Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin heittää tyttären pihalle!

Vierailija
05.08.2016 |

Haluaisin nyt asiallisia kommentteja.Eli kaikki päänaukojat ja trollit voivat nyt siirtyä seuraavaan ketjuun, kiitos. Mulla ja eksällä on neljä lasta. Meillä on yhteishuoltajuus ja lapset ovat viikko-viikko systeemillä. Kumpikaan ei maksa kummallekaan mitään vaan kaikki kulut ollaan tähän mennessä pistetty puoliksi. Vanhin tyttäremme täyttää tänä vuonna 18v. Meidän välimme ovat pitkään olleet huonot. Tyttö tiuskii, vaatii ja on erittäin omahyväinen ja itsekäs. Kotitöitä ei tee ollenkaan, omasta vaatehuollosta ym puhumattakaan. Silti kiukuttelee mulle, jos jotkut hänen farkkunsa sattuvat olemaan pesemättä tai muuta vastaavaa. Oon koittanu joustaa, autan aina kun apua tarvitsee. Yritän keskustella, neuvotella..turhaan. Palkaksi saan suoranaista vittuilua.

Toiseksi vanhin tyttäremme (16v) sairastui psyykkisesti keväällä ja on tarvinnut sairaalahoitoa. Jostain syystä hän ei halua mennä lainkaan isälleen ja onkin ollut minun luonani monta kuukautta. Syytä tähän yritetään selvitellä lääkärien ja hoitajien kanssa, tähän mennessä turhaan. Tämä asia on aiheuttanut rahariitoja minun ja eksän välillä. Pyysin häneltä, jos hän voisi maksaa mulle 150e kuussa elareita, mutta eksän mielestä olen kohtuuton, saanhan sentään lapsilisän..huoh. Toisin sanoen hän koittaa pestä kätensä tytärensä elatuksesta kokonaan. Jos olisin kroisos, asia ei heilauttaisi mua mihinkään suuntaan. Mutta koska rahasta on tiukkaa, haluaisin saada taloudellista tukea eksältäni. Soskaan en haluaisi mennä tekemään mitään lopullisia päätöksiä, jos vaikka tyttö sitten yhtäkkiä haluaisi taas mennä isälleen ja asiat tulisivat kuntoon.

Nyt sitten mulla tuli mitta täyteen tämän vanhimman tytön kanssa. Jälleen kerran sain puhelimessa huutoa ja tiuskimista hänen taholtaan. Mielessäni heräsi ajatus: en halua häntä enää tänne. (nyt on isäviikko ja muut lapset tätä 16-vuotiasta lukuunottamatta ovat isällään) Pitääkö mun oikeasti niellä kaikki tämän esikoisen syytämä paska sen takia, että satun olemaan hänen äitinsä? Aattelin ehdottaa hänen isälleen, että ottaa hänet kokonaan asumaan luokseen. Sitten ei eksänkään tarttisi maksaa mulle mitään, kun toinen tyttö on mulla ja toinen hänellä kokonaan.

Minkälaisia tunteita tämä meidän tilanne herättää? Vähän tuli sekava sepustus ja lisätietoja voin pyydettäessä kirjoittaa. Tuleeko esikoiselle fiilis, että äiti heitti pihalle? Vai ymmärtääkö joskus munkin näkökannan?

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hui kamala kirjoitti:

Rauhaa kirjoitti:

Heitä vaan pihalle sillä niin mekin heitimme oman tyttären pihalle joka paljastui lesboksi

sillä se oli meidän kristillisiä arvoja vastaan.

Osa sukulaisista ymmärtää tämän osa ei, emme anna tämän "tyttömme" saastuttaa muiden mieltä.

Tämä päätös oli helppo tehdä.

Emme anna hänen edes pitää yhteyttä hän siskoonsa että tämä pahuus ei saastuta hänen mieltään,

Tavarat annoimme hakea mutta muuta emme antaneet edes emme edes sanoneet heippoja.

Olimme vaan hiljaa vaikka hän yritti puhua.

Laita vaan hänet pihalle ja seiso sanojesi takana

ONHAN TÄÄ PROVO?!??  Onhan??   Ei herranjumala voi olla nykypäivää teidän touhut. Leikitte mykkäkoulua, hylkäätte ja syyllistätte lapsen jostain sellaisesta mihin ei voi vaikuttaa.  Kamalaa.  Olen todella iloinen, että en ole lapsenne.  

Toivottavasti kammottava kirjoituksenne oli provo.

Vaikuttaa samalta ihmiseltä joka täällä aikaisemmin kertoi tämän ja voiha olla provo mutta taitaa olla enemmän mahdollinen tapaus

Vierailija
62/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat lapset voivat henkisesti huonosti (todennäköisesti samasta syystä, oireilevat vaan eri tavoin) 

Toiselle huolehditaan terapiaa, lääkkeitä ja lupa olla osallistumatta kotitöihin.

Toinen ollaan hylkäämässä ja heittämässä pihalle.

Kuvottavaa

Tämä nyt on oikein malliesimerkki WT-touhusta. Kaksi pässinpäätä on lisääntynyt ja kun asiat on hoidettu itse päin kettua, niin heti hylätään lapset kun siihen on tilaisuus. No tätä satoa sitten korjataan hetken päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nyt asiallisia kommentteja.Eli kaikki päänaukojat ja trollit voivat nyt siirtyä seuraavaan ketjuun, kiitos. Mulla ja eksällä on neljä lasta. Meillä on yhteishuoltajuus ja lapset ovat viikko-viikko systeemillä. Kumpikaan ei maksa kummallekaan mitään vaan kaikki kulut ollaan tähän mennessä pistetty puoliksi. Vanhin tyttäremme täyttää tänä vuonna 18v. Meidän välimme ovat pitkään olleet huonot. Tyttö tiuskii, vaatii ja on erittäin omahyväinen ja itsekäs. ....

...

Nyt sitten mulla tuli mitta täyteen tämän vanhimman tytön kanssa. Jälleen kerran sain puhelimessa huutoa ja tiuskimista hänen taholtaan. Mielessäni heräsi ajatus: en halua häntä enää tänne. (nyt on isäviikko ja muut lapset tätä 16-vuotiasta lukuunottamatta ovat isällään) 

...

Minkälaisia tunteita tämä meidän tilanne herättää? Vähän tuli sekava sepustus ja lisätietoja voin pyydettäessä kirjoittaa. Tuleeko esikoiselle fiilis, että äiti heitti pihalle? Vai ymmärtääkö joskus munkin näkökannan?

Tämä aloitus herättää sellaisia tunteita, että sinä olet omahyväinen ja itsekäs ihminen. Ja oikein neljä muksua on pitänyt vääntää. Mistähän ne lapset hakevat mallinsa ja oppivat eri toimintatavat? Todennäköisesti olet tiuskinut ja nalkuttanut miehellesi ja tyttäresi on oppinut samat tavat.

Kasvatustyö on vaikeaa hommaa ja sinun kohdalla se on mennyt aivan päin honkia. Onneksi olkoon. Kai te pilaatte vielä kahden nuorimmaisenkin elämän.

Vierailija
64/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua maalata piruja seinille mutta tuo nuoremman tytön haluttomuus mennä isälleen ja kertoa syytä on huolestuttavaa. Kuulostaa pessimistisesti ajateltuna hyväksikäytöltä. On myös mahdollista että vanhempi tyttökin oireilee samaa asiaa mutta eri tavalla.

Vierailija
65/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua maalata piruja seinille mutta tuo nuoremman tytön haluttomuus mennä isälleen ja kertoa syytä on huolestuttavaa. Kuulostaa pessimistisesti ajateltuna hyväksikäytöltä. On myös mahdollista että vanhempi tyttökin oireilee samaa asiaa mutta eri tavalla.

Pakko paljastaa nyt päätimme mieheni kanssa luoda erotilanteen ja katsoa millaista kommentia tämä keskustelu saa aikaiseksi.

Hyvät naurut olemme saaneet

Kiitos tästä viihteestä mitä AV Mammat taas tarjosi

Nyt syömään ja sitten kisoja katsomaan

T: AP

Vierailija
66/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

99% todennäköisyydellä sinä ja sun ex-miehesi olette täysin syypäitä kummankin vanhemman lapsen oirehtimiseen, mutta sä et pysty enää yksin hoitamaan tilannetta. Vanhempi lapsi tuskin luottaa suhun enää tippaakaan ja sä et pysty enää rikkomaan lapsen muuria. Ainoa hyvä ratkaisu on enää tukea kumpaakin lasta itsenäistymisessä ja ulkopuolisen avun hakemisessa. Vanhempi lapsi voi myös muuttaa isälleen, jos se itse haluaa, mutta ulos heittäminen ei ole millään tavalla hyvä idea. Voisit myös pyytää anteeksi että olette epäonnistuneet lasten omanarvontunnon ja mielenterveyden kehittymisen tukemisessa.

Kannattaa myös kokeilla vähän itsereflektiota ettette tee samoja virheitä nuorempien lasten kohdalla.

Toivottavasti molemmat  lapset saavat joskus elämänsä, traumansa ja tunteensa selvitettyä, eikä kummallekaan jää mitään pysyviä mielenterveydenongelmia.

Vierailija
67/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaatinut 16-vuotiaalla likaa. Huomioinut vain hänen saavutuksiaan ja arvottanut hänet niiden perusteella. Tytär kokee että vain hänen saavutuksensa on sinlla arvokkaita. Tai teille.

Vierailija
68/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko paljastaa nyt päätimme mieheni kanssa luoda erotilanteen ja katsoa millaista kommentia tämä keskustelu saa aikaiseksi.

Hyvät naurut olemme saaneet

Kiitos tästä viihteestä mitä AV Mammat taas tarjosi

Nyt syömään ja sitten kisoja katsomaan

T: AP

Et ole oikea ap.

Vierailija
69/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemuksieni perusteella olen sitä mieltä, että vanhin lapsi on "saanut" liian pitkään käyttäytyä huonosti. Eli et ole vielä onnistunut asettamaan rajoja. Sinun kuuluu olla tiukka ja vaativa tässä, jotta lapsesi (ei ole aikuinen) muuttaa käytöstään sinua ja muita kunnioittavaksi sekä osallistuu kodin töihin. Tämä muutos on tärkeä myös lapsen tulevaisuuden ihmissuhteita ajatellen.

Voisitte mielestäni kolmestaan exäsi ja vanhimman lapsen kanssa jutella tästä tilanteesta. Painota sitä, että nuorempi sisko tarvitsee nyt apua ja tukea. Että nyt on hänen vuoronsa saada korostetusti äitinsä aikaa - muistuta, että olet antanut paljon aikaa ja apua tälle vanhimmalle lapselle opintojen kanssa. Lisäksi, jos tilanne etenee positiivisesti, voisitte exän kanssa kysyä tulee vanhimmaiselle mieleen jotain, mitä hän haluaisi tehdä nuoremman siskon avuksi. Se voi olla jokin pienikin asia. Jos vanhin lapsesi selvästi ilmaisee, että ei halua muuttaa käytöstään, jää jäljelle 2 vaihtoehtoa; isän luokse muutto ajaksi x tai omaan kotiin muuttaminen. 

Perustelen neuvoni sillä, että vanhin ei selvästikään ymmärrä, millä tavoin hänen kuuluisi jo olla muita sisaruksia isompi. Hän pystyisi hyvin auttamaan sinua jonkin verran kodin töissä, pihahommissa, ostoksissa, ruuan laitossa, nuorempien perään katsomisessa yms. Sen sijaan hän virheellisesti olettaa, että häntä palvellaan ja häneltä siedetään huonoa käytöstä.

Se tuki, mitä vanhin sinulta ja isältään tarvitsee, on aikuistumiseen, naiseuteen ja itsenäistymiseen liittyvää. Esim. miten suunnitellaan tulevaa, mitä asioita liittyy työn ja asunnon hakuun, miten käytetään rahaa ja säästetään, mitä sudenkuoppia liittyy miesten käyttäytymiseen.

Itse olen jäänyt vaille opastusta aikuistumiseen liittyvissä asioissa. Sinä ja isänsä tiedätte kuitenkin paljon hyödyllisiä asioita, joilla voitte vanhinta opastaa. Ne ovat kallisarvoisia neuvoja. Toivon, että hän ymmärtää alkaa yhteistyökykyiseksi. Samoin toivon, että saat tarvittavan ajan ja energian nuoremman lapsen tukemiseen. Olisi myös mukava kuulla, miten asia ratkesi.

Vierailija
70/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat kommentoineet tässä keskustelussa samaa asiaa, mutta minullakin heräsi huoli kun mainitsit, ettei 16-vuotias suostu enää puhumaan isälleen tai menemään tämän luokse. Myös 18-vuotiaan käytös kuulostaa siltä, että se voisi olla oireilua jostain. Voi olla, että viikko-viikkosysteemi uuvuttaa nuoria, mutta on tietysti olemassa sekin mahdollisuus, että nuorille on tehty väkivaltaa isänsä tai jonkun perhe-/tuttavapiiriin kuuluvan toimesta. Syitä selvitetään varmasti psykologin kanssa, mutta nyt alkajaisiksi en ehkä lemppaisi 18-vuotiasta ainakaan isälleen. Rajoja sen sijaan kannattaa aktiivisesti antaa: sano esikoiselle selkeästi, että jatkossa hän saa luvan olla sinulle kohteliaampi ja hoitaa itse omat pyykkinsä yms. sekä että oletat hänen osallistuvan taloustöihin. 

Muuten, saanko kysyä, ovatko kaksi nuorempaa lastasi tyttöjä vai poikia, ja ovatko he koskaan oireilleet mitenkään? Minkä ikäisiä he ovat? 

Vierailija
71/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhaa kirjoitti:

Heitä vaan pihalle sillä niin mekin heitimme oman tyttären pihalle joka paljastui lesboksi

sillä se oli meidän kristillisiä arvoja vastaan.

Osa sukulaisista ymmärtää tämän osa ei, emme anna tämän "tyttömme" saastuttaa muiden mieltä.

Tämä päätös oli helppo tehdä.

Emme anna hänen edes pitää yhteyttä hän siskoonsa että tämä pahuus ei saastuta hänen mieltään,

Tavarat annoimme hakea mutta muuta emme antaneet edes emme edes sanoneet heippoja.

Olimme vaan hiljaa vaikka hän yritti puhua.

Laita vaan hänet pihalle ja seiso sanojesi takana

Palakaa Helvetissä, lähimmäisenne hylänneet hirviöt.

Vierailija
72/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Ap. ei vastaa kysymykseen, onko tutkittu ja varmaa, ettei Isän luona tapahdu mitään?

Ihmettelen myös näitä kommentteja joissa käsketään tämä 18v nuori lähettää asumaan Isälleen.

Ei tarvii olla kovinkaan nero kun koko tyttöjen oirehtimisesta paistaa läpi hyväksikäyttö ja suurena mahdollisuutena liittyy Isän luona olemiseen tavalla tai toisella. Sinne suden suuhunko tämä 18v pitäisi nyt heittää?

Vierailija
73/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukematta muuta kuin avauksen niin ehdota että tyttö muuttaa isälleen.

Psyykkisesti oirelevasta tytöstä tuli mieleen mahdollinen hyväksikäyttö joko isän taholta tai isäviikoilla jonkun muun pahiksen toimesta.

Onpas hieno kommentti!

Ensin epäilet Isän luona tapahtuvan pahaa ja sitten käsket lähettää toisen tytön sinne asumaan. Aivan mahtava idea!

Vierailija
74/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko ajatellut, että sun vanhempi tyttäresi oireilee tiuskimalla sitä samaa mitä nuorempi ihan selkeän psyykkisesti? Etenkin kun sun voimavarasi ja huomiosi näyttäää kohdistuvan nuorempaan tyttöön. Vanhepaa tyttöäsi saattaa pelottaa, saattaa olla samoja syitä, minkälainen on hänen isäsuhteensa? Ehkä kokee epäreiluksi tilanteen, ehkä hänkään ei haluaisi asua isällään?

Itse asiassa oon aatellu näin päin, että nimenomaan tämä nuorempi tyttö on oireillut sen takia, että mulla on mennyt niin paljon energiaa ja aikaa tämän vanhemman kanssa. Jouduin keväällä oikeen kunnolla kattomaan peiliin ja toteamaan, että oon tehny pahoja virheitä tän nuoremman kanssa. Oon jopa monta kertaa sanonut hänelle, että "älä nyt luule, etteikö äiti susta välitä, kun joudun niin paljon olemaan siskosi kanssa, mutta kun siskolla on vaikeaa ja SINÄ kyllä pärjäät!" Oon niin kovasti tälle nuoremmalle iskostanut sitä, että sinä pärjäät, sinä oot vahva..Koska hän on aina ollutkin pärjäävä, hyvä, suorastaan loistava koulussa, ja hoitanut aina asiansa hyvin. Ehkä hän koki kuitenkin, ettei saa tarpeeksi huomiota ja alkoi oireilla. Lisäksi on nämä nuoremmat lapset, jotka vaativat oman osuutensa huomiosta ja tämä 16v on jäänyt vähemmälle. :( AP

Millaisia oireita tällä nuoremmalla siis on?

Aluksi hän lopetti puhumisen isälleen. Sitten kieltäytyi lähtemästä isänsä luo. Koulusta alkoi tulla viestejä, että tyttö lukkiutuu tietyissä tilanteissa, esim. ei yhtäkkiä suostu vastaamaan kysymykseen ja tuijottaa vaan eteensä mitään näkemättömin silmin. Keväällä huomasin että tytöllä oli viiltelyjälkiä käsivarsissa. Sitten paljastui, että hän on viillellyt itseään ympäri kroppaansa. Hänen parhaan ystävänsä äiti soitti minulle ja kertoi, että tyttäreni oli puhunut hänen tyttärelleen, että hänellä on itsemurha-ajatuksia. Nämä asiat johtivat siihen, että tyttäreni joutui (tai pääsi) psykiatriseen hoitoon. Nyt hän on kotona ja lääkitys alkaa purra. Syyt käytökselle ovat yhä epäselvät ja niitä koitetaan terapiassa selvitellä. Tää kaikki on niin raskasta, että senkin takia kamelin selkä katkesi tuon vanhemman tytön käytöksen osalta. Ja ennenkuin joku sanoo, että vanhempi tyttö käyttäytyy paskasti tämän tilanteen takia, niin asia on sillä tavalla, että esikoisen käytös on ollut paskamaista jo kauan kauan ennen tätä. AP

Keskity oikeasti nyt siihen 16v tyttäreen. Heitä pihalle 18v, menköön vaikka isälleen. Ota selvää miksi nuorempi romahti. Ja kauhea edes ehdottaa mutta selvitä ettei ole ollut mitään hyväksikäyttöä.

Vierailija
75/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helkutissa yhtäkään lapsista isälleen, jossei ole suljettu pois mahdollisuutta, että isän luona olisi tapahtunut 16-vuotiaan pahoinpitelyä tai seksuaalista hyväksikäyttöä!

Vierailija
76/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele, vaikka joku kehittelee täällä satuja. Elää omassa maailmassaan ja kuvittelee tarinat. Avun tarpeessa itse.

Älkää provosoituko te muut. Ammattiauttajat on heitä varten.

Vierailija
77/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkö tunteita herättää? Selkäpiitä karmii. Kuulostaa siltä, että molemmilla tyttärilläsi on paha olla ja he tarvitsisivat äitinsä tukea ja ymmärrystä, mutta vain toinen saa sitä. Toinen reagoi ahdistukseensa romahtamalla ja saa lohdutusta, apua ja äitinsä lempeyttä. Temperamentiltaan erilainen vanhempi tytär on jo pitkään voinut huonosti ja oireillut sitä, mutta koska hänen luontainen reaktionsa ahdistukseen on uhma, välinpitämättömyys ja sulkeutuneisuus, äiti ei suinkaan pyri ymmärtämään tai lohduttamaan lastaan vaan suuttuu.

Oletko miettinyt, miksi vanhempi tyttäresi ei halua puhua kanssasi tai avautua sinulle? Voisiko se johtua siitä, että vanhempi tytär kokee ettet ymmärrä häntä tai että huolehdit enemmän hänen siskostaan? Hän ei vaikuta luottavan sinuun. Ehkä hänellä on ollut vaikeaa tai hän on joutunut kokemaan kamaluuksia, ja vihaa sinua koska kokee ettet kyennyt suojelemaan häntä?

Miten vanhempi tytär suhtautuu nuoremman tilanteeseen? Ovatko he keskenään hyvissä väleissä?

Vierailija
78/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surettaa teidän molempien puolesta. Ei ole reilua sulle että tyttö tiuskii ja on koko ajan huonolla tuulella, mutta en usko että hänkään haluaisi olla sellainen. Itselläni hormoneiden muutos ja erilaiset tapahtumat elämässä aiheuttivat lapsena ja teininä suunnatonta kiukkua ja psyykkisiä ongelmia ja olin hyvin samanlainen kuin tyttäresi. En oikein vieläkään osaa avata mikä mua tarkalleen ottaen vaivasi, mutta en vain osannut olla "normaali" ja se ärsytti lisää. 

Edelleen on psyykkisiä ongelmia, mutta nykyään olen enemmän väliinpitämätön kuin kiukkuinen. Ehkä kannattaisi tarkistaa tytön henkinen tilanne ettei mene pahemmaksi tavalla tai toisella.

Vierailija
79/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 18-vuotias on jo sen ikäinen, että omaan kämppään asumaan ja töihin opiskelujen ohessa. Viimeinen vuosi on aika kevyt, joten siinä voi ihan hyvin tehdä sivussa oman alan hommia. Ihme lellimistä taas, että vanhempien pitää aikuiselle ihmiselle maksaa tellit ja lellit ja pestä pyykitkin ohessa.

Voisi tuosta itsenäisyydestä vaikka oppia asioita ja rauhoittaa tiuskimista, kun joutuu elämää kuten aikuinen, eikä kuten lapsi.

Ja vaikka 16-vuotias on masentunut, niin kyllä se on vanhemman tehtävä saada toinen toimintakykyiseksi. Vapautus kotitöistä ei ole sitä. Passivoittaminen on tarpeeksi huono asia sairaudessa, joka hoitaa ihan itse tuota passivoittamista.

Ja mihin olet unohtanut kaksi nuorempaa lastasi? Tolla meiningillä kaikki lapsesi sairastuvat, eikä kenelläkään ole hyvää oloa.

Vierailija
80/147 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä yleensä teini tiuskii läheisimmälle ihmiselle, sille johon kokee voivansa luottaa. Läheinen ihminen tuntee asiasta päinvastoin ja kokee ettei hänelle olla kiitollisia, vaikka luultavasti teini ei vain osaa tai kehtaa ilmaista sitä.