Ajattelin heittää tyttären pihalle!
Haluaisin nyt asiallisia kommentteja.Eli kaikki päänaukojat ja trollit voivat nyt siirtyä seuraavaan ketjuun, kiitos. Mulla ja eksällä on neljä lasta. Meillä on yhteishuoltajuus ja lapset ovat viikko-viikko systeemillä. Kumpikaan ei maksa kummallekaan mitään vaan kaikki kulut ollaan tähän mennessä pistetty puoliksi. Vanhin tyttäremme täyttää tänä vuonna 18v. Meidän välimme ovat pitkään olleet huonot. Tyttö tiuskii, vaatii ja on erittäin omahyväinen ja itsekäs. Kotitöitä ei tee ollenkaan, omasta vaatehuollosta ym puhumattakaan. Silti kiukuttelee mulle, jos jotkut hänen farkkunsa sattuvat olemaan pesemättä tai muuta vastaavaa. Oon koittanu joustaa, autan aina kun apua tarvitsee. Yritän keskustella, neuvotella..turhaan. Palkaksi saan suoranaista vittuilua.
Toiseksi vanhin tyttäremme (16v) sairastui psyykkisesti keväällä ja on tarvinnut sairaalahoitoa. Jostain syystä hän ei halua mennä lainkaan isälleen ja onkin ollut minun luonani monta kuukautta. Syytä tähän yritetään selvitellä lääkärien ja hoitajien kanssa, tähän mennessä turhaan. Tämä asia on aiheuttanut rahariitoja minun ja eksän välillä. Pyysin häneltä, jos hän voisi maksaa mulle 150e kuussa elareita, mutta eksän mielestä olen kohtuuton, saanhan sentään lapsilisän..huoh. Toisin sanoen hän koittaa pestä kätensä tytärensä elatuksesta kokonaan. Jos olisin kroisos, asia ei heilauttaisi mua mihinkään suuntaan. Mutta koska rahasta on tiukkaa, haluaisin saada taloudellista tukea eksältäni. Soskaan en haluaisi mennä tekemään mitään lopullisia päätöksiä, jos vaikka tyttö sitten yhtäkkiä haluaisi taas mennä isälleen ja asiat tulisivat kuntoon.
Nyt sitten mulla tuli mitta täyteen tämän vanhimman tytön kanssa. Jälleen kerran sain puhelimessa huutoa ja tiuskimista hänen taholtaan. Mielessäni heräsi ajatus: en halua häntä enää tänne. (nyt on isäviikko ja muut lapset tätä 16-vuotiasta lukuunottamatta ovat isällään) Pitääkö mun oikeasti niellä kaikki tämän esikoisen syytämä paska sen takia, että satun olemaan hänen äitinsä? Aattelin ehdottaa hänen isälleen, että ottaa hänet kokonaan asumaan luokseen. Sitten ei eksänkään tarttisi maksaa mulle mitään, kun toinen tyttö on mulla ja toinen hänellä kokonaan.
Minkälaisia tunteita tämä meidän tilanne herättää? Vähän tuli sekava sepustus ja lisätietoja voin pyydettäessä kirjoittaa. Tuleeko esikoiselle fiilis, että äiti heitti pihalle? Vai ymmärtääkö joskus munkin näkökannan?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi et vastaa enää kysymyksiin?
Tämä oli vissiin provo.
18-vuotiaana on rankkaa, kaikki ne hormonit saavat mielialat heilumaan ja omat paineensa tuo kaverisuhteet ja koulu. Tuohon ikään kuuluu myös napanuoran katkeaminen, eli teini hakee omia rajojaan.
Älä missään nimessä heitä pihalle, se on pahinta mitä voit tehdä. Tiesitkö että lapsi purkaa pahan olonsa siihen ihmiseen kehen luottaa eniten, eli tässä tapauksessa sinuun. Jos heität pihalle rikot tuon luottamuksen. Teidän olisi nyt hyvä keskustella ihan kaksin. Menkää vaikka muualle, kahville johonkin tai ihan mihin vaan, pois kotoa. Siellä on erillainen tunnelma kuin kotona.
Epäilen myös että vaikka erosta on päästy yli, ei niin lapselle todellisuudessa ole. Ainen kokee asiat ihan eri tavalla kuin lapset ja nuoret. Aikuisilta usein unohtuu että nuoret eivät pysty käsittelemään asioita kuten he.
18-vuotias ei ole enää mikään lapsi. Pilalle hemmoteltu pentu, jos ei osoita mitään halua muuttaa omaan kotiin ja elää itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias ei ole enää mikään lapsi. Pilalle hemmoteltu pentu, jos ei osoita mitään halua muuttaa omaan kotiin ja elää itsenäisesti.
Onko sinulla omia lapsia vai heitteletkö näitä "tosiasioita" ihan oman olettamuksen perusteella? Millainen oli oma lapsuutesi?
Tässä koko jutussa joku mättää. Jos 18 v ei tule äitinsä kanssa toimeen hän muuttaa omalla päätöksellä opiskelijasoluun. Mutta ei tuon ikäistä heitetä pihalle. Miten mahdat itse käyttäytyä häntä kohtaan. Joutuuko hän tekemään liikaa kotitöitä. Perheessänne on salaisuuksia. Vain ulkopuolinen ammattilainen voi auttaa.
Sulla ap siis on KAKSI oirehtivaa lasta... ja sinä ratkaiset asian sillä että heität toisen yli laidan... ok, asia selvä.
Ei millään pahalla, mutta joku nyt mättää lasten elämässä ja oireet ovat suoraan nenäsi edessä..
Vierailija kirjoitti:
Tässä koko jutussa joku mättää. Jos 18 v ei tule äitinsä kanssa toimeen hän muuttaa omalla päätöksellä opiskelijasoluun. Mutta ei tuon ikäistä heitetä pihalle. Miten mahdat itse käyttäytyä häntä kohtaan. Joutuuko hän tekemään liikaa kotitöitä. Perheessänne on salaisuuksia. Vain ulkopuolinen ammattilainen voi auttaa.
Miksi pitää viisastella täällä, jos ei edes aloitusta ole lukenut tai ymmärtänyt?
Jos 18-vuotias ei huolehdi edes omasta vaatehuollostaan muista taloustöistä puhumattakaan ihmetellään teetetäänkä liikaa kotitöitä?
Vähintäänkin 18-vuotiaan on pestävä ja hoidettava omat vaatteensa. Ei täysi-ikäistä passata kuin vauvaa!
Taas täällä valitetaan kuinka lapsi on ilkeä. Vapaan kasvatuksen tulos. Eiköhän pidä taas ravistaa ihmisiä hereille. Ensinnäkin lapses on 18-vuotias, niinkuin minä. Olen siis jätkä. Toiseks oletko katsonut hänen sivu historiaa tai puhelinta? Siellä on whatsapp,twitter, facebook,kik, instagram, snapchat... yms. paskaa
Häiritsee kun ei aikuiset iäkkäämmät vanhemmat osaa yksinkertaisia asioita, kuten näyttää malli esimerkkiä? Ei omena kauas puusta putoa. Mikset anna lapsellesi tilaa? Ei se ole sun lemmikkisi.
Lapses ongelmat kohdistuu muihin koulussa, sekä peilaa fiiliksiään ympärille. Itse vanhana alfa uroksena, en jaksa enään korjata muiden ongelmia. Minulla ei ole töitä, eikä kavereita, eikä ketään jota rakastaa.
Missä piri torilla lapses skudaa, kun huutaa kuin helavatan orpo? Vanhempien ero näkyy useissa arkipäivisissä asioissa. Omat vanhempani vain odottavat, että saan töitä ja eronneet yli kymmenisen vuota sitten.
16-vuotias lapsesi on ihan normaali, niinkuin jokanen typy ylä-asteella, joka kuuntelee emo musiikkia ja pukeutuu mustiin ja angstaa. Vaihda maisemaa sille (Älä anna olla netissä tai yksin spedeilemässä) ja hanki harrastus.
Muuttaisin mielelläni pois kotoa, jos töitä olisi ja hoitaisin kotityöt. Nytkin olen koulussa ihan paska, mutta silti keskivertoinen. En halua elää vanhempien siivillä ja jos lapses kaipaa kaveria, niin welcomme här Vanda.
Nuoriso taloon oitis, siellä saa niin seuraa kuin väriä elämään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää viisastella täällä, jos ei edes aloitusta ole lukenut tai ymmärtänyt?
Jos 18-vuotias ei huolehdi edes omasta vaatehuollostaan muista taloustöistä puhumattakaan ihmetellään teetetäänkä liikaa kotitöitä?Vähintäänkin 18-vuotiaan on pestävä ja hoidettava omat vaatteensa. Ei täysi-ikäistä passata kuin vauvaa!
Oot ihan naurettava. Sitten sun pitää mennä maatilalle hankkii omat perunat ja viljat, sekä teurastaa eläin.
Ei sun kaltaisia saa passata kuin antiikin kuninkaita. Logiikkas?
Miksi peset ollenkaan 18-vuotiaan pyykkejä? Et tee elettäkään pyykkien suuntaan, paitsi ehkä jos nätisti kysyisi että mahtuuko samaan koneelliseen. Jos valittaa pesemättömistä pyykeistä, sanot että mitäs et pessyt? Tai valitat takaisin, että miksi kukaan ei ole pessyt minunkaan paitaa, vaikka se on pyykkikorissa.
Pakko kommentoida tuohon, miten täällä joku oli sitä mieltä, että 18 vuotias ei saa opiskeluun tukea, niin ihan samalla lailla kodin ulkopuolella asuva 18-vuotias on oikeutettu opintotukeen ja asumislisään kuin vanhempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla omia lapsia vai heitteletkö näitä "tosiasioita" ihan oman olettamuksen perusteella? Millainen oli oma lapsuutesi?
Ihan kuule omasta kokemuksesta puhun. Lausahdan kuuluisan fraasin: silloin kun minä olin tuon ikäinen, niin suurin osa ystävistäni halusivat muuttaa omaan kotiin ja elää ihan itsenäistä elämää. Kotona vanhempien luona kuri oli aika tiukkaa, eikä haluttu enää täysi-ikäisinä olla natsivallan alla, vaan ennemmin elää itsenäisesti ja huolehtia ihan itse omat pyykit ja vessapaperit. Eikä kyse ollut siitä, etteikö vanhempien kanssa tullut muuten toimeen. Meillä kaikilla on edelleen hyvät suhteet vanhempiin ja teini-iän kipuilut käyty 12-16 -vuotiaina. Se on normaalia kypsymistä, että haluaa elää omaa elämää omilla säännöillään.
Rauhaa kirjoitti:
Heitä vaan pihalle sillä niin mekin heitimme oman tyttären pihalle joka paljastui lesboksi
sillä se oli meidän kristillisiä arvoja vastaan.Osa sukulaisista ymmärtää tämän osa ei, emme anna tämän "tyttömme" saastuttaa muiden mieltä.
Tämä päätös oli helppo tehdä.
Emme anna hänen edes pitää yhteyttä hän siskoonsa että tämä pahuus ei saastuta hänen mieltään,
Tavarat annoimme hakea mutta muuta emme antaneet edes emme edes sanoneet heippoja.
Olimme vaan hiljaa vaikka hän yritti puhua.
Laita vaan hänet pihalle ja seiso sanojesi takana
Sinä ja miehesi oksetatte minua.
T. Toinen kristitty
Pelottavaa, kun kerrot 16-vuotiaastasi, ja ensimmäisenä tulee mieleen vain että hän on kokenut jotain todella inhottavaa isän luona! Tuon ikäinen jättää varmasti kertomatta avoimesti sinulle jos jotain on sattunut, koska se hävettäisi.
Kannattaisi ottaa selvää hyvin pian, onko isän luona sattunut jotain, kuten väkivaltaa tai (seksuaalista) hyväksikäyttöä. :(
Tsemppiä!
Siinä taas joku tunnekylmä äiti, joka ei ole luonut haluttomuuttaan tai kyvyttömyyttään välittömiä, arvostavia suhteita tyttäreensä pienestä pitäen, jakanut elämää aidosti ja ilolla pienen ihmisen kanssa, vaan viestinyt, sanoittakin, että lapset ovat rasite... Äiti, joka on purkanut olojaan lapsiin, huutanutkin taatusti jne..jne...moittii nyt tytärtä, joka ei ole muuta voinut imeä kuin äitinsä negatiivisen energiamallin, etäisyydenpidon ja annetun viestin, piiloviestin ja avoimen:"Kasvaisitte nyt, mulla on muutakin tekemistä". "Pitäkää turpanne kiinni, ottakaa tai jättäkää, kunhan ette auo päitänne". Sun kaltasia äitejä riittää. Sukupolvien jäähileiset vinoumaketjut purkaa sitten joku, joka on tarpeeksi fiksu ja sydämeltään lämmin. Luulen, että tästä on kyse, kirjoituksesi sävyn ja rivien väliesi perusteella. Rakkautta tyttärellesi. Tuntekoon hän itsensä tärkeäksi ja arvokkaaksi, rakastetuksi jonkun toimesta vielä joskus.
Tilanteesi on kuin meidän perheestä, lukuunotramatta sitä että lapset eivät tapaa isäänsä ja tyttö on 16 vuotias. Meillä myös nuoremmat lapset kärsii todella paljon tämän häirikkö lapsen viemästä tilasta. Minun aikani menee hänen kanssaan, joten muut lapset joutuvat väistämään.
Paljon voimia sinulle ja 16 vuotiaalle tytölle. 18 vuotias omaan kotiin opettelemaan elämää.
Hajoat itse kohta. Sanoisin ex-miehellesi, että tyttö muuttaa nyt sinun luoksesi. Aluksi vaikka kuukaudeksi, ja katsotte sitten jatkon.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tuohon, miten täällä joku oli sitä mieltä, että 18 vuotias ei saa opiskeluun tukea, niin ihan samalla lailla kodin ulkopuolella asuva 18-vuotias on oikeutettu opintotukeen ja asumislisään kuin vanhempikin.
Ei saa, vanhempien tulojen suuruus vaikuttaa siihen. Vilkaisehan Kelan opintotukilaskuria ja näpyttele sinne 18-vuotias omillaan asuva ja laita vanhempien vuosituloiksi yhteensä esim. 50.000€
Ap, miksi et vastaa enää kysymyksiin?