Suomalaisia mandela efekti juttuja!
Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?
Kommentit (403)
Kommenttini hyväksytään tarkistuksen jälkeen. Joo kirjoitin: "Sitten minä sekoaisin, jos huomaisin että joka paikassa lukisi, että Nelson onkin Mendela"
Tämän viestin liitin tuohon viestiin, jossa Mandela kirjoitettiin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan patsaan juuri tuolla samalla tavalla. Tässä residue-jäänteitä, missä turistit poseeraavat imitoiden patsaan edessä:
https://img.4plebs.org/boards/x/image/1497/83/1497832191708.jpg
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-64621ae6f4a8e5551fbac93ec1a1ffcd-c
Hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
Nirvanan Kurt Cobainilla ei muka ikinä ole ollut päällä pinkkiä takkia, joka näytti ikään kuin karva- tai untuvatakilta... Muistan, miten naurettavalta se näytti hänen päällään aurinkolasien kanssa. Nyt tuo takki on kuulemma aina ollut vaan tuon oheisen kuvan mukainen leoparditakki... Tässä residueta, jossa näkyy tuo alkuperäinen takki: https://imgur.com/a/RtWIE
Miten niin ei muka ole ollut. Minäkin muistan sen pinkin pörrökarvajutsjan ja aurinkolasit! Olisiko ollut jossain Suosikkilehdessä se kuva.
Vierailija kirjoitti:
ikäluokassani kaikki suomalaiset sanovat usassa olevan 52 osavaltiota. koululaitos ja yle väittää ettei missään kirjassa tai televisio-ohjelmassa näin sanota.
Siinähän tuli jotain osavaltioiden yhdistymisiä tai jotain ja niiden kautta määrä putosi 52 -> 50.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää miten apartheid-järjestelmän hajoaminen ja Mandelan presidenttikausi ovat menneet ohi niiltä, joiden mielestä Mandela kuoli vankilassa 1980-luvulla. Mitä heidän mielestään Etelä-Afrikassa tapahtui Mandelan oletetun kuoleman jälkeen?
Minäkin olen näitä jotka luulivat Mandelan kuolleen 80-luvulla. En vain ole seurannut Etelä-Afrikan tapahtumia juurikaan, ainakaan niin paljon että Mandelan nimi olisi ollut esillä.
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/000/143/493654d6ef.jpg tämä repliikki ei ole tästä kohtauksesta. Ärsyttänyt mua aina, kun niin moni ei tätä muista. Tässä kohtaa Boromir puhuu, että sormus on lahja Sauronin vihollisille jne.
Jännän äärellä kirjoitti:
Olin äitini kanssa tutkimassa vaatekaappini kenkiä ja uusia talvikenkiä lähdössä hankkimaan. Otin vaatekaapistani yhden kenkäparin jossa yhdestä kengästä oli vetoketju mennyt rikki. Olin miettinyt useaan otteeseen, millä tavalla korjata ne. Mutta kun sitten näytin niitä äidilleni, vetoketju menikin ylös normaalisti ilman esteitä.
Hämmästyksissäni katsoin äitiäni ja ihmettelin että miten ne itsekseen ovat korjautunut siellä kaapissa. Vetoketjusta puuttui pala silloin muistellessani ja se oli syy miksi se vetoketju ei mennyt aiemmin ylös asti. Mietin tässä että olikohan kyseessä mandela efekti vai aivan jotain muuta.
Tässä vielä toinen esimerkki joka tapahtui tällä viikolla. Meillä oli kotona lasinen ns. kynttilän alusta tai sellainen lautanen. Tiistai aamuna menin aamupalalle pöydän ääreen jossa oli se lasinen lautanen ja kynttilä sen päällä. En siis huomannut mitään erikoista, saatoin olla unen pöpperössä ja katsoin lasin olevan normaali. Aamupalan jälkeen kävelin yläkertaan pukemaan ja laittautumaan. Kun aika oli lähteä kouluun menin eteiseen pukemaan.
Äitini pyysi käymään keittiössä ja minä sitten menin kävelin sinne ja kysyin että mikäs nyt. Hän osoitti sitä kynttilää jonka alla oli lasinen lautanen, mutta se oli levinnyt kappaleiksi, jakautunut moneen osaan ja levinnyt kynttilän alla. Oli aika outoa kun mitään ei ole voinut tippua lasisen lautasen päälle tai mikään ei ollut osunut siihen. Eikä kukaan sitä olisi nostanut ja pudottanut takaisin pöydälle sillä sen olisi kaikki kuullut. Sitä ei sen kummemmin olla mietitty, mutta onhan se hyvin outoa että kynttilän alusta voi haljeta moniin osiin itsekseen pöydän päällä.
En tiedä onko tämä jälkeinen juttu sitten paranormaalia, mandela efektia tai sitten selitettävä asia.
Eihän tuohon tarvita kuin lämpölaajenemista. Lautanen oli sen verran kylmä, että kun sen päällä oleva kynttilä alkoi lämmittää sitä äkkiä niin sen rakenne ei kestänyt nopeaa laajenemista ja särkyi.
Ei kannata heti hypätä aaveiden maailmaan syitä etsimään :)
dfgsdfdfgsdf kirjoitti:
Jännän äärellä kirjoitti:
Olin äitini kanssa tutkimassa vaatekaappini kenkiä ja uusia talvikenkiä lähdössä hankkimaan. Otin vaatekaapistani yhden kenkäparin jossa yhdestä kengästä oli vetoketju mennyt rikki. Olin miettinyt useaan otteeseen, millä tavalla korjata ne. Mutta kun sitten näytin niitä äidilleni, vetoketju menikin ylös normaalisti ilman esteitä.
Hämmästyksissäni katsoin äitiäni ja ihmettelin että miten ne itsekseen ovat korjautunut siellä kaapissa. Vetoketjusta puuttui pala silloin muistellessani ja se oli syy miksi se vetoketju ei mennyt aiemmin ylös asti. Mietin tässä että olikohan kyseessä mandela efekti vai aivan jotain muuta.
Tässä vielä toinen esimerkki joka tapahtui tällä viikolla. Meillä oli kotona lasinen ns. kynttilän alusta tai sellainen lautanen. Tiistai aamuna menin aamupalalle pöydän ääreen jossa oli se lasinen lautanen ja kynttilä sen päällä. En siis huomannut mitään erikoista, saatoin olla unen pöpperössä ja katsoin lasin olevan normaali. Aamupalan jälkeen kävelin yläkertaan pukemaan ja laittautumaan. Kun aika oli lähteä kouluun menin eteiseen pukemaan.
Äitini pyysi käymään keittiössä ja minä sitten menin kävelin sinne ja kysyin että mikäs nyt. Hän osoitti sitä kynttilää jonka alla oli lasinen lautanen, mutta se oli levinnyt kappaleiksi, jakautunut moneen osaan ja levinnyt kynttilän alla. Oli aika outoa kun mitään ei ole voinut tippua lasisen lautasen päälle tai mikään ei ollut osunut siihen. Eikä kukaan sitä olisi nostanut ja pudottanut takaisin pöydälle sillä sen olisi kaikki kuullut. Sitä ei sen kummemmin olla mietitty, mutta onhan se hyvin outoa että kynttilän alusta voi haljeta moniin osiin itsekseen pöydän päällä.
En tiedä onko tämä jälkeinen juttu sitten paranormaalia, mandela efektia tai sitten selitettävä asia.
Eihän tuohon tarvita kuin lämpölaajenemista. Lautanen oli sen verran kylmä, että kun sen päällä oleva kynttilä alkoi lämmittää sitä äkkiä niin sen rakenne ei kestänyt nopeaa laajenemista ja särkyi.
Ei kannata heti hypätä aaveiden maailmaan syitä etsimään :)
Karkaistuun lasiin voi jäädä myös valmistuksen yhteydessä jännityksiä jotka särkevät sen joskus myöhemmin juuri esimerkiksi lämpötilavaihteluiden takia. Syy voi olla myös sopivasti resonoiva ääni tai täräys. Lasi voi säilyä ehjänä vuosiakin mutta sitten särkyy yllättäin mitättömästä syystä. Minulle on käynyt niin että kun taitettavat keittiötikkaat kaatuivat laattalattialle niin pöydällä räjähti iso lasikannu sirpaleiksi.
Osalla Pääsiäissaaren patsaista in nykyään oudot hatut päässä: https://www.realmofhistory.com/wp-content/uploads/2018/01/pukao-hats-ea…. MIelestäni tämä n Mandela-efekti. Tästä on ollut juttua Mandela efekti-foorumeilla.
Morpheus ei ole koskaan sanonut nykyisessä aikajanassa kuuluisaa repliikkiä Matrix-leffassa:
"What if I told you everything you...." Tämän repliikin loppua en muista tarkkaan mutta se meni jotenkin näin: "..everything you have been taught is a lie".
Yksi varhaisista Mandela efekteistä on, että Humphrey Bogart ei koskaan sanonut "Play it again Sam" -repliikkiä Casabalanca leffassa.
Vierailija kirjoitti:
Asdell35 kirjoitti:
Niin. Mandela efektiin voisi lisätä patsaan "ajattelija".
Minä ja moni kavereistani muistamme, että patsas oli atleettinen, kaljupäinen ja nojasi nyrkkiin otsaansa. Ei leukaansa. Kuinka lie?No niin minäkin kyllä muistan.
Minä en. Se on aina nojannut leukaan. Otsaansa nojaaja on ehkä joku muu, samantapainen veistos.
Transformati kirjoitti:
Morpheus ei ole koskaan sanonut nykyisessä aikajanassa kuuluisaa repliikkiä Matrix-leffassa:
"What if I told you everything you...." Tämän repliikin loppua en muista tarkkaan mutta se meni jotenkin näin: "..everything you have been taught is a lie".
Kyllähän hän sen sanoo ja on aina sanonut. Helppohan tuo on tarkistaa, kun hankit leffan jostain käsiisi.
dfgsdfsdg kirjoitti:
Transformati kirjoitti:
"What if I told you everything you...." Tämän repliikin loppua en muista tarkkaan mutta se meni jotenkin näin: "..everything you have been taught is a lie".Kyllähän hän sen sanoo ja on aina sanonut. Helppohan tuo on tarkistaa, kun hankit leffan jostain käsiisi.
Tästä on kirjoiteltu paljon ME-foorumeilla ja ko. lausahdusta ei todellaan enää löydy leffasta. Osa skeptikoista väittää, että ihmiset vaan muistavat väärin, että tällainen lausahdus olisi ollut olemassa ja että se on vaan populääri-meemi. Itse muistan sen olleen alkuperäisessä leffassa, vaikka en ole kylläkään katsonut leffaa varta vasten uudelleen tämän tarkistaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asdell35 kirjoitti:
Minä en. Se on aina nojannut leukaan. Otsaansa nojaaja on ehkä joku muu, samantapainen veistos.
OK, tästä on ihmisillä erilaiset muistikuvat. Mutta, katsopa Rodinin museon sivuilla oleva artikkeli, jossa Bertrand Russell poseeraa Ajattelija-patsaan mukaisessa asennossa: http://www.musee-rodin.fr/en/collections/photographies/george-bernard-s…
Katherine Hepburn on nykyisellä aikajanalla Katharine Hepburn! Muistaako kukaan samalla tavalla kuin minä?
Transformati kirjoitti:
Katherine Hepburn on nykyisellä aikajanalla Katharine Hepburn! Muistaako kukaan samalla tavalla kuin minä?
Katherine Hepburniin liittyen - tässä Google Trendsin näkymä https://imgur.com/a/8NZz9Zp, josta selviää, että syyskuuhun 2009 saakka Katherine oli suositumpi kirjoitustapa mutta sen jälkeen niiden suosituimmuus muuttui päinvastaiseksi!
Transformati kirjoitti:
Transformati kirjoitti:
Katherine Hepburniin liittyen - tässä Google Trendsin näkymä https://imgur.com/a/8NZz9Zp, josta selviää, että syyskuussa 2009 hakuja oli kummallekin kirjoitustavalle yhtä paljon mutta sen jälkeen niiden suosituimmuus muuttui päinvastaiseksi.
Spooky! Oli varmasti Katherine!
Omalla alpsellani on vaikka kuika paljon muistoja, joita ei ole tapahtunut. Ensin laitoin ne lvilkkaan mielikuvituksen piikkiin, mutta alkaa olla jo niin iso, ettei mene enää läpi vain lapsen mielen keksintöinä.
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asdell35 kirjoitti:
OK, tästä on ihmisillä erilaiset muistikuvat. Mutta, katsopa Rodinin museon sivuilla oleva artikkeli, jossa Bertrand Russell poseeraa Ajattelija-patsaan mukaisessa asennossa: http://www.musee-rodin.fr/en/collections/photographies/george-bernard-s…
Muistikuvista en tiedä mutta google kuvahaulla löytyy leukaan nojaavia huomattavat määrät, mukaanlukien rodin:in the thinker - eli se patsas jonka asentoa gb shawn piti kopsata kuvassa. Taitaa gb:llä olla väärä muistikuva asennosta :D
Itse muistan patsaan juuri tuolla samalla tavalla. Tässä residue-jäänteitä, missä turistit poseeraavat imitoiden patsaan edessä:
https://img.4plebs.org/boards/x/image/1497/83/1497832191708.jpg
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-64621ae6f4a8e5551fbac93ec1a1ffcd-c