Lukiolaisen pakko hankkia läppäri koulua varten, sossu ei maksa vähävaraisille
http://yle.fi/uutiset/jarkyttavaa_jos_lapparin_hankkimispakko_nostaa_ky…
Mitä ajatuksia herää? Virystorjunnan ja käyttiksen kannalta lainakoneet aina riski. Uutena saa noin 300 e läppärin, mutta se voi olla liikaa vähävaraisissa perheissä, koska lukiolainen joutuu hankkimaan vielä kirjojakin ja muuta välineistöä.
Kommentit (143)
Minun vanhemmat eivät kustantaneet graafista laskinta eikä uusia kirjoja, jouduin käyttämään monta vuotta vanhoja joiden kanssa ei pysynyt tunneilla kärryillä. Varsinkin tuon graafisen laskimen puuttuminen oli tosi huono juttu, koska käytännössä pitkän matematiikan opetus perustui sen käyttöön. Olin vieläpä matemaattisesti lahjakas, mutta kiinnostus lopahti täysin.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole omasta perheestäni vaan olen huolissani koulutuksellisesta tasa-arvosta Suomessa! Olen sitä paitsi itse ykäkoulun opettaja ja on sääli, jos lahjakas oppilas ei pääse lukioon ,mkun ei ole varaa tarvikkeisiin. T.ap
60 vuotta sitten tuo oli normaalia, Suomea ajetaan tosiaan alas.
Juu, kyllä ne veronmaksajat voidaan ostaa.
Ei haittaa, vaikka pienituloisena osasin itse varautua lasteni opiskelukuluihin, kaikki eivät osaa.
Lisää vaan sossuun elätettäviä ja Suomi nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa ketjua voisimme uhrata ajatuksen niille Yhdysvalloissa tai muissa kehitysmaissa asuville köyhille lapsiperheille, joissa kunnollisiin kouluihin pääseminen on vain utopiaa. 300 euroa voisi teoriassa Suomessa kerätä vaikkapa ahkeralla marjanpoiminnalla. USAssa ei ole edes jokamiehenoikeutta, jonka turvin niitä marjoja noukkisi...
No voi voi sentään ja Ahrikassa ei ole edes kouluja! Et keksinyt sitten mitään järkevää sanottavaa itse aiheeseen!?
Heittoni oli tarkoitettu semmoiseksi puolisarkastiseksi yritykseksi hämmentää ajatuksia. Oikeasti vihaan köyhyyttä. Köyhyyden keskelläkin voidaan ajatella, että on absoluuttista köyhyyttä ja suhteellista köyhyyttä. Voisiko suhteellisesti köyhä kuitenkin löytää aiheita iloon, vaikka hänellä ei ole mahdollisuutta kaikkeen siihen mitä hän haluaisi, ja kaikkeen siihen mitä muut keskimäärin samassa maassa tekevät? Voisi kenties, jos niin päättäisi, mutta miksi hän haluaisi päättää iloita vähemmästä? Toisaalta, jos päättää olla iloitsematta vähemmästä, kurjistaako elämäänsä?
Pitäisikö peruskouluissa jo alkaa kertoa lapsille, että alkakaa keräämään tuleville lapsillenne vararahastoa lukioläppäriä varten, sillä Suomi ei ole enää se Suomi, johon isovanhempasi menneinä vuosikymmeninä tottuivat. Tottakai olen sitä mieltä, että läppärit pitäisi maksaa toimeentulotuesta, mutta tämän voi myös nähdä osana laajempaa poliittista kokonaisuutta. Hyväksymmekö sen, että Suomessa tulevaisuudessa aikuinen ihminen asetetaan jälleen kerran riippuvaiseksi vanhemmistaan, vanhus asetetaan riippuvaiseksi lapsistaan? Vai päätämmekö palata takaisin Pohjoismaisen hyvinvointivaltion tielle, ja luoda jokaiselle aikuiselle ihmiselle mahdollisuuden olla taloudellisesti riippumaton läheisten ihmisten hyväntahtoisuudesta.
Kirjavinkkinä heittäisin tähän keskusteluun Anu Partasen kirjan: The Nordic Theory of Everything - In Search of a Better Life
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki
Opintotukea aletaan maksaa vasta kun täyttää 17v, eli kun lapsilisä loppuu.
Lukio aloitetaan normaalisti sinä vuonna kyn täyttää 16v.
Tyhmä kysymys mutta alkaako opintotuki automaattisesti kun lapsilisä loppuu? Minä en ainakaan saanut mitään tukea lukioaikanani 90-luvulla!
90-luvulla ei ylipäänsä saanut opintotukea ennen kuin 20-vuotiaana. Sai vain asumistukea. Silloin ei mennyt alle 20-vuotiailta palkastakaan veroa, vaikka toisaalta ei myöskään kertynyt eläkettä.
Höpö höpö, palkasta meni verot ihan normaalisti, mutta eläkettä ei kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä.
No, aikaan ennen peruskoulua, oppikoulukin maksoi. Oli lukukausimaksut, kirjat, vihkot, kansiot, kynät, kaikki maksoi 5 vuoden ajan. Myös ruoka ja matkat. Tosi köyhät ( ja tyhmät ) jatkoivat kansakoulussa vielä 4 vuotta ja pyrkivät sitten ammattikouluun tai menivät töihin. Siis n. 15-vuotiaana. Oppikouluun pyrittiin 4. luokan jälkeen 2-päiväisillä pääsykokeilla, eikä ollut helppoa silloin. Lukioon pyrittiin vain keskiarvolla. Ja tietysti lukio maksoi myös sen verran, että osa jatkoi muualle.
Luulisi, että kun 9 vuotta lapsi käy ilmaista koulua ruokineen ja matkoineen, vanhemmat voisivat ruikuttamatta hankkia ne lukiotarvikkeet, jos kerran lapsen rahkeet riittävät opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki
Tyhmä kysymys mutta alkaako opintotuki automaattisesti kun lapsilisä loppuu? Minä en ainakaan saanut mitään tukea lukioaikanani 90-luvulla!
90-luvulla ei ylipäänsä saanut opintotukea ennen kuin 20-vuotiaana. Sai vain asumistukea. Silloin ei mennyt alle 20-vuotiailta palkastakaan veroa, vaikka toisaalta ei myöskään kertynyt eläkettä.
Faktat kohdilleen kiitos. 90-luvulla sai kyllä opintotukea alle 20-vuotiaanakin. 90-luvun alussa minä sijoitin opintotukeni korkeakorkoiselle tilille. Silloin korko oli jopa 16 prosenttia. Oi niitä aikoja :). Ei sillä, että samoja aikoja takaisin kaipailisin, mutta tulipahan mieleeni...
En koskaa tee lapsia kun näköjään niihin saa syytää rahaa noin vitusti. Parempi käyttää omaan hyvinvointiin 45t. vuositulot. Toki mun naamalla ei pilluakaan saada niin ei tarvitse lapsia tehdäkään.
M31.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki
Vanhempien tulot vaikuttaa. Keskituloisten lapset ei saa opintorahaa ja kun ei saa opintorahaa, ei saa myöskään opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
En koskaa tee lapsia kun näköjään niihin saa syytää rahaa noin vitusti. Parempi käyttää omaan hyvinvointiin 45t. vuositulot. Toki mun naamalla ei pilluakaan saada niin ei tarvitse lapsia tehdäkään.
M31.
Olematonta lasta ei voi rakastaa. Toisaalta omaa lasta on vaikea olla rakastamatta. On vaikeaa olla laittamatta omaa lasta itsensä edelle. Kun rakastaa lasta, lapsen etu on oma etu. Silloin "rahan syytäminen" lapselle ei ole itseltä pois, vaan itselle lisää. Elämä kenties opettaa sen sinullekin, mikäli annat elämälle mahdollisuuden opettaa.
pienituloinen kirjoitti:
No siitä olen samaa mieltä että Suomessa kaikki on helvetin kallista. Ihan jo niihin lukiokirjoihin uppos vuonna 2004 pieni omaisuus. Opintotukea en saanut vanhempien tulojen vuoksi (jotka ei todellakaan olleet kummoiset).
Mutta mutta... opetus on kuitenkin ilmaista. Ruoka on ilmaista. Ei se yhden koneen hankkiminen minusta ylivoimainen este pitäisi olla edes pienituloiselle. Olen myös kuullut että tekniikka kuitenkin korvaa osan nykyään noista perinteisistä kirjoista. Sitä läppäriä nuori voi sentään käyttää myöhemminkin ja muuallakin kuin koulussa. Eli se on kaikinpuolin ihan järkevä hankinta. Siihen voi säästää etukäteen tai sen voi ostaa osamaksulla. Voi myös velvoittaa nuoren hankkimaan osan läppärirahoista itse, jos esim. välttämättä nuori haluaa sen omenaläppärin. Kesän jakelee lehtiä tms hanttihommaa.
Asia erikseen sitten nämä oikeat sosiaalitapaukset. Siis missä esim. isä on lähtenyt vuosia sitten ja äiti pistää rahat kaljaan. Se ei ole nuoren vika. Heille toivoisi jotain yksilökohtaisesti harkittua avustusta pakollisiin hankintoihin. Esim. kuraattorin kautta voisi hakea jonkun yhdistyksen tai yhteiskunnan sponssaamaa apua läppärin hankintaan tai voitaisiin jakaa jotain käytettyjä läppäreitä.
Ai voi velvoittaa? Jos et satu tietämään, niin hanttihommatkin on kiven alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö enää opintolainaa tyrkytetäkkään puoliväkisin opiskelua aloittaville peruskoulusta päässeille? Minun aikana oli suorastaan pakko ottaa vastaan, tai semmonen olo tuli. Itse en ole tarvinnut/ottanut lainaa, joten huhujen varjolla tässä ratsastan. Niillä rahoilla helppo kustantaa elo. Näin väittävät jotkut.
Ei, koska opintotukea saa vasta 17- vuotiaana.
Ahaa, no tuota en tiennyt. Sitten kyllä on systeemit huonolla tolalla, kun ei ekana vuotena kerran tukia läppäriin saa. Nykyisen tietotekniikan maailmassa on mahdotonta aloittaa opiskelua ilman tietotekniikkaa. Ja anteeksi roturealismini, mutta jopa pakolaisille sossu kustantaa uudet älypuhelimet, ainakin meilläpäin muutos oli valtava, kun puolessa vuodessa ryysyt oli vaihtunu muotikuteisiin ja älypuhelimet joka perheenjäsenellä. Miksei kantasuomalaista opiskelijaa voida samalla hyvällä tahdolla auttaa? Ihmettelemään pistää.
Osa kunnista avustaa tietokoneen ostamisessa, esimerkiksi Vantaalla taitaa olla 300 euroa avustuksen suuruus jos nyt muistan oikein. Tuo ap:n linkin juttuhan koski vain Lahtea.
Pienituloisilla on tiukempaa. Esimerkki: toimeentulotuen varassa elävä yh-äiti ja pienituloinen työssäkäyvä yh-äiti
Työssäkäyvällä tulot jää juuri vaikkapa 10 € toimeentulotuen rajan yläpuolelle.
Toinen taas elää toimeentulotuella ja saa kuussa rahaa vain 10 € vähemmän kuin työssäkäyvä. Toimeentulotukea saava voi hakea harkinnanvaraisena tukena lapsille polkupyörät, harrastusmaksut, tietokoneet lukiolaiselle yms. Lisäksi työttömänä hänellä on aikaa metsästää tarjoukset kaupoista yms.
Työssäkäyvä maksaa kaikki ihan itse vaikka tulot hänellä onkin vain 10 €/kk enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mennyt läppäriin oheistarvikkeineen 1100e ja kahden jakson kirjoihin reilu 200e.
Ei ole halpaa.
Mä olen tutkija ammatiltani ja ostin oman, vaativaan tieteellisen työskentelyyn (simulaatioajot) tarkoitetun läppärini alle 800 euron. Joten kannattaa miettiä, mitä oikeasti tarvitsee.
Lenovo Ideapad 500
Toivottavasti kestää seuraavat 4 vuotta.
Käpyset specsit. Mitä "vaativaa" teet tällä? Max 6 GB rammia? :D Naurettavaa!
Eikös tämä nyt riitäkään lukio-ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Osamaksulla esim. gigantista?
Saako gigantista muka osamaksun jos ei ole töissä tai palkka on pieni?
Ennen oli hyvä kun hobbyhallista ja netanttilasta sai osamaksulla joka oli mielestäni edullinen.
Molemmat siirtyivät ulkoiseen laskuttajaan ja osamaksu on nykyään todella kallis vaihtoehto, no anttilaa nyt ei enää olekaan.
Suurin osa nettikaupoista käyttää klarnaa joka on myös sikahintainen.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisilla on tiukempaa. Esimerkki: toimeentulotuen varassa elävä yh-äiti ja pienituloinen työssäkäyvä yh-äiti
Työssäkäyvällä tulot jää juuri vaikkapa 10 € toimeentulotuen rajan yläpuolelle.
Toinen taas elää toimeentulotuella ja saa kuussa rahaa vain 10 € vähemmän kuin työssäkäyvä. Toimeentulotukea saava voi hakea harkinnanvaraisena tukena lapsille polkupyörät, harrastusmaksut, tietokoneet lukiolaiselle yms. Lisäksi työttömänä hänellä on aikaa metsästää tarjoukset kaupoista yms.Työssäkäyvä maksaa kaikki ihan itse vaikka tulot hänellä onkin vain 10 €/kk enemmän.
Jos tulot menevät nipinnapin tylorajan yli, niin on myös oikeutettu harkinnan varaiseen toimeentulotukeen.
Eikö vähävaraisen perheen lapsen ole joka tapauksessa järkevää mennä ammattikouluun, josta pääsee nopeasti töihin? Lukion tehtävä on valmistaa yliopisto-opintoihin, jotka ovat valtava kuluerä. Jos yhden läppärin ostaminen lukiossa on kynnyskysymys, ei lukiosta ole mitään hyötyä. Sen sijaan ammattikoulusta saa hyvän ja rehellisen ammatin nopeasti.
Minä täytin 1997 17-vuotta ja sain kyllä opintotukea.