Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia mandela efekti juttuja!

Vierailija
08.08.2016 |

Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?

Kommentit (403)

Vierailija
1/403 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mandela efekti selitettynä

Vierailija
2/403 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valemuistojahan on vähän joka paikassa...ja joihinkin niitä on tarkoituksella istutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/403 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuullut ainakin seuraavista:

- "Alussa oli suo, kuokka ja Jussi" on nyt "Alussa olivat suo, kuokka ja Jussi"

- Turun sinappi on nyt Turun sinappia

Vaikka en olekaan itse kristitty, niin huomasin aika mielenkiintoisen Raamatun jakeen (2. korinttolaiskirje 11:4): – "Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte." 

Vierailija
4/403 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Vaikka en olekaan itse kristitty, niin huomasin aika mielenkiintoisen Raamatun jakeen (2. korinttolaiskirje 11:4): – "Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte." 

Menee vähän ristiin sen kanssa, mitä Jeesus itse sanoi:

"Johannes sanoi hänelle: 'Opettaja, me näimme erään miehen ajavan pahoja henkiä ulos sinun nimessäsi. Me yritimme estää häntä, koska hän ei kuulu meihin.'

Mutta Jeesus vastasi: 'Älkää estäkö häntä. Eihän yksikään, joka tekee voimateon minun nimessäni, voi heti perään puhua minusta pahaa. Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme. Totisesti: joka antaa teille maljallisen vettä sen tähden, että te olette Kristuksen omia, ei jää palkkaansa vaille'" 

Vierailija
5/403 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu muuttuu tosiaan kovaa  vauhtia tämän ns. Mandela efektin seurauksena. Esim. tämä seuraava jae on aiheuttanut aikamoisen myrskyn kristittyjen piirissä: 

"Matthew 19:14King James Version (KJV)

14 But Jesus said, Suffer little children, and forbid them not, to come unto me: for of such is the kingdom of heaven."

Vierailija
6/403 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäluokassani kaikki suomalaiset sanovat usassa olevan 52 osavaltiota. koululaitos ja yle väittää ettei missään kirjassa tai televisio-ohjelmassa näin sanota. 

Vierailija
7/403 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla muistan minäkin (syntynyt 1968).

Lisäksi olen aina ollut siinä luulossa. että pohjoisnavalla olisi isot jäämassat, joiden sulamista pelättiin ilmastonmuutoksen seurauksena. Nyt on kuulemma asia niin, että pohjoisnapaa ei ole enää varsinaisesti edes olemassa! Tilalla on vain kesällä lähes kokonaan pois sulava hajanainen jääpeite ja Wikipedian mukaan jääpeitteen paksuus on keskimäärin 2-3 m. Tässä kuva pohjoisnavalta: https://s3.amazonaws.com/rapgenius/Nick_at_The_North_Pole_1.jpg 

Vierailija
8/403 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan itse en muista, että koko Saksa (siis Itä ja Länsi yhteensä) olisi ollut aikaisemmin lähes saman kokoinen valtio kuin Suomi... 

http://mapfight.appspot.com/fi-vs-de/finland-germany-size-comparison

tai, että Ranskakaan ei olisi kovin paljon Suomea suurempi:

http://mapfight.appspot.com/fi-vs-fr/finland-france-size-comparison

Vierailija
9/403 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/403 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut Taru Sormusten Herrasta trilogian läpi pari kertaa viimeisten 5 vuoden aikana. Kun hiljattain selailin läpi kirjan englanninkielistä versiota, huomasin järkytyksekseni, että Worm Tongue tappoi Sarumanin vetämällä tältä kurkun auki veitsellä ja hobitit surmasivat sen jälkeen Worm Tonguen nuolilla...Tämä tapahtui siis kirjan lopussa kun hobitit palasivat Shireen ja kävi ilmi, että Saruman ja Worm Tongue olivat tehneet pahojaan kulissien takana. Omien muistikuvieni mukaan Saruman ja Worm tongue päästettiin armollisesti vapaaksi ja nämä surkimukset jatkoivat yhdessä matkaa tietä eteenpäin.      

Vierailija
11/403 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ikäluokassani kaikki suomalaiset sanovat usassa olevan 52 osavaltiota. koululaitos ja yle väittää ettei missään kirjassa tai televisio-ohjelmassa näin sanota. 

Minäkin olisin varmaan vastannut 52 eli 50 yhtenä könttänä + Havaiji + Alaska vielä erikseen. Piti googlata ja todeta, että se onkin 48 + Havaiji + Alaska.

Vierailija
12/403 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tuohon Mendela-mikä vitun-efektiin usko, muttaaah... On niitä senkaltaisia aivopieruja tapahtunut siis mullekkin. :D

Esimerkiksi, kerran muistelin hiukan Myyrmäen

uimahallin ulkonäköä (sisältäpäin) niin muistelin paikat missä altaat on, mitä altaita on, yms.

No siis ainakin, että poreallas oli paaaljon suurempi, ja se iso allas (no, se missä on vähän viileämpää vettä) oli ihan muualla missä muistelin :x

En siis tosiaankaan mihinkään rinnakkaisulottuvuuscrappiin usko, sillä vaihdoin uimahallia siinä välissä ennen Myrtsin hallille paluuta. Kömpelöitä unohduksia nuo vaan on kai c:

Vierailija
13/403 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mandela efektiin voisi lisätä patsaan "ajattelija".

Minä ja moni kavereistani muistamme, että patsas oli atleettinen, kaljupäinen ja nojasi nyrkkiin otsaansa. Ei leukaansa. Kuinka lie?

Vierailija
14/403 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/403 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä ole 50?

Vierailija
16/403 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle on koulussa opetettu että 52. Onko niitä joskus ollut sit enemmän? Löysin kuitenkin tämmösen oudon jutun asiasta:

http://www.kysy.fi/kysymys/suomalaisilla-usein-kasitys-etta-yhdysvalloi…

Miten on mahdollista, että tämä luulo om sitkeä ympäri maailman?

Vierailija
17/403 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

The idea there are 52 states comes from the mistaken belief that the District of Columbia and Puerto Rico are states. Puerto Rico has held nonbinding referendum votes four times since 1967.

Ja mullekin on kyllä opetettu 52. Minusta siitä oli joku uutinen joskus, että ennen oli 52 ja nykyään 50.

18/403 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä pointtiasi. Oletkohan lukenut koko kappaleen 2. Kor. 11? Paavali kirjoittaa:

"1. Jospa kärsisitte minulta hiukan mielettömyyttäkin! Ja kyllähän te minua kärsittekin.

2. Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

3. Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.

4. Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte.

5. Mutta minä en katso itseäni missään suhteessa noita isoisia apostoleja huonommaksi.

6. Jos olenkin oppimaton puheessa, en kuitenkaan tiedossa; olemmehan tuoneet sen teille kaikin tavoin ilmi kaikissa asioissa.

7. Vai olenko tehnyt syntiä siinä, että - alentaessani itseni, jotta te ylenisitte - olen ilmaiseksi julistanut teille Jumalan evankeliumia?

8. Muita seurakuntia minä riistin, ottaessani heiltä palkkaa palvellakseni teitä. Kun olin teidän luonanne ja kärsin puutetta, en rasittanut ketään.

9. Sillä mitä minulta puuttui, sen täyttivät veljet, jotka tulivat Makedoniasta; ja kaikessa minä varoin olemasta teille rasitukseksi, ja olen vastakin varova.

10. Niin totta kuin Kristuksen totuus on minussa, ei tätä kerskausta minulta riistetä Akaian maanäärissä.

11. Minkätähden? Senkötähden, etten muka rakasta teitä? Jumala tietää sen.

12. Mutta mitä minä teen, sen olen vastakin tekevä, riistääkseni aiheen niiltä, jotka aihetta etsivät, että heidät siinä, missä kerskaavat, havaittaisiin samankaltaisiksi kuin mekin.

13. Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.

14. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi." (2. Kor. 11: 1-14, käännös 1938)

"Kärsiä" on tässä vanhahtava ilmaus, joka tarkoittaa samaa kuin "sietää".

Paavali moittii tässä kirjeensä kohdassa Korinton seurakuntalaisia siitä, että nämä ovat antaneet aihetta epäillä omaa uskollisuuttaan totiselle evankeliumille, jonka Paavali on heille julistanut. He ovat ottaneet vastaan maassaan ja kulttuurissaan korkeassa asemassa olevia opettajia ja puhujia, jotka opettavat valhetta, mutta Paavalin aiheellisia nuhteita he väistelevät. Paavali moittii seurakuntaa sarkastisesti: "heidän opetustaan te kyllä siedätte ('kärsitte'), mutta ette minun!"

19/403 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Transformati kirjoitti:

Menee vähän ristiin sen kanssa, mitä Jeesus itse sanoi:

"Johannes sanoi hänelle: 'Opettaja, me näimme erään miehen ajavan pahoja henkiä ulos sinun nimessäsi. Me yritimme estää häntä, koska hän ei kuulu meihin.'

Mutta Jeesus vastasi: 'Älkää estäkö häntä. Eihän yksikään, joka tekee voimateon minun nimessäni, voi heti perään puhua minusta pahaa. Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme. Totisesti: joka antaa teille maljallisen vettä sen tähden, että te olette Kristuksen omia, ei jää palkkaansa vaille'" 

Luepa yllä oleva vastaukseni nimimerkille Transformati. Noiden kahden Raamatun kohdan välillä ei ole ristiriitaa. Paavali nuhtelee seurakuntalaisia kohdassa 2 Kor. 11: 4, ei suinkaan hyväksy niitä valheapostoleja, jotka toimivat muun kuin Jeesuksen nimessä.

2. Kor. 11: 4 on itse asiassa erinomainen esimerkki siitä, miten harhaanjohtavaa on, jos Raamatusta noukitaan yksi jae ja vedetään siitä johtopäätöksiä sen sijaan, että tutkitaan koko kirjan (tai kirjeen, kuten tässä esimerkissä) viestiä.

20/403 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Raamattu muuttuu tosiaan kovaa  vauhtia tämän ns. Mandela efektin seurauksena. Esim. tämä seuraava jae on aiheuttanut aikamoisen myrskyn kristittyjen piirissä: 

"Matthew 19:14King James Version (KJV)

14 But Jesus said, Suffer little children, and forbid them not, to come unto me: for of such is the kingdom of heaven."

Minulla ei ole aavistustakaan, miten tämä liittyy johonkin Mandela-efektiin... :D Tuo ilmaus on ollut KJV-käännöksessä iät ja ajat.

'Suffer' tarkoittaa tässä samaa kuin "olla kärsivällinen". Kyseisessä evankeliumin tekstin kohdassa opetuslapset yrittivät estellä lapsia, jotka tungeksivat Jeesuksen luo. Jeesus ojensi opetuslapsiaan sanoen: "Olkaa kärsivällisiä lasten suhteen, antakaa heidän tulla tyköni..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi