Ajattelin heittää tyttären pihalle!
Haluaisin nyt asiallisia kommentteja.Eli kaikki päänaukojat ja trollit voivat nyt siirtyä seuraavaan ketjuun, kiitos. Mulla ja eksällä on neljä lasta. Meillä on yhteishuoltajuus ja lapset ovat viikko-viikko systeemillä. Kumpikaan ei maksa kummallekaan mitään vaan kaikki kulut ollaan tähän mennessä pistetty puoliksi. Vanhin tyttäremme täyttää tänä vuonna 18v. Meidän välimme ovat pitkään olleet huonot. Tyttö tiuskii, vaatii ja on erittäin omahyväinen ja itsekäs. Kotitöitä ei tee ollenkaan, omasta vaatehuollosta ym puhumattakaan. Silti kiukuttelee mulle, jos jotkut hänen farkkunsa sattuvat olemaan pesemättä tai muuta vastaavaa. Oon koittanu joustaa, autan aina kun apua tarvitsee. Yritän keskustella, neuvotella..turhaan. Palkaksi saan suoranaista vittuilua.
Toiseksi vanhin tyttäremme (16v) sairastui psyykkisesti keväällä ja on tarvinnut sairaalahoitoa. Jostain syystä hän ei halua mennä lainkaan isälleen ja onkin ollut minun luonani monta kuukautta. Syytä tähän yritetään selvitellä lääkärien ja hoitajien kanssa, tähän mennessä turhaan. Tämä asia on aiheuttanut rahariitoja minun ja eksän välillä. Pyysin häneltä, jos hän voisi maksaa mulle 150e kuussa elareita, mutta eksän mielestä olen kohtuuton, saanhan sentään lapsilisän..huoh. Toisin sanoen hän koittaa pestä kätensä tytärensä elatuksesta kokonaan. Jos olisin kroisos, asia ei heilauttaisi mua mihinkään suuntaan. Mutta koska rahasta on tiukkaa, haluaisin saada taloudellista tukea eksältäni. Soskaan en haluaisi mennä tekemään mitään lopullisia päätöksiä, jos vaikka tyttö sitten yhtäkkiä haluaisi taas mennä isälleen ja asiat tulisivat kuntoon.
Nyt sitten mulla tuli mitta täyteen tämän vanhimman tytön kanssa. Jälleen kerran sain puhelimessa huutoa ja tiuskimista hänen taholtaan. Mielessäni heräsi ajatus: en halua häntä enää tänne. (nyt on isäviikko ja muut lapset tätä 16-vuotiasta lukuunottamatta ovat isällään) Pitääkö mun oikeasti niellä kaikki tämän esikoisen syytämä paska sen takia, että satun olemaan hänen äitinsä? Aattelin ehdottaa hänen isälleen, että ottaa hänet kokonaan asumaan luokseen. Sitten ei eksänkään tarttisi maksaa mulle mitään, kun toinen tyttö on mulla ja toinen hänellä kokonaan.
Minkälaisia tunteita tämä meidän tilanne herättää? Vähän tuli sekava sepustus ja lisätietoja voin pyydettäessä kirjoittaa. Tuleeko esikoiselle fiilis, että äiti heitti pihalle? Vai ymmärtääkö joskus munkin näkökannan?
Kommentit (147)
Varsinkin sisäreisiin ja rintoihin kohdistuva viiltely viittaa usein seksuaaliseen häpeään ja taustalla voidaan epäillä olevan hyväksikäyttöä.
Olisin 16-vuotiaasta huolissani.
-nuorisopsyk.sh
Vaikea tilanne.
Jos 18-vuotias on vielä noin murkkuikäinen, niin en jättäisi yksin. Hänen on paha olla ja hän purkaa sitä sinuun. Itselläni oli tyttö samassa jamassa ja otin yhteyttä koulukuraattoriin. Koulukuraattorin kanssa tyttö keskusteli viikottain elämästä ja koulusta. Ei meillä muut kärsineet asiasta. Ei 16-vuotiaan tytön ongelmista kannata syyttää vanhempaa tyttöä, sillä hänkin on teini-ikäinen nuori.
Mutta jos olet väsynyt tilanteeseen, niin yksi vaihtoehto voisi olla hetkellisesti asuminen isällä. Älä silti jätä häntä yksin vaan soittele päivittäin. Hänkin tarvitsee isän lisäksi äitiään.
Tuon ikäiseltä voi jo odottaa vastuullista toimintaa - myös suhteessa muihin ihmisiin. Auttaisiko jos istutte saman pöydään ääreen ja kerrot tyttärellesi, miten koet tilanteen. Samalla kerrot myös selkeästi, mitä odotat täysi-ikäiseltä kotona asuvalta.
Sitten kuuntelet tytärtäsi - aidosti ja syyllistämättä.
Kummankin saatua ilmaistua ajatuksensa, tunteensa ja toiveensa voitte yhdessä pohtia, mitkä ovat vaihtoehtoja.
Lasta ei toki saa hylätä, mutta ei 18-vuotias voi enää paeta vastuutaan lapsen rooliin. Siitä kärsivät kaikki.
Ilman muuta toimit niin että 18v menee nyt isälleen. Eihän tilanteen tarvi olla lopullinen, mutta jospa diiva heräisi ettei mitä tahansa käytöstä äitikään katso.
Minä ja siskoni oireilimme vuosia vanhempien eroa aika lailla samoin kuin sinunkin tyttäresi. Toinen kapinoi ja äksyili ja alkoi käyttää päihteitä ja toinen koetti pärjätä, mutta romahti sitten lopulta. Molemmat tarvitsivat myös psykiatrista hoitoa ja terapiaa, vaikka vanhempien ero ei ollut mikään dramaattinen tms. Itse syytän suurimmaksi osaksi tuota viikko-viikko-systeemiä. Jokainen voi itse kokeilla kuinka kiva on muuttaa joka viikko. Se on helvetillistä kiertolaiselämää ja kaksi kotia tarkoittaa samaa kuin ei yhtään kotia. Suosittelisin kysymään mitä tyttäresi pitää asumisjörjestelystä ja kysyä onko jatkuva muuttaminen liian raskasta vai haluaako asua jommalla kummalla tai omassa asunnossa.
Pihalle vaan ja jos olette sopineet elarit virallisesti siihen on vaikea saada muutosta.
Sanot vaan että nyt on sinun aika lentää pesästä pois sillä en jaksa katsoa tuota jatkuvaa kiukkuilua.
Taas oikein malliesimerkki kuinka kasvatuksessa voikaan mennä pieleen...
Heitä vaan pihalle sillä niin mekin heitimme oman tyttären pihalle joka paljastui lesboksi
sillä se oli meidän kristillisiä arvoja vastaan.
Osa sukulaisista ymmärtää tämän osa ei, emme anna tämän "tyttömme" saastuttaa muiden mieltä.
Tämä päätös oli helppo tehdä.
Emme anna hänen edes pitää yhteyttä hän siskoonsa että tämä pahuus ei saastuta hänen mieltään,
Tavarat annoimme hakea mutta muuta emme antaneet edes emme edes sanoneet heippoja.
Olimme vaan hiljaa vaikka hän yritti puhua.
Laita vaan hänet pihalle ja seiso sanojesi takana
-viikko viikko systeemi lapselle äärettömän raskas henkisesti
-moni on jo epäillyt hyväksikäyttöä. Se on ilmeisesti mielestäsi poissuljettu vaihtoehto? Hyväksikäyttäjän ei tarvitse olla lasten isä. Se voi olla myös esim avokin poika, joku sairas naapurin pervo tmstms. Molemmat nuoret tarvitsevat oman luotettavan ulkopuolisen (psykologi/psykiatri) jonka luona solmut toivottavasti avautuvat.
