Ajattelin heittää tyttären pihalle!
Haluaisin nyt asiallisia kommentteja.Eli kaikki päänaukojat ja trollit voivat nyt siirtyä seuraavaan ketjuun, kiitos. Mulla ja eksällä on neljä lasta. Meillä on yhteishuoltajuus ja lapset ovat viikko-viikko systeemillä. Kumpikaan ei maksa kummallekaan mitään vaan kaikki kulut ollaan tähän mennessä pistetty puoliksi. Vanhin tyttäremme täyttää tänä vuonna 18v. Meidän välimme ovat pitkään olleet huonot. Tyttö tiuskii, vaatii ja on erittäin omahyväinen ja itsekäs. Kotitöitä ei tee ollenkaan, omasta vaatehuollosta ym puhumattakaan. Silti kiukuttelee mulle, jos jotkut hänen farkkunsa sattuvat olemaan pesemättä tai muuta vastaavaa. Oon koittanu joustaa, autan aina kun apua tarvitsee. Yritän keskustella, neuvotella..turhaan. Palkaksi saan suoranaista vittuilua.
Toiseksi vanhin tyttäremme (16v) sairastui psyykkisesti keväällä ja on tarvinnut sairaalahoitoa. Jostain syystä hän ei halua mennä lainkaan isälleen ja onkin ollut minun luonani monta kuukautta. Syytä tähän yritetään selvitellä lääkärien ja hoitajien kanssa, tähän mennessä turhaan. Tämä asia on aiheuttanut rahariitoja minun ja eksän välillä. Pyysin häneltä, jos hän voisi maksaa mulle 150e kuussa elareita, mutta eksän mielestä olen kohtuuton, saanhan sentään lapsilisän..huoh. Toisin sanoen hän koittaa pestä kätensä tytärensä elatuksesta kokonaan. Jos olisin kroisos, asia ei heilauttaisi mua mihinkään suuntaan. Mutta koska rahasta on tiukkaa, haluaisin saada taloudellista tukea eksältäni. Soskaan en haluaisi mennä tekemään mitään lopullisia päätöksiä, jos vaikka tyttö sitten yhtäkkiä haluaisi taas mennä isälleen ja asiat tulisivat kuntoon.
Nyt sitten mulla tuli mitta täyteen tämän vanhimman tytön kanssa. Jälleen kerran sain puhelimessa huutoa ja tiuskimista hänen taholtaan. Mielessäni heräsi ajatus: en halua häntä enää tänne. (nyt on isäviikko ja muut lapset tätä 16-vuotiasta lukuunottamatta ovat isällään) Pitääkö mun oikeasti niellä kaikki tämän esikoisen syytämä paska sen takia, että satun olemaan hänen äitinsä? Aattelin ehdottaa hänen isälleen, että ottaa hänet kokonaan asumaan luokseen. Sitten ei eksänkään tarttisi maksaa mulle mitään, kun toinen tyttö on mulla ja toinen hänellä kokonaan.
Minkälaisia tunteita tämä meidän tilanne herättää? Vähän tuli sekava sepustus ja lisätietoja voin pyydettäessä kirjoittaa. Tuleeko esikoiselle fiilis, että äiti heitti pihalle? Vai ymmärtääkö joskus munkin näkökannan?
Kommentit (147)
No ei voi muuta sanoa kuin suoraa typerryyttä olla sopimatta huoltajuudesta lastenvalvojalla. Siihen sopimukseen voi hyvin myös kirjata että jos tilanne palaa ennalleen ja lapsi menee isälleen niin maksua ei makseta.
On aivan selvää että keskenänne ette pääse sopuun. Tuolla tinkaamisella menee vain välit
Olisi tietysti hauska kuulla tyttärenkin versio tapahtumista? Ei taida olla yhtä paljon sua ylistävä kuin oma tarinasi?
Nuoremman kohdalla, ei ole tullut sitten mieleen, jos sen isä on koittanut käyttää sitä hyväkseen?
Ap, ensimmäiseksi sinun pitää tehdä selväksi tytölle mitä hänen käytöksensä sinus kohtaan on oikeasti: henkistä väkivaltaa ja kontrollointia. Älä vähättele ongelmaa tai sitä että se sattuu ja saa sinut haluamaan pois tilanteesta.
(Netistä löytyy paljon materiaalia aiheesta.)
On hyvin mahdollista että se ei ole hänelle selvää koska omassa mielessään hän vain äkkäilee hieman ja unohtaa heti jälkeenpäin. Korosta sitä kuinka se vaikuttaa sinuun päivästä toiseen, kuinka toivoton ja avuton olo on kun mikään ei auta a silti pitää jatkaa lasten vuoksi. Kaikkien lasten vuoksi.
Ehdota omaa asuntoa tai muuttoa isän luokse jos äidin kanssa on niin kamalaa että sinullekin pitää saada paha mieli siinä sivussa.
Oma vaatehuolto voi alkaa heti koska sinä et vain nyt jaksa enää. Älä vähättele vaivaa jota näet hänen vuokseen.
Noilla pitäisi saada jonkinlainen reaktio aikaan mitä arvioida tilannetta paremmin. Mikäli ei oman äidin jatkuva satuttaminen hätkäytä, on aika ns. potkaista tyttö omilleen.
Kyllä teidän perheessä on enemmänkin ongelmia, jos kaksi vanhinta oireilevat noin rajusti. Kauha kauniiseen käteen ja asioita selvittämään, on hyvä aloittaa itse peiliin katsomalla.. ulkopuolista apua kannattaa hakea myös koko perheelle, ei riitä että 16-vuotias saa psykiatrista hoitoa, kuulostaa siltä että koko perhe on sairastunut. Miksi? Rajat ja rakkautta saaneet, tasapainoisen kotiympäristön omaavat lapset sairastuvat psyykkisesti aniharvoin.
Laitapas Ap se vanhin tyttäresi verensokeriseurantaan. Meillä oli sama tilanne. Vanhin tyttäremme oli v****ileva hirviöteini, jonka vaatimukset menivät välillä aivan kohtuuttomuuksiin. Jatkuvaa pahaa tuulta ja nuorempien sisrusten kiusaamista. Hän oli aivan mahdoton. Välillä hän itkeskeli, kun kaikki on niin paskaa eikä mikään kiinnosta. Hän oli koulussa alisuoriutuja. Hänen ystävänsä olivat ihmeissään, että sullahan on ihan maailman mukavin perhe ja loistomutsi.
Sitten menimme perheneuvolaan. Siellä luin pienestä päiväkirjastani, mitä kaikkea tyttäreni oli sählännyt.
Miten oman huoneen siivoaminen oli hoidettu heittämällä kaikki ikkunasta takapihalle. Miten tiskit oli tiskikoneeseen laittamisen sijasta jemmattu alakaappien takahyllyille, miten märät pyykit oli jätetty homehtumaan saunan lauteiden alle jne. Puhumattakaan lukemattomista muista väärinkäytöksistä.
Myös kaikki hyvät asiat oli kirjattuna, mutta se lista oli säälittävän lyhyt.
Viisas psykologi epäili verensokeriarvojen heittelehtimistä ja oli oikeassa! Lisäksi tyttärellä oli raudanpuutosanemia, joka tietysti aiheutti väsymystä ja voimattomuutta.
Siispä ensisijainen neuvoni on, että suljette kokeilla ensin pois kehon fyysiset poikkeavuudet. Myös kilpirauhasarvot.
Jos ne ovat kunnossa, niin sitten istutte alas ja "sääntöjen kertaus" kiihkottomasti. Tähän kannattaa varata sekä aikaa, että kynää ja paperia.
Ja lopuksi ultimatum. Jos homma ei ala pelittämään, niin nuori saa luvan lähteä.
Täällä näiden kirkasotsaisten "pitää ymmärtää" ja "olet kauhea äiti" eli ihmisten, joilla ei selvästikään ole kokemusta v****ilevista hirviöteineistä, kommentit voi jättää aivan omaan arvoonsa.
Muista Ap että jos et voi toteuttaa lempeää äitiyttä, on otettava järeämmät keinot käyttöön.
ps. Kun olet saanut sen kohta 18v. tyttären asian kuntoon, keskity siihen 16v. tyttären kuntoutukseen. Hän on todennäköisesti joutunut jonkinlaisen (seksuaalisen- tai henkisen) väkivallan uhriksi. Hänen olemuksensa suorastaan huutomerkkinä kertoo siitä.
Viisautta ja voimia!
Saattaa myös olla, ettei nuorempaa ole millään tavalla käytetty hyväksi. Epävakaassa persoonallisuudessa suhteille jopa läheisiin ihmisiin voi yhtäkkiä käydä näin, kuten teillä nyt on käynyt.
Ihana kuulla, että on joku muukin jonka mielestä masennuslääkkeet on ihan perkeleestä.
Muistan vielä itsekin kuinka teininä makasin matolla mieli mustana (en fyysisesti mielestäni kyennyt edes nousemaan) ja olin niiiiiin masentunut ja kaikki ihmiset oli ihan tyhmiä ja TÄTÄ en aio enää jaksaa ja kestää - ja kun vanhemmat komensivat askareisiin, joita silloin riitti teinille tehtäväksi - meni olo jossain vaiheessa elämää ohi. (Eli siis mitään diagnostisoitavaa masennusta ei ollut - aikuiseksi kehitymiseen nyt vain kuuluu tuo kipuilupolku)
Nyt kun nuorilla on ihan normaalia teini-angstia, jota vain lisää se, että kaiken saa helposti, mitään ei velvoiteta tekemään, ja materialismi on huipussaan, on joku psykologi heti ojentamassa masennuslääkereseptiä.
Toki aina on ollut joitain nuoria, jotka oireilevat niin pahasti, että lääkettäkin voivat tarvita, mutta tabletti on lääkärille helppo tie - nuorelle ei kuitenkaan välttämättä se paras.