Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko kaksi vähävaraista voisi antaa häälahjana?

Vierailija
09.08.2016 |

Meillä on rahatilanne huono puolison työttömyydestä ja minun sairastelustani johtuen.

Nyt on tulossa syksyn aikana peräti kolmet ystävien ja sukulaisten häät. Kaikki ovat toivoneet kutsussa lahjaksi rahaa tilille.

Paljonko, tai siis "kuinka vähän" kehtaisimme antaa?

Emme nyt haluaisi jättää tärkeiden ihmisten juhlia väliinkään rahapulan takia, tai erityisesti mainostaa esim. sairastelua tässä yhteydessä, eivät kaikki siitä tiedäkään.

Kiva lahja olisi ollut helpompi löytää etsimällä edullisesti ja ajatuksella!

Nyt sitten tulee se olo, että sellainen rahalahja,joihin meillä olisi varaa, ei olisikaan riittävä. :( Harmittaa, jos meidän sopivaksi katsoma lahja "ei kelpaisi".

Häistä on muutenkin paljon kuluja, matkustelua, jokaiset niistä ovat satojen kilometrien päässä jne. Mahdollisesti tulee ainakin yhdet yöpymiskulutkin.

Ja tosiaan kolmet häät tulossa! Emme voi mitenkään lahjoittaa jokaiselle parille esim. 80€ ja maksaa vielä matkakulut päälle.

Ei meillä ole niin paljon ylimääräistä. :(

Mitä mieltä, millä summalla kehtaa vielä mennä ystävien ja sukulaisten häihin?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on alkanut tuntumaan etten kehtaa enää mennä kenenkään häihin kun olen köyhä. Samalla kahdella mekolla olen viime vuodet juhlinut monet häät mutta silti pitää ostella meikkejä, sukkahousuja ja hääpaikalle tulee matkaa = kuluja. Lahja ei saa olla liian pieni, koska vieraista tulee "kulua". En halua enää yksiinkään häihin joissa lasketaan paljon syön ja juon ja mitä tuon lahjaksi. Omissa häissämme meille oli tärkeintä että ihmiset tulivat paikalle enkä laskenut kuka söi eniten ja kuka ei tuonut lahjaa.

Vierailija
62/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä ihmetyttää nämä "kaikkea tavaraa jo on" rahanpyytäjät. Todella monella kaverilla ja sukulaisella, joilla on ollut pelkkä tilinumero hääkutsussa, ei silti todellakaan ole kaikkea, mutta halutaan vaan vieraiden kustantama matka (ja jotkut eivät ole menneet edes sinne matkalle, rahat vain paloivat juhlimiseen).

Yhdellä tuttavapariskunnalla ei ollut laittaa vierasvuoteisiin kuin kuluneet rasvatahraiset lakanat (sijasin ystävättären apuna vuoteet kun odottelivat kaukaisempia sukulaisia kylään ja hän valitteli että kun ei ole varaa ostaa lakanoita - olisi sitten toivonut häälahjaksi?)

Toiset taas kävi Havajilla häämatkalla, mutta sitten kuukausi tämän jälkeen sulhanen soitti ihan pokkana miehelleni, ja halusi lainata meiltä 4 hengen astiaston, lakanat ja pyyhkeet kun oli kavereita tulossa pidemmäksi aikaa visiitille eikä viitsi itse ostaa kum ovat niin hintavia. Luulisi että tämäkin kahdenhengen talous olisi hyötynyt muutamasta kiposta, kupista tai lakanasta.

Ja tietenkin oma siskoni, joka myös toivoi "avustusta unelmien häämatkaan" ja haluaa aina synttärinä ja jouluna rahalahjan miehensä kanssa, ja käy sitten "lainaamassa" äidiltämme liinavaatteita ja astioita jos tarvitsee.

Olen jo kauan sitten lakannut antamasta kenellekään rahaa, saavat sitten kärsiä muutamasta ylimääräisestä lakanasta/pyyhkeestä jne. tai vaikka myydä eteenpäin.

No ehkä näitäkin on mutta meillä todella on lakanoita ja kippoja & kuppeja kahden talouden verran. Siksi emme halunneet lisää kippoja ja kuppeja, nyt on jo 5 kertaa käyty kirpparilla myymässä tavaraa että saataisiin jotenkin hallintaan tilanne :D. Lahjakassan takia ei naimisiin kannata mennä, meillä suhde oli niin että häät maksoi n 10 000 € ja kassaan tuli n 1500€. Parempi "Hawajin" matka olisi tullut ilman kemuja :D

T: se pari joka meni muutama kuukausi sitten naimisiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa että rahaa lahjaksi pyytäviä haukutaan niin paljon. Eihän asiaa voisi tehdä vieraille helpommaksi. Sen kun napsautat rahan tilille/ suljet setelin kuoreen. Ja ihan itse voit arvioida kuinka paljon voit/haluat antaa.

Kaikilla paikkakunnilla ei ole kaikkia kauppoja, pienillä välttämättä kuin ruokakauppa. Lahjalista on kuitenkin jonnekin tehtävä, minkä takia voi joutua matkustamaan pidemmällekin lahjaostoksille. Listassa voi olla myös (jäljellä) vain liian kalliita lahjoja.

En usko että kovin moni uskaltaa häitä vsrsinkaan järjestää niin ettei ole lahjalistaa ollenkaan, koska siinä on tosi iso vaara että jopa kaikki lahjat on sitten sellaisia ettei ne sovikaan hääparin tarpeisiin. Ja se nyt ei palvele yhtään ketään.

Minä olen huojentunut jos kutsussa on toive rahasta. Pääsen helpommalla!

Ap:lle sen verran että olen myös sitä mieltä että rahana muutama kymppi on ihan hyvä ja tuskin kukaan siitä mieltä pahoittaa jos joku tuokin lahjan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä