Mummo joutui vuodeosastolle pahan
pissatulehduksen takia. Oli mennyt munuaisiin. Kunto oli romahtanut täysin.
Mummo joutui olemaan osastolla melkein kolme viikkoa. En ollut ennen käynyt sellaisella osastolla ja olen vieläkin hämilläni/vihainen/voimaton. Osaston menoa kun seurasin, niin täytyy vain toivoa, ettei sinne enää Mummo tai kukaan läheinen joudu. Mun oli pakko käydä katsomassa häntä joka päivä, sen takia, että hoitavatko ne häntä ollenkaan?. Mennin ruoka-aikoihin, että pystyin avustamaan syömisessä.
Niin monella mummolla oli ruokatarjotin vain vieressä, eikä kukaan auttanut tai herätellyt ruoka-aikaan. Kamala pissan haju aina joka puolella.
Sai nyhtää oikeasti tietoa hoitajilta Mummon tilasta ja tulevasta. Olen varmaan nyt sellainen hankala omainen..
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se tappava "hoitomuoto"-metodi, kun ei anneta nestettä eikä ruokaa? Kuihduttaminen?
Se on saattohoito ja silloin jää lääkkeet pois ja potilas saa vain morfiinia. Sinne joutuu vain jos suostu syömään edes syötettynä ja nesteyttää ei voi koko ajan koska ihminen elää vain syömällä.
Äitini oli sinne joutumassa mutta ruokahalua lisäävä lääke auttoi ja selvisi. Kyseessä masennuslääke.Ei se kyllä saattohoitu ollut. Metodista oli englanninkielinen juttu jossain mediassa. Kyse oli siis tahallisesta murhaamisesta, joka toteutetaan kuivattamalla. Omaisilta piilossa pidetty metodi. Liittyköhän se englanninkielinen julkaisu jotenkin Joan Collinsin kuolemaan, ei suoraan. Hoitsut varmaan tietävät, mutta hiljaa ovat.
Miksi hoitajien täytyisi olla asiasta hiljaa jos kysymyksessä on lääkärin määräämä ja moniammatillisessä työryhmässä parhaaksi todeksi hoitomuoto?
Kerro lisää tästä tappavasta hoitomuodosta. Onko se sitä, että ruoka on esillä vanhuksen edessä vierailuaikaan, hän ei pysty syömään eikä häntä syötetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se tappava "hoitomuoto"-metodi, kun ei anneta nestettä eikä ruokaa? Kuihduttaminen?
Tuo on ihan yleisessä käytössä Suomessa. "Luonnonmukaista" muka, eli ei anneta syötävää ja juotavaa jos ei itse pysty syömään. Ei myöskään nesteytetä eikä ravita tipalla. Morfiinia kyllä annetaan. Se siitä "luonnonmukaisuudesta". Mietityttää millä perusteilla nuo päätökset milloinkin tehdään ja kenelle. Tästä ei vaan puhuta.
Tähän vaikuttaa esim. potilaan hoitotahto ja tietenkin ennuste. Syötävää tosin (soseena) annetaan viimeiseen asti sekä tietenkin juotavaa.
Ei anneta. Lopetetaan nesteen antaminen ja kaiken ravinnon myös. Kuihdutetaan potilas kuoliaaksi. Lääkärin päätöksellä. Oman omaiseni kohdalla Helsingissä vuonna 2011.
Riippuen missä tilassa potilas on. Jos potilas aspiroi KAIKEN mitä suuhun laitetaan. Oliko omaisesi saattohoidossa, parantumattomasti sairas, iäkäs?
On todella omituista ja pelottavaa, että tässä ketjussa nimenomaan hoitajina esiintyviltä tulee kommenttia, että on ihan normaalia, että ruoka viedään nenän edestä, tai että vessaan ei pääse, tai kielletään ihmeellisillä selityksillä minkään ongelman olemassa olo. Monessa paikassa homma toimii varmasti hyvin, mutta monessa ei, ja objektiivisesti katsoen huonokuntoinen vanhus on lähes heitteillä. Ei varmasti ole hoitajien syy, että resursseja on liian vähän, mutta se on pelottavaa, että pidätte tuollaista hoitoa normaalina.
Vierailija kirjoitti:
On todella omituista ja pelottavaa, että tässä ketjussa nimenomaan hoitajina esiintyviltä tulee kommenttia, että on ihan normaalia, että ruoka viedään nenän edestä, tai että vessaan ei pääse, tai kielletään ihmeellisillä selityksillä minkään ongelman olemassa olo. Monessa paikassa homma toimii varmasti hyvin, mutta monessa ei, ja objektiivisesti katsoen huonokuntoinen vanhus on lähes heitteillä. Ei varmasti ole hoitajien syy, että resursseja on liian vähän, mutta se on pelottavaa, että pidätte tuollaista hoitoa normaalina.
Se ei ole tietenkään järkevää, mutta se on normaalia. Tietenkin se ON ONGELMA. Onko kukaan kiistänyt sitä tässä ketjussa? Minunkin järkeni sanoo, että hoitoalalla pitäisi olla enemmän ihmisiä (esimerkiksi yöllä vähintään kaksi ihmistä), mutta silti niin ei ole. Tätä eivät päättäjämme ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ole hoitajien syy, että resursseja on liian vähän, mutta se on pelottavaa, että pidätte tuollaista hoitoa normaalina.
Normaalia se valitettavasti on että kaikkialle ei ehdi. Mitä hoitajan sitten pitäisi tehdä jättää hoitamatta, vaihtaa alaa... ???
Vierailija kirjoitti:
pissatulehduksen takia. Oli mennyt munuaisiin. Kunto oli romahtanut täysin.
Mummo joutui olemaan osastolla melkein kolme viikkoa. En ollut ennen käynyt sellaisella osastolla ja olen vieläkin hämilläni/vihainen/voimaton. Osaston menoa kun seurasin, niin täytyy vain toivoa, ettei sinne enää Mummo tai kukaan läheinen joudu. Mun oli pakko käydä katsomassa häntä joka päivä, sen takia, että hoitavatko ne häntä ollenkaan?. Mennin ruoka-aikoihin, että pystyin avustamaan syömisessä.
Niin monella mummolla oli ruokatarjotin vain vieressä, eikä kukaan auttanut tai herätellyt ruoka-aikaan. Kamala pissan haju aina joka puolella.
Sai nyhtää oikeasti tietoa hoitajilta Mummon tilasta ja tulevasta. Olen varmaan nyt sellainen hankala omainen..
Meillä mummo oli 4 kuukautta tk:n vuodeosastolla, kävin joka päivä ruoka-aikaan katsomassa että mummo saa syötyä, oli heikossa kunnossa että juuri istumaan kykeni.
http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3098145-vanhusten-laitoshoito-on-…
– Minä olen omakohtaisesti kokenut, miten vanhuksia hoidetaan sairaalassa. Ei syötetä, ei juoteta. Minusta oli järkyttävää, että ruoka pantiin halvaantuneen potilaan viereen pöydälle ja ihmeteltiin sitten, ettei Kallelle maistunut ruoka tänään, kertoo Brita Heikkilä.
Naiset sanovat, että potilaille kyllä tarjotaan jokainen määrätty ateria, mutta heitä ei avusteta syömään ja juomaan. Ne, jotka eivät itse pysty ruokailemaan ovat sitten syömättä.
Vanhuksia kuivatetaan
– Vanhuksia suoraan sanoen kuivatetaan. Ei anneta suun kautta nestettä, väittää työterveyshoitajan koulutuksen saanut Brita Heikkilä.
Miksi ihmeessä?
– Ettei tule niin paljon pissaa vaippoihin eikä ole niin paljon työtä. Ja onhan se hankalaa juottaa niitä ihmisiä, Taru Jaakonkari vastaa.
Brita Heikkilä on käynyt anonyyminä katsomassa hoidon tasoa eri laitoksissa. Kerran hän ”jäi kiinni” juottamasta yhtä potilasta.
– Minulle sanottiin, ettei niitä saa syöttää ja juottaa. Ne kusee ja paskantaa, ja kuka niitä vaippoja vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3098145-vanhusten-laitoshoito-on-…
– Minä olen omakohtaisesti kokenut, miten vanhuksia hoidetaan sairaalassa. Ei syötetä, ei juoteta. Minusta oli järkyttävää, että ruoka pantiin halvaantuneen potilaan viereen pöydälle ja ihmeteltiin sitten, ettei Kallelle maistunut ruoka tänään, kertoo Brita Heikkilä.
Naiset sanovat, että potilaille kyllä tarjotaan jokainen määrätty ateria, mutta heitä ei avusteta syömään ja juomaan. Ne, jotka eivät itse pysty ruokailemaan ovat sitten syömättä.
Vanhuksia kuivatetaan
– Vanhuksia suoraan sanoen kuivatetaan. Ei anneta suun kautta nestettä, väittää työterveyshoitajan koulutuksen saanut Brita Heikkilä.
Miksi ihmeessä?
– Ettei tule niin paljon pissaa vaippoihin eikä ole niin paljon työtä. Ja onhan se hankalaa juottaa niitä ihmisiä, Taru Jaakonkari vastaa.
Brita Heikkilä on käynyt anonyyminä katsomassa hoidon tasoa eri laitoksissa. Kerran hän ”jäi kiinni” juottamasta yhtä potilasta.
– Minulle sanottiin, ettei niitä saa syöttää ja juottaa. Ne kusee ja paskantaa, ja kuka niitä vaippoja vaihtaa.
En sinäänsä epäile tässä kerrottuja asioita, mutten ole itse tällaiseen missään hoitolaitoksessa törmännyt.
Jotenkin moni kirjoittaa ihan paskaa tietämättä koko tilannetta. Lääkärille voi soittaa ja lääkärit kyllä kertoo miksi toimitaan niin kuin toimitaan.
Lääkäri siis soittaa vain sille joka on lähiomaiseksi merkitty.
Saattohoitoon on kyllä aina ihan pätevät syyt.
Yli venytetty elämä aiheuttaa vain kärsimystä vanhukselle.
Vierailija kirjoitti:
Yöhoitaja oli unohtanut laittaa sängyn laidan kiinni.
En kiistä etteikö tuo ole voinut olla hoitovirhe, mutta myös se saattaa olla hoitovirhe että laita nostetaan ylös ja potilas esim. kiipeää laidan yli. Jos lääkäri on antanut luvan siihen että sängyn laidalla voi rajoittaa potilaan liikkumista on olemassa ns. laitalupa se on hoitajan virhe. Muussa tapauksessa asiasta kannattaa keskustella hoitavan lääkärin kanssa, miksi laidan käytöstä ei ole esim. keskusteltu jos potilaan kunto on sitä vaatinut.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/hoitajat-syy-vanhustenhoidon-ongelmiin-…
Märissä vaipoissa makaavia vanhuksia, väliin jätettyjä asukkaiden päiväkahveja, ylipitkiä taukoja ja Facebookin käyttöä työajalla…
Vanhustenhoidossa olisi paljon tehostettavaa, sanovat hoitajat. Useissa kunnallisissa hoivakodeissa kiire on lappilaisten hoitajien mielestä usein tekaistua ja töitä laiminlyödään toistuvasti.
Täällä kirjoittelee näköjään moni sellainen, jonka oma äiti tai isoäiti, tai isä tai isoisäkään, ei ole ollut vuodeosastolla. Tai sitten on, mutta on unohtunut se kyläileminen, koska "kyllä ne siellä mummun hoitaa". Riittää, kun käy toisinaan kyselemässä mummun vointia kovaan ääneen hoitajia huhuillen ja näyttää siltä, että välittää.
Tsemppiä teille, kyllä se teidänkin vuoro vielä tulee.
Uskon että tuollaista kaltoinkohtelua tapahtuu. Olen itse tkn vuodeosastolla pk-seudulla ja meillä on asiat hyvin. Henkilökuntaa on yleensä hyvä määrä. Vaipoissa ei säästellä. Potilaat kuntoutetaan. Omaisilta tulee pääsääntöisesti hyvää palautetta, mutta välillä myös hillittömiä vaatimuksia, mitä ei yhteiskunnan rahavaroilla voida toteuttaa. Omaiset vaativat nykyjään hirveästi passaamista. Potilaita, jotka pystyvät syömään itse, tullaan syöttämään ja vaatimaan syöttämistä. Seuraamme aina, että potilaat saavat syötyä, mutta pyrimme siihen että syövät itse. Omaiset passaavat kotona heidät ja väsyvät sitten. Sitten tullaan osastolle vaatimaan samaa passausta. Hoitomme pohjautuu kuntouttavaa hoitotyöhön, joten saamme tuloksia aikaiseksi. Yleensä potilaat syövät päiväsalissa, joten saavat samalla liikuntaa.
Epäkohtiin osastoilla pitää puuttua. Kävitkö ap koskaan sanomassa osastonhoitajalle asiasta? Hän on se, jolla on valta lisätä työvoimaa ja puuttua asiattomaan hoitoon.
130 kirjoitti:
Käytetäänkö vielä magneettivyötä?
Vierailija kirjoitti:
130 kirjoitti:
En ole törmännyt, mutta esim. haaravyötä kyllä. Tähän täytyy olla lääkärin määräys. Sitä käytetään potilaan oman turvallisuuden vuoksi eikä hoitajien helpottamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
130 kirjoitti:
En ole törmännyt, mutta esim. haaravyötä kyllä. Tähän täytyy olla lääkärin määräys. Sitä käytetään potilaan oman turvallisuuden vuoksi eikä hoitajien helpottamiseksi.
No miksi magneettivyötä on käytetty? Painetaan vanhus kiinni sänkyynsä.
Vierailija kirjoitti:
130 kirjoitti:
Epäilisin että niitäkin paikkoja vielä löytyy jossa sitä voidaan tarvittaessa käyttää. Itse olen törmännyt sen käyttöön viimeksi ehkä viitisen vuotta sitten.
http://yle.fi/uutiset/nakokulma_vanhusta_ei_saa_sitoa/7521992
Fyysisen sitomisen lisäksi saatamme herkästi turvautua rauhoittavien lääkkeiden käyttöön, kun yritämme rauhoittaa levottomasti käyttäytyviä vanhoja ihmisiä. Sen sijaan että tutkisimme, mikä aiheuttaa heidän levottomuutensa.
Usein taustalla on jokin hoidettavissa oleva syy, kuten kipu, pingottunut virtsarakko tai matala verenpaine. Tai läheisyyden kaipuu.
Turhaan ei emeritaprofessori Sirkka-Liisa Kivelä ole huolissaan lääkkeillä sitomisesta.
Onneksi esittämäni synkkä kuva ei vastaa koko totuutta. Tiedän monia hoitopaikkoja, joissa tietoisesti pyritään luopumaan magneettivöiden käytöstä. On myös hoitoyksiköitä, joissa ei koskaan sidota ketään. Sitomisesta pidättäytyminen edellyttää oikeaa asennetta, korkeaa ammattitaitoa ja hyvää johtamista.
Tietenkin on oikeus olla vihaisia ja surullisia. Usemmiten kuitenkin se vihaisuus hoitajia kohtaan liittyy asioihin, joille hoitajat eivät mahda mitään.