-kun lapsi on raivonnut jostai likaisista pyykistä, etkö ole raahannut koneen luo ja näyttänyt kuinka se toimii? Äiti EI ole orja ! ja hyvä äiti EI tee kaikkea 'tylsää' lastensa puolesta. Myös nuo arjen rutiinit tuovat mielekkyyttä ihmisen elämään ja vastuu ottaminen jo nyt myös teillä kotona voisi vähentää kiukuttelua (tai ainakin sinä pääsisit karvan helpommalla kun et joutuisi sitä nuorta aikuista passamaan)
-myös sinulle voisi olla hyvä päästä keskustelemaan elämän solmuista jonkun perhepsykologon kanssa - kunhan se on eri henkilö kuin lapsesi psykologi (jos se on sama, lapsesi ei avaudu hänelle jos sinä käyt siellä 'utelemassa')
Onko nuoremmilla lapsilla minkäänlaisia oireita?
Et heitä pihalle vaan vedät rajat. Käytte vakavan keskustelun niistä rajoista ja ohjaat tytön koulukuraattorille. Hän selvästi oireilee jotain, aivan kuin nuorempikin, mutta erilaisesta temperamentista johtuen se tulee ulos eri tavalla. Melkein pahinta mitä nyt voisit tehdä, on luovuttaa vanhemman tyttäresi suhteen. Hänen psyykelleen ei te hyvää kokea hylkäämistä, koska alapsellisuudessaa purkaa pahaa oloaan ihmiseen, johon luottaa (sinuun). Lapset uskaltavat kiukutella sille aikuiselle, jonka ajattelevat silti pysyvän siinä, eikä hylkää. Ja vaikka hän on paperilla täysi-ikäinen, ei teini aina muutu salamannopeasti aikuiseksi. Vastuuta pitää opettaa.
Lukematta muuta kuin avauksen niin ehdota että tyttö muuttaa isälleen.
Psyykkisesti oirelevasta tytöstä tuli mieleen mahdollinen hyväksikäyttö joko isän taholta tai isäviikoilla jonkun muun pahiksen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
-viikko viikko systeemi lapselle äärettömän raskas henkisesti
-moni on jo epäillyt hyväksikäyttöä. Se on ilmeisesti mielestäsi poissuljettu vaihtoehto? Hyväksikäyttäjän ei tarvitse olla lasten isä. Se voi olla myös esim avokin poika, joku sairas naapurin pervo tmstms. Molemmat nuoret tarvitsevat oman luotettavan ulkopuolisen (psykologi/psykiatri) jonka luona solmut toivottavasti avautuvat.
-kun lapsi on raivonnut jostai likaisista pyykistä, etkö ole raahannut koneen luo ja näyttänyt kuinka se toimii? Äiti EI ole orja ! ja hyvä äiti EI tee kaikkea 'tylsää' lastensa puolesta. Myös nuo arjen rutiinit tuovat mielekkyyttä ihmisen elämään ja vastuu ottaminen jo nyt myös teillä kotona voisi vähentää kiukuttelua (tai ainakin sinä pääsisit karvan helpommalla kun et joutuisi sitä nuorta aikuista passamaan)
-myös sinulle voisi olla hyvä päästä keskustelemaan elämän solmuista jonkun perhepsykologon kanssa - kunhan se on eri henkilö kuin lapsesi psykologi (jos se on sama, lapsesi ei avaudu hänelle jos sinä käyt siellä 'utelemassa')
Ja haista sinä kuule pitkä paska että viikko viikko henkisesti raskasta, meillä on ollut 10 v näin ex mieheni kanssa
ja lapset tykkää kun on MOLEMMAT vanhemmat yhtä paljon heidän kanssaan.
Toinen puoli se että sillä viikolla kun ei ole lapsia toinen vanhempi voi tehä omia juttuja.
Suosittelen tätä ja näin se pitäs ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Kysy tytöltä ihan suoraan haluaisiko isälleen asumaan kun teillä on niin vaikeaa. Sano suoraan ettet jaksa sellaista. Sehän on jo aikuinen eikä mikään pikkupentu enää, pitäisi joku vastuu ottaa omasta käytöksestä.
No ei nyt aikuinen sentään, mutta teinikin ymmärtää käytöstavat...
Minä olin samanlainen kuin ap:n vanhin tyttö. Pitkään ajattelin että minussa on jotain pahasti vialla ja äidin luona olen todellinen oma itseni. Muualla oli aurinkoinen ja iloinen, äidin luona jäykkä, vihainen ja ärtynyt.
Myöhemmin aloin käymään terapiassa. Vanhrmpana tajusin, että oma äitini oli se hankala ihminen. Hän sai myöhemmällä iällä epävakaa persoonallisuushäiriö dg:n ja tajusin, kuinka epästabiili ja suoraan sanottuna helvetillinen oli lapsuuteni hänen kanssaan. Vieläkään ei ole helppo äidin kanssa, olen jäykkä ja sulkeutunut. Äidistä taas hän ei ole koskaan tehnyt mitään väärää, vaan minä olin vain hankala tyttö.
En tarkoita tätä pahalla ap sinua vastaan, enkä usko että sinulla nyt olisi samanlainen tilanne, mutta koska olin itse samanlainen kuin vanhin tyttösi, ajattelin kirjoittaa oman näkökantani. Minä yritin etäännyttää itseäni äidistä noilla keinoilla. Myös se, että nuorempi tyttösi oireilee, on ehkä hälytyskellojen paikka.
Rauhaa kirjoitti:
Heitä vaan pihalle sillä niin mekin heitimme oman tyttären pihalle joka paljastui lesboksi
sillä se oli meidän kristillisiä arvoja vastaan.Osa sukulaisista ymmärtää tämän osa ei, emme anna tämän "tyttömme" saastuttaa muiden mieltä.
Emme anna hänen edes pitää yhteyttä hän siskoonsa että tämä pahuus ei saastuta hänen mieltään,
Tavarat annoimme hakea mutta muuta emme antaneet edes emme edes sanoneet heippoja.
AP on paha ihminen, mutta hän voi vielä pelastua. Sinun ja miehesi kohtalosi taas on Helvetissä. Unohditko Jeesuksen sanat ja kuuntelet vain Paavalin horinoita?
Eikö ap ole kertaakaan edes miettinyt, että siellä isällä olisi tapahtunut jotain, jos tyttö ei suostu isän kanssa puhumaan, eikä sinne menemään?! Ja sitten isompikin tyttö dumpattaisiin sinne??!!
Rauhaa kirjoitti:
sillä se oli meidän kristillisiä arvoja vastaan.Osa sukulaisista ymmärtää tämän osa ei, emme anna tämän "tyttömme" saastuttaa muiden mieltä.
ONHAN TÄÄ PROVO?!?? Onhan?? Ei herranjumala voi olla nykypäivää teidän touhut. Leikitte mykkäkoulua, hylkäätte ja syyllistätte lapsen jostain sellaisesta mihin ei voi vaikuttaa. Kamalaa. Olen todella iloinen, että en ole lapsenne.
Toivottavasti kammottava kirjoituksenne oli provo.
Molemmat lapset voivat henkisesti huonosti (todennäköisesti samasta syystä, oireilevat vaan eri tavoin)
Toiselle huolehditaan terapiaa, lääkkeitä ja lupa olla osallistumatta kotitöihin.
Toinen ollaan hylkäämässä ja heittämässä pihalle.
Kuvottavaa
Voisiko lasten oireilun taustalla olla jotain, mikä tapahtuu lasten isän luona? Toivottavasti ei ainakaan hyväksikäyttö, vaikka se aika kammottavasti tulee tuosta 16-vuotiaan oireilusta mieleen ensimmäisenä. Asia olisi hyvä selvittää nuorempienkin sisarusten turvallisuuden vuoksi, mitä 16-vuotias ja ehkä myös 18-vuotias ovat kokeneet, mikä on laukaissut kummallakin heidän oireilunsa. Karmea tilanne monin puolin, toivottavasti saatte asiat järjestymään. Voimia, ap.