Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko kaksi vähävaraista voisi antaa häälahjana?

Vierailija
09.08.2016 |

Meillä on rahatilanne huono puolison työttömyydestä ja minun sairastelustani johtuen.

Nyt on tulossa syksyn aikana peräti kolmet ystävien ja sukulaisten häät. Kaikki ovat toivoneet kutsussa lahjaksi rahaa tilille.

Paljonko, tai siis "kuinka vähän" kehtaisimme antaa?

Emme nyt haluaisi jättää tärkeiden ihmisten juhlia väliinkään rahapulan takia, tai erityisesti mainostaa esim. sairastelua tässä yhteydessä, eivät kaikki siitä tiedäkään.

Kiva lahja olisi ollut helpompi löytää etsimällä edullisesti ja ajatuksella!

Nyt sitten tulee se olo, että sellainen rahalahja,joihin meillä olisi varaa, ei olisikaan riittävä. :( Harmittaa, jos meidän sopivaksi katsoma lahja "ei kelpaisi".

Häistä on muutenkin paljon kuluja, matkustelua, jokaiset niistä ovat satojen kilometrien päässä jne. Mahdollisesti tulee ainakin yhdet yöpymiskulutkin.

Ja tosiaan kolmet häät tulossa! Emme voi mitenkään lahjoittaa jokaiselle parille esim. 80€ ja maksaa vielä matkakulut päälle.

Ei meillä ole niin paljon ylimääräistä. :(

Mitä mieltä, millä summalla kehtaa vielä mennä ystävien ja sukulaisten häihin?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kortti kuoressa. Harva hääpari kehtaa jälkeenpäin kysellä, että olikohan teillä siinä kortin välissä joku seteli kun tilillä ei näy teiltä siirrettyä "pääsymaksua". Jos on jo kaikkea, niin sitten on jo kaikkea ja sillä saa tulla toimeen.

Vierailija
22/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas tykkään että on tilinumero kutsussa. Tai vaihtoehtoisesti lahjalista, koska vihaan ostaa lahjoja, enkä halua ostaa viidettä samanlaista tuotetta, millä hääpari ei tee mitään. En ymmärrä valitusta tästä, kun kutsussa on tilinumero tai lahjalista. Eihn sitä pakko ole mitään silti viedä! Jos hääpari kyttää kuka on maksanut tai tuonu lahjan nii se on sitten niiden ongelma, ei se kuitenkaan ole mikään pakko sitä lahjaa antaa. 

No sinä et varmaan olekaan vähävarainen?

Moni ei kehtaa mennä juhliin tyhjin käsin, sitä pidetään epäkohteliaana. Hyvä jos sinulla reteyttä siihenkin riittäisi. Jotkut pitävät myös epäkohteliaana tuoda lahjaksi jotain, mitä juhlakalut ovat toivoneet etteivät saisi ("tavaraa on jo nurkat piukassa")

Tilinumero-kutsujat siis pistävät vähävaraiset todella ahtaalle. Itse olen tämän vuoksi yleensä jättäytynyt juhlista pois. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lahjahevosta suuhun katsominen.

Ei mulla muuta.

Vierailija
24/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ikinä veisi rahaa lahjaksi ihmisille, jotka ei kutsussa anna muuta vaihtoehtoa kuin tilinumeron, koska sellainen lahjapyyntö ei vain ole sovelias. Ja jos kutsussa olisi mainittu, että "mitään emme tarvitse, mutta jos et osaa tulla tyhjin käsin, niin voit laittaa rahaa tilille" - niin todellakin osaisin mennä tyhkin käsin jos olisin varaton.

Ja jos lapsi toivoo lahjaksi legoja niin sinähän et mitään legoja vie, sinua kun ei noin vain komennella, niinhän?

Vierailija
25/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ratkaistu tuo "emme halua tavaraa"- ongelma siten, että ollaan annettu jotain joko ihan aineetonta, lahjakortti lastenhoitoon tms tai sitten esim. joku kuluva, kuten viskipullo tms.

Ei olla koskaan annettu rahaa, koska ei kehtaa antaa alle 50€ ja se on taas sitten liian iso summa.

En tiedä mitä on lahjansaajat ajatelleet, mutta ainakin kaikki on aina kiittäneet, ollaan pysytty väleissä ja on kutsuttu toistekin :)

Vierailija
26/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut näistä hääpareista "tärkeinä ihmisinä", mutta ilmeisesti he eivät ole teille kuitenkaan läheisiä, koska et tiedä, miten suhtautuisivat pieneen rahasummaan.

Vierailija
27/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viette jotain itse tekemäänne, ja keskitytte sen sijaan pöydän antimiin kaksin käsin pää märkänä!

Vierailija
28/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan. Mummo on aina työntänyt puoli väkisin 20-30e pienestä eläkkeestään kahvirahaksi. Tiedän, että se on hänelle suuri raha ja arvostan todella. Sama juttu: tiedän suurinpiirtein ystävieni tilanteet, on työttömyyttä, opiskelua jne. Antavat 5 euroa jos siltä tuntuu, ei todellakaan tule mieleen loukkaantua!

Vierailija
29/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas tykkään että on tilinumero kutsussa. Tai vaihtoehtoisesti lahjalista, koska vihaan ostaa lahjoja, enkä halua ostaa viidettä samanlaista tuotetta, millä hääpari ei tee mitään. En ymmärrä valitusta tästä, kun kutsussa on tilinumero tai lahjalista. Eihn sitä pakko ole mitään silti viedä! Jos hääpari kyttää kuka on maksanut tai tuonu lahjan nii se on sitten niiden ongelma, ei se kuitenkaan ole mikään pakko sitä lahjaa antaa. 

No sinä et varmaan olekaan vähävarainen?

Moni ei kehtaa mennä juhliin tyhjin käsin, sitä pidetään epäkohteliaana. Hyvä jos sinulla reteyttä siihenkin riittäisi. Jotkut pitävät myös epäkohteliaana tuoda lahjaksi jotain, mitä juhlakalut ovat toivoneet etteivät saisi ("tavaraa on jo nurkat piukassa")

Tilinumero-kutsujat siis pistävät vähävaraiset todella ahtaalle. Itse olen tämän vuoksi yleensä jättäytynyt juhlista pois. :(

Kuulostaa kovin tutulta, jaksamista sinne!

MUTTA: järkyttyneenä kuuntelin kun eräs sukulaisemme kerran mietti, mikä häälahjan summan on oltava, ja että häistä pitää järjestäjän "saada omansa pois". Puhuttiin silloin sekä häälahjoista että heidän häistään. Täytyy sanoa että olin aivan järkyttynyt. Hänen mielestään sopiva lahjasumma taisi kahdelta aikuiselta olla 100€, jos oikein muistan.

Ei ole tilinumerokutsulla helpoksi tehty asiaa, ja todellakin uskon että aina jotkut ihmiset jäävät asian takia juhlista pois.

t.ap

Vierailija
30/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahat tiukassa niin sitten ette anna rahaa. Tyhmää jos hääpari ei ymmärrä että vieraat eivät voi juhlia itseään konkurssiin.

Ehdotukseni lahjaksi on suuri herkkukori eli ruokaa joka siis ei jää nurkkiin pyörimään ja on teille käytännössä ilmainen. Jos kerran harrastatte marjastamista ja sienestämistä niin mä pakkausin olkikoriin itse tehtyä mustikka-, vadelma-, puolukka- ja musraviinimarjahilloa ja hyytelöä. Lisäksi säilöisin suolasieniä jne. Näistä saisi kivan kun kierrätyslasitölkit koristelisi kauniisti ja askartelisi nätit etiketit.

Vierailija
31/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania kyllä nuo ehdotukset. <3

Mä olisin itse häälahjoina rakastanut juuri jotain tuollaista!!

Onko täällä ketään "tilinumerohääkutsun" tehnyttä, jonka mielestä joku itsetehty tai ajatuksella hankittu lahja olisikin ollut kiva juttu? :)

T.ap

Mieluummin ei mitään kuin jotakin halpaa krääsää tai puhdetöitä. Ihmettelisin, että joku tuo tavaraa, vaikka on nimenomasesti sanottu, että mitään tavaraa ei tarvita. Pullon viiniä voi toki aina tuoda.

Vierailija
32/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla rahaa. Anna jotain mistä ei niin helposti pysty arvioimaan rahallista arvoa, vaikka jokin itse askarreltu.

