Lukiolaisen pakko hankkia läppäri koulua varten, sossu ei maksa vähävaraisille
http://yle.fi/uutiset/jarkyttavaa_jos_lapparin_hankkimispakko_nostaa_ky…
Mitä ajatuksia herää? Virystorjunnan ja käyttiksen kannalta lainakoneet aina riski. Uutena saa noin 300 e läppärin, mutta se voi olla liikaa vähävaraisissa perheissä, koska lukiolainen joutuu hankkimaan vielä kirjojakin ja muuta välineistöä.
Kommentit (143)
Kannattaa säästää ajoissa että saa lukiolaiselle edes käytetyt koulukirjat ja läppärin.
Käytettynä saa todella edullisesti hyviä läppäreitä. Mun mies on erikoistunut hommaamaan niitä meille ja puolelle suvusta ja kavereista. On kehittynyt hyvä silmä ja näppituntuma. Yhtään hutiostosta ei ole tullut eli läppäriä, joka hajoaisi seuraavana päivänä tai olisi joku pommivika. Meille on tullut satasella noin 6kk vanhoja ovh 500-700 Euroa läppäreitä. Viimeksi osti 220 Eurolla vain 4kk vanhan (kuitit mukaan) lähes 1000 Euron läppärin. En tiedä, miksi ihmiset noita myy, mutta varastettua tavaraa ei halua ostaa ja uudemmista pitää olla aina kuitti. Sen enempää asiaa ei voi tarkastaa. Tottakai aluksi ne pyytää joku 500 Euroa siitä 1000 Euron läppäristä, mutta kun tekee tarjouksen, niin välillä myyjä ottaa hetken päästä yhteyttä, että onko vielä kiinnostunut. Ei kaikki, mutta säännöllisesti nappaa noista kiinni. Nyt veljensä kyseli viime viikolla, että jos sattuu sopiva läppäri silmiin, niin tarvisi sen lukiolaiselleen.
Postitse ei kannata ostaa, kun on hyvä itse testata siinä ostaessa hiukan.
Hobbyhallista osamaksulla jos ei oo muuten rahaa ja kai luottotiedot pitää olla kunnossa. Kai hoppuhallissa on läppäreitä myytävänä.
Vierailija kirjoitti:
Käytettyjä yritysläppäreitä saa niin jumalattoman halpaan hintaan (muutamia kymppejä jopa), että nyt jumalauta. Onko tässä kenties uusavuttomuuden huippu? Jos se palstallakin rakastettu elämänhallinta on sitä tasoa että menee sormi suuhun asian suhteen niin kannattaa ehkä harkita sitä lukioon menoa vielä kerran.
Ap on opettaja. Hän käy siis koulua koko ajan. Mutta ei ehkä lukiota?
Kommentoija saisi kyllä siistiä kieltään. Ja muuten, moni eläkeläinen on niin uusavuton, ettei osaa ezes käyttää läppäriä. Kirjoitan tämän siksi, että käsitykseni sanan "uusavuttomuus" merkityksestä on eri kuin kommentoijan. Olen luullut sen tarkoittavan kyvyttömyyttä osata vanhoja taitoja kuten puuron keittoa ja sukkien parsimusta jne.
Vierailija kirjoitti:
pienituloinen kirjoitti:
No siitä olen samaa mieltä että Suomessa kaikki on helvetin kallista. Ihan jo niihin lukiokirjoihin uppos vuonna 2004 pieni omaisuus. Opintotukea en saanut vanhempien tulojen vuoksi (jotka ei todellakaan olleet kummoiset).
Mutta mutta... opetus on kuitenkin ilmaista. Ruoka on ilmaista. Ei se yhden koneen hankkiminen minusta ylivoimainen este pitäisi olla edes pienituloiselle. Olen myös kuullut että tekniikka kuitenkin korvaa osan nykyään noista perinteisistä kirjoista. Sitä läppäriä nuori voi sentään käyttää myöhemminkin ja muuallakin kuin koulussa. Eli se on kaikinpuolin ihan järkevä hankinta. Siihen voi säästää etukäteen tai sen voi ostaa osamaksulla. Voi myös velvoittaa nuoren hankkimaan osan läppärirahoista itse, jos esim. välttämättä nuori haluaa sen omenaläppärin. Kesän jakelee lehtiä tms hanttihommaa.
Asia erikseen sitten nämä oikeat sosiaalitapaukset. Siis missä esim. isä on lähtenyt vuosia sitten ja äiti pistää rahat kaljaan. Se ei ole nuoren vika. Heille toivoisi jotain yksilökohtaisesti harkittua avustusta pakollisiin hankintoihin. Esim. kuraattorin kautta voisi hakea jonkun yhdistyksen tai yhteiskunnan sponssaamaa apua läppärin hankintaan tai voitaisiin jakaa jotain käytettyjä läppäreitä.
Ai voi velvoittaa? Jos et satu tietämään, niin hanttihommatkin on kiven alla.
Ei ole. Ihan joka hemmetin kesä palkataan mansikapoimijoita, myyjiä, siivoojia, ravintola-alalle ym. Aloille jotka kukoistavat kesällä. Kaikki jotka ihan oikeasti haluavat sitä duunia tehdä ja menevät hetkeksi mukavuusalueiden ulkopuolelle saavat töitä. Ei ehkä 10€ tuntipalkalla, mutta jos tarpeeksi nuorena aloittaa ja hoitaa työnsä hyvin, niin ei ihan satavarmasti tarvitse lukiolaisena itkeä kesätyön perään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö vähävaraisen perheen lapsen ole joka tapauksessa järkevää mennä ammattikouluun, josta pääsee nopeasti töihin? Lukion tehtävä on valmistaa yliopisto-opintoihin, jotka ovat valtava kuluerä. Jos yhden läppärin ostaminen lukiossa on kynnyskysymys, ei lukiosta ole mitään hyötyä. Sen sijaan ammattikoulusta saa hyvän ja rehellisen ammatin nopeasti.
Ja eläköön luokkayhteiskunta!
Hyvästi köyhälistön mahdollisuus sivistykseen!
Ei esim.DNA-liikkeessä kyselty työpaikkoja tms, kun saa korottomalla osamaksulla laitteen. Sama varmaan muissakin vastaavissa liikkeissä.
Ei alaikäinen voi ostaa osamaksulla mutta vanhempi voi jos luottotiedot kondiksessa. Kyllä se läppäri täytyy olla jo lukioikäisellä. Lapsilisää saa vielä 16 vee joten läppäri niillä rahoilla. Nyt on mustikka aika niin voi mennä metsään ja saa siitä rahaa kun ahkerana poimii niin sen normi läppärin ilman omppua.
Just... Olen viiden lapsen yksinhuoltaja. Teen osa-aika työtä hoito-alalla. Ja minullakin on varaa ostaa lukiolaiselle läppäri. Kenen perhe on niin köyhä ettei ole varaa läppäriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vähävaraisen perheen lapsen ole joka tapauksessa järkevää mennä ammattikouluun, josta pääsee nopeasti töihin? Lukion tehtävä on valmistaa yliopisto-opintoihin, jotka ovat valtava kuluerä. Jos yhden läppärin ostaminen lukiossa on kynnyskysymys, ei lukiosta ole mitään hyötyä. Sen sijaan ammattikoulusta saa hyvän ja rehellisen ammatin nopeasti.
Ja eläköön luokkayhteiskunta!
Hyvästi köyhälistön mahdollisuus sivistykseen!
Ei tässä ole kysymys mistään luokkayhteiskunnasta. Suomi on demokratia. Jokaisella täysi-ikäisellä on äänioikeus ja vaalikelpoisuus. Jokaisella on tasavertaisen mahdollisuudet mihin tahansa. Torpan, tai nykyään kai pareminkin lähiökerrostalokolmion, lapsesta voi tulla ministeri!
Yrittäjyys on koko hyvinvointimme perusta, ja yritykset tarvitsevat osaavaa työvoimaa, jolle riittää kohtuus, mitä palkka-. ja muihin etuihin tulee. Jokainen ammattikoulun käynyt osaava työntekijä, joka ei vaadi työnantajaltaan enempää kuin itse pystyy tai on valmis antamaan, on maamme hyvinvoinnin peruspilari. Näitä ihmisiä me tarvitsemme, emme mitään maailmanparantamisesta tai muusta huuhaasta haaveilevia elemäntaiteilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioissa pitäisi olla läppärit ainakin yhdelle ikäluokalle, joita voisi lainata kotiinkin. Yläkouluihin ja alakouluihin on hankittu tietotekniikkaa monin paikoin, miksi lukiot on aataminaikuisia ja sinne ei valtiovalta anna rahaa hankintoihin! Päinvastoin lukioita lakkautetaan ja rahoitusta kiristetään. Näin kokoomuslaiset opetusministerit ovat vuosikausia vallassaollessaan koulutuksen puolella? Not!
Suomen hyvinvoivien lukiolaisten vanhemmat voivat itse ostaa läppärit lapsilleen.
Vastaanottokeskuksissa on ihmisiä sotaa käyvästä Syyriasta, joilla ei ole mitään!
Toivon teiltä hieman suhteellisuudentajua. Aina ei voi saada kaikkea, mitä haluaa.
Peruskoulu on kaikille pakollinen ja maksuton toisin kuin lukio. Lukiossa siis kirjat ja muut välineet hankitaan itse.
Kysy neuvoa mamuilta. Heilla on kouluissa kaikilla uudet vehkeet ja monet vanhemmat sossutapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioissa pitäisi olla läppärit ainakin yhdelle ikäluokalle, joita voisi lainata kotiinkin. Yläkouluihin ja alakouluihin on hankittu tietotekniikkaa monin paikoin, miksi lukiot on aataminaikuisia ja sinne ei valtiovalta anna rahaa hankintoihin! Päinvastoin lukioita lakkautetaan ja rahoitusta kiristetään. Näin kokoomuslaiset opetusministerit ovat vuosikausia vallassaollessaan koulutuksen puolella? Not!
Suomen hyvinvoivien lukiolaisten vanhemmat voivat itse ostaa läppärit lapsilleen.
Vastaanottokeskuksissa on ihmisiä sotaa käyvästä Syyriasta, joilla ei ole mitään!
Toivon teiltä hieman suhteellisuudentajua. Aina ei voi saada kaikkea, mitä haluaa.Haloo nyt itsellesi! Kyse on nyt siitä, millaiset mahdollisuudet me suomalaiset halutaan tarjota tässä maassa eläville. Miten me halutaan, että meiltä kerätyt verorahat käytetään? Halutaanko me taata kaikille suomalaisille mahdollisimman tasa-arvoiset mahdollisuudet koulutukseen vai ei?
Kiitos kysymästä: Minä EN halua, että minun maksamista veroeuroista ostetaan läppäreitä yhtään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Just... Olen viiden lapsen yksinhuoltaja. Teen osa-aika työtä hoito-alalla. Ja minullakin on varaa ostaa lukiolaiselle läppäri. Kenen perhe on niin köyhä ettei ole varaa läppäriin?
Porvoossa kaikki on mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytettyjä yritysläppäreitä saa niin jumalattoman halpaan hintaan (muutamia kymppejä jopa), että nyt jumalauta. Onko tässä kenties uusavuttomuuden huippu? Jos se palstallakin rakastettu elämänhallinta on sitä tasoa että menee sormi suuhun asian suhteen niin kannattaa ehkä harkita sitä lukioon menoa vielä kerran.
Ap on opettaja. Hän käy siis koulua koko ajan. Mutta ei ehkä lukiota?
Kommentoija saisi kyllä siistiä kieltään. Ja muuten, moni eläkeläinen on niin uusavuton, ettei osaa ezes käyttää läppäriä. Kirjoitan tämän siksi, että käsitykseni sanan "uusavuttomuus" merkityksestä on eri kuin kommentoijan. Olen luullut sen tarkoittavan kyvyttömyyttä osata vanhoja taitoja kuten puuron keittoa ja sukkien parsimusta jne.
sukan parsiminen on ajan haaskausta, käytän kotona rikkinäisiä sukkia aikani ja heivaan sitten roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki
Opintotukea aletaan maksaa vasta kun täyttää 17v, eli kun lapsilisä loppuu.
Lukio aloitetaan normaalisti sinä vuonna kyn täyttää 16v.
Tyhmä kysymys mutta alkaako opintotuki automaattisesti kun lapsilisä loppuu? Minä en ainakaan saanut mitään tukea lukioaikanani 90-luvulla!
90-luvulla ei ylipäänsä saanut opintotukea ennen kuin 20-vuotiaana. Sai vain asumistukea. Silloin ei mennyt alle 20-vuotiailta palkastakaan veroa, vaikka toisaalta ei myöskään kertynyt eläkettä.
Höpö höpö, palkasta meni verot ihan normaalisti, mutta eläkettä ei kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä.
Nyt muistelet varmasti koululaisena saatua kesätyöpalkkaa, ei mennyt veroa jos vuoden tulot olivat alle 10 000 mk (tai jotain vastaavaa), varmasti nytkin on olemassa joku minimimäärä, jota pienemmistä tuloista ei makseta veroja.
Nykyään isovanhemmat humppaavat perinnöt matkustamalla kanarioihin joten jos auttavan käden ojentaa josko isovanhemmat ostaa läppärin ja vastapalvelukseksi voi pestä ikkunat, matot raikkaassa luonnonhelmassa, suursiivota jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa ketjua voisimme uhrata ajatuksen niille Yhdysvalloissa tai muissa kehitysmaissa asuville köyhille lapsiperheille, joissa kunnollisiin kouluihin pääseminen on vain utopiaa. 300 euroa voisi teoriassa Suomessa kerätä vaikkapa ahkeralla marjanpoiminnalla. USAssa ei ole edes jokamiehenoikeutta, jonka turvin niitä marjoja noukkisi...
No voi voi sentään ja Ahrikassa ei ole edes kouluja! Et keksinyt sitten mitään järkevää sanottavaa itse aiheeseen!?
Ei ole kouluja? Missäs sitten Suomeen tulleet somalialaiset koneinsinöörit ovat saaneet koulutuksensa?
Vierailija kirjoitti:
Osa kunnista avustaa tietokoneen ostamisessa, esimerkiksi Vantaalla taitaa olla 300 euroa avustuksen suuruus jos nyt muistan oikein. Tuo ap:n linkin juttuhan koski vain Lahtea.
Mitä persettä? Et voi olla tosissas! Ja minä keräsin pienestä pitäen rahaa että sain ostettua lukion läppärikriteerit täyttävän koneen... Olisin saanut sen huomattavasti halvemmalla ja rahaa ois jääny kirjoihinki enemmän sekä ruokaan...
Ei ole. Ihan joka hemmetin kesä palkataan mansikapoimijoita, myyjiä, siivoojia, ravintola-alalle ym. Aloille jotka kukoistavat kesällä. Kaikki jotka ihan oikeasti haluavat sitä duunia tehdä ja menevät hetkeksi mukavuusalueiden ulkopuolelle saavat töitä. Ei ehkä 10€ tuntipalkalla, mutta jos tarpeeksi nuorena aloittaa ja hoitaa työnsä hyvin, niin ei ihan satavarmasti tarvitse lukiolaisena itkeä kesätyön perään.