Mummo joutui vuodeosastolle pahan
pissatulehduksen takia. Oli mennyt munuaisiin. Kunto oli romahtanut täysin.
Mummo joutui olemaan osastolla melkein kolme viikkoa. En ollut ennen käynyt sellaisella osastolla ja olen vieläkin hämilläni/vihainen/voimaton. Osaston menoa kun seurasin, niin täytyy vain toivoa, ettei sinne enää Mummo tai kukaan läheinen joudu. Mun oli pakko käydä katsomassa häntä joka päivä, sen takia, että hoitavatko ne häntä ollenkaan?. Mennin ruoka-aikoihin, että pystyin avustamaan syömisessä.
Niin monella mummolla oli ruokatarjotin vain vieressä, eikä kukaan auttanut tai herätellyt ruoka-aikaan. Kamala pissan haju aina joka puolella.
Sai nyhtää oikeasti tietoa hoitajilta Mummon tilasta ja tulevasta. Olen varmaan nyt sellainen hankala omainen..
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että koska hoitajat eivät resurssien vuoksi voi olla joka hetki paikalla ja vastata kaikesta, niin he ovat empatiakyvyttömiä.
Tai vain ovat hiukan empatia kyvyttömiä tuntemattomille valittaja omaisille silloin kun eivät ole vastuussa hoidosta vaan vapaa päivän/illan vietossa. Tärkeintäkö on että hoitaja on omaiselle empaattinen?
Ja tuohon empatiakyvyttömyyteen lisään: koita itse pitää itsesi kasassa kun on tuhat asiaa hoidettavana, työtä pukkaa joka nurkasta, omaisille pitäisi osata selittää asiat lääketieteelliseltä kannalta (mm. Erästä potilasta, jolla ei ollut enää tiedollista tilaa, hoidettiin 2 vuotta omaisten pyynnöstä (resursseja meni kuukaudessa 3000euron edestä, eikä potilaalla ollut enää hyvää ennustetta, lisäksi erittäin vanha ihminen kyseessä)), ja kaiken lisäksi yrität pitää omat tunteet poissa, koska ET SAA ruveta itkemään potilaan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se tappava "hoitomuoto"-metodi, kun ei anneta nestettä eikä ruokaa? Kuihduttaminen?
Se on saattohoito ja silloin jää lääkkeet pois ja potilas saa vain morfiinia. Sinne joutuu vain jos suostu syömään edes syötettynä ja nesteyttää ei voi koko ajan koska ihminen elää vain syömällä.
Äitini oli sinne joutumassa mutta ruokahalua lisäävä lääke auttoi ja selvisi. Kyseessä masennuslääke.
Vierailija kirjoitti:
En usko minäkään ja mun äiti ollut samasta syystä ja musta vuodeosastolla saa hyvää hoitoa. Ei haise pissa ja mun äitiä ainakin syötettiin.
Sitä voi ihan pyytää niin kyllä ne syöttää.
Vuodeosastoa parempaa hoitoa ei taida saada missään.
Tuseerasi hoitaja äitini ja äiti oli nesteytyksessä.
Mulle ainakin lääkäri soitti. Äiti ollut kaksi kertaa vuodeosastolla ja se on saatu siellä aina hyvään kuntoon ja kotona kunto romahtaa. Itse en taas tuohon kotihoitoon usko, moni sellainen heippa hoitaja. Olen ihan omin silmin sen nähnyt.
Lääkäri sanoi että suurin osa saadaan vuodeosastolla kuntoon ja kotona menevät taas huonoon kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se tappava "hoitomuoto"-metodi, kun ei anneta nestettä eikä ruokaa? Kuihduttaminen?
Tuo on ihan yleisessä käytössä Suomessa. "Luonnonmukaista" muka, eli ei anneta syötävää ja juotavaa jos ei itse pysty syömään. Ei myöskään nesteytetä eikä ravita tipalla. Morfiinia kyllä annetaan. Se siitä "luonnonmukaisuudesta". Mietityttää millä perusteilla nuo päätökset milloinkin tehdään ja kenelle. Tästä ei vaan puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on saattohoito ja silloin jää lääkkeet pois ja potilas saa vain morfiinia. Sinne joutuu vain jos suostu syömään edes syötettynä ja nesteyttää ei voi koko ajan koska ihminen elää vain syömällä.
Äitini oli sinne joutumassa mutta ruokahalua lisäävä lääke auttoi ja selvisi. Kyseessä masennuslääke.
Ei se kyllä saattohoitu ollut. Metodista oli englanninkielinen juttu jossain mediassa. Kyse oli siis tahallisesta murhaamisesta, joka toteutetaan kuivattamalla. Omaisilta piilossa pidetty metodi. Liittyköhän se englanninkielinen julkaisu jotenkin Joan Collinsin kuolemaan, ei suoraan. Hoitsut varmaan tietävät, mutta hiljaa ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli sinne joutumassa mutta ruokahalua lisäävä lääke auttoi ja selvisi. Kyseessä masennuslääke.Ei se kyllä saattohoitu ollut. Metodista oli englanninkielinen juttu jossain mediassa. Kyse oli siis tahallisesta murhaamisesta, joka toteutetaan kuivattamalla. Omaisilta piilossa pidetty metodi. Liittyköhän se englanninkielinen julkaisu jotenkin Joan Collinsin kuolemaan, ei suoraan. Hoitsut varmaan tietävät, mutta hiljaa ovat.
Muistapa ottaa ne iltalääkkeetkin! :)
Vierailija kirjoitti:
Resurssipula toki monessa hoitolaitoksessa ja osastoilla on, mutta niin se valitettavasti on myös kotihoidossa. Kotona asuu vanhuksia joilla asiat on vielä huonommin kuin heillä jotka ovat sattuneet pääsemään hoitokotiin tai osastolle. Jos vanhus ei syö tai juo... ei saa edes ruokaa lautaselle tai juomaa kuppiinsa kuka ne hänelle kotona syöttää/juottaa.
Omaisia voi olla hyvin vähään ja melko nopeasti he tai hän väsyy jos omainen kuitenkin tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa.
Tää on totta. Se kotihoito on pahinta huonokuntoiselle vanhukselle. Kolme kertaa päivässä käy hoitaja ja äiti itki puhelimessa nälkäänsä. Sai sitten päivällä ruokaa. Haen hänelle laitospaikka ja pelkään hylkyä koska vanhainkoti on täynnä ja jono on pitkä.
Kolmen tunnin matka äidille niin tuosta vaan en apuun riennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli sinne joutumassa mutta ruokahalua lisäävä lääke auttoi ja selvisi. Kyseessä masennuslääke.Ei se kyllä saattohoitu ollut. Metodista oli englanninkielinen juttu jossain mediassa. Kyse oli siis tahallisesta murhaamisesta, joka toteutetaan kuivattamalla. Omaisilta piilossa pidetty metodi. Liittyköhän se englanninkielinen julkaisu jotenkin Joan Collinsin kuolemaan, ei suoraan. Hoitsut varmaan tietävät, mutta hiljaa ovat.
Miksi hoitajien täytyisi olla asiasta hiljaa jos kysymyksessä on lääkärin määräämä ja moniammatillisessä työryhmässä parhaaksi todeksi hoitomuoto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan yleisessä käytössä Suomessa. "Luonnonmukaista" muka, eli ei anneta syötävää ja juotavaa jos ei itse pysty syömään. Ei myöskään nesteytetä eikä ravita tipalla. Morfiinia kyllä annetaan. Se siitä "luonnonmukaisuudesta". Mietityttää millä perusteilla nuo päätökset milloinkin tehdään ja kenelle. Tästä ei vaan puhuta.
Morfiinista tai mahdollisesta suonensisäisestä nesteytyksestä päätöksen tekee lääkäri. Tk:n vuodeosastolla lääkäri on mahdollista yleensä saada potilaan luo päivittäin ainakin arkena, palvelukodeissa tai vastaavissa ehkä harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sentään Joan Collins vaan se jenkkikoomikko nainen, josta oli tv-sarjakin. Hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan yleisessä käytössä Suomessa. "Luonnonmukaista" muka, eli ei anneta syötävää ja juotavaa jos ei itse pysty syömään. Ei myöskään nesteytetä eikä ravita tipalla. Morfiinia kyllä annetaan. Se siitä "luonnonmukaisuudesta". Mietityttää millä perusteilla nuo päätökset milloinkin tehdään ja kenelle. Tästä ei vaan puhuta.[/quote
Kyllä nesteytetään mutta jossain vaiheessa tulee raja vastaan. Ihminen elää kuitenkin syömällä ja juomalla.
Miksei vanha ja sairas saa kuolla pois?
Äidillä alzheimer niin täytyy myös miettiä se yläkerran tilanne onko hoitoja järkevää jatkaa.
Äiti nesteytetty kaksi kertaa ja lääkäri sanoi että jossain vaiheessa ei nesteytetä enää ja olen samaa mieltä. Äiti hyvin rakas minulle.
Et kait kuvittele, jos potilaita on 25, niin jokaisella olisi omahoitaja syöttämässä potilaita yhtä aikaa. Meidän mummon osastolla oli maksimissaan viisi hoitajaa 25 potilasta kohti eli joskus joutuu odottamaan vuoroaan.
Ja on ok. ettei potilaan tietoja jokaiselle kerrota. En ainakaan itse tykkäisi. Ja ne kuuluvat vain rintaperillisille, jotka kertovat sitten lapsilleen niin halutessa, ellei potilas ole toisin halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vaikuttaa esim. potilaan hoitotahto ja tietenkin ennuste. Syötävää tosin (soseena) annetaan viimeiseen asti sekä tietenkin juotavaa.
Vierailija kirjoitti:
Et kait kuvittele, jos potilaita on 25, niin jokaisella olisi omahoitaja syöttämässä potilaita yhtä aikaa. Meidän mummon osastolla oli maksimissaan viisi hoitajaa 25 potilasta kohti eli joskus joutuu odottamaan vuoroaan.
Ja on ok. ettei potilaan tietoja jokaiselle kerrota. En ainakaan itse tykkäisi. Ja ne kuuluvat vain rintaperillisille, jotka kertovat sitten lapsilleen niin halutessa, ellei potilas ole toisin halunnut.
Siis samalla sekunnilla yhtä aikaa.
Pappani vietti aikanaan 5 vuotta terveyskeskuksen vuodeosastolla ja surullistahan se oli. Mummi kävi joka päivä syöttämässä, rasvaamassa, tarjoamassa välipalaa, luki sanomalehden ääneen jne. Oli tosi suosittu osaston muiden potilaidenkin keskuudessa ja siinä mielessä varmaan hirviöomainen, että kävi hoitajille kertomassa, miten joku oksentaa tai miten tuo toinen ei ole nyt kolmeen päivään koskenutkaan ruokaansa. Vastauksena jotain samaa kuin tässä ketjussakin eli ei kuulu muille, sellaista se on ja antaa vaan oksentaa.
Viidessä vuodessa sai aika hyvän kuvan siitä, miten homma toimi. Eli ei toiminut. Oltiin papan veljen hautajaisissa ja taisi olla ainoa viikonloppu, kun kukaan ei ollut katsomassa ja kun tultiin takaisin papan luo, niin mummi heti kysyi että miten on syönyt. Hoitaja vastasi, että on syönyt hyvin, kaikki on maistunut ja kun menimme papan huoneeseen, niin siellä se täysi ruokatarjotin oli koskemattomana ja pappa makuuasennossa. Vierustoveri sitten kuiskasi, ettei kukaan ole auttanut pystyyn ja tarjottimet oli viety koskemattomina pois. Kun mummi sitten meni tivaamaan selitystä, niin kommenttina vain että itsehän sen pitäisi syödä. Kas kummaa, kun ei ole itse pystynyt syömään neljään vuoteen eikä nousemaan istumaan omin avuiin ja mummi oli erikseen vielä ennen lähtöä korostanut, ettei pääse itse nyt auttamaan. Kiva oli papan olla viikonloppu syömättä ja juomatta!
10 vuotta myöhemmin mummi kesti vuodeosastolla neljä päivää, ennen kuin tippui sängystä ja sai aivoverenvuodon. Makasi verissään lattialla viisi tuntia virallisen raportin mukaan. Yöhoitaja oli unohtanut laittaa sängyn laidan kiinni. Tiedän, että on ollut kiirettä ja resurssipulaa ja liian vähän henkilökuntaa, mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa että hoitaja teki työnsä huonosti. Terveyskeskuksissa vuodepotilaat saavat huonoa hoitoa ja usein he kuolevat tämän huonon hoidon vuoksi.
Vaikka kuinka te hoitajat kerrotte resurssipulaa ja kiirettä työssänne, niin ei se myöskään ole asiakkaan syy. Vanhukset uskovat saavansa asianmukaista hoitoa ja monilla ei ole edes kykyä valittaa epäkohdista. On mielestäni erittäin epäempaattista olettaa, että omaisten pitäisi ymmärtää hoitajien laiminlyönnit. Kyse on varmasti inhimillisestä erehdyksestä mutta silti omaisilla on oikeus olla vihaisia ja surullisia.
Mitä on Liverpool Care Pathway? LCP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon huoneessa ei kenelläkään ollut mitään neste-seurantalistoja. Jos minä en olisi joka päivä mummoa juottanut, olisi hän kuivunut. Hän ei itse pysty pitelemään mukia tms. Lääkkeet löytyivät usein lattialta, koska hoitajat eivät MUISTANEET, että lääkkeet pitää antaa suoraan suuhun, koska mummo ei itse niitä saa suuhunsa. Voi, olisi esimerkkejä paljonkin, jotka minusta täyttävät laiminlyönnin kriteerit :( -ap
No sitten ei ole ollut nesteseurantaa, ja tämä on lääkärin MÄÄRÄYS. Pillereitä nyt voi helpostikin joutua lattioille ja silloin haetaan uudet. Jos mummosi on ollut kotona asuva ja suht ok kunnossa, niin oletus TIETENKIN on, että hän palaa kotiin ja kykenee itse lääkkeensä ottamaan. Se on aina oletusarvo ja jos huomataan/tiedetään, että lääkkeitä ei kykene itse lääkemukista ottamaan niin ne annetaan suuhun. Valtaosa nyt pystyy itse lääkkeensä yleensä lautasen vierestä ottamaan.
Osuiko arkaan paikkaan, kun noin tietäväisesti puolustelet yksittäistä tapausta, josta et tiedä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vaikuttaa esim. potilaan hoitotahto ja tietenkin ennuste. Syötävää tosin (soseena) annetaan viimeiseen asti sekä tietenkin juotavaa.
Ei anneta. Lopetetaan nesteen antaminen ja kaiken ravinnon myös. Kuihdutetaan potilas kuoliaaksi. Lääkärin päätöksellä. Oman omaiseni kohdalla Helsingissä vuonna 2011.
Nonniin jarrutetaas vähän. Se on fakta, että eri paikkojen välillä taso saattaa vaihdella huomattavasti. Se on myös fakta, että kiireellisten työpäivien ja resurssipulan vuoksi osa asioista saatetaan joutua tekemään vasemmalla kädellä. Moni ei tiedä myöskään sitä, että esimerkiksi munuaisvajaatoiminnasta kärsiville potilaille ei voida antaa liikaa nesteytystä, koska loppupeleissä neste kertyisi keuhkoihin ja lopputuloksena olisi tukehtuminen. Jos omainen on paikalla ja valmis auttamaan ruokinnassa, se auttaa hoitajien työtä valtavasti (jos ei ole paikalla, tottakai potilaat ruokitaan sitten hoitajien toimesta). Ja kaikkien tilaa seurataan tarkasti (jokaisella osastolla olevalla henkilöllä on kuumekurva, jossa näkyy neste/ruoka/kuume/lääkitys - kaikki muutokset osastolla). Monet asiat eivät näy omaisille, eivätkä monet omaiset ymmärrä mitä kaikkea hoitotyöhön liittyy. Oman läheisen kuntoa ja hoitoa voi kommentoida, ei muiden. Muiden tilasta ei pysty katsomalla kertomaan mikä heidän hoitonsa kannalta on parasta. On myös niitä sairaaloita/hoivakoteja yms. Jossa kahvitauot tuntuvat ikuisuuden mittaisilta.