Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia mandela efekti juttuja!

Vierailija
08.08.2016 |

Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?

Kommentit (403)

Vierailija
121/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oikeesti.... Nää "muuttuneet" jutut johtuu yksinkertaisesti siitä että ihmisten muistikuvat vääristyy ajan myötä ja ihmiset oppivat alun alkaenkin asiat väärin, ja myöhemmin vasta selviää asian oikea laita.

Esim. leffarepliikit jäävät elämään väärin, koska joku on siteerannut väärin esim. lehdessä, tai nykyaikana meemeissä, ja muut ovat "oppineet" sen sieltä. Sitten kun joku huomauttaa vuosien kuluttua että asia onkin eri lailla, niin ihmisten oma totuus muuttuu ja ollaan hämmentyneitä, mutta ei se tarkoita että mikään muu olisi todellisuudessa muuttunut kuin se oma käsitys asioista.

Jotkut asiat muistetaan väärin siksi, että se oma muistikuva on intuitiivisempi tai loogisempi kuin todellisuus. Esim. joku voi muistaa että tietyllä henkilöllä oli valkoinen takki jossain kuvassa, koska tämä oli lääkäri. Oikeasti takki saattoi olla keltainen, mutta muistoihin se on jäänyt valkoisena koska lääkäreillä yleensä on valkoinen takki.

Muistan minäkin lapsuudesta että minulla oli ensimmäisenä koulupäivänä sininen mekko päällä, mutta valokuvista näkee että se olikin violetti. Muistoissani oli sekoittunut se mekko ja eräs toinen vaatekappale, joka oli sininen. Tämä on ihan normaalia ja ihmisen muistiin ei vain yksinkertaisesti pidä luottaa aukottomasti, vaikka joku inttäisikin että hänellä on parempi muisti kuin jollain toisella.

Vierailija
122/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei oikeesti.... Nää "muuttuneet" jutut johtuu yksinkertaisesti siitä että ihmisten muistikuvat vääristyy ajan myötä ja ihmiset oppivat alun alkaenkin asiat väärin, ja myöhemmin vasta selviää asian oikea laita.

Kiitos inputista mutta itse en enää halua lähteä väittelemään siitä, että muistanko vaan kaikki nämä asiat väärin ja että onko Mandela-efekti todellinen. Tämä efekti ei ole todellinen sellaiselle henkilölle, joka ei ole sitä kokenut. Jos/kun se kuitenkin "iskee", koko maailmankuvasi voi hajota kappaleiksi – se tuntuu ns. luissa ja ytimissä.

Totta kai kaiken voi yrittää selittää rationaalisesti ja skeptisesti mutta tässä maailmassa on ilmiöitä, joita ei vaan pysty selittämään "järjellä" – varsinkin silloin kun oma tunne/kokemus asiasta riitelee yleisesti hyväksytyn tieteellisen/mekanistisen maailmankuvan kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin vannoa että Kurt cobainilla oli se pinkki turkistakki päällä jossain Suosikin julisteessa..

Vierailija
124/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jep, mullakin on paljon muistikuvia jotka on osoittautuneet myöhemmin vääriksi ja olen voinut niihin todeta vain "aijaa muistin väärin" Olen lukenut psykologiaa sen verran että valemuistot ovat tuttua kauraa. Esimerkiksi ihmiset olivat muistaneet lapsuudessa tavanneensa Väiski Vemmelsäären Disneyparkissa, vaikka tämä ei ole mahdollista, koska Väiski ei ole Disneyhahmo.

SIITÄ HUOLIMATTA olen kokenut omalle kohdalle Mandela efektin todella hämmästyttävänä. Koin itse efektin ennen kun edes tiesin että tällainen on olemassa. Vasta myöhemmin päädyin mandela efektistä kertoviin videoihin ihan jostain random blogista, joka ei liittynyt aiheeseen lainkaan. Reaktioni oli vain että "mitä hemsveettiä". Olen kokenut sen verran hassuja juttuja sen jälkeen, että tuntuu, että jotain vielä mysteeristä on meneillään. :D   Siitä tulee ihan todella outo tunne kun efektin itse kokee "ei tää ollut näin" ja sisäisesti möyryää.  

Se on tää outo tunne, mikä tulee kun kuulet jonkun asian olevan ihan toisin. Eroaa siitä kun on muistanut lapsuudesta vaikka jonkun tapahtuman väärin. Tää on paljon enemmän sellanen että oot ihan VARMA että asia on ollut toisin. Paremmin en vielä pysty selittää. :D

Ja siis toki ihmiset voi netissä kirjotella mitä vaan ja monet mandelajutuista myös on ihan selitettävissä että muistaa väärin tai on kuvitellut, totta kai. Mut se ei poissulje efektiä itsessään. Se on kokemus ja sitä ei voi kieltää.

Vierailija
125/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tää outo tunne, mikä tulee kun kuulet jonkun asian olevan ihan toisin. Eroaa siitä kun on muistanut lapsuudesta vaikka jonkun tapahtuman väärin. Tää on paljon enemmän sellanen että oot ihan VARMA että asia on ollut toisin. Paremmin en vielä pysty selittää. :D

Tämä oli hieno kuvaus!

Sitä vaan ihmettelen, että että kuka/ketkä täällä palstalla klikkailee noita alaspäin osoittavia nuolia yksittäisten postauksien kohdalla. Esim. juuri tämä edellinen postaus, jonka tekstiä lainaan, oli heti saanut yhden alaspäin nuolen – miksi? Ainakin itse klikkaan alaspäin nuolta tai miinusta ( - ) vain silloin kun joku on selvästi loukkaava tai asiaton kirjoittelussaan.      

Vierailija
126/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hieno kuvaus!

Sitä vaan ihmettelen, että että kuka/ketkä täällä palstalla klikkailee noita alaspäin osoittavia nuolia yksittäisten postauksien kohdalla. Esim. juuri tämä edellinen postaus, jonka tekstiä lainaan, oli heti saanut yhden alaspäin nuolen – miksi? Ainakin itse klikkaan alaspäin nuolta tai miinusta ( - ) vain silloin kun joku on selvästi loukkaava tai asiaton kirjoittelussaan.      

Annan alaspäinnuolen kun olen eri mieltä ja joku kommentti on huonosti argumentoitu.

Nämä kaikki tarinat ovat poikkeuksetta sellaisia "musta nyt vaan tuntuu että mä muistan tän oikein" vaikka on tosiasia, että kaikilla ihmisillä on vääristyneitä muistoja. Yhtäkään pätevää argumenttia ei ole tullut.

Vierailija
127/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo jep, mullakin on paljon muistikuvia jotka on osoittautuneet myöhemmin vääriksi ja olen voinut niihin todeta vain "aijaa muistin väärin" Olen lukenut psykologiaa sen verran että valemuistot ovat tuttua kauraa. Esimerkiksi ihmiset olivat muistaneet lapsuudessa tavanneensa Väiski Vemmelsäären Disneyparkissa, vaikka tämä ei ole mahdollista, koska Väiski ei ole Disneyhahmo.

SIITÄ HUOLIMATTA olen kokenut omalle kohdalle Mandela efektin todella hämmästyttävänä. Koin itse efektin ennen kun edes tiesin että tällainen on olemassa. Vasta myöhemmin päädyin mandela efektistä kertoviin videoihin ihan jostain random blogista, joka ei liittynyt aiheeseen lainkaan. Reaktioni oli vain että "mitä hemsveettiä". Olen kokenut sen verran hassuja juttuja sen jälkeen, että tuntuu, että jotain vielä mysteeristä on meneillään. :D   Siitä tulee ihan todella outo tunne kun efektin itse kokee "ei tää ollut näin" ja sisäisesti möyryää.  

Ja siis toki ihmiset voi netissä kirjotella mitä vaan ja monet mandelajutuista myös on ihan selitettävissä että muistaa väärin tai on kuvitellut, totta kai. Mut se ei poissulje efektiä itsessään. Se on kokemus ja sitä ei voi kieltää.

Totta kai olet VARMA jostain asiasta, jos luotat sokeasti omaan muistiisi. Ja kun muistikuvasi osoitetaan vääräksi, sinun käsityksesi todellisuudesta saa särön. Ei se silti ole mitään yliluonnollista, vaikka se aiheuttaakin hämmennystä.

Miksi ihmisten on niin vaikeaa hyväksyä oma erehtyväisyytensä?

Vierailija
128/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nämä kaikki tarinat ovat poikkeuksetta sellaisia "musta nyt vaan tuntuu että mä muistan tän oikein" vaikka on tosiasia, että kaikilla ihmisillä on vääristyneitä muistoja."

Nimenomaan yritin viestissäni kuvata kuinka kokemus eroaa siitä että "musta tuntuu että muistan tän oikein".

Tarinoita löytyy lukemattomia vaikkapa miehestä, joka on vuosikaudet kiillotellut autojensa volvosymbolia ja takuulla muistaisi siinä keskellä olevan välin.  Niinkun ei vaan mee enää läpi että niin iso joukko ihmisiä kokee näin jostakin samasta asiasta. :D Toki nehän voi olla vaan tarinoita, ihmiset kiusaa toisiansa kirjottelemalla nettiin mitä sattuu. I know. 

Vierailija
129/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totta kai olet VARMA jostain asiasta, jos luotat sokeasti omaan muistiisi. Ja kun muistikuvasi osoitetaan vääräksi, sinun käsityksesi todellisuudesta saa särön. Ei se silti ole mitään yliluonnollista, vaikka se aiheuttaakin hämmennystä."

En luota sokeasti omaan muistiini todellakaan. Minulle on käynyt joskus niin että olen muistanut jonkun asian kauan väärin ja olen todennut vaan että pahus muistin väärin, ei mulla ole ongelmaa myöntää ja tajuta sitä.   Minua ihmetyttää kokonaisuudessaan tää mandelaefekti, koska se on outoa  :D ja siihen liittyvät  omat kokemukset, jotka on ihan tätä päivää eikä liity muistoihin. En väitä tietäväni mistä efekti johtuu tai mikä tää maailma on mutta jotain muutakin on meneillään.

Vierailija
130/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko ensimmäisessä Terminator leffassa kun Schwarzenegger sanoo vahvalla saksalaisaksentilla : "I'll be Bak" (siis suomaisella kirjoituasulla). Enää tämä nimen omaan lausuntatavan takia kuuluisaksi tullut kohtaus ei ole samanlainen: Arnold lausuu tämän lähes ilman aksenttia "I'll be Bäk":

Vierailija
131/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Raamattu muuttuu tosiaan kovaa  vauhtia tämän ns. Mandela efektin seurauksena. Esim. tämä seuraava jae on aiheuttanut aikamoisen myrskyn kristittyjen piirissä: 

"Matthew 19:14King James Version (KJV)

14 But Jesus said, Suffer little children, and forbid them not, to come unto me: for of such is the kingdom of heaven."

Nuo Raamattu-"muutokset" ovat siitä hämmentäviä, että eivätkö ihmiset tajua, että eri käännöksissä ja painoksissa on totta kai aina pieniä eroja? Ja ihan inhimillisiä virheitäkin.

Vierailija
132/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ja siihen liittyvät kokemukset, jotka on tätä päivää" 

Yks kinasteltu efekti liittyy lastenohjelmaan "Looney tunes/toons" (Se on siis Looney Tunes) Mulla ei ole tästä muistoja ja pidän aika yhdentekevänä kumpi se on ollut. Luin kuitenkin jonkun keskustelun aiheesta, ja siellä myös selitettiin hyvin miksi tää on helppo muistaa väärin.   

Nnoh hiukan tän jälkeen olin kävelemässä bussipysäkiltä työpaikalle, niin mun eteen ajaa pyöräilijä, jonka ohajustangosta roikkuu kangaskassi, jossa on tän ko lastenohjelman logo (teksti ja ainakin puttepossun kuva) peittäen kassin etupuolen.  Pyöräilijä hoippuroi ylämäkeä kun yritän katsoa että mitä siinä lukee, mutta kassi on sellaisessa asennossa, jossa näen jälkimmäisestä sanasta T ja S, siis ihan sama mitä siinä luki, mutta hassua kuinka JUURI ne kirjamet mistä kinasteltiin on multa siinä kassissa peitossa. T???S Mietin jopa hetken aikaa että pysäytän pyöräilijän että saanko katsoa tuota kuvaa, mutta päädyn vaan katselemaan perään toivoen että se liikahtaisi vähän eri asentoon että näkyis edes yks kirjain lisää. :D 

Yksittäisenä tapauksena voi tän kuitata sattumalla, mut voi kun on paljon hauskoja sattumia ihmisten elämä täynnä!

Vierailija
133/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan Kia:n  (automerkki) ja Samsungin logot eri tavalla? Muistaakseni niissä ei ollut tuota ylösalaisin olevaa V:tä normaalin A-kirjaimen tilalla (KIA ja Samsung).

Tässä Samsungin logo: https://canada2067.ca/app/uploads/2016/10/samsung-logo.jpg ja tässä vertailu nykyisen ja mahdollisesti vanhan logon välillä (Photoshopatu): https://imgur.com/a/mAzSLtm

Vierailija
134/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nämä kaikki tarinat ovat poikkeuksetta sellaisia "musta nyt vaan tuntuu että mä muistan tän oikein" vaikka on tosiasia, että kaikilla ihmisillä on vääristyneitä muistoja."

Nimenomaan yritin viestissäni kuvata kuinka kokemus eroaa siitä että "musta tuntuu että muistan tän oikein".

Tarinoita löytyy lukemattomia vaikkapa miehestä, joka on vuosikaudet kiillotellut autojensa volvosymbolia ja takuulla muistaisi siinä keskellä olevan välin.  Niinkun ei vaan mee enää läpi että niin iso joukko ihmisiä kokee näin jostakin samasta asiasta. :D Toki nehän voi olla vaan tarinoita, ihmiset kiusaa toisiansa kirjottelemalla nettiin mitä sattuu. I know. 

Se, että moni ihminen muistaa jonkun asian samalla tavalla väärin, ei ole mitään yliluonnollisuutta. Ihmisaivot toimivat tietyllä tavalla, joten on hyvin todennäköistä, että suuri joukko ihmisiä tekee saman virheen jossain asiassa.

Esimerkiksi tuo että jos ihmisille näytettäisiin paljon kuvia ja yksi niistä olisi lääkäri keltaisessa takissa, ja myöhemmin kysyttäisiin että minkä värinen takki oli sillä henkilöllä siinä kuvassa, niin suurin osa vastaisi että valkoinen. Tämä siksi, että suurin osa on tottunut valkotakkisiin lääkäreihin, ja heidän aivonsa täydentäisivät tämän epätäydellisen muiston samalla tavalla.

Se on ihmisen biologiaa ja psykologiaa, ei mitään taikuutta.

Vierailija
135/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijä hoippuroi ylämäkeä kun yritän katsoa että mitä siinä lukee, mutta kassi on sellaisessa asennossa, jossa näen jälkimmäisestä sanasta T ja S, siis ihan sama mitä siinä luki, mutta hassua kuinka JUURI ne kirjamet mistä kinasteltiin on multa siinä kassissa peitossa. T???S

Loistava esimerkki siitä, miten universumi/matrix vastaa kun siihen huudetaan :-) Luomme jollain tasolla itse oman todellisuutemme.

Vierailija
136/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä väli Volvon symbolissa?

Vierailija
137/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistupa vaikka ensin Ayahuasca-seremoniaan ja keskustellaan sitten lisää mikä on se "todellisuus", jonka tiede on oletettavasti aukottomasi todistanut ja lokeroinut määrätynlaiseksi :-) Tai itse asiassa älä tee niin, koska en halua ottaa vastuuta siitä, että tällaista suosittelin – kyse on tajunnan räjäyttävästä asiasta, jossa on myös omat riskinsä!  

Vierailija
138/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osallistupa vaikka ensin Ayahuasca-seremoniaan ja keskustellaan sitten lisää mikä on se "todellisuus", jonka tiede on oletettavasti aukottomasi todistanut ja lokeroinut määrätynlaiseksi :-) Tai itse asiassa älä tee niin, koska en halua ottaa vastuuta siitä, että tällaista suosittelin – kyse on tajunnan räjäyttävästä asiasta, jossa on myös omat riskinsä!  

Miten huumausaineilla aiheutetut hallusinaatiot liittyvät todellisuuteen, jossa elää muutkin ihmiset kuin tämä hallusinoija?

Vierailija
139/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarinoita löytyy lukemattomia vaikkapa miehestä, joka on vuosikaudet kiillotellut autojensa volvosymbolia ja takuulla muistaisi siinä keskellä olevan välin. 

Oletan, että tässä viitataan Volvon logon Mandela-efektiin Siinä ei ollut aiemmin koilliseen osoittavaa nuolta. 

Vierailija
140/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarinoita löytyy lukemattomia vaikkapa miehestä, joka on vuosikaudet kiillotellut autojensa volvosymbolia ja takuulla muistaisi siinä keskellä olevan välin. 

Oletan, että tässä viitataan Volvon logon Mandela-efektiin Siinä ei ollut aiemmin koilliseen osoittavaa nuolta. 

No en kyllä ymmärrä, minä olen aina tiennyt että siinä on se nuoli. Vähän kuin uros-symboli siis.

Tämä on minun kokemukseni, eli sen on pakko olla totuus, eikö? Tätä perusteluahan nuo efektin keksijätkin käyttävät. Minun kokemus = totuus. Huoh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi