Suomalaisia mandela efekti juttuja!
Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?
Kommentit (403)
TM00 kirjoitti:
Efekti pitää kokea itse ennenkuin siihen alkaa uskoa. Voit toki selittää jonkin yksittäisen tai muutamankin seikan unohduksella tai harhakäsityksellä mutta esim itselläni niitä on jo kymmeniä ja ihmiset massoittain vahvistavat nämä muistini virheet joten olisi naurettavaa ajatella että olemme kaikki väärässä. Suurimpina vahvistuksina toimivat nämä asiat jotka olemme näkeneet yhdessä mutta joita ei ole enää olemassa. Miten ihmiset eri puolilla maailmaa voivat tietää jonkin tapahtuneen asian täsmälleen samoin pikkutarkkoja asioita myöten jos ne ovat vain ihmisen päässä olevia muistiharhoja.
Hyvin sanottu. Itse asiassa on aika turhaa väitellä siitä, onko tällaista efektiä olemassa vai ei - niitä, jotka eivät ole sitä kokeneet, ei voi koskaan vakuuttaa sen todenmukaisuudesta. Sitten taas sen kokeneet tuntevat muutokset "luissa ja ytimissä", sen sijaan että kyseenalaistaisivat koko ajan omaa muistiaan ja kokemustaan.
Mielestäni tässä on kyseessä eräänlainen universumin/Matrixin luoma testi, jolla herätellään meitä tajuamaan, että elämme multidimensionaalisessa "todellisuudessa". Voimme omilla valinnoillamme ja tietoisuudellemme muokata elämänkokemustamme. Olemme siis syvimmällä tasolla oman todellisuutemme Luojia.
Kuka ja miksi nämä mandelaefektit aiheuttaa?
Minä muistan vieläkin seisseeni kaupan kassajonossa ja lukeneeni lööppiotsikoista uutisen Michael Schumacherin kuolemasta, siis pian sen onnettomuuden jälkeen.
Ällistyin kun vasta puoli vuotta sitten kuulin Schumacherin olevan elossa, niin vahvasti muistan nuo kuolinuutiset 😕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä muistatteko 90-luvun Disneyn vhs-kaseteissa alun, jossa Helinä-keiju koskettaa taikasauvalla Disney-tekstin i-kirjainta, ja sauvasta sinkoilee kipinöitä?
No, sellaista ei ole koskaan ollutkaan.
Jossain näin tapahtuu, missä se sitten tekee noin :D Koska mulla ainakin on selkeä mielikuva kun Helinä on siinä vähän kumartuneena ja näpäyttää sitä sauvaansa ja hymyilee kameralle, se sauva taitaa olla vielä oikeassa kädessä ja vasen on vierellä ja sormet osottaa taaksepäin :D
Siitä logosta on monta versiota vuosien varrelta. Sitä on käytetty leffoissa ja tv-ohjelmissa. Osassa on Helinä mukana, osassa ei.
Aina puhutaan ”Elovena-tytöstä”, jos jollain on pitkät vaaleat hiukset leteillä. Elovena-tytöllä on kuitenkin vaalea polkkatukka, ja on aina ollutkin.
TM00 kirjoitti:
Itse muistan suurimmanosan näistä tunnetuista mandela efekteistä niinkuin ne ennen olivat. Minulla on aina ollut erittäin tarkka muisti ja luotan siihen melkoisen hyvin.
Muistan ihmetelleeni asioita jo vuosia sitten, en vaan osaa sanoa tarkkaan minä vuonna havaitsin ensimmäiset muutokset, mutta väittäisin että ne ajoittuvat 2000-luvun alkupuoliskolle. Sittemmin muutoksia on alkanut tulemaan yhä kiihtyvämpään tahtiin.
Olen täysin ateistinen ihminen ja suurimmaksi osaksi selittänyt asiat aina muilla kun yliluonnollisilla asioilla. Nyt kuitenkin mieleni on alkanut muuttumaan, enkä enää usko minkään olevan siten kun kuvittelin. Mitään teoriaa minulla ei ole antaa, mutta on vaan se tunne, että jotain tapahtuu koko ajan ja tuntemamme maailma on muuttumassa kovaa vauhtia.
Tästä oli puhetta ystäväni kanssa jokin aika sitten. Tuli puheeksi mm. valemuistot ja Mandela-efekti ja näihin liittyen, että mikä muistoistamme oikeasti on totta ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan ”Elovena-tytöstä”, jos jollain on pitkät vaaleat hiukset leteillä. Elovena-tytöllä on kuitenkin vaalea polkkatukka, ja on aina ollutkin.
Elovenalla tarkoitetaan sitä vaaleutta.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä on tosi mielenkiintoista! Minäkin muistan suomalaisen blondin, jolla pitkät vaaleat hiukset leteillä puuropaketin kyljessä. Nyt näin ei enää ole...
Löysin jäänteitä vanhasta todellisuudesta, esim. tässä kuvassa kaksi tyttöä impersonoi Elovena-tyttöä puuropaketit kädessä:
Minulla on erittäin vahva muistikuva, että kananmunien yksikkö "tiu" tarkoitti ennen KYMMENTÄ ja se tuli ruotsin kielestä. Pari vuotta sitten huomasin, että se onkin 20.
[/quote] Tämäpä on tosi mielenkiintoista! Minäkin muistan suomalaisen blondin, jolla pitkät vaaleat hiukset leteillä puuropaketin kyljessä. Nyt näin ei enää ole...
Löysin jäänteitä vanhasta todellisuudesta, esim. tässä kuvassa kaksi tyttöä impersonoi Elovena-tyttöä puuropaketit kädessä:
https://www.riemurasia.net/kuva/Elovena/138931[/quote]
Ei näytä toisaan koskaan olleen lettejä, vaikka itsekin olen niin luullut.
Olen luullut, että Tila Tequila on kuollut. Muistan hyvin kaikki otsikot, mutta ilmeisesti vain hänen puolisonsa on kuollut 2010. Googlettelemalla ilmeisesti useampi muukin maailmalla muistaa näin.
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä on tosi mielenkiintoista! Minäkin muistan suomalaisen blondin, jolla pitkät vaaleat hiukset leteillä puuropaketin kyljessä. Nyt näin ei enää ole...
Elovenan tv-mainoksissa on yleensä esiintynyt vaalea pitkähiuksinen nainen. Välillä letti päässä ja joskus hiukset auki.
Siis ettehän ole tosissanne..? Aivan idioottimainen teoria :DDDDD
Vierailija kirjoitti:
OK, luit siis läpi tämän ketjun 116 postausta ja tulit vaan heittämään peliin oman rakentavan kontribuutiosi, joka sisältää 7 sanaa, joista yksi on haukkumatermi... Nyt voitkin sitten siirtyä eteenpäin lukemaan ja kommentoimaan jotain muuta sinulle paremmin sopivaa aihetta. Valitse vaikka tämä: "Paula Vesala ja Samuli Edelmann - romanssi!" – se on yksi suosituimmista aiheista :-)
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK, luit siis läpi tämän ketjun 116 postausta ja tulit vaan heittämään peliin oman rakentavan kontribuutiosi, joka sisältää 7 sanaa, joista yksi on haukkumatermi... Nyt voitkin sitten siirtyä eteenpäin lukemaan ja kommentoimaan jotain muuta sinulle paremmin sopivaa aihetta. Valitse vaikka tämä: "Paula Vesala ja Samuli Edelmann - romanssi!" – se on yksi suosituimmista aiheista :-)
Transformati, kiitos sun kommenteista tähän ketjuun! :) ne on ollut tosi hyviä ja antoisaa luettavaa! Toivottavasti tää ketju eläis vielä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Fruit of the Loom -logossa oli nuoruudessani ruskea "tötterö" eli runsaudensarvi, josta hedelmät pursuilivat. Paitsi ettei koskaan ollutkaan.
Olen itse ihmetellyt, miksi siihen oli lisätty runsaudensarvi. Onkohan liikkeellä ollut kopioita?
TM00 kirjoitti:
Itse muistan suurimmanosan näistä tunnetuista mandela efekteistä niinkuin ne ennen olivat. Minulla on aina ollut erittäin tarkka muisti ja luotan siihen melkoisen hyvin.
Muistan ihmetelleeni asioita jo vuosia sitten, en vaan osaa sanoa tarkkaan minä vuonna havaitsin ensimmäiset muutokset, mutta väittäisin että ne ajoittuvat 2000-luvun alkupuoliskolle. Sittemmin muutoksia on alkanut tulemaan yhä kiihtyvämpään tahtiin.
Olen täysin ateistinen ihminen ja suurimmaksi osaksi selittänyt asiat aina muilla kun yliluonnollisilla asioilla. Nyt kuitenkin mieleni on alkanut muuttumaan, enkä enää usko minkään olevan siten kun kuvittelin. Mitään teoriaa minulla ei ole antaa, mutta on vaan se tunne, että jotain tapahtuu koko ajan ja tuntemamme maailma on muuttumassa kovaa vauhtia.
Sama juttu kuin äkillisesti katoavat esineet ( jotka ehkä ilmestyvät myöhemmin, usein jostain oudosta paikasta). Sekin ilmiö näyttää yleistyneen, tai ehkä siitä puhutaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Transformati, kiitos sun kommenteista tähän ketjuun! :) ne on ollut tosi hyviä ja antoisaa luettavaa! Toivottavasti tää ketju eläis vielä pitkään.
Kiitokset hyvä nimetön vierailija!
Efekti pitää kokea itse ennenkuin siihen alkaa uskoa. Voit toki selittää jonkin yksittäisen tai muutamankin seikan unohduksella tai harhakäsityksellä mutta esim itselläni niitä on jo kymmeniä ja ihmiset massoittain vahvistavat nämä muistini virheet joten olisi naurettavaa ajatella että olemme kaikki väärässä. Suurimpina vahvistuksina toimivat nämä asiat jotka olemme näkeneet yhdessä mutta joita ei ole enää olemassa. Miten ihmiset eri puolilla maailmaa voivat tietää jonkin tapahtuneen asian täsmälleen samoin pikkutarkkoja asioita myöten jos ne ovat vain ihmisen päässä olevia muistiharhoja.