Mummo joutui vuodeosastolle pahan
pissatulehduksen takia. Oli mennyt munuaisiin. Kunto oli romahtanut täysin.
Mummo joutui olemaan osastolla melkein kolme viikkoa. En ollut ennen käynyt sellaisella osastolla ja olen vieläkin hämilläni/vihainen/voimaton. Osaston menoa kun seurasin, niin täytyy vain toivoa, ettei sinne enää Mummo tai kukaan läheinen joudu. Mun oli pakko käydä katsomassa häntä joka päivä, sen takia, että hoitavatko ne häntä ollenkaan?. Mennin ruoka-aikoihin, että pystyin avustamaan syömisessä.
Niin monella mummolla oli ruokatarjotin vain vieressä, eikä kukaan auttanut tai herätellyt ruoka-aikaan. Kamala pissan haju aina joka puolella.
Sai nyhtää oikeasti tietoa hoitajilta Mummon tilasta ja tulevasta. Olen varmaan nyt sellainen hankala omainen..
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Mikä se tappava "hoitomuoto"-metodi, kun ei anneta nestettä eikä ruokaa? Kuihduttaminen?
Ihminen ei elä montaa päivää ilman nestettä. Olen itse pyytänyt kahden lähiomaisen kohdalla nesteytyksen lopettamista kuoleman jouduttamiseksi.
Suomessa on euroopan heikoin vanhustenhoito ja Suomessa myös arvomaailma on sellainen, että se ei edes hetkauta päättäjiä. Suomi on äärimmäisen julma ja kova maa heikko-osaisilleen. Muualla Euroopassa sivistystaso ja arvot ovat aivan toista, sen myötä vanhusten kohtelu.
Ongelmaa Suomessa ei edes virallisesti ole, koska siitä ei pahemmin meuhkata lehdissä. Sillon tällön joku IS näön vuoksi kirjottaa lööppiin jonku kauhistelun, mut siihen se jää.
Minulla on kokemus terveyskeskuksen vuodeosastolta kuuden vuoden takaa. Äidilläni oli aivokasvain, johon hän lopulta menehtyi. Vuorottelimme omaisten kanssa niin, että hänen luonaan oli aina joku päivisin. Me autoimme äitiäni ruokailuissa ja vessassa käynneissä. Hoitajat olivat asiallisia ja ammattitaitoisia. Tiedän, että hoitajilla oli kiire ja äitini sai parempaa hoitoa, kun me omaiset autoimme.
Minulla ei ole mitään valittamista terveyskeskuksen vuodeosastosta. Näen tärkeäksi, että omaiset ovat mukana auttamassa, kaikkea ei voi laittaa yhteiskunnan kannettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
130 kirjoitti:
Käytetäänkö vielä magneettivyötä?
En ole törmännyt, mutta esim. haaravyötä kyllä. Tähän täytyy olla lääkärin määräys. Sitä käytetään potilaan oman turvallisuuden vuoksi eikä hoitajien helpottamiseksi.
No miksi magneettivyötä on käytetty? Painetaan vanhus kiinni sänkyynsä.
Estämään putoaminen sängystä. Paremminkin sillä kiinnitetään potilas sänkyyn kuin painetaan, esim. kääntymistähän magneettivyö ei estä.
Vau, pääsee kääntymään. :( Ja aiheuttaa liikkumattomuuden vaarat, fyysisiä, sosiaalisia sekä psyykkisiä. Vastoin ihmisen perustuslaillisia oikeuksia, henkilökohtaista vapautta ja koskemattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, onneksi mummosi on jo kotona. Liikuttava kertomus, tiedän mitä tuo laitoshoito on, kokemusta usean vuoden ajalta. Uskovana ihmisenä, saanko rukoilla mummosi puolesta, jaksamista sinullekin.
Kiitos sinulle kauniista sanoista. Saat rukoilla ja siunausta sinulle. -ap
3) Mummosi kakominen oli varmaan ihan tuttua hoitajille. Usein sitä pystyy ihan kokemuksella kasvojen väristä kertomaan, onko joku oikeasti pielessä vai ei. Mitä hoitajien pitäisi mielestäsi tehdä? Niiden kahden hoitajan tuijottaa vieressä, kun 15 potilasta syö?[/quote]
Siis ihan pokkana selität täällä, että selällään kerta toisensa perään selällään oksentavaa vanhusta ei jouda lounastauoltaan auttamaan kylkiasentoon tai pystyyn? Johan se on heitteillejättö! Oli tavallista taikka ei, ketään ei jätetä tukehtumaan oksennukseensa. Mistä se kasvojen väri sinne taukohuoneeseen näkyy kun siitä päsmäröit tietäväsi onko tosi kyseessä vai ei? KUKAAN hoitajista ei tullut katsomaan kasvojen väriä, saatika vaivautunut auttamaan kun "meillä on nyt tämä ruokatauko tässä". Vasta kun olimme siivoojan kanssa saaneet mummun ylös, hakanneet selkään, auttaneet kun oksentaminen edelleen jatkui jne. tuli hoitaja katsomaan että "mikäs täällä oli hätänä?".
Avan käsittämätöntä piittaamattomuutta. Jättää nyt ihminen tulahtumaan oksennukseensa. Mitä jos joskus heidän oma lapsensa on tukehtumassa, sanonko minä etten ohi kulkiessani joutanut auttamaan kun oli tekstarin lähettäminen kesken? Tai kun teininsä oksentaa kännissä selällään, onko ok jos vain kohautan olkiani ja jatkan pokemonien etsmistä? Johan se on tavallinen näky vappuna, tuollainen alkoholimyrkytyksessä kärvistelevä ja oksennusta henkeensä vetävä teini.
Nämä hoitajat vielä saavat palkkaa tuosta olkien kohauttelusta :( Kun normaali kansalainenkin auttaa hengenvaarassa olevaa ihan vain, koska niin kuuluu jokaisen tehdä.
Ja kyllä, ehdotan, että jatkossa kaikki tantat eivät istu siellä kahvikopissa samaan aikaan, vaan taukoja porrastetaan. Ei muissakaan vastaavissa työpaikoissa jätetä hoidettavia (päiväkotilapsia, potilaita, oppilaita, uimareita...) täysin valvomatta kun "valvojat" mussuttavat kimpassa pullaa ja kaakattavat kahvinsa äärellä. Ei ainakaan vastuullisissa työpaikoissa. Ja itse asiassa tuo otettiin puheeksi paikan johtajan ja hänen esimiehensä kanssa ja asiaan saatiin onneksi muutos.
Tässä ketjussa tulee ilmi ongelman ydin ja se ei ole resurssipulat, vaan resurssien laatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
130 kirjoitti:
En ole törmännyt, mutta esim. haaravyötä kyllä. Tähän täytyy olla lääkärin määräys. Sitä käytetään potilaan oman turvallisuuden vuoksi eikä hoitajien helpottamiseksi.
Estämään putoaminen sängystä. Paremminkin sillä kiinnitetään potilas sänkyyn kuin painetaan, esim. kääntymistähän magneettivyö ei estä.
Vau, pääsee kääntymään. :( Ja aiheuttaa liikkumattomuuden vaarat, fyysisiä, sosiaalisia sekä psyykkisiä. Vastoin ihmisen perustuslaillisia oikeuksia, henkilökohtaista vapautta ja koskemattomuutta.
En vielä koskaan urani aikana ole törmännyt siihen että vyötä olisi pidetty muutamaa tuntia pidempään. Hoitajaksi olen valmistunut 90 luvun alussa. Harva sitä liukumattomuudesta saa haittoja ellei pääse yöllä sängystä ylös sillä aikaa kun hoitajalla ei ole mahdollista olla paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä hoitajat nyt kilpaa seli seli selittelevät miten omaiset eivät tiedä. Itse sain myös todistaa tätä samaa yli vuoden kun mummuni oli vuodeosastolla. Hän itkien minulle kertoi monta kertaa, että ruoka on ihan hyvää, maistuisikin, mutta on niin hidas syömään ettei ehdi kun tarjotin viedään jo nenän edestä pois. Sanotaan, että kuljetus/kärry lähtee ja ei voi mitään. Kukaan ei silti auttanut siinä syömisessä, eli ilman ruokaa jäi jos ei ehtinyt syömään reippaasti. Syöminen oli mummulla hidasta kun ruoka tuppasi nusemaan ylös jos vähänkin kiri tahtia. Onneksi meitä omaisia pystyi paikalla käymään liki joka päivä ja silloin ei ruoka-aikaan ollut ongelmaa, mielin kielin oltiin meille.
Mummu ei pystynyt itse nousemaan istumaan ja useamman kerran kävi niin, että kukaan ei auttanut ruoka-aikaan istuvaan asentoon ja ruoka jäi syömättä kun raukka ei siihen yltänyt.
Vessaan ei autettu silloin kun pyysi. Sanottiin, että pissaa/kakkaa vaippaan. Miettikää nyt oikeasti kuinka järjettömän nöyryyttävää etenkin kun mieli oli ihan kirkas ja vain fyysinen kunto huono. Mummu yritti viikottain sitten yksin vessaan. Milloin oli kakannut lattialle kun ei ehtinyt pöntölle, milloin löytyi kaatuneena vessasta ja välillä oli useamman tunnin (!!!) istunut pöntöllä kun rollaattori oli ajautunut kauas ja ei päässyt ylös, ei myöskään ylettynyt hätäkellon naruun. Kaksi kertaa omaiset löysivät tällaisessa tilanteessa vessasta, useamman kerran mummu kertoi näin käyneen. Hoitajista kukaan ei oma-aloitteisesti ekrtonut asiasta. Pyyhkiä ei pystynyt itse kun ei taipunut. Joutui sitten pyyhkimättä olemaan, suihkupäivä kerran viikossa :( Ei ihme, että ihottumia tuli.
Pahin itse näkemäni tilanne oli kun mummu oli juuri syönyt tultuani paikalle. Makasi selällään ja yski, sitten tuli oksennus toisensa perään. Kakoi makuultaan ja en millään yksin saanut pystyasentoon kun paniikissa veti ihan jäykäksi istensä, kyljellään ei paniikkinsa vuoksi pysynyt. Juoksin pitkin käytäviä etsimässä hoitajia ja sitten taukohuoneeseen, hoitajat joka ikinen syömässä. Huusin apua, kerroin että mummu oksentaa sängyssä enkä saa pystyasentoon. Kukaan ei persettään hievauttanut, sanoivat olevansa ruokatauolla ja että tulevat kohta. Vasta käytävällä vastaan tullut siivooja juoksi apuun kun kuuli hätäni ja mummun kakomisen avonaisesta huoneesta. Onneksi tilanne päättyi hyvin. Mummu sai pitkäksi aikaa yskän ja oksennus ärsytti hengitysteitä, mutta selvisi muuten. Kysynpä vaan, että mitä hittoa olisi käynyt jos omaisia ei olisi ollut paikalla?
Tämän luettuani en voi olla ajattelematta, että kenties mummolle olisi ollut parempi tukehtua siihen ruokaan/oksennukseen, kun kerran tilanteensa oli jo noin huono.
Olen saattanut monta läheistäni hautaan, osa vanhoja, osa nuorempia. Kaikki ovat kuolleet johonkin sairauteen. Viimeiset kuukaudet ja viikot eivät yhdenkään kohdalla olleet enää ihmisarvoisia, koska eivät itse kyenneet kuin makaamaan sängyssään tarviten apua kaikissa toimissa.
Näiden kokemusteni myötä jouduin kuuntelemaan myös, kuinka monet minulle vieraat vanhukset lähes huusivat toivovansa kuolla: "haluan jo päästä pois" oli usein kuultu lause.
Itse jemmaan jotain pillereitä, jotta en joudu "elämään" tuollaisessa tilassa - ja jotta läheisteni ei tarvitse kärsiä pitkittyvästä kuolemasta. Pahin tilanne on silloin, kun mieli on kirkas, mutta keho ei enää toimi.
Eutanasia olisi jo aiheellista nostaa poliittisiin keskusteluihin. Ihmisen tulisi itse saada valita (täysissä sielun voimissaan), haluaako kuolla luonnollisesti vaiko autettuna.
Hoitajista: he ovat ihmisiä, kuten me muutkin. Osa tekee työtään sydämellä ja itseään säästämättä. Osa lienee luonteensa puolesta väärässä ammatissa, tai on jo väsynyt työhönsä. Yhtään ylimääräistä käsiparia en ole missään nähnyt, pikemminkin niistä on jatkuva pula.
Nämä ovat poliittisia päätöksiä, joten voimme vaikuttaa asioihin vain äänestämällä ja vaatimalla vanhuksillemme ja sairaille lähimmäisillemme parempia oloja ja enemmän auttavia käsiä.
Vajaassa parissakymmenessä vuodessa tilanne on muuttunut olennaisesti, hyvästä huonoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
130 kirjoitti:
En vielä koskaan urani aikana ole törmännyt siihen että vyötä olisi pidetty muutamaa tuntia pidempään. Hoitajaksi olen valmistunut 90 luvun alussa. Harva sitä liukumattomuudesta saa haittoja ellei pääse yöllä sängystä ylös sillä aikaa kun hoitajalla ei ole mahdollista olla paikalla.
Muutamia tunteja? Öisin magneettivyössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
130 kirjoitti:
Mun mielestä se on häpeällistä että rikkaalla Suomella ei ole mukamas varaa hoitaa vanhoja ja sairaita. Heitteillä ovat.
Kuinka monella valtionyhtiön johtajalla olisikaan varaa laittaa Suomen asioita kuntoon, sen sijaan että rahoja hivutetaan jonnekin Panaman tileille? Ja eikös nämä vanhukset ole työuransa tehneet, missä heidän rahansa nyt on kun pitäisi takaisin saada?
Sellanenkin asia että jotkut Suomen teistä alkaa olla samanlaisessa kunnossa kuin Viron maaseudun tiet oli ennen NL:sta irtaantumista. Pomp pomp pomp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
130 kirjoitti:
Yöllä ei öisin.
Yöllä ne tilateet suurimmaksi osaksi on kun hoitajia on vähiten eikä mahdollisuutta ole vieressä jonkun koko aikaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä hoitajat nyt kilpaa seli seli selittelevät miten omaiset eivät tiedä. Itse sain myös todistaa tätä samaa yli vuoden kun mummuni oli vuodeosastolla. Hän itkien minulle kertoi monta kertaa, että ruoka on ihan hyvää, maistuisikin, mutta on niin hidas syömään ettei ehdi kun tarjotin viedään jo nenän edestä pois. Sanotaan, että kuljetus/kärry lähtee ja ei voi mitään. Kukaan ei silti auttanut siinä syömisessä, eli ilman ruokaa jäi jos ei ehtinyt syömään reippaasti. Syöminen oli mummulla hidasta kun ruoka tuppasi nusemaan ylös jos vähänkin kiri tahtia. Onneksi meitä omaisia pystyi paikalla käymään liki joka päivä ja silloin ei ruoka-aikaan ollut ongelmaa, mielin kielin oltiin meille.
Mummu ei pystynyt itse nousemaan istumaan ja useamman kerran kävi niin, että kukaan ei auttanut ruoka-aikaan istuvaan asentoon ja ruoka jäi syömättä kun raukka ei siihen yltänyt.
Vessaan ei autettu silloin kun pyysi. Sanottiin, että pissaa/kakkaa vaippaan. Miettikää nyt oikeasti kuinka järjettömän nöyryyttävää etenkin kun mieli oli ihan kirkas ja vain fyysinen kunto huono. Mummu yritti viikottain sitten yksin vessaan. Milloin oli kakannut lattialle kun ei ehtinyt pöntölle, milloin löytyi kaatuneena vessasta ja välillä oli useamman tunnin (!!!) istunut pöntöllä kun rollaattori oli ajautunut kauas ja ei päässyt ylös, ei myöskään ylettynyt hätäkellon naruun. Kaksi kertaa omaiset löysivät tällaisessa tilanteessa vessasta, useamman kerran mummu kertoi näin käyneen. Hoitajista kukaan ei oma-aloitteisesti ekrtonut asiasta. Pyyhkiä ei pystynyt itse kun ei taipunut. Joutui sitten pyyhkimättä olemaan, suihkupäivä kerran viikossa :( Ei ihme, että ihottumia tuli.
Pahin itse näkemäni tilanne oli kun mummu oli juuri syönyt tultuani paikalle. Makasi selällään ja yski, sitten tuli oksennus toisensa perään. Kakoi makuultaan ja en millään yksin saanut pystyasentoon kun paniikissa veti ihan jäykäksi istensä, kyljellään ei paniikkinsa vuoksi pysynyt. Juoksin pitkin käytäviä etsimässä hoitajia ja sitten taukohuoneeseen, hoitajat joka ikinen syömässä. Huusin apua, kerroin että mummu oksentaa sängyssä enkä saa pystyasentoon. Kukaan ei persettään hievauttanut, sanoivat olevansa ruokatauolla ja että tulevat kohta. Vasta käytävällä vastaan tullut siivooja juoksi apuun kun kuuli hätäni ja mummun kakomisen avonaisesta huoneesta. Onneksi tilanne päättyi hyvin. Mummu sai pitkäksi aikaa yskän ja oksennus ärsytti hengitysteitä, mutta selvisi muuten. Kysynpä vaan, että mitä hittoa olisi käynyt jos omaisia ei olisi ollut paikalla?
Tämän luettuani en voi olla ajattelematta, että kenties mummolle olisi ollut parempi tukehtua siihen ruokaan/oksennukseen, kun kerran tilanteensa oli jo noin huono.
Olen saattanut monta läheistäni hautaan, osa vanhoja, osa nuorempia. Kaikki ovat kuolleet johonkin sairauteen. Viimeiset kuukaudet ja viikot eivät yhdenkään kohdalla olleet enää ihmisarvoisia, koska eivät itse kyenneet kuin makaamaan sängyssään tarviten apua kaikissa toimissa.
Näiden kokemusteni myötä jouduin kuuntelemaan myös, kuinka monet minulle vieraat vanhukset lähes huusivat toivovansa kuolla: "haluan jo päästä pois" oli usein kuultu lause.
Itse jemmaan jotain pillereitä, jotta en joudu "elämään" tuollaisessa tilassa - ja jotta läheisteni ei tarvitse kärsiä pitkittyvästä kuolemasta. Pahin tilanne on silloin, kun mieli on kirkas, mutta keho ei enää toimi.
Eutanasia olisi jo aiheellista nostaa poliittisiin keskusteluihin. Ihmisen tulisi itse saada valita (täysissä sielun voimissaan), haluaako kuolla luonnollisesti vaiko autettuna.
Hoitajista: he ovat ihmisiä, kuten me muutkin. Osa tekee työtään sydämellä ja itseään säästämättä. Osa lienee luonteensa puolesta väärässä ammatissa, tai on jo väsynyt työhönsä. Yhtään ylimääräistä käsiparia en ole missään nähnyt, pikemminkin niistä on jatkuva pula.
Nämä ovat poliittisia päätöksiä, joten voimme vaikuttaa asioihin vain äänestämällä ja vaatimalla vanhuksillemme ja sairaille lähimmäisillemme parempia oloja ja enemmän auttavia käsiä.
Vajaassa parissakymmenessä vuodessa tilanne on muuttunut olennaisesti, hyvästä huonoon.
Mä kyllä sanoisin että tilanne vanhustenhoidossa parikymmentä vuotta sitten oli jopa karmeampi kuin nykyisin. Hoito on kehittynyt ja laman aikana ja välittömästi sen jälkeen käytäntöihin ei kiinnitetty juurikaan huomiota, välineet mm. niin sängyt, patjat, vaipat kuin kaikki muukin oli hiukan niin ja näin. Toki hoidolta ei myöskään vaadittu samalla tavalla kuin nykyisin.
Kymmenen vuotta sitten tilanne saattoi ehkä monelta osin olla parempi kuin nykyinen. Toisaalta silloinkin käytettiin niin fyysistä kuin kemiallista sitomista nykyistä enemmän. Mm. lonkkanurtumia saattoi sen takia olla vähemmän mutta kuntoutuminen niistä huonompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon huoneessa ei kenelläkään ollut mitään neste-seurantalistoja. Jos minä en olisi joka päivä mummoa juottanut, olisi hän kuivunut. Hän ei itse pysty pitelemään mukia tms. Lääkkeet löytyivät usein lattialta, koska hoitajat eivät MUISTANEET, että lääkkeet pitää antaa suoraan suuhun, koska mummo ei itse niitä saa suuhunsa. Voi, olisi esimerkkejä paljonkin, jotka minusta täyttävät laiminlyönnin kriteerit :( -ap
No sitten ei ole ollut nesteseurantaa, ja tämä on lääkärin MÄÄRÄYS. Pillereitä nyt voi helpostikin joutua lattioille ja silloin haetaan uudet. Jos mummosi on ollut kotona asuva ja suht ok kunnossa, niin oletus TIETENKIN on, että hän palaa kotiin ja kykenee itse lääkkeensä ottamaan. Se on aina oletusarvo ja jos huomataan/tiedetään, että lääkkeitä ei kykene itse lääkemukista ottamaan niin ne annetaan suuhun. Valtaosa nyt pystyy itse lääkkeensä yleensä lautasen vierestä ottamaan.
Et voi olla tosissasi! Vai että oikein lääkäri määrää ettei seurantaa ole. Tuskin
Miten hoitaja ei huomaisi ettei potilas pysty syömään, juomaan tai ottamaan lääkkeitä? Millainen hoitaja tämä on?
Hoitaja on kuitenkin huomannut lääkkeet lattialla. Jättänyt ne sinne ja hakenut uudet.
Älä puhu paskaa
Ja mitoituksia senkun vain kiristetään lisää. Kyllä se niin on, että omaisten on alettava hoitamaan jos haluavat ihmisarvoisen hoidon läheiselleen. Ei täällä tätä menoa enää ole hoitajia. Työolot alkavat olla epäinhimilliset, kuka haluaa tehdä työtä jota ei voi tehdä edes kunnolla ja jota ei arvosteta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
3) Mummosi kakominen oli varmaan ihan tuttua hoitajille. Usein sitä pystyy ihan kokemuksella kasvojen väristä kertomaan, onko joku oikeasti pielessä vai ei. Mitä hoitajien pitäisi mielestäsi tehdä? Niiden kahden hoitajan tuijottaa vieressä, kun 15 potilasta syö?
Siis ihan pokkana selität täällä, että selällään kerta toisensa perään selällään oksentavaa vanhusta ei jouda lounastauoltaan auttamaan kylkiasentoon tai pystyyn? Johan se on heitteillejättö! Oli tavallista taikka ei, ketään ei jätetä tukehtumaan oksennukseensa. Mistä se kasvojen väri sinne taukohuoneeseen näkyy kun siitä päsmäröit tietäväsi onko tosi kyseessä vai ei? KUKAAN hoitajista ei tullut katsomaan kasvojen väriä, saatika vaivautunut auttamaan kun "meillä on nyt tämä ruokatauko tässä". Vasta kun olimme siivoojan kanssa saaneet mummun ylös, hakanneet selkään, auttaneet kun oksentaminen edelleen jatkui jne. tuli hoitaja katsomaan että "mikäs täällä oli hätänä?".
Avan käsittämätöntä piittaamattomuutta. Jättää nyt ihminen tulahtumaan oksennukseensa. Mitä jos joskus heidän oma lapsensa on tukehtumassa, sanonko minä etten ohi kulkiessani joutanut auttamaan kun oli tekstarin lähettäminen kesken? Tai kun teininsä oksentaa kännissä selällään, onko ok jos vain kohautan olkiani ja jatkan pokemonien etsmistä? Johan se on tavallinen näky vappuna, tuollainen alkoholimyrkytyksessä kärvistelevä ja oksennusta henkeensä vetävä teini.
Nämä hoitajat vielä saavat palkkaa tuosta olkien kohauttelusta :( Kun normaali kansalainenkin auttaa hengenvaarassa olevaa ihan vain, koska niin kuuluu jokaisen tehdä.
Ja kyllä, ehdotan, että jatkossa kaikki tantat eivät istu siellä kahvikopissa samaan aikaan, vaan taukoja porrastetaan. Ei muissakaan vastaavissa työpaikoissa jätetä hoidettavia (päiväkotilapsia, potilaita, oppilaita, uimareita...) täysin valvomatta kun "valvojat" mussuttavat kimpassa pullaa ja kaakattavat kahvinsa äärellä. Ei ainakaan vastuullisissa työpaikoissa. Ja itse asiassa tuo otettiin puheeksi paikan johtajan ja hänen esimiehensä kanssa ja asiaan saatiin onneksi muutos.
Hyi helvetti millainen ihminen olet. Sinä et tiedä oliko jossain muussa huoneessa hoitaja. Se, että laitoshuoltaja tuli sinua auttamaan ei mikään iso juttu ole. Tehän olitte mummon saaneet jo autettua pystyyn oletettavasti kun menit sinne hoitajien ruokatilaan. Vai etkö itse saanut häntä muka käännettyä? Ei siinä enää mikään tilanne päällä ollut silloin, joten miksi hoitajan olisi pitänyt juosta paikalle? Et ehkä oikeasti ymmärrä, että tuollaisia tilanne päällä-hetkiä on hoitotyössä koko ajan ja myös hoitajalla on oikeus syödä ruokansa loppuun. Sinä olit mummosi kanssa, joten mikä hätä siinä? Etkä oikeasti tiennyt oliko muissa huoneissa hoitaja tai ei, ihan puppua tuo. Ja kyllä, porrastetut ruokatauot eivät ole monissa paikoissa mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä hoitajat kertoi mummon asioista vain äidilleni. KUka tahansa voi mennä sinne utelemaan vedoten siihen, että on omainen.
Jokaistahan kiinnostaa mummojen pissavaivat ihan helvetisti.