Lukiolaisen pakko hankkia läppäri koulua varten, sossu ei maksa vähävaraisille
http://yle.fi/uutiset/jarkyttavaa_jos_lapparin_hankkimispakko_nostaa_ky…
Mitä ajatuksia herää? Virystorjunnan ja käyttiksen kannalta lainakoneet aina riski. Uutena saa noin 300 e läppärin, mutta se voi olla liikaa vähävaraisissa perheissä, koska lukiolainen joutuu hankkimaan vielä kirjojakin ja muuta välineistöä.
Kommentit (143)
Menkööt pennut poimimaan marjoja tms, alle kolmen sadan saa toimivan läppärin. Muualla koulutus maksaa, täällä sentään ilmainen opetus ja ruuat
Konetta tarvitaan tunneilla ja kotitehtävissä. Siihen ei tietokoneluokka auta.
Viiden lapsen yyhoo ei asu muuten Porvoossa. Olen ihan tosissani. Pärjäämme ihan hyvin näin. Toki lukiolainen kesätöissä, mutta haluan, että voi käyttää ne rahat vaatteisiin ym.
Ja aion myös saada rahat kasaan hänen ajokorttiinsa.
Joo, ja ainakin meidän koulusta tuli tarkka lists siitä, millainen läppärin tulee olla (koko, akun kesto, kuinka vanha kone kirjoituksissa saa olla jne). Helposti maksaa 500e, joka on tosi iso raha
Köyhyyskeskustelun aloittaminen palstalla on aina ja joka tapauksessa muurahaispesään sohaisemista. Seuraaville keskustelijoille esitän toivomuksen kiihkottomasta keskustelusta. On suorastaan nautinnollista lukea erilaisia näkökulmia, kun oma näkökulma tuodaan esille myös vastakkaista näkökulmaa kunnioittavassa hengessä.
5:n lapsen yh saa jo pelkästään lapsilisää ja elatustukea 1500e/kk, siihen päälle palkka ja soviteltu päiväraha lapsikorotuksilla, mahdollisesti myös asumistuki.
Kyllähän noilla tuloilla pärjää.
Vaikka lapsiin rahaa uppoaakin, niin suhteessa tulee halvemmaksi kuin yhden lapsen elatus.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä ne veronmaksajat voidaan ostaa.
Ei haittaa, vaikka pienituloisena osasin itse varautua lasteni opiskelukuluihin, kaikki eivät osaa.
Lisää vaan sossuun elätettäviä ja Suomi nousuun.
Se, jos vanhemmat eivät ns. "osaa" ei ole nuoren oma vika. Olen itse ollut lukiolaisena sossun luukulla, nyt normaali veronmaksaja.
Jos perhe elää tt-tuella, saattaa nuoren kesätyörahat mennä sellaisiin asioihin joita paremmissa perheissä kustantavat vanhemmat, esim. vaatteisiin, lukion ei-pakollisten kurssien kirjoihin (joihin ei saa tukea) ym. Läppäri saattaa oikeasti olla melkoisen kallis siinä yhtälössä.
Toisaalta, ero noihin omiin 2000-luvun alun lukioaikoihin on se, että elektroniikka on halventunut ja käytettyäkin hyvälaatuista elektroniikka on enemmän tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ostin osamaksulla ilman korkoa. Ei ongelmaa.
Mitähän varten alapeukkuja? Meinaatte, että taas yks köyhä menettää luottotietonsa. Joo, jos tiukka talous kaatuu kymmeneen euroon kuussa. Mulla ei kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioissa pitäisi olla läppärit ainakin yhdelle ikäluokalle, joita voisi lainata kotiinkin. Yläkouluihin ja alakouluihin on hankittu tietotekniikkaa monin paikoin, miksi lukiot on aataminaikuisia ja sinne ei valtiovalta anna rahaa hankintoihin! Päinvastoin lukioita lakkautetaan ja rahoitusta kiristetään. Näin kokoomuslaiset opetusministerit ovat vuosikausia vallassaollessaan koulutuksen puolella? Not!
Suomen hyvinvoivien lukiolaisten vanhemmat voivat itse ostaa läppärit lapsilleen.
Vastaanottokeskuksissa on ihmisiä sotaa käyvästä Syyriasta, joilla ei ole mitään!
Toivon teiltä hieman suhteellisuudentajua. Aina ei voi saada kaikkea, mitä haluaa.Haloo nyt itsellesi! Kyse on nyt siitä, millaiset mahdollisuudet me suomalaiset halutaan tarjota tässä maassa eläville. Miten me halutaan, että meiltä kerätyt verorahat käytetään? Halutaanko me taata kaikille suomalaisille mahdollisimman tasa-arvoiset mahdollisuudet koulutukseen vai ei?
Kiitos kysymästä: Minä EN halua, että minun maksamista veroeuroista ostetaan läppäreitä yhtään kenellekään.
Siinäkään tapauksessa että tuo läppäri auttaa tätä alaikäistä pärjäämään opinnoissaan ja olemaan hyödyksi sitten myöhemmin. Jos lukio edellyttää läppärin, niin sitten edellyttää, ei se nuori sitä ole mihinkään pelaamiseen ym. ensisijaisesti kinuamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän varten alapeukkuja? Meinaatte, että taas yks köyhä menettää luottotietonsa. Joo, jos tiukka talous kaatuu kymmeneen euroon kuussa. Mulla ei kaadu.
Jos vanhemmat ovat luottotiedottomia ja ala-ikäinen ei voi yksin ostaa niin silloin ei valitettavasti osa-maksu toimi.... Ellei sitten ole hyvä suustansa ja käy juttelemassa kaupassa, kyllä ne saattaa joissain tapauksissa heltyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Viiden lapsen yyhoo ei asu muuten Porvoossa. Olen ihan tosissani. Pärjäämme ihan hyvin näin. Toki lukiolainen kesätöissä, mutta haluan, että voi käyttää ne rahat vaatteisiin ym.
Ja aion myös saada rahat kasaan hänen ajokorttiinsa.
Teidän toimeentulominimi on noin 2500€ netto + kaikki asumiskulut ja kaikki terveysmenot!!!
Sinun palkkasi on pieni, eli suurin osa tuosta tulee eri tuista. Olet nyt väärässä ketjussa leijumassa erinomaisuudellasi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa säästää ajoissa että saa lukiolaiselle edes käytetyt koulukirjat ja läppärin.
Taisivat muuttaa taas opintosuunnitelmia ja kirjoja. Ei tee käytetyillä mitään.
Eivätkö ihmiset osaa enää ajatella pitemmällä tähtäimellä ja säästää tulevaa varten? Jos alkaa pistää 10e/kk vaikka lapsilisistä/elatusmaksuista/tms säästöön siitä lähtien, kun lapsi menee yläkouluun, on lukion alkaessa saanut säästöön 360 euroa. Sillä saa jo kelvollisen läppärin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja ainakin meidän koulusta tuli tarkka lists siitä, millainen läppärin tulee olla (koko, akun kesto, kuinka vanha kone kirjoituksissa saa olla jne). Helposti maksaa 500e, joka on tosi iso raha
Jep, olen toi 101 kommentin kirjoittaja ja voin sanoa että sillä hetkellä kun ostin koneeni se oli kaikista edullisin kone (450€) joka täytti nuo kriteerit mitkä lukiosta vaadittiin, joten mitään omenaläppäriä en hankkinut vaan ihan peruskannettavan ja halvimman mahdollisen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osamaksu on ongelma niille, joiden luottotiedot ei ole kunnossa. Maksuhäiriömerkinnät ei ole lainkaan harvinaisia etenkään sossun asiakkaiden keskuudessa.
Mulla on kunnossa, mutta miksi maksaa täysi hinta, kun saman voi maksaa osissa ilman korkoa. Ei siis ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa säästää ajoissa että saa lukiolaiselle edes käytetyt koulukirjat ja läppärin.
Taisivat muuttaa taas opintosuunnitelmia ja kirjoja. Ei tee käytetyillä mitään.
Jep ja aika perseestä. -99 syntyneet saivat käydä vanhan opetussuunnitelman mukaisesti joten saimme edullisesti käytetyt kirjat. Tämä on mukavaa mutta emme pääse niistä enää eroon, sillä niillä ei ole enää oikeastaan rahallista arvoa. Osalla kirjoista toki on mutta erittäin harvassa sellaiset. No, ainahan niitä voi toki kertaukseen käyttää. -00 syntyneet saavatkin sitten hankkia uudet kirjat! Pläh... Suosittelen digikirjojen ostoa mutta osa kirjoista on tosi ärsyttävää hankkia jostain erityisestä paikasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aion myös saada rahat kasaan hänen ajokorttiinsa.Teidän toimeentulominimi on noin 2500€ netto + kaikki asumiskulut ja kaikki terveysmenot!!!
Sinun palkkasi on pieni, eli suurin osa tuosta tulee eri tuista. Olet nyt väärässä ketjussa leijumassa erinomaisuudellasi.
Ja sinä olet väärä ihminen sanomaan noin. Mahdatko ymmärtää, millaiset kulut ovat kuuden hengen perheessä? Ei tuo 2500 pitkälle riitä.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö ihmiset osaa enää ajatella pitemmällä tähtäimellä ja säästää tulevaa varten? Jos alkaa pistää 10e/kk vaikka lapsilisistä/elatusmaksuista/tms säästöön siitä lähtien, kun lapsi menee yläkouluun, on lukion alkaessa saanut säästöön 360 euroa. Sillä saa jo kelvollisen läppärin.
Jos rahat on tiukilla niin se kympin säästöön laittaminenkin voi olla mahdottomuus.
Itse pistän pari kymppiä/kk sivuun, mutta kyllä sitä joutuu välillä ne säästöt käyttämään kun tulee jotain yllättävää. Alkuvuodesta jalkani murtui, 3kk elin pienellä sairaspäivärahalla, lääkkeisiin ja sairaalakuluihin meni useampi satanen. Tuolloin jouduin säästötkin käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osamaksu on ongelma niille, joiden luottotiedot ei ole kunnossa. Maksuhäiriömerkinnät ei ole lainkaan harvinaisia etenkään sossun asiakkaiden keskuudessa.
Joo, Suomi on pullollaan luottotiedottomia 17-vuotiaita, jotka menisivät muuten lukioon, mutta kun eivät saa opintotukea, jolla maksaa läppärinsä (vanhemmilla on niin kovat tulot etteivät lapset ole oikeutettuja tukeen).
Ihan kaikki ei nyt sovi yhteen...
Puuttuva pala on päässäsi: Sieltä puuttuu tieto siitä, että Suomessa alaikäiset ei voi ostaa velaksi.
Minä en ollut se, joka väitti, että luottotietojen puuttuessa alaikäiset eivät voi ostaa läppäreitä eivätkä saa opintotukea, koska vanhemmilla on liian korkeat tulot. Ei ne vain sovi yhteen millään, turha siitä on minua syyttää. Sinulta puuttuu sisälukutaito. Lue uudestaan, jos ymmärtäisit jo toisella kerralla.
Ei lukioon pääseminen ole kenelläkään läppäristä kiinni, eikä sieltä valmistuminen. Ei sieltä ketään ulos heitetä jos ei ole läppäriä.
Sinänsä olen kyllä sitä mieltä että jokaiselta ei tulisi omaa läppäriä lukiossa vaatia, eikä sossun asia ole niitä nuorille kustantaa. Eikö kouluissa ole enää tietokoneluokkia?