Helsinkiläinen maalla käymässä. Olen kuulema luonnosta vieraantunut pelle.
Lähisuku taivasteli ja hymähteli valintojani ja tapojani koko vierailuni ajan. Olen kasvissyöjä ja esim. fb:ssä jakanut linkkejä ja julkaisuja joissa puolletaan kasvissyöntiä. Eikö kukaan muka lue niitä vai miten tämä tuli näin yllätyksenä?
En kehdannut edes kertoa että kotona syön yleensä vegaanisesti. Vedin kalapullia naamaan ja kuuntelin miten nirso paska olen. Kun koetin selittää että tykkään lihasta mutta en halua syödä sitä, taivasteltiin lisää ja kysyttiin mikä ongelma muka on jos liha on hyvää. Lappaat naamaan vain. Huoh...
Kaikista pahin oli kun kieltäydyin kahvista ja join mehua. Silmät ammollaan tuijotettiin että voiko olla tottakaan ettei joku juo kahvia. Selitin ettei maha kestä. Paskan vitut, kestäisi jos joisin vaan. Tommoset luonnosta vieraantuneet nirppanokat pitäis talon tavoille saada. Luonnosta ei kuulema tajuta mitään, vaikka harrastan luontokuvausta ja olen biologi. Jaa tutkit eläinten käyttäytymistä? Eihän hesassa ole muuta kuin asfalttia, miten siellä elukoita muka on hör hör hör.
Miten sä noin laiha oot? Etkö sä syö? Tommonen kasvissyönti varmaan tekee sen ettei lihaa oo luiden päällä. Miten sulla ei vielä lapsia oo vaikka oot 25? Ihan urautunut oot! Mitä mieheski ajattelee? Kyllä naisen pitää nuorena lapset tehdä. Onko sulla vielä se kissa? Ja kerrostalossa? Kissa raukka, vapaana niiden pitäisi saada kulkea. Parempi kun annat pois että saa viettää kissan elämää. Selitin ettei kissat kuuluu suomen luontoon. Kuuluuhan ne! Niillä on turkki ja ne saalistaa, ei ne mihinkään kuole.
Argh! Elämäni pisimmät 3 päivää.
Kommentit (58)
Ihan oikeasti ymmärrän tuskan ja avautumisen, vaikka henkisesti taidan itse kuulua niihin maalaisiin. (=Lihaa joka päivä syövä keski-ikäinen ylipainoinen heteromies, joka yksityisautoilee nimenomaan pyhällä Audilla ja pitää viimeiseen saakka oikeutenaan määritellä sukupuoli niiden geenien ja ulkoisten sukupuolielinten mukaan, ja joka edelleenkin ajattelee avioliitto sanan tarkoittavan miehen ja naisen välistä suhdetta ja ne muut ovat sitten jotain muuta.) Meillä kaikilla aikuisilla on rasitteena lähiympäristössämme ihmisiä, jotka ajattelevat aivan hemmetin päin vastoin kuin me itse. Ei tuohon ole kuin kaksi vaihtoehtoa: Laista, tai siedä. Sietäminen on fiksumpaa, kun toista mieltä olevat eivät välttämättä ole mitenkään pahoja ihmisiä, ja niiltä voi jopa oppiakin jotain. Sietämiseen auttaa huumorintaju ja sarkasmi, jota ei tietenkään kannata aina päin naamaa viljellä. Ei se maailmaa paranna se jatkuva tarkoituksellinen vastakkain asettelu. Aikuinen älykäs ja monipuolinen ja koulutettu ihminen - jollaisia me kaikki tietystä olemme - kestää kyllä hetken aikaa missä ympäristössä vain. Minä syön kasvisruokaa ja pidän siitä pääni kiinni, jos sitä joku minulle tarjoaa. Minun kotikasvatukseni mukaan ruuan tarjoaminen on ystävällinen teko. Ystävällistä tekoa ei kannata tässä maailmassa koskaan ylenkatsoa. Kotoa löytyy sitten pakasteesta paistettuna ja paloiteltuna suloisia pieniä eläimiä, joita käytän oikeasti ruuakseni. Kestän kavereiden vaimoja ja niiden mielipiteitä. Siitäkin otan pisteet kotiin itselleni. Osa niistä on siis aivan helvetinmoisia puunhalaajia, niin ettei sitä voi pohjoisen mies edes ymmärtää. Olen kai lähinnä kiitollinen siitä, etteivät ne yritä häivyttää minua.
Loppukaneetiksi: jos liha inhottaa, niin sitä ei tarvitse syödä. Fiksut siinä ympäristössä tajuavat, että sitä lihaa jää silloin enemmän meille lihansyöjille jaettavaksi. On se tosiaan muuten huonoa käytöstä taivastella sitä mitä toiset valitsevat syömisikseen. Silleen on kyllä totta, että julistavat vegaanit käyttäytyvät huonosti, ja ovat siis huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Vitsit noista ovat ihan oikeutettuja silloin. Mutta on myös kyllä todella huonoa käytöstä arvostella enemmistön tuella ääneen hiljaisten vegaanien valintoja. Ja kohtelias isäntä ainakin yrittää aina koota sen pöydän siten, että sieltä voi syödä vaikka kannattaisi mitä tahansa -ismiä. Johan nyt ihan hyvän käytöksen alkeetkin tuota vaativat. Miten ne nämäkin asiat ovat liki kaikilta päässeet niin täysin unohtumaan ?
Hyi vittu joku maaseutu. miten voi asua paikassa jossa ei toimi edes spotify
Vierailija kirjoitti:
Lähisuku taivasteli ja hymähteli valintojani ja tapojani koko vierailuni ajan. Olen kasvissyöjä ja esim. fb:ssä jakanut linkkejä ja julkaisuja joissa puolletaan kasvissyöntiä. Eikö kukaan muka lue niitä vai miten tämä tuli näin yllätyksenä?
Etkö siis ollut kertonut ennen vierailua olevasi kasvissyöjä? Vai tosiaanko oletit että Facebookissa jakamasi linkit kertovat sen riittävän hyvin, ilman että henkilökohtaisesti kertomista tarvitaan?
Teininä seurustelin maalaispojan kanssa, hänen vanhemmillaan oli omakotitalo tyhjine navettoineen ja aittoineen Keski-Suomessa. Paikka oli metsän keskellä (siellä oli karhunpesäkin muutaman sadan metrin päässä) ja lähimpään kylään oli n. 30 kilometriä. Itse olen Espoosta. Sain monesti kuulla, kuinka ME ''turkulaiset'' (täh) olemme heti kusi sukassa jos yksikin katuvalo sammuu/vedet katkee/sähköt katkee/ ei pääse suihkuun.. Kun ME tyhmät kaupunkilaiset ollaan niiin nirppanokkia eikä tiedetä mistään mitään, pitäis pistää mettän keskelle susien seuraan. Huhhuh.
Melko huvittavaa tämä maalainen vs. kaupunkilainen väittely. Tekeekö se ihmisestä jotenkin paremman, että omistaa muutaman pläntin maata, jossa kasvattaa viljaa, omistaa paljon eläimiä, kodin vieressä ei kulje iso autotie.. Arvostan paljon Suomalaisten tuottamaa ruokaa ja heidän puurtamistaan sen eteen, mutta on tosi kurjaa, kun sieltä päin tulee silti rumaa arvostelua.
Tulee mieleen tuttu nuori arkkitehti, joka tuskastui maalla asuvaan sukuunsa. Hän saa joka kerta kuulla ihmetystä ja halveksuntaa ammatistaan. Rakennusmestari olisi jotain, mutta arkkitehti ei mitään, ei sellaisia tarvita. Hyväksyttäviä muita ammatteja ovat esim. opettaja ja sairaanhoitaja. Tämä mies on kuitenkin aika hyväkin arkkitehti. Näköjään mitään muuta ei hyväksytä kuin mikä mahtuu oman käsityskyvyn, kokemuksen ja elämänpiirin joukkoon. Kaikki muu on pahasta ja itselle suodaan oikeus valittaa kysymättä toisen ihmisen elämänvalintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo Helsinki onkin tosi iso city ja sen asukkaat luonnosta vieraantuneita. :D :D :D
Sinnehän se kaikki surkein osa ihmisistä valuu muualta suomesta.
Ja kuvittelevat muuttonsa jälkeen olevansa helsinkiläisiä/hesalaisia
Vegaanit ovat ärsyttäviä - aina arvostelemassa ja tuputtamassa ideologiaansa "miten sä voit syödä tota!?"
Minä olen maalainen ja äänestän keskustaa, mutta Tokmannilla en käy. Ajan Avantilla ja olen akateemisesti koulutettu palkansaaja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on sun "lähisukua", etkö sä olet elänyt niiden kanssa vähintään 18 vuotta? Kuinka sä silloin kestit, jos nämä kolme päivää olivat toivottoman pitkät? Ja miten ne asenteet saattoivat sulle nyt tulla yllätyksenä?
Mun täytyy nyt sanoa tähän pari sanaa omasta perheestäni. Olen siis aikoja sitten muuttanut pois kotoa, on avomies ja osake ja koira. En ehkä ole elänyt tähän astista elämääni niinkuin vanhemmat olisivat toivoneet (esim. lukea lääkäriksi tai lakimieheksi tai muuksi tällaiseksi, sori, duunari minusta tuli). Nyt viime aikoina on tullut monin eri tavoin vaatimuksia ja tietynlaisia odotuksia. Että kuinka meidän pitäisi mahdollisimman pian ostaa omakotitalo ja tehdä lapsia ja miksi nyt sieltä katsotte osaketta, eikö paikkakunta tuo olisi parempi ja sieltä sitten tontti ja rakennatte talon ja hoidatte lapsia ja käytte töissä. Lapsia pitää olla ainakin kaksi, ai tuli poika, no kai te tytön teette, ai tuli toinenkin poika no tuliskos sieltä seuraavaksi sitten tyttö? Ai et leikkaa hiuksia lyhyiksi, no jo on tuollainen kohta keski-ikäinen ja pitkät hiukset, kyllä pitäisi vähän katsoa ja autokin vaihtaa. Vai meinaatte nyt sitten yhdessä elellä, oletkos nyt ihan varma siitä miehestä...
Ei aikaisemmin __tällaista__ ole ollut. Ymmärrän toki vanhempien toiveet, kyllähän se haluavat jälkikasvulleen vain hyvää (kai?), mutta että tähän malliin ovat asiat menneet. Lisäksi, jos heiltä kysyy neuvoa tai apua, niin ei heru ei. Itse pitää pärjätä koska "Kyllä mekin silloin 70-80 -luvulla pärjättiin ihan itse ja asuntolainakin maksettiin seitsemässä vuodessa kun ostettiin omakotitalo."
Ja tästä johtuen en sen kummemmin kerro tarkempia kuulumisiani vanhemmilleni. Heitä ei kiinnosta meidän tekemiset, jos ne eivät ole samassa linjassa heidän mielipiteittensä ja odotustensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti ymmärrän tuskan ja avautumisen, vaikka henkisesti taidan itse kuulua niihin maalaisiin. (=Lihaa joka päivä syövä keski-ikäinen ylipainoinen heteromies, joka yksityisautoilee nimenomaan pyhällä Audilla ja pitää viimeiseen saakka oikeutenaan määritellä sukupuoli niiden geenien ja ulkoisten sukupuolielinten mukaan, ja joka edelleenkin ajattelee avioliitto sanan tarkoittavan miehen ja naisen välistä suhdetta ja ne muut ovat sitten jotain muuta.) Meillä kaikilla aikuisilla on rasitteena lähiympäristössämme ihmisiä, jotka ajattelevat aivan hemmetin päin vastoin kuin me itse. Ei tuohon ole kuin kaksi vaihtoehtoa: Laista, tai siedä. Sietäminen on fiksumpaa, kun toista mieltä olevat eivät välttämättä ole mitenkään pahoja ihmisiä, ja niiltä voi jopa oppiakin jotain. Sietämiseen auttaa huumorintaju ja sarkasmi, jota ei tietenkään kannata aina päin naamaa viljellä. Ei se maailmaa paranna se jatkuva tarkoituksellinen vastakkain asettelu. Aikuinen älykäs ja monipuolinen ja koulutettu ihminen - jollaisia me kaikki tietystä olemme - kestää kyllä hetken aikaa missä ympäristössä vain. Minä syön kasvisruokaa ja pidän siitä pääni kiinni, jos sitä joku minulle tarjoaa. Minun kotikasvatukseni mukaan ruuan tarjoaminen on ystävällinen teko. Ystävällistä tekoa ei kannata tässä maailmassa koskaan ylenkatsoa. Kotoa löytyy sitten pakasteesta paistettuna ja paloiteltuna suloisia pieniä eläimiä, joita käytän oikeasti ruuakseni. Kestän kavereiden vaimoja ja niiden mielipiteitä. Siitäkin otan pisteet kotiin itselleni. Osa niistä on siis aivan helvetinmoisia puunhalaajia, niin ettei sitä voi pohjoisen mies edes ymmärtää. Olen kai lähinnä kiitollinen siitä, etteivät ne yritä häivyttää minua.
Loppukaneetiksi: jos liha inhottaa, niin sitä ei tarvitse syödä. Fiksut siinä ympäristössä tajuavat, että sitä lihaa jää silloin enemmän meille lihansyöjille jaettavaksi. On se tosiaan muuten huonoa käytöstä taivastella sitä mitä toiset valitsevat syömisikseen. Silleen on kyllä totta, että julistavat vegaanit käyttäytyvät huonosti, ja ovat siis huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Vitsit noista ovat ihan oikeutettuja silloin. Mutta on myös kyllä todella huonoa käytöstä arvostella enemmistön tuella ääneen hiljaisten vegaanien valintoja. Ja kohtelias isäntä ainakin yrittää aina koota sen pöydän siten, että sieltä voi syödä vaikka kannattaisi mitä tahansa -ismiä. Johan nyt ihan hyvän käytöksen alkeetkin tuota vaativat. Miten ne nämäkin asiat ovat liki kaikilta päässeet niin täysin unohtumaan ?
Hienoa, hyvä tyyppi olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö siis ollut kertonut ennen vierailua olevasi kasvissyöjä? Vai tosiaanko oletit että Facebookissa jakamasi linkit kertovat sen riittävän hyvin, ilman että henkilökohtaisesti kertomista tarvitaan?
Toin omat eväät mukanani. Äidille olen aikaisemmin sanonut olevani kasvissyöjä ja hän virkkosi siihen vain jaajaa. Kun sukulaisia tuli kylään äiti löi kalapullia pöytään ja sanoi että tossa sulle kasvisruokaa... :D Aikaisemmin sanoin että mulla on valmisruokaa jääkaapissa, ei tarvi mua varten tehdä kasvisruokaa. Päätin syödä kalapullat kun en jaksanut kuunnella sitä urputtamista. Välillä syön kotimaista kalaa niin se ei niin paha ole, mutta ärsyttää kun ei voi yhtään kuunnella saati kunnioittaa toisen vakaumuksia. Ääneen taivasteli äiti koko ruokailun ajan miten lapsi ei lihaakaan enää syö. Niin että kaikki varmasti tajusivat miten outo olen. Mummo kyseli miten jouluna sitten kinkun kanssa... Että kalkkunaako sitten? :D Sanoin että tuon mielelläni oman seitankinkkuni joulupöytään. Mummo otti melkein tukea keittiönpöydästä kun alkoi heikottaa moinen mielettömyys.
Kellekään en mielipiteitäni tyrkyttänyt, koska en edes jaksaisi puhua näistä sukuni kanssa. Mutta kun kyseltiin niin vastasin niin kuin ajattelen.
Siskoni (20) on veemäisin olento päällä maan. Hän toitotti, että alkaa epäillä minun olevan lesbo kun en ole vieläkään kihloissa vaikka ollaan oltu yhdessä mieheni kanssa jo 4 vuotta. Jos isovanhempani eivät olisi niin uskonnollisia, olisin kysynyt mitä helvettiä hänelle se kuuluisi vaikka olisinkin lesbo.
Käyn 2 kertaa vuodessa sukuloimassa, ja tällaista kohtelua sieltä tulee. Kiit va vitust.
Ap.
Mä jättäisin tuollaiset sukulaiset. Mä en lähde mihinkään kuuntelemaan vittuilua.
Ihmetyttää stadilaisena, miten yhdistät kasvissyönnin ja oman luonnosta vieraantumisesi ja nuo kissa-mielipiteesi kaupunkilaisuuteen. Olen itse täysin erilainen kuin sinä ja henkeen ja vereen helsinkiläinen. Mutta meitä on moneen junaan.
Ei se sukulaisten jättäminen niin helppoa ole jos on lapsuuden ollut läheiset välit. :/ Ja ikävähän niitä välillä tulee. Kiva kysellä kuulumiset. Sitten päivän lopulla ollaan jo hermoromahduksen partaalla kun ollaan niin mahdottomia kaikki toisillemme.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Idiootti.
Piti kirjoittamani toiseen kommenttiin, EI AP:LLE🙂 Lainaustoiminto ei toiminut siis.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää stadilaisena, miten yhdistät kasvissyönnin ja oman luonnosta vieraantumisesi ja nuo kissa-mielipiteesi kaupunkilaisuuteen. Olen itse täysin erilainen kuin sinä ja henkeen ja vereen helsinkiläinen. Mutta meitä on moneen junaan.
En minä yhdistä. Vaan sukulaiseni. Maallakin asuu samalla tavalla ajattelevia kuin minä, mutta sukulaisteni mielestä hesaan muuttaminen teki minusta tällaisen hipsteripellen.
Tuo oli oudointa koko jutussa, että ap "on" lesbo siskonsa mielestä! Erikoinen lesbo on se jolla on pitkäaikainen poikaystävä.
Onko jotenkin parempaa äänestää keskustaa ja kulkea tokmannin polyesterikamppeissa?