanukkaaraahaamiskierteeseen. Lapsuuden ruokatottumukset taas viedään aikuisuuteen.