Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia mandela efekti juttuja!

Vierailija
08.08.2016 |

Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?

Kommentit (403)

Vierailija
81/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta pointti oli siinä että shaw:n asento on eri kuin itse patsaassa eli shaw nojaa otsaan, patsas leukaan.

Hmm, oletkohan nyt ymmärtänyt, mistä Mandela-efektissä oikeastaan on kysymys? Tämä Shawn kuva on epäsuora residue tai "todiste" vanhasta todellisuudesta. Tässä tapauksessa siis suuri joukko ihmisiä muistaa, että patsas oli aiemmin 'nyrkki otsaan' -mallinen - vaikka näin ole "koskaan" ollutkaan. Totta kai kaikki patsaankuvat esim. Googlen kuvahaussa ovat 'nyrkki leukaa vasten' -mallisia - muutenhan tämä ei edes voisi olla Mandela efekti. 

Tässä siis vielä uudelleen residue-jäänteitä, missä turistit poseeraavat imitoiden patsaan edessä:

https://img.4plebs.org/boards/x/image/1497/83/1497832191708.jpg

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-64621ae6f4a8e5551fbac93ec1a1ffcd-c

Eihän tuo voi olla mandelaefekti jos kopioi asennon väärin siinä patsaan vierellä. Kyse on silloin jostain muusta kuin väärästä muistosta.

Vierailija
82/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo voi olla mandelaefekti jos kopioi asennon väärin siinä patsaan vierellä. Kyse on silloin jostain muusta kuin väärästä muistosta.

Siis ei tuo väärän asennon kopiointi ole Mandela-efekti vaan se, että suuri joukko ihmisiä muistaa patsaan olleen erilainen. Suurelle osalle ihmisistä muutosta ei toki ole tapahtunut tai sitten heille iskee kognitiivinen dissonanssi (eli mieli ei suostu näkemään muutosta, jos se johtaisi muuten koko todellisuuskuvan järkkymiseen).

En väitä tietäväni syytä tähän mutta eri teorioissa selitykset vaihtelevat rinnakkaistodellisuuksista aina CERN:n reaktorin aiheuttamiin aika-avaruusvääristymiin. Mandela-efektissä kyse ei ole kuitenkaan pelkästään väärinmuistamisesta - vaikka näinkin toki usein tapahtuukin. Esim. Fazerin parhaat -karkkipussin nimen muuttumista ei voida enää selittää sillä, että porukkaa nyt vaan muistaa sen väärin! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä muistatteko 90-luvun Disneyn vhs-kaseteissa alun, jossa Helinä-keiju koskettaa taikasauvalla Disney-tekstin i-kirjainta, ja sauvasta sinkoilee kipinöitä?

No, sellaista ei ole koskaan ollutkaan.

Vierailija
84/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä muistatteko 90-luvun Disneyn vhs-kaseteissa alun, jossa Helinä-keiju koskettaa taikasauvalla Disney-tekstin i-kirjainta, ja sauvasta sinkoilee kipinöitä?

Yep, näin on päässyt käymään tässä muuttuvassa Mandela-efektimaailmassa.

Vierailija
85/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fruit of the Loom -logossa oli nuoruudessani ruskea "tötterö" eli runsaudensarvi, josta hedelmät pursuilivat. Paitsi ettei koskaan ollutkaan.

Vierailija
86/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan suurimmanosan näistä tunnetuista mandela efekteistä niinkuin ne ennen olivat. Minulla on aina ollut erittäin tarkka muisti ja luotan siihen melkoisen hyvin.

Muistan ihmetelleeni asioita jo vuosia sitten, en vaan osaa sanoa tarkkaan minä vuonna havaitsin ensimmäiset muutokset, mutta väittäisin että ne ajoittuvat 2000-luvun alkupuoliskolle. Sittemmin muutoksia on alkanut tulemaan yhä kiihtyvämpään tahtiin.

Olen täysin ateistinen ihminen ja suurimmaksi osaksi selittänyt asiat aina muilla kun yliluonnollisilla asioilla. Nyt kuitenkin mieleni on alkanut muuttumaan, enkä enää usko minkään olevan siten kun kuvittelin. Mitään teoriaa minulla ei ole antaa, mutta on vaan se tunne, että jotain tapahtuu koko ajan ja tuntemamme maailma on muuttumassa kovaa vauhtia.

Vierailija
87/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TM00 kirjoitti:

Mitään teoriaa minulla ei ole antaa, mutta on vaan se tunne, että jotain tapahtuu koko ajan ja tuntemamme maailma on muuttumassa kovaa vauhtia.

Itse uskon, että elämme simuloidussa todellisuudessa (Matrixissa). Mandela-efektit ovat kuin 'glitches in the matrix' kuten kohtauksessa, jossa Neo näkee mustan kissan menevän oviaukon ohi kaksi kertaa. Kun Matrixissa muutetaan (muuttuu) jotain ohjelmaa tai asetusta, muodostuu myös "todellisuus" uudenlaiseksi sen mukaisesti.  

Vierailija
88/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

TM00 kirjoitti:

Mitään teoriaa minulla ei ole antaa, mutta on vaan se tunne, että jotain tapahtuu koko ajan ja tuntemamme maailma on muuttumassa kovaa vauhtia.

Itse uskon, että elämme simuloidussa todellisuudessa (Matrixissa). Mandela-efektit ovat kuin 'glitches in the matrix' kuten kohtauksessa, jossa Neo näkee mustan kissan menevän oviaukon ohi kaksi kertaa. Kun Matrixissa muutetaan (muuttuu) jotain ohjelmaa tai asetusta, muodostuu myös "todellisuus" uudenlaiseksi sen mukaisesti.  

Jonkinlainen simulaatio voi olla toki mahdollinen, mutta ei välttämättä siinä muodossa kuin me simulaation ymmärrämme. Tai sitten maailma ei olekaan sellainen kuin me sen näemme. En osaa tuohon mitään muuta sanoa. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä muutoksia tulee jatkossa. En ole varsinaisesti kovin peloissani, alkujärkytyksen jälkeen. Olen onnellinen että olen havainnut asiat ja tietoinen ympärillä tapahtuvista muutoksista.

Vierailija
89/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Matkustajalentokoneiden siivissä olevat moottorit ovat siirtyneet siiven alta lähes kokonaan näkyviin siiven etureunan yli. Olen itse lentänyt n. 8 kertaa vuodessa ja istun usein siiven kohdalla. Nyt on siis niin, että moottorit ovat muka olleet tämän mallisia jo vuosikymmeniä:  https://i.pinimg.com/736x/2c/65/37/2c6537f686860ef7012bb630d72d2159--fi…

Tässä asiasta lisätietoa:

Mitä noita vanhoja suihkukoneiden kuvia katselen niin aina nuo moottorin etuosat on olleet selvästi siiven etupuolella. Se johtuu osittain aerodynamiikasta eli moottorin ilmanotto ja siiven virtaukset pitää sovittaa toisiinsa. Nykymoottorit taitavat olla lyhyempiä kuin vanhat joten ne näyttävät siltä kun ne olisivat enemmän edessä kun moottorin etureuna on samalla paikalla. 

Vierailija
90/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

dfgsdfsdg kirjoitti:

Transformati kirjoitti:

Morpheus ei ole koskaan sanonut nykyisessä aikajanassa kuuluisaa repliikkiä Matrix-leffassa: 

"What if I told you everything you...." Tämän repliikin loppua en muista tarkkaan mutta se meni jotenkin näin: "..everything you have been taught is a lie".

Kyllähän hän sen sanoo ja on aina sanonut. Helppohan tuo on tarkistaa, kun hankit leffan jostain käsiisi.

Eipähän vaan sanokaan! Voit itse tarkistaa jos et usko. :)

Itsellä on kolahtanut se ettei monopoliukolla ole koskaan ollut monokkelia (terveisin olen pelannut elämäni aikana yli 100 peliä kevyesti ja myös aikuisiällä ja muistan sen, myös jollain suomiräp-biisillä kuulin laulettavan monopoliukkelin monokkelista, toisaalta aina voi olla huono muisti ja oletuksia ja nuo biisin sanat voi olla mitä vaan).  

Onko joku teistä nähnyt James Bond Moonraker -leffan? Muistatteko sen saparapäisen tytön, johon Jaws rakastui? Hän hymyilee, ja paljastaa hammasrautansa? EI oo käyny, tytöllä ei ole hammasrautoja koskaan ollutkaan.

Nyt pelottaa, OLIHAN sillä hammasraudat?!

Vierailija
91/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, niinhän syntyy urbaanit legendatkin. Joku sanoo jotain, ja vuosien päästä sen tietää jopa tuhannet. Voisko olla että Mandelan kuolema yksinkertaisesti muistettu väärin, asia jaettu eteenpäin totena ja näin jotkut ihmiset muistavat väärin asian. En tiä.

Vierailija
92/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku teistä nähnyt James Bond Moonraker -leffan? Muistatteko sen saparapäisen tytön, johon Jaws rakastui? Hän hymyilee, ja paljastaa hammasrautansa? EI oo käyny, tytöllä ei ole hammasrautoja koskaan ollutkaan.

Nyt pelottaa, OLIHAN sillä hammasraudat?!

Tämä onkin yksi selkeimmistä Mandela-efekteistä – massiivinen määrä ihmisiä maailmanlaajuisesti muistaa, että Dollylla oli hammasraudat Moonraker-leffassa.

Vierailija
93/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

dfgsdfsdg kirjoitti:

Transformati kirjoitti:

Morpheus ei ole koskaan sanonut nykyisessä aikajanassa kuuluisaa repliikkiä Matrix-leffassa: 

"What if I told you everything you...." Tämän repliikin loppua en muista tarkkaan mutta se meni jotenkin näin: "..everything you have been taught is a lie".

Kyllähän hän sen sanoo ja on aina sanonut. Helppohan tuo on tarkistaa, kun hankit leffan jostain käsiisi.

Tästä on kirjoiteltu paljon ME-foorumeilla ja ko. lausahdusta ei todellaan enää löydy leffasta. Osa skeptikoista väittää, että ihmiset vaan muistavat väärin, että tällainen lausahdus olisi ollut olemassa ja että se on vaan populääri-meemi. Itse muistan sen olleen alkuperäisessä leffassa, vaikka en ole kylläkään katsonut leffaa varta vasten uudelleen tämän tarkistaakseni. 

No perhana, vieläköhän minulla on vanha DVD jossain tallessa että voisin tarkistaa. Tässähän alkaa jo epäillä omaa muistiaan, voihan se olla että minuunkin on se meemi vaikuttanut niin paljon että muistan väärin :D

Mutta muistihan on paljon epäluotettavampi kuin ihmiset ymmärtävät. Kyse on aina muistista, eikä siitä että rinnakkaiset todellisuudet olisivat menneet ristiin..

Vierailija
94/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asdell35 kirjoitti:

Minä en. Se on aina nojannut leukaan. Otsaansa nojaaja on ehkä joku muu, samantapainen veistos.

OK, tästä on ihmisillä erilaiset muistikuvat. Mutta, katsopa Rodinin museon sivuilla oleva artikkeli, jossa Bertrand Russell poseeraa Ajattelija-patsaan mukaisessa asennossa: http://www.musee-rodin.fr/en/collections/photographies/george-bernard-s…

Luulen että tässä asiassa ongelma on siinä, että alkuperäisestä teoksesta on tehty niin paljon muunnelmia ja versioita monessakin eri mediassa, että on hämärtynyt käsitys siitä että mikä sen ihan alkuperäisen patsaan asento oikeasti oli. Ei sen kummempaa.

Vierailija
95/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

dfgdfsgsdfg kirjoitti:

Transformati kirjoitti:

dfgsdfsdg kirjoitti:

Transformati kirjoitti:

Tästä on kirjoiteltu paljon ME-foorumeilla ja ko. lausahdusta ei todellaan enää löydy leffasta. Osa skeptikoista väittää, että ihmiset vaan muistavat väärin, että tällainen lausahdus olisi ollut olemassa ja että se on vaan populääri-meemi. Itse muistan sen olleen alkuperäisessä leffassa, vaikka en ole kylläkään katsonut leffaa varta vasten uudelleen tämän tarkistaakseni. 

No perhana, vieläköhän minulla on vanha DVD jossain tallessa että voisin tarkistaa. Tässähän alkaa jo epäillä omaa muistiaan, voihan se olla että minuunkin on se meemi vaikuttanut niin paljon että muistan väärin :D

Mutta muistihan on paljon epäluotettavampi kuin ihmiset ymmärtävät. Kyse on aina muistista, eikä siitä että rinnakkaiset todellisuudet olisivat menneet ristiin..

youtubesta mäkin tarkustin. Itsekin varma, että sillä on raudat. Eihän koko kobtauksessa oo muuten ees järkeä.

Vierailija
96/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yep, tämä on klassinen Mandela-efekti. Tässä vanha luottokorttimainos, missä Jaws-näyttelijä kohtaa suomalaisen kassaneidin, joka hymyilee takaisin raudat suussa:  

Jep, valtaosa näistä efekteistä selittyy juuri tuon tapaisilla asioiden ja muistojen sekoittumisella.

Vierailija
97/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain näin tapahtuu, missä se sitten tekee noin :D Koska mulla ainakin on selkeä mielikuva kun Helinä on siinä vähän kumartuneena ja näpäyttää sitä sauvaansa ja hymyilee kameralle, se sauva taitaa olla vielä oikeassa kädessä ja vasen on vierellä ja sormet osottaa taaksepäin :D

Vierailija
98/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm kirjoitti:

Toisaalta, niinhän syntyy urbaanit legendatkin. Joku sanoo jotain, ja vuosien päästä sen tietää jopa tuhannet. Voisko olla että Mandelan kuolema yksinkertaisesti muistettu väärin, asia jaettu eteenpäin totena ja näin jotkut ihmiset muistavat väärin asian. En tiä.

Juurikin näin.

Vierailija
99/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä Mandela-juttuja kun lukee tuolta netistä niin näkee miten ihminen voi olla naurettava. Ei millään voi myöntää että muistin asian väärin, vaan kyllä kyseessä täytyy olla rinnakkaistodellisuus :D

Vai luulevatko nämä tyypit, että muisti on joku valokuvaan verrattavissa oleva tarkka taltioimisväline? Ei todellakaan ole, muisti on äärimmäisen epäluotettava ja epätäydellinen. Muistot voivat vääristyä helposti ja ihminen voi luoda jopa valemuistoja täysin tyhjästä.

Vierailija
100/403 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan Länsi_Saksassa olleen 80miljoonaa ihmistä ja yhdistymisen jälkeen 120miljoonaa. Nyt kuitenkin uutisissa puhutaan vain 80miljoonasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi