Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo joutui vuodeosastolle pahan

Vierailija
05.08.2016 |

pissatulehduksen takia. Oli mennyt munuaisiin. Kunto oli romahtanut täysin.
Mummo joutui olemaan osastolla melkein kolme viikkoa. En ollut ennen käynyt sellaisella osastolla ja olen vieläkin hämilläni/vihainen/voimaton. Osaston menoa kun seurasin, niin täytyy vain toivoa, ettei sinne enää Mummo tai kukaan läheinen joudu. Mun oli pakko käydä katsomassa häntä joka päivä, sen takia, että hoitavatko ne häntä ollenkaan?. Mennin ruoka-aikoihin, että pystyin avustamaan syömisessä.
Niin monella mummolla oli ruokatarjotin vain vieressä, eikä kukaan auttanut tai herätellyt ruoka-aikaan. Kamala pissan haju aina joka puolella.
Sai nyhtää oikeasti tietoa hoitajilta Mummon tilasta ja tulevasta. Olen varmaan nyt sellainen hankala omainen..

Kommentit (429)

Vierailija
161/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) Mummosi kakominen oli varmaan ihan tuttua hoitajille. Usein sitä pystyy ihan kokemuksella kasvojen väristä kertomaan, onko joku oikeasti pielessä vai ei. Mitä hoitajien pitäisi mielestäsi tehdä? Niiden kahden hoitajan tuijottaa vieressä, kun 15 potilasta syö?

Siis ihan pokkana selität täällä, että selällään kerta toisensa perään selällään oksentavaa vanhusta ei jouda lounastauoltaan auttamaan kylkiasentoon tai pystyyn? Johan se on heitteillejättö! Oli tavallista taikka ei, ketään ei jätetä tukehtumaan oksennukseensa. Mistä se kasvojen väri sinne taukohuoneeseen näkyy kun siitä päsmäröit tietäväsi onko tosi kyseessä vai ei? KUKAAN hoitajista ei tullut katsomaan kasvojen väriä, saatika vaivautunut auttamaan kun "meillä on nyt tämä ruokatauko tässä". Vasta kun olimme siivoojan kanssa saaneet mummun ylös, hakanneet selkään, auttaneet kun oksentaminen edelleen jatkui jne. tuli hoitaja katsomaan että "mikäs täällä oli hätänä?".

Avan käsittämätöntä piittaamattomuutta. Jättää nyt ihminen tulahtumaan oksennukseensa. Mitä jos joskus heidän oma lapsensa on tukehtumassa, sanonko minä etten ohi kulkiessani joutanut auttamaan kun oli tekstarin lähettäminen kesken? Tai kun teininsä oksentaa kännissä selällään, onko ok jos vain kohautan olkiani ja jatkan pokemonien etsmistä? Johan se on tavallinen näky vappuna, tuollainen alkoholimyrkytyksessä kärvistelevä ja oksennusta henkeensä vetävä teini.

Nämä hoitajat vielä saavat palkkaa tuosta olkien kohauttelusta :( Kun normaali kansalainenkin auttaa hengenvaarassa olevaa ihan vain, koska niin kuuluu jokaisen tehdä.

Ja kyllä, ehdotan, että jatkossa kaikki tantat eivät istu siellä kahvikopissa samaan aikaan, vaan taukoja porrastetaan. Ei muissakaan vastaavissa työpaikoissa jätetä hoidettavia (päiväkotilapsia, potilaita, oppilaita, uimareita...) täysin valvomatta kun "valvojat" mussuttavat kimpassa pullaa ja kaakattavat kahvinsa äärellä. Ei ainakaan vastuullisissa työpaikoissa. Ja itse asiassa tuo otettiin puheeksi paikan johtajan ja hänen esimiehensä kanssa ja asiaan saatiin onneksi muutos.

Hyi helvetti millainen ihminen olet. Sinä et tiedä oliko jossain muussa huoneessa hoitaja. Se, että laitoshuoltaja tuli sinua auttamaan ei mikään iso juttu ole. Tehän olitte mummon saaneet jo autettua pystyyn oletettavasti kun menit sinne hoitajien ruokatilaan. Vai etkö itse saanut häntä muka käännettyä? Ei siinä enää mikään tilanne päällä ollut silloin, joten miksi hoitajan olisi pitänyt juosta paikalle? Et ehkä oikeasti ymmärrä, että tuollaisia tilanne päällä-hetkiä on hoitotyössä koko ajan ja myös hoitajalla on oikeus syödä ruokansa loppuun. Sinä olit mummosi kanssa, joten mikä hätä siinä? Etkä oikeasti tiennyt oliko muissa huoneissa hoitaja tai ei, ihan puppua tuo. Ja kyllä, porrastetut ruokatauot eivät ole monissa paikoissa mahdollisia.

Mitä ihmettä kirjoitit? Mieti nyt uudelleen.

Hoitajalla ei ole oikeutta olla tekemättä työtään.

Miksi porrastetut ruokatauot ei olisi mahdollista?

Vierailija
162/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) Mummosi kakominen oli varmaan ihan tuttua hoitajille. Usein sitä pystyy ihan kokemuksella kasvojen väristä kertomaan, onko joku oikeasti pielessä vai ei. Mitä hoitajien pitäisi mielestäsi tehdä? Niiden kahden hoitajan tuijottaa vieressä, kun 15 potilasta syö?

Siis ihan pokkana selität täällä, että selällään kerta toisensa perään selällään oksentavaa vanhusta ei jouda lounastauoltaan auttamaan kylkiasentoon tai pystyyn? Johan se on heitteillejättö! Oli tavallista taikka ei, ketään ei jätetä tukehtumaan oksennukseensa. Mistä se kasvojen väri sinne taukohuoneeseen näkyy kun siitä päsmäröit tietäväsi onko tosi kyseessä vai ei? KUKAAN hoitajista ei tullut katsomaan kasvojen väriä, saatika vaivautunut auttamaan kun "meillä on nyt tämä ruokatauko tässä". Vasta kun olimme siivoojan kanssa saaneet mummun ylös, hakanneet selkään, auttaneet kun oksentaminen edelleen jatkui jne. tuli hoitaja katsomaan että "mikäs täällä oli hätänä?".

Avan käsittämätöntä piittaamattomuutta. Jättää nyt ihminen tulahtumaan oksennukseensa. Mitä jos joskus heidän oma lapsensa on tukehtumassa, sanonko minä etten ohi kulkiessani joutanut auttamaan kun oli tekstarin lähettäminen kesken? Tai kun teininsä oksentaa kännissä selällään, onko ok jos vain kohautan olkiani ja jatkan pokemonien etsmistä? Johan se on tavallinen näky vappuna, tuollainen alkoholimyrkytyksessä kärvistelevä ja oksennusta henkeensä vetävä teini.

Nämä hoitajat vielä saavat palkkaa tuosta olkien kohauttelusta :( Kun normaali kansalainenkin auttaa hengenvaarassa olevaa ihan vain, koska niin kuuluu jokaisen tehdä.

Ja kyllä, ehdotan, että jatkossa kaikki tantat eivät istu siellä kahvikopissa samaan aikaan, vaan taukoja porrastetaan. Ei muissakaan vastaavissa työpaikoissa jätetä hoidettavia (päiväkotilapsia, potilaita, oppilaita, uimareita...) täysin valvomatta kun "valvojat" mussuttavat kimpassa pullaa ja kaakattavat kahvinsa äärellä. Ei ainakaan vastuullisissa työpaikoissa. Ja itse asiassa tuo otettiin puheeksi paikan johtajan ja hänen esimiehensä kanssa ja asiaan saatiin onneksi muutos.

Hyi helvetti millainen ihminen olet. Sinä et tiedä oliko jossain muussa huoneessa hoitaja. Se, että laitoshuoltaja tuli sinua auttamaan ei mikään iso juttu ole. Tehän olitte mummon saaneet jo autettua pystyyn oletettavasti kun menit sinne hoitajien ruokatilaan. Vai etkö itse saanut häntä muka käännettyä? Ei siinä enää mikään tilanne päällä ollut silloin, joten miksi hoitajan olisi pitänyt juosta paikalle? Et ehkä oikeasti ymmärrä, että tuollaisia tilanne päällä-hetkiä on hoitotyössä koko ajan ja myös hoitajalla on oikeus syödä ruokansa loppuun. Sinä olit mummosi kanssa, joten mikä hätä siinä? Etkä oikeasti tiennyt oliko muissa huoneissa hoitaja tai ei, ihan puppua tuo. Ja kyllä, porrastetut ruokatauot eivät ole monissa paikoissa mahdollisia.

Jos joku OKSENTAA, ei se ole hengenhätä. Pystyyn hänet oli mitä ilmeisimmin saatu. Edessä vessatus, vaatteiden ja lakanoiden vaihto. Hoitajalla menee 5mim syödä ruokansa loppuun, mutta kentällä työt odottavat. Luonnollisesti hän tällaisessa ei hätätilanteessa syö sen ruokansa loppuun.

No on niin kiire, että ei ole mahdollista syödä kuin heti potilaiden jälkeen. Ei kaikkia potilaita ehditä hoitaa, jos joku olisi iltavuorossa vielä 18.30 aterioimassa. Mieti nyt itsekin, että antaisin sinulle ja yhdelle kaverillesi tehtäväksi hoitaa 15 paljon apua tarvitsevaa vanhusta yökuntoon aikavälillä 17.45-20.45? Tähän päälle lääkehoito, joka on usein vaativaa. Eivät hoitajat mitään superihmosiä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei ole mahdollista vastata kelloihin juuri silloin kun soitetaan. Juurikin eilen istuin lähes koko illan kuolevan potilaan vierellä, sillä mielestäni kenenkään ei kuuluisi kuolla yksin. Omaisia ei kiinnostanut.

Vierailija
164/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon huoneessa ei kenelläkään ollut mitään neste-seurantalistoja. Jos minä en olisi joka päivä mummoa juottanut, olisi hän kuivunut. Hän ei itse pysty pitelemään mukia tms. Lääkkeet löytyivät usein lattialta, koska hoitajat eivät MUISTANEET, että lääkkeet pitää antaa suoraan suuhun, koska mummo ei itse niitä saa suuhunsa. Voi, olisi esimerkkejä paljonkin, jotka minusta täyttävät laiminlyönnin kriteerit :( -ap

No sitten ei ole ollut nesteseurantaa, ja tämä on lääkärin MÄÄRÄYS. Pillereitä nyt voi helpostikin joutua lattioille ja silloin haetaan uudet. Jos mummosi on ollut kotona asuva ja suht ok kunnossa, niin oletus TIETENKIN on, että hän palaa kotiin ja kykenee itse lääkkeensä ottamaan. Se on aina oletusarvo ja jos huomataan/tiedetään, että lääkkeitä ei kykene itse lääkemukista ottamaan niin ne annetaan suuhun. Valtaosa nyt pystyy itse lääkkeensä yleensä lautasen vierestä ottamaan.

Joo varmaan pahan virtsatietulehduksen vuoksi sairaalassa oleva on just sellainen, jolta lääkkeenotto sujuu. Pääkin pelaa kuin nuorena näillä potilailla, vai mitä. Siaraalaassa oleva on muuten aika usein huonommassa kunnossa kuin kotona oleva terve ihminen. 

Vierailija
165/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on kolmessa tunnissa keskimäärin 12minuuttia potilasta kohden. Tähän päälle lääkehoito ym, mikä vähentää aikaa. Monet ovat tosi sairaita, esim. saattohoidossa, ja heihin menee enemmäm aikaa. Tämä ei ole hoitajien vika vaan ei ole näkynyt kansanliikkeitä, kun hoitajamitoituksia on pienennetty. Miksi sitten syyllistät hoitajia? Ei hänellä ole enempää aikaa. Omaisten olisi korkea aika huomata, että on tehty kansan hiljaisella hyväksynnällä arvovalinta, jolloin ei ole aikaa hoitaa vanhuksia. Omaisten on hoidettava osin itse, jos haluavat hyvää hoitoa. Ja tämä ei ole hoitajien syy.

Ja toisin kuin tässä ketjussa väitettiin, ei osastonhoitaja voi lisätä hoitajaresursseja. Eikä tietenkään lääkäri. Mitoitukset tulevat ylhäältä, kansalliselta tasolta.

Vierailija
166/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökuntaa ei ole niin paljon että jokaisen potilaan luona voisi olla 24/7. Joku joutuu aina odottamaan vuoroansa että saa syöttämisapua. Osastolla kuitenkin tiedossa ketkä tarvitsee syömisessä apua ja se apu tarjotaan.

Tavoite on että jokainen kynnelle kykenevä käy wc:ssä tarpeillaan eli autetaan siinä asiassa mutta mikäli se vessahätä on 10 minuutin välein niin emme yksinkertaisesti keretä auttaa niin usein mikäli liikkuminen vaikeaa ja hidasta koska hoidettavia on monta. Minimitavoite on että jokainen potilas pääsee aamu ja iltapesuille ja vaipat vaihdetaan kun on siihen tarvetta (vaippa märkä tai ulosteissa). Suihkuun potilaat pääsee keskimäärin 1-2 kertaa viikossa.

Kaatumisia tulee, niitä on mahdotonta estää kokonaan, niitä tuskin kotona tai muussakaan hoitolaitoksessa ole mahdollista estää kokonaan. Magneettivöitä on ajoittain käytössä mutta silloin on tarkasti punnittu riskit ja hyödyt ja lääkärin määräys tarvitsee olla jos liikkumista rajoitetaan. Jos potilas vöistä ahdistuu entisestään tai esim omainen kieltää niiden käytön niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää antaa potilas olla ilman ja kaatumisriski on suunnaton. Vöitä ei todellakaan käytetä hoitajien työn helpottamisen vuoksi vaan potilaan turvallisuuden vuoksi.

Vyölupa on määräaikainen ja koskee yleensä vain muutamaa vuorokautta. Rauhoittavia lääkkeitä vältetään koska nekin lisää kaatumisriskiä.

Ymmärrän että omaisilla suuri huoli potilaasta mutta toivon että omaiset myös ymmärtäisi että osastolla on monta muutakin potilasta ja heilläkin on samanlainen oikeus hyvään hoitoon. Jotkut potilaat tarvitsevat enemmän aikaa hoitajilta kun toiset ja joskus joutuu priorisoimaan.

Työhön kuuluu myös kirjaamista, puhelimessaoloa potilaiden asioiden hoitamiseen, lääkärinpalavereja, raportointia ym eli kaikki hoitajat ei aina ole käytävillä läsnä. Omaisten panostus on myös tärkeää eli kun potilas tulee osastolle omaiset voisi huolehtia että vie likaiset, pissaset vaatteet pesuun ja huolehtii puhtaat vaatteet osastolle kotiinlähtöä varten. Syöttämisapu on aina tervetullut ja hyvä tieto potilaan toimintakyvystä sekä asumisoloista on meille tärkeää.

Hyvin usein potilaat on sekavia (alzheimer tai vaan infrktion vuoksi) silloin tulee näitä "en ole saanut ruokaa koko päivänä"-juttuja. Omaiset ei aina itse huomaa muistiongelmat koska muistaahan se potilas vanhoja asioita hyvin. Hoitajatkaan ei aina näitä muistiasioita huomaa ja siksi se omaisilta saatu tieto on tärkeä hoidon kannalta.

Palaan vielä tähän syöttämisasiaan takaisin. Seuraamme ruokahalua silloinkin vaikka potilas syö itse. Yritämme houkutella syömään ja syötämme mutta jos potilas toistuvasti kieltäytyy tai nipistää suunsa kiinni emme pakota sitä ruokaa suuhun. Potilaalla on itsemääräämisoikeus ja se koskee myös ruokailuja.

Toivoisin puolin ja toisin vähän ymmärrystä. En minäkään haluaisi vuodeosastolle hoitoon vaikka olen sellaisella töissä, en myöskään haluaisi vanhaksi ja raihnasksi. Nämä asiat on kuitenkin väistämättä edessä jonain päivänä. On huonoja paikkoja ja on myöskin hyviä joten ei voi yleistää. Useimmiten sen kiitoksen saa vanhukselta itsestään. Toivoisin että meillä olisi enemmän aikaa ihan vaan istua alas potilaan luona ja kysyä mitä sinulle tänään kuuluu tai vain hetken pitää kädestä kiinni.

Vierailija
167/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se tappava "hoitomuoto"-metodi, kun ei anneta nestettä eikä ruokaa? Kuihduttaminen?

Sairaalassa ei yksikään ihminen ilman ruokaa ja nesteitä vahingossa ole. Kaikkien nestemääriä seurataan tarkasti nestelistan avulla. Tästä poikkeuksena ne, joilta lääkäri linjaa ettei seurata lainkaan.

Niin ärsyttää tällaiset avaukset, kun sinä omaisena ET tiedä, onko potilas tullut aspiraatiopneumonian hoitoon, jolloin nieleminen on potentiaalinen riski ja sallittu nestemäärä muutamia lusikoita vuorokaudessa. Kiltit hoitajat SILTI tilaavat potilaalle ruoan eteensä, jotta hän saa vaihtelevia makuelämyksiä päivittäin. Tai joka päivä testataan nielemistä. Sinä et tiedä, onko kyseessä parkkipotilas, jolla sairaalapaidan alla peg-letku, johon menee nesteruoka -ehkä hän saa syödä jos haluaa, jotain pientä. Sinä et tiedä onko potilaalla levinnyt syöpä, ja hän oksentanut koko aamun ja sanonut ettei syö, mutta ruoka tuotu silti. Sinä ET tiedä.

En ymmärrä, miten vanhus saa vaihtelevia makuelämyksiä edessään olevasta ruoasta, jota ei itse pysty syömään. Minusta se on kidutusta, kun on nälkä.  P'äivittäin jos sen kokisi, tuntuisi se alistamiselta ja väkivallalta, elämähalu hiipuisi varmasti. Ai niin, mutta kiltit hoitajat SILTI tilaavat ruoan potilaalle eteen.

Ei ei, ymmärsit väärin. "Kiltit hoitajat silti tilaavat potilaalle  ruoan eteenSÄ." Eli makuelämys on hoitajalle, joka tilaa potilaan ruuan eteensä; ruoka tosin on potilaalle, mutta jos se on hoitajan edessä, elämys tod.näk. on hoitajan.

Vierailija
168/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se tappava "hoitomuoto"-metodi, kun ei anneta nestettä eikä ruokaa? Kuihduttaminen?

Sairaalassa ei yksikään ihminen ilman ruokaa ja nesteitä vahingossa ole. Kaikkien nestemääriä seurataan tarkasti nestelistan avulla. Tästä poikkeuksena ne, joilta lääkäri linjaa ettei seurata lainkaan.

Niin ärsyttää tällaiset avaukset, kun sinä omaisena ET tiedä, onko potilas tullut aspiraatiopneumonian hoitoon, jolloin nieleminen on potentiaalinen riski ja sallittu nestemäärä muutamia lusikoita vuorokaudessa. Kiltit hoitajat SILTI tilaavat potilaalle ruoan eteensä, jotta hän saa vaihtelevia makuelämyksiä päivittäin. Tai joka päivä testataan nielemistä. Sinä et tiedä, onko kyseessä parkkipotilas, jolla sairaalapaidan alla peg-letku, johon menee nesteruoka -ehkä hän saa syödä jos haluaa, jotain pientä. Sinä et tiedä onko potilaalla levinnyt syöpä, ja hän oksentanut koko aamun ja sanonut ettei syö, mutta ruoka tuotu silti. Sinä ET tiedä.

En ymmärrä, miten vanhus saa vaihtelevia makuelämyksiä edessään olevasta ruoasta, jota ei itse pysty syömään. Minusta se on kidutusta, kun on nälkä.  P'äivittäin jos sen kokisi, tuntuisi se alistamiselta ja väkivallalta, elämähalu hiipuisi varmasti. Ai niin, mutta kiltit hoitajat SILTI tilaavat ruoan potilaalle eteen.

Kyllä JOKAINEN joka SYÖ syötettynä, myös syötetään. Kyllä huomaa ettet tiedä mitään vanhuksista. Monethan eivät tunne nälkää ja kieltäytyvät vakaasti syömäs käytännössä mitään. Ruokahaluttomuus -ja kyvyttömyys on osa myös melkein kaikkien pitkäaikaissairauksuen loppuvaihetta.

Älä valehtele.

Ei syötetä.

Isältäni vietiin täysi lautanen nenän edestä kun ei syönyt. Papereissa luki että autetaan alkuun.

Hän olisi kuollut jos en äitini kanssa olisi käynyt syötetään juottaan. Ja toipui kotia.

Hoitajat olo niin ilkeitä kun olla ja saattaa Oulussa. Ihan inhottavaa katsoa ja puutuminen siihen. Sitte se kostettiin isälle. Merkattu vaippa oli illasta seuraavaan iltaan paikallaan. Ja genitaalialueella järkyttävät tulehdukset.

Vierailija
169/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon huoneessa ei kenelläkään ollut mitään neste-seurantalistoja. Jos minä en olisi joka päivä mummoa juottanut, olisi hän kuivunut. Hän ei itse pysty pitelemään mukia tms. Lääkkeet löytyivät usein lattialta, koska hoitajat eivät MUISTANEET, että lääkkeet pitää antaa suoraan suuhun, koska mummo ei itse niitä saa suuhunsa. Voi, olisi esimerkkejä paljonkin, jotka minusta täyttävät laiminlyönnin kriteerit :( -ap

No sitten ei ole ollut nesteseurantaa, ja tämä on lääkärin MÄÄRÄYS. Pillereitä nyt voi helpostikin joutua lattioille ja silloin haetaan uudet. Jos mummosi on ollut kotona asuva ja suht ok kunnossa, niin oletus TIETENKIN on, että hän palaa kotiin ja kykenee itse lääkkeensä ottamaan. Se on aina oletusarvo ja jos huomataan/tiedetään, että lääkkeitä ei kykene itse lääkemukista ottamaan niin ne annetaan suuhun. Valtaosa nyt pystyy itse lääkkeensä yleensä lautasen vierestä ottamaan.

Joo varmaan pahan virtsatietulehduksen vuoksi sairaalassa oleva on just sellainen, jolta lääkkeenotto sujuu. Pääkin pelaa kuin nuorena näillä potilailla, vai mitä. Siaraalaassa oleva on muuten aika usein huonommassa kunnossa kuin kotona oleva terve ihminen. 

Kyllä, usein heiltä lääkkeenotto sujuu. Jos pystyy itse syömään niin usein pystyy itse ottamaan siitä lautasen vierestä lääkkeensä, kun ne siihen asetetaan. Osastolla on usein yksi lääkehoitaja, joka vastaa lääkkeiden viemisestä potilaille. Valitettavasti ei ole mahdollista käyttää niitä viedessä 5-10min jokaisen 15 potilaan luona katsoen, että ne menevät alas. Valtaosa saa ne itse otettua ja jos ei saa, joko lääkehoitaja tai muu auttaa..

Menetkö itse vähän liian pitkälle, kun kannat kaunaa tuollaisesta? Tuo on kohtuuton vaatimus, että sairaalassa juuri sinun mummosi kohdalla ei koskaan tippuisi lääkkeitä lattialle tms. Potilas saattaa ne jopa itse sinne sylkeä.

Vierailija
170/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette pidä syötettävien ruokia lämpökärryissä joita nyt Oulussakin paljon uusittu, siihen saakka että menette syöttään?

Saisi edes lämmintä ruokaa.

Vierailija
171/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin kuusikymppinen äitini laitettiin syövän terminaalivaiheessa 'kuntoutusosastolle', kun ei parempaakaan paikkaa ollut. Hoitajat olivat kuin sinä ja minun oli pakko olla paikalla auttamassa. Onneksi osastolla oli pari keikkahoitajaa, joilla oli sydän ja aivot, kiitos heille. Toki hoitivat vain työtään, mutta tekivät sen hyvin. Auttoivat sängystä ylös ja tukivat matkalla vessaan jne. Vakkarihoitajien mukaan olisi pitänyt pystyä itse (äiti kaatui siksi kaksi kertaa pahasti) ja ruoka olisi pitänyt pystyä syömään itse ja jopa käytvällä pöydän ääressä.

Tasan 2vkoa osastolla vietettyään äiti kuoli.

Vierailija
172/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku neuvo, jos koette epäasiallista käytöstä jne. Jutelkaa osastonhoitajalle, ei asiat täällä vonkumalla helpotu

Vierailija
173/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana olet, et hankala.

Mitä sellaista AP kirjoitti, että sen perusteella häntä voi sanoa ihanaksi?

Käy katsomassa päivittäin. Moni ei käy ollenkaan, vaikka asuisi ihan lähellä tai kohtuullisen matkan päässä. 

Vierailija
174/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin itse sairaalassa hetken. 15 minuuttia siitä, kun ruoka oli tuotu, se vietiin pois. Mietin vaan, että miten vanhukset. Kun itse vielä olin sattunut olemaan vessassa (vatsa oli kovalla), kun ruoka tuotiin, mulla oli syöminen vielä kesken kun sitä tultiin hakemaan pois. Multa oli viety jopa juomamukit pois, eikä tuotu uusia tilalle. Olin sen verran hyväkuntoinen, että sain itse haettua onneksi vettä ja pyydettyä uudet mukit. Mukeja ei ollut edes missään, että olisi itse voinu ottaa, vaikka vesipiste, josta juomaa sai, oli. Olin sairauskohtauksen vuoksi tarkkailussa jonkin aikaa. 

Vierailija
175/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, nuo osastot on kuulemma aika ikäviä paikkoja. Isäni sai aivoinfarktin ja päätyi teholta neur.kuntoutusosastolle jossa oli kuulemma niin kamalaa, että lähti sieltä pois vaikka ei olisi vielä saanut. On omien sanojensa mukaan ennemmin kotona. Ja paikallislehdessäkin joku vanhempi mies kertoi, että vastaava osasto oli "kuin suoraan painajaisesta". Että ei niissä vissiin ihan hirveän viihtyisää oo. 

Jännä juttu sinänsä, että noi vanhusten osastot ym. paikat sairaille ihmisille on usein ihan ala-arvoisia, mutta psykiatrisilla osastoilla sitten taas usein ihan kuninkaallinen kohtelu kaikille rikollisillekin. Lääkkeet kannetaan täysin liikuntakykyisille ihmisille huoneeseen asti jne. Ja ei, minulla ei ole mitään mt-potilaita vastaan sillä olen itsekin sellainen, mutta pitäisi tossa joku roti olla. Ei ole oikein että perheensä hakannut narkkari saa osastolla parempaa kohtelua kuin vakavasti sairas vanhus. 

Vierailija
176/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikku neuvo, jos koette epäasiallista käytöstä jne. Jutelkaa osastonhoitajalle, ei asiat täällä vonkumalla helpotu[/

Osastonhoitaja saattaa olla se porukan hulluin ja sekopäisin. Kun olin äidin kuoltua osastolla hakemassa hänen tavaroitaan ja katsomassa äitiä heidän kappelissaan, puhuin tällaisen ihmisen kanssa. En edes pyrkinyt hänen puheilleen, sain asiani selvitettyä muutenkin, mutta änkesi paikalle. Kun kysyin äidin kuolemasta, eli millaisessa tilanteessa hän oikein kaatui (ja lisäsin toki ymmärtäväni, ettei asialle mahdettu mitään), tämä hullu nauroi! Siis nauraa hekotti ääneen naama virneessä. Koko keskustelun ajan ämmällä oli suu korvissa.

Kyllä, nimitän häntä hulluksi ja ämmäksi, eikä yhtään hävetä. Jos edes ihmisen kuolemaa ei tajua kunnioittaa, ei ansaitse myöskään muiden kunnioitusta.

Hoitoalan ihmisiin ylipäätään suhtaudun neutraalisti, mutta yksi asia ihmetyttää: kyvyttömyys kestää minkäänlaista kritiikkiä. Näkyy hyvin tässäkin keskustelussa. En tiedä mitään muuta alaa, missä tällainen asenne olisi mahdollinen.

Vierailija
177/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista luettavaa, mutta valitettavasti totta ainakin toinen puoli. 

En puolustele kunnallisen puolen alimitoitettua hoitajapolitiikkaa millään tavalla, mutta kyllä mielestäni on ihan itsestä kiinni se, miten hoidettaviin suhtautuu. 

Pitäisikö asioista päättävät laittaa vaipoissa sänkyyn, vessaan ei pääse ja pakko tehdä hätänsä siihen. 

Jos kerran resurssit on rajalliset, niin pitäisi olla joku kiertosysteemi, ettei "sattumalta" käy niin, että samat henkilöt aina "vahingossa" unohdetaan sinne vessaan tai jos on nappia painettu, niin ei ehditä tulla, kun aina on jotain kiireellisempää.

Ymmärrän , että miljoona asiaa pitäisi hoitaa, mutta se ei silti saa olla aina syy, että unohtaa tehdä .

Hoitajien ja muun henkilökunnan täytyy päästä tauolle, ja hyvä vaihtaa kokemuksia, mutta onko kaikkien-jos enemmän kuin kaksi-aina oltava samaan aikaan tauolla, se ei tunnu järkevältä.

Yksityiset hoitokodit ovat todella kalliita, joten läheisillä olisi kai oikeus odottaa hyvää palvelua ja tarvittaessa 24/7 hoivaa, muutenhan siitä on ihan turha maksaa jos kotona ei ammattitaitoiset sukulaiset ja kotihoito pari kertaa päivässä tuo saman tuloksen.

Vierailija
178/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku OKSENTAA, ei se ole hengenhätä. Pystyyn hänet oli mitä ilmeisimmin saatu. Edessä vessatus, vaatteiden ja lakanoiden vaihto. Hoitajalla menee 5mim syödä ruokansa loppuun, mutta kentällä työt odottavat. Luonnollisesti hän tällaisessa ei hätätilanteessa syö sen ruokansa loppuun.

No on niin kiire, että ei ole mahdollista syödä kuin heti potilaiden jälkeen. Ei kaikkia potilaita ehditä hoitaa, jos joku olisi iltavuorossa vielä 18.30 aterioimassa. Mieti nyt itsekin, että antaisin sinulle ja yhdelle kaverillesi tehtäväksi hoitaa 15 paljon apua tarvitsevaa vanhusta yökuntoon aikavälillä 17.45-20.45? Tähän päälle lääkehoito, joka on usein vaativaa. Eivät hoitajat mitään superihmosiä ole.

Joku on tukehtumassa oksennukseen. Omainen tulee hädissään hakemaan apua eikä kukaan nosta takapuoltaan.

Et sinä voi oikeasti pitää tätä hyväksyttävänä!

Olen itsekin hoitaja ja häpeän näitä kommentteja.

Häpeän myös tätä millaisen kuvan annat hoitamisesta. Sarjatyötä. Selittelyä.

Luulin että on mennyttä maailmaa aloittaa "yökuntoon laittaminen" ennen kuutta. Sen voi tehdä toisinkin. Päivärytmi voi olla normaali.

Nämä resursseista itkevät ja selittelevät ei vaan osaa tehdä työtään asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Hävettää tämä. Ihankuin olisi sinulle loukkaus, kun ihan asiallisesti kerrotaan epäkohdista. Etkö voi olla ammatillinen. Ottaa asian asian vastaan. Pahoitella. Todeta että huonoja paikkoja on, kertoa että asiaa yritetään hoitaa paremmin. Keksiä parempia tapoja.

Se on ammatillista. Ei oman ammatin halveeraus kuten tässä ketjussa.

Vierailija
179/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo sisäpiiriläisetkin avautuvat vanhustenhoidon tasosta. Facebookissa kälätetään jne.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001227610.html

Mutta kun eihän meillä tuolla tavalla ja hoitajavihaa....!!!

Vierailija
180/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku on tukehtumassa oksennukseen. Omainen tulee hädissään hakemaan apua eikä kukaan nosta takapuoltaan.

Et sinä voi oikeasti pitää tätä hyväksyttävänä!

Olen itsekin hoitaja ja häpeän näitä kommentteja.

Häpeän myös tätä millaisen kuvan annat hoitamisesta. Sarjatyötä. Selittelyä.

Luulin että on mennyttä maailmaa aloittaa "yökuntoon laittaminen" ennen kuutta. Sen voi tehdä toisinkin. Päivärytmi voi olla normaali.

Nämä resursseista itkevät ja selittelevät ei vaan osaa tehdä työtään asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Hävettää tämä. Ihankuin olisi sinulle loukkaus, kun ihan asiallisesti kerrotaan epäkohdista. Etkö voi olla ammatillinen. Ottaa asian asian vastaan. Pahoitella. Todeta että huonoja paikkoja on, kertoa että asiaa yritetään hoitaa paremmin. Keksiä parempia tapoja.

Se on ammatillista. Ei oman ammatin halveeraus kuten tässä ketjussa.[/quot

Olet varmaan jossain vanhai kodissa töissä, jossa tuollainen kodinomaisuus on mahdollista. Vuodeosastolla emme voi ennen iltaruokaa ketään tietenkään valmiiksi laittaa, mutta ei heitä voi yököllekään jättää, sillä uudia potilaita tulee/lähtee myös yöllä ja yökkö laittaa ensin yön lääkitykset. Sitä ei voi tehdä kolmelta yöllä. Eikä potilaita laittaa sänkyyn klo 00.