Vierailija
33/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

31: Sinä ja sinun alkoholisi.

Tosi rasittavia nämä "aina voi viinaa antaa" -tyypit.

Vierailija
34/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jokainen varmaan tuntee hyvät ystävänsä sen verran hyvin, että tietää, voiko heille antaa viiniä (eri asia kuin viina) vai ei.

Vierailija
35/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut näistä hääpareista "tärkeinä ihmisinä", mutta ilmeisesti he eivät ole teille kuitenkaan läheisiä, koska et tiedä, miten suhtautuisivat pieneen rahasummaan.

No jaa...

Tiedän ainakin omista ystävistäni, että tuskin loukkaantuvat. Mutta ei nyt jokainen pari noista ole sydänystäväni, joiden tunteet juuri tämän asian suhteen telepaattisesti aistisin...vaikka ystäviämme ja sukulaisiamme ovatkin. Periaatteessa nyt voin tietysti arvella, että kaikille pareille yhdessä juhliminen on tärkeintä.

Kuten aiemmin kerroin, näissä häälahja-asioissa on tullut yllättäviäkin mielipiteitä vastaan.

Siksi kyselen täällä laajemmankin joukon mielipidettä asiaan, koska kuten sanoin, pidänmenoista ihmisistä ja osallistumme juhliin mielellämme.

Ap

Vierailija
36/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jokainen varmaan tuntee hyvät ystävänsä sen verran hyvin, että tietää, voiko heille antaa viiniä (eri asia kuin viina) vai ei.

Ja joillekin jopa viinaa.

Vierailija
37/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihania kyllä nuo ehdotukset. <3

Mä olisin itse häälahjoina rakastanut juuri jotain tuollaista!!

Onko täällä ketään "tilinumerohääkutsun" tehnyttä, jonka mielestä joku itsetehty tai ajatuksella hankittu lahja olisikin ollut kiva juttu? :)

T.ap

Mieluummin ei mitään kuin jotakin halpaa krääsää tai puhdetöitä. Ihmettelisin, että joku tuo tavaraa, vaikka on nimenomasesti sanottu, että mitään tavaraa ei tarvita. Pullon viiniä voi toki aina tuoda.

Aika monella on ollut noita mielestäni ihania ehdotuksia.

Ap

Vierailija
38/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite antaisin 10-20 e per pari, jos vähän rahaa. Kyllähän heidän pitää ymmärtää ettei kaikilla ole hirveästi ylimääräistä antaa. Ja jos on noin reippaasti vielä laittanut, että lahjat rahana niin silloin on parempi tyytyä siihen mitä saa:)

Tuo 30-40 on ihan hyvä summa musta. Sillähän saisi jo jonkun ihan kivan lahjankin. Kyllä pari saa musta olla muutenkin jo iloinen siitä, että oikeasti tulee edes paikalle asti. Monihan voisi jättää tulematta, koska pelottaisi että oma lahja ei ole tarpeeksi suuri.

Vierailija
39/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin nyt kesällä naimisiin ja kutsussa oli paljon parjattu tilinumero mukana. Meillä ei oikeasti ole nyt tarvetta uusille tavaroille ja kotikin on pieni liian vähäisine säilytystiloineen. Ihan vielä ei ole mahdollista hankkia uutta kotia.

Kutsussa kerroimme että vieraat saavat halutessaan muistaa meitä itselleen sopivalla summalla. Rahojen kohde oli myös mainittu (ei häämatka). Muutamalta vieraalta ei tullut lahjaa, ei haittaa! Saamamme summat vaihteli paljonkin. Ihan hirvitti, että jotkut antoi satasenkin per nenä. Omasta mielestäni se pari kymppiä per nenä on jo oikein hyvä lahjaraha. Mielestäni voitte aivan hyvin antaa pariskuntana sen 20-30e. Suurin osa kuitenkin viettää häitä ilman rahankiiltoa silmissä eli vieraat ja yhteinen päivä on tärkeämmät kuin mikään lahja.

Vierailija
40/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen keskituloinen ja kolmet matkojen päässä olevat häät yhtenä syksynä olis kauhistus. Ehkä yksiin menisin, muita vaan muistaisin jollain viiskymppisellä miehen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan