Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskas, vaativa ja manipuloiva tuttavuus

Vierailija
01.05.2024 |

Minulla on eräs tuttava, johon tutustuin erään kurssin yhteydessä muutama vuosi sitten. Kyseessä on itseäni lähes 15 v. vanhempi ihminen (olen itse 30 +). 

Kyseinen henkilö oli osoittautui jo kurssin aikana haastavaksi ja usein pahansuovaksi ja negatiiviseksi persoonaksi, joka aiheutti paljon hämmennystä ja huonoa ilmapiiriä ryhmässämme. 

Olen luonteeltani sellainen, että pyrin lähtökohtaisesti olemaan kaikkia uusia tuttavuuksia kohtaan kohtelias ja ystävällinen. Tämä kyseinen henkilö yritti yhdessä vaiheessa takertua tähän ja saada minusta jonkinlaista liittolaista, mutta hänen epämiellyttävän käytöksensä johdosta päädyin pitämään etäisyyttä. 

Näiden kuluneiden vuosien aikana on kulunut pitkiäkin aikoja, etten ole kuullut hänestä mitään. Hän kuitenkin aina silloin tällöin pulpahtaa esiin, ja laittaa viestiä tai soittaa. Koskaan kyse ei ole siitä, että häntä oikeasti kiinnostaisi tietää mitä minulle kuuluu jne. vaan hän haluaa aina pyytää jotakin, tai vaihtoehtoisesti on huonossa paikassa elämässään, ja tarvitsee jonkun jolle purkaa asioita ja kiukutella. 

Minä autan mielelläni ystäviäni, ja tuen heitä heidän huolissaan, mutta silloin kyse on vastavuoroisesta ja luottamuksellisesta suhteesta. Sitä minulla ei tämän entisen kurssikaverin kanssa ole. Hän on niin tarvitseva, että hukuttaa minut jos annan siihen luvan, ja hänellä on voimakas manipulointitaipumus.

Hän ei laita minulle mitään haukkumisviestejä tms. vaan vain oksentaa pahaa oloa päälleni, vaatii minua auttamaan häntä erinäisissä asioissa, ja vaatii tapaamista. Hän vaikuttaa yksinäiseltä ihmiseltä jolla ei ole hyvä olla, mutta en ihmettele asiaa lainkaan, kun tiedän miten hän käyttäytyy. 

Koen tämän yhteydenpidon raskaana ja kuluttavana. Asiassa nurinkurista on kuitenkin se, että kaikesta tukahduttavuudesta huolimatta näen, että hän voi huonosti, ja tunnen tavallaan sääliä. Hän ei kuitenkaan ole tehnyt mitään niin räikeän loukkaavaa, että voisin välittömästi pistää välit poikki. (Tätä on vaikeaa selittää!) 

Tämä oli ehkä enemmänkin purkaus, sori siitä! Mutta kiinnostaisi kuulla ehdotuksia siitä, miten tilanteen voisi ratkaista.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa puheluihin. Estä numero. Älä ota itse yhteyttä. Pershäiriöinen. Narslu?

Vierailija
2/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vastaa puheluihin. Estä numero. Älä ota itse yhteyttä. Pershäiriöinen. Narslu?

Siis narsku?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin vielä lisätä, että ei ole ensimmäinen kerta, kun tämäntyyppisesti käyttäytyvä ihminen takertuu minuun, ja pyrkii hyötymään minusta, Haluaisin tietää, mikä persoonassani on sellaista, että vedän puoleeni tällaisia ihmisiä?

En ole mikään mielenterveyden asiantuntija, joten pyrin välttämään minkäänlaisten "diagnoosien" tekemistä, mutta en olisi yllättynyt, jos hänellä olisi jonkinlainen persoonallisuushäiriö.

Vierailija
4/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti nro 3 siis AP

Vierailija
5/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin vielä lisätä, että ei ole ensimmäinen kerta, kun tämäntyyppisesti käyttäytyvä ihminen takertuu minuun, ja pyrkii hyötymään minusta, Haluaisin tietää, mikä persoonassani on sellaista, että vedän puoleeni tällaisia ihmisiä?

En ole mikään mielenterveyden asiantuntija, joten pyrin välttämään minkäänlaisten "diagnoosien" tekemistä, mutta en olisi yllättynyt, jos hänellä olisi jonkinlainen persoonallisuushäiriö.

Olet liian kiltti. Tuollaiset tuttavasi kaltaiset ihmiset saavat muilta ihmisiltä monesti tylyn vastaanoton kun heidän käyttäytymiselleen laitetaan rajat.

Vierailija
6/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet liian kiltti. Tuollaiset tuttavasi kaltaiset ihmiset saavat muilta ihmisiltä monesti tylyn vastaanoton kun heidän käyttäytymiselleen laitetaan rajat.

Haluaisin oppia olemaan vähemmän kiltti, ja olemaan kokematta huonoa omaatuntoa jämäkästi esitetyistä mielipiteistä ja vedetyistä rajoista.

AP

Vierailija
7/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up 

Vierailija
8/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajattomuus. Et osaa pitää rajojasi, joten muiden on helppo ottaa sinusta se, mitä tarvitsevat. 

Vierailija
9/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossukka olet kun et ole jo estänyt tuota kaikissa mahdollisissa paikoissa, kärsi nyt sitten kun et uskalla sen vertaa toimia.

Vierailija
10/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja oksentaa nyt vuorostaan meidän päällä. Poistun siis ketjusta.

Tarinan opetus: jokainen tarvitsee joskus kuuntelijaa. 

Tällä kertaa se en vain ole minä.

Vierailija
11/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin oppia olemaan vähemmän kiltti, ja olemaan kokematta huonoa omaatuntoa jämäkästi esitetyistä mielipiteistä ja vedetyistä rajoista.

AP

1. Tunnista käyttäytyminen jota ei kuulu mahdollistaa.

2. Puutu käyttäytymiseen suoraan ja jatka niin kuin mitään isoa et olisi sanonut eli asia ei suurene draamaksi. 

3. Toista tarvittaessa

Huono omatunto helpottaa kun löydät toimivat käyttäytymismallit itsellesi. Siihen asti se on kestettävä

Vierailija
12/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä ap tunnet huonoa omaatuntoa siitä ettet halua olla tekemisissä tämän kyseisen tuttavan kanssa? Mieti tunteeko tämä tuttava mitään omantunnonpistoksia käytöksestään? Tuskin eli voit ihan hyvin jättää tyypin taaksesi.

Vierailija
13/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samanlainen kuin ap, ja vieläkin monet yrittävät hyötyä minusta likasankona. Se on se rajattomuus. Rajojen vetämisen opettelu ei aina ole helppoa, mutta se on palkitsevaa.

Vierailija
14/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu kysyt. Siitä että mätsäät hyvin narsististen piirteiden kanssa. Olet tunnollinen ja vastuullinen muiden tunteista ja kriittinen omistasi. Narsistit välittävät hemmotellun lapsen tavoin vain omista tunteistaan ja ovat täysin välinpitämättömiä muiden tunteille. Perfect match!

Vierailija
15/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu kysyt. Siitä että mätsäät hyvin narsististen piirteiden kanssa. Olet tunnollinen ja vastuullinen muiden tunteista ja kriittinen omistasi. Narsistit välittävät hemmotellun lapsen tavoin vain omista tunteistaan ja ovat täysin välinpitämättömiä muiden tunteille. Perfect match!

Eli vielä suomeksi. Te molemmat välitätte vain narsistin tunteista ja tallotte sinun tunteitasi.

Vierailija
16/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ap sulla se ongelma, itse näet hänet liian subjektiivisesti läsnä, koet, että muut vaikka itse olet se aiemmin toisilta myötätuntoa hakenut. Erittäin epämääräinen oli kysymyksesi, näen että sulla on se ongelma, tuo henkilö ei mielestäsi ole ollut läsnä elämässäsi silloin, kun sinä olisit sitä halunnut. Nyt kun et halua ja taas on läsnä, sinua ärsyttää vielä enemmän, kun olet sitä mieltä, ettei hslunnut olla tukena kun sinulla oli vaikeaa. Subjektiivisesti näet asian, myös hieman narsistinen aloitus sinun olematta narsisti, vain niillä piirteillä asiaa katselet.

Vierailija
17/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin samanlainen, aina loysin jotain hyvaa tietyissa ihmisissa mutta kokemus osoitti ei ne siita paremmakdi muutu. Sinun pitaa oppia laittamaan rajat, blokkaa tama tyyppi. Ei se sinusta tee pahaa ihmista, sun on oltava kiltti itsellesi ja lakata olemasta sylkykuppi. Ja miksiko vedat puoleesi naita retaleita? Kun olet empaatti, me ollaan magneetteja narskuille ja muille ongelmallisille. Usko vaan, harmaa kivi metodi on paras, eli et reagoi mitenkaan.

Vierailija
18/18 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain asian toinen puoli, ei näihin voi mitään sanoa. Aloittaja hakee itselleen hyväksyntää toimilleen, mutta voi olla, että toinenkin puoli on oikeassa. Mieluummin sanoo, että tekee niinkuin itse haluaa. eikä enää mieti muita. Jos joku tuomitsee, teko on jo tehty, ottaa mieluummin seuraamukset teosta eikä ala jahkailemaan, oliko teko oikein vai ei. Tehty on jo tapahtunut, sitä ei enää muuta. Katua voi, mutta jos ei ole itse aikeissa pyytää anteeksi ja odottaa toiselta - ehkä pyyteetöntä - anteeksipyyntöä. sitten on parempi unohtaa koko asia ja siirtyä eteenpäin.

Ehkä olit väärässä, ehkä se toinen, mutta subjektiivisen näkemyksen kautta hyväksynnän pyytäminen ei auta, vaan enemmän osoittaa sinun olleen ehkä se rasittavampi tekijä. Tietämättä ei voi enempää sanoa, mutta usein se väärässä oleva osapuoli huutaa kovempaa ja ensin. Tosin mistä minä tiedän, huuteliko se toinen täällä jo aiemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi