Paljonko kaksi vähävaraista voisi antaa häälahjana?
Meillä on rahatilanne huono puolison työttömyydestä ja minun sairastelustani johtuen.
Nyt on tulossa syksyn aikana peräti kolmet ystävien ja sukulaisten häät. Kaikki ovat toivoneet kutsussa lahjaksi rahaa tilille.
Paljonko, tai siis "kuinka vähän" kehtaisimme antaa?
Emme nyt haluaisi jättää tärkeiden ihmisten juhlia väliinkään rahapulan takia, tai erityisesti mainostaa esim. sairastelua tässä yhteydessä, eivät kaikki siitä tiedäkään.
Kiva lahja olisi ollut helpompi löytää etsimällä edullisesti ja ajatuksella!
Nyt sitten tulee se olo, että sellainen rahalahja,joihin meillä olisi varaa, ei olisikaan riittävä. :( Harmittaa, jos meidän sopivaksi katsoma lahja "ei kelpaisi".
Häistä on muutenkin paljon kuluja, matkustelua, jokaiset niistä ovat satojen kilometrien päässä jne. Mahdollisesti tulee ainakin yhdet yöpymiskulutkin.
Ja tosiaan kolmet häät tulossa! Emme voi mitenkään lahjoittaa jokaiselle parille esim. 80€ ja maksaa vielä matkakulut päälle.
Ei meillä ole niin paljon ylimääräistä. :(
Mitä mieltä, millä summalla kehtaa vielä mennä ystävien ja sukulaisten häihin?
Kommentit (63)
Ihana kuulla että monien mielestä 30-40 € on jo kohtuullinen lahja! :)
Täällä ei taida olla yhtäkään rahaa lahjaksi toivonutta, joka olisi arvostanut ajatuksella valittua/tehtyä lahjaa?
No, onhan asia noissa saamissamme kutsuissa tietysti jo aika selvästi sanottukin... :(
Jotenkin vain ajattelen, tämän rahatilanteemme lisäksi, että raha on kuitenkin aika persoonaton lahja, varsinkin työssäkäyville, nähdäksemme ihan hyvin toimeen tuleville pariskunnille.
Olin todella järkyttynyt kun kuulin tuttuni puhuvan saamistaan häälahjoista. Oli loukkaantunut pariskunnalle, joka oli antanut heille 15 e. Haukkui miten söivät ja joivat juhlissa "ainakin tuplasti tuon summan edestä". Että heillä ei ainakaan liiennyt ymmärrystä pientä summaa kohtaan. Muistakaa myös, ettei vähävaraisuus myöskään aina näy ulospäin.
Edellinen siis ap.
Mutta hääparien toiveen mukaisesti tässä yritämme siis menetellä. Olipa helpottavaa kuulla juuri häät juhlineen ajatus siitä, että 20-40€ on täysin ok summa! Kiitos!
Mua on jäänyt jotenkin kauhistuttamaan etenkin se samanikäisen sukulaisen mielipide siitä, että alle 100€ lahjan kanssa susta on vieraana vain epätoivottuja kuluja... Vaikka tiedän että harva kai noin ajattelee!!
Ap
Äh, ap taas myöhässä. Viesti 42 oli siis minun.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei taida olla yhtäkään rahaa lahjaksi toivonutta, joka olisi arvostanut ajatuksella valittua/tehtyä lahjaa?
No, onhan asia noissa saamissamme kutsuissa tietysti jo aika selvästi sanottukin... :(
Jotenkin vain ajattelen, tämän rahatilanteemme lisäksi, että raha on kuitenkin aika persoonaton lahja, varsinkin työssäkäyville, nähdäksemme ihan hyvin toimeen tuleville pariskunnille.
Mun pari ystävää on menneet naimisiin siten, että kutsussa on ollut tilinumero.
Molemmilla pareilla on ollut myös lahjapöydät ja jälkikäteen on kommentit olleet tyyliä
- Miehen serkku antoi perheineen 500€. Mietittiin, että onko niillä käynyt nollavirhe, mutta kyllä anoppi vannoi, että ne on sellaisia, ni ei lähdetty sitten kysymään, että palautetaanko osa rahoista.
- Siskonlapset oli leiponeet meille pipareita hääyön aamua varten. Tosi herttaista ja ihanaa!
- Naapurit tuli ilman mitään. Siis kyllä mä ymmärrän, että ei tuoda lahjaa, mutta kun niiltä ei ollut edes korttia. Me kuitenkin molemmat nähtiin ne eli kyllä ne paikalla oli. Vähän outoa mun mielestä, mutta kai niillä oli joku syy siihen. Pääasia kuitenkin, että tulivat.
Ei tarvitse antaa yhtään rahaa. Kaunis kortti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pari ystävää on menneet naimisiin siten, että kutsussa on ollut tilinumero.
Molemmilla pareilla on ollut myös lahjapöydät ja jälkikäteen on kommentit olleet tyyliä
- Miehen serkku antoi perheineen 500€. Mietittiin, että onko niillä käynyt nollavirhe, mutta kyllä anoppi vannoi, että ne on sellaisia, ni ei lähdetty sitten kysymään, että palautetaanko osa rahoista.
- Siskonlapset oli leiponeet meille pipareita hääyön aamua varten. Tosi herttaista ja ihanaa!
- Naapurit tuli ilman mitään. Siis kyllä mä ymmärrän, että ei tuoda lahjaa, mutta kun niiltä ei ollut edes korttia. Me kuitenkin molemmat nähtiin ne eli kyllä ne paikalla oli. Vähän outoa mun mielestä, mutta kai niillä oli joku syy siihen. Pääasia kuitenkin, että tulivat.
Hei tämä oli rohkaiseva, kiitos!
Ap
Täytyy kai uskoa, että se "emme toivo lahjoja" nyt vaan koskee yhtä lailla sitten meidän ajatuksella valisemiamme lahjoja kuin muidenkin. :D
Eli pienikin summa rahaa taitaa olla tällaisen kutsun tehneille se mueluisin lahja? :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tuon nro 39 viestin eli meillä oli rahalahjatoive.
En olisi missään tapauksessa pahastunut jos joku olisi tuonut lahjan! Itseasiassa saimme yhden tavaralahjankin vaikka kyseinen vieras muisti meitä myös rahalla. Hän oli kylässä ollessa pistänyt merkille että olen kerännyt yhtä tiettyä sarjaa ja osti siihen pienen jutun lisää. Ilahduin tästä kyllä kovin.
Rahalahjatoiveessa on varmasti pääpointtina se että tavaran tarvetta ei ole kaikilta vierailta saada. Siksi helpompi pyytää rahaa. Onhan se ihan eri asia että muutama tuokin tavaran kuin että kaikki 50-100 (minkä kokoiset häät sitten viettääkin) muistaa tavaralla. Aika hankala olisi säännöstellä kuinka moni saa tuoda tavaran ja kuinka moni rahaa.
Jos tuntuu että veisit rahatilanteenne takia mielummin tavaran, viekää ihmeessä :) Mutta ehdottomasti jotain ajatuksella hankittua, ei sitä leivänpaahdinta. Joku itsetehty lahja olisi itselleni ainakin mieluinen tai vaikka se herkkukori, joka tuli jo mainituksi. Koriinhan voi laittas myös itsetehtyjä asioita.
Kyllä voin kertoa, että hääparia myös harmittaa, jos joku jättää tulematta häihin siksi, ettei ole antaa rahalahjaa. Eli kyllä sen läheisen haluaa paikalle, lahjan kanssa tai ilman.
Me saatiin lahjaksi 15-50 euroa per henkilö, eli 30-40 euroa parilta on ok.
Ja omasta mielestäni syötävä/juotava on parempi kuin joku itse askarreltu tai joku "krääsä". Eli sellainen josta on iloa, mutta josta ei jää sen jälkeen mitään kaappien tukoksi. Esim. viinipullo, kuoharipullo, hienompi suklaarasia tms. Hääparin mieltymysten mukaisesti.
Kiitos viimeisimmät rohkaisevat kommentoijat! :) Ehkä uskallamme sittenkin miettiä vielä tavara/herkkulahjaa ainakin jollekin pareista, tässä on vielä pari kuukautta aikaa.
Itsestä sellainen lahja olisi ihanin antaa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Edellinen siis ap.
Mutta hääparien toiveen mukaisesti tässä yritämme siis menetellä. Olipa helpottavaa kuulla juuri häät juhlineen ajatus siitä, että 20-40€ on täysin ok summa! Kiitos!
Mua on jäänyt jotenkin kauhistuttamaan etenkin se samanikäisen sukulaisen mielipide siitä, että alle 100€ lahjan kanssa susta on vieraana vain epätoivottuja kuluja... Vaikka tiedän että harva kai noin ajattelee!!
Ap
Minusta se on häiden järjestäjien tehtävä se arvio, keitä he kutsuvat. Jos vieraat maksaa esim. 30€/hlö (oikeasti ei hajuakaan, tuo arvio kiskottu hatusta), niin heidän pitää miettiä, ketkä ovat heille niin tärkeitä, että haluavat maksaa heidät paikalle. Ja jos eivät ihan uunoja ole, niin ymmärtävät myös, että itse häihin saapuminen on jo vieraille ponnistus matkoineen, vaatteineen ja yöpymisineen. Se, mitä vierailta sitten tulee lahjaksi, ei pitäisi tässä yhtälössä näytellä minkäänlaista roolia. Kutsuvieraan pitää voida luottaa siihen, että häiden järjestäjät haluavat hänet paikalle lahjan koosta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kai uskoa, että se "emme toivo lahjoja" nyt vaan koskee yhtä lailla sitten meidän ajatuksella valisemiamme lahjoja kuin muidenkin. :D
Eli pienikin summa rahaa taitaa olla tällaisen kutsun tehneille se mueluisin lahja? :)
Ap
Ajattele asiaa myös siltä kantilta, että häämatkakohteesta riippuen sillä teidän pienellä rahasummalla voi saada häämatkakohteessa vaikka jonkun kivan illallisen. Tai kuohuviiniä ja jälkiruokaa. Tai ehkä sillä saa pääsyliput johonkin hienoon nähtävyyteen tai maksettua kyydin kamelisafarille.
Ensinnäkin, kaikkiin häihin ei ole pakko osallistua. Voi vaikka jättää ne kauimpana olevat menemättä ja laittaa vaan muistamisen menemään. Siitä säästyy mojova summa heti.
Jos on ystävä kutsunut niin ystävä ymmärtää että nyt ei pysty tulemaan.
Eikä minun mielestä ole mikään pakko antaa lanttiakaan jos ihan oikeesti on raha tiukalla. Tuskin teitä on rahojenne takia kutsuttu
Mä en ole ikinä milloinkaan varsinaisesti ajatellut lahjojen saamista, kun olen järkännyt jotkut juhlat. Lahjat on otettu sen verran huomioon, että niille on lahjapöytä.
Kun järjestin aikoinaan ensimmäiset isot synttärijuhlani (25v), puuttui se lahjapöytäkin, koska mä pidin bileet vain bileiden takia ja käytin synttäreitä tekosyynä kutsua ystävät ja kaverit kasaan, en tajunnut ees, että joku voi tuoda lahjankin :D
Ja väittäisin, että en mä nyt niin harvinaislaatuinen ihminen ole, että olisi jotenkin outoa järjestää juhlat tavatakseen ystäviä eikä sen takia, että saisi lahjoja.
Tee ihmeessä herkkukori hilloista yms, jos tiedät että lahjan saajat voisivat arvostaa sitä. Itse ainakin arvostaisin.
Meillä oli jokunen kuukausi sitten häät ja kutsussa oli että halutessaan voi muistaa häämatkakassaa. Emme koskaan katsonee tai laskeneet että kuka antoi ja minkä verran, tämä oli täysin vapaaehtoinen. Tavaraa emme halunneet kun olemme hiljan yhdistäneet kaksi taloutta ja kaikkea on jo tuplaten.
Joku toi omatekemiään kortteja, joku toi kirjoja, joku shamppanjaa.... Juhlat oli loistavat ystävien ja sukulaisten kesken. Ei lahjat tee juhlaa vaan se että osallistuu iloisin mielin, ihmisten tilanne on erilainen. Kaikilla ei ole varaa ja sen jokainen ymmärtää. Me olimme iloisia että saimme tarjota mukavan illan juhlassamme
Kymppikin riittää jos on vain tilinumero annettu :) Jos taas ottavat vastaan muutakin niin tee villasukat, lahjakortti, herkkuja jne. Ei niitä häitä pidä järjestää jos vieraiden lahjarahoilla ne aiotaan kustantaa.
Mua kyllä ihmetyttää nämä "kaikkea tavaraa jo on" rahanpyytäjät. Todella monella kaverilla ja sukulaisella, joilla on ollut pelkkä tilinumero hääkutsussa, ei silti todellakaan ole kaikkea, mutta halutaan vaan vieraiden kustantama matka (ja jotkut eivät ole menneet edes sinne matkalle, rahat vain paloivat juhlimiseen).
Yhdellä tuttavapariskunnalla ei ollut laittaa vierasvuoteisiin kuin kuluneet rasvatahraiset lakanat (sijasin ystävättären apuna vuoteet kun odottelivat kaukaisempia sukulaisia kylään ja hän valitteli että kun ei ole varaa ostaa lakanoita - olisi sitten toivonut häälahjaksi?)
Toiset taas kävi Havajilla häämatkalla, mutta sitten kuukausi tämän jälkeen sulhanen soitti ihan pokkana miehelleni, ja halusi lainata meiltä 4 hengen astiaston, lakanat ja pyyhkeet kun oli kavereita tulossa pidemmäksi aikaa visiitille eikä viitsi itse ostaa kum ovat niin hintavia. Luulisi että tämäkin kahdenhengen talous olisi hyötynyt muutamasta kiposta, kupista tai lakanasta.
Ja tietenkin oma siskoni, joka myös toivoi "avustusta unelmien häämatkaan" ja haluaa aina synttärinä ja jouluna rahalahjan miehensä kanssa, ja käy sitten "lainaamassa" äidiltämme liinavaatteita ja astioita jos tarvitsee.
Olen jo kauan sitten lakannut antamasta kenellekään rahaa, saavat sitten kärsiä muutamasta ylimääräisestä lakanasta/pyyhkeestä jne. tai vaikka myydä eteenpäin.
Ihmiset on erilaisia ja sinä olet tässä se, joka kyseiset juhlakalut parhaiten tuntee.