Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo joutui vuodeosastolle pahan

Vierailija
05.08.2016 |

pissatulehduksen takia. Oli mennyt munuaisiin. Kunto oli romahtanut täysin.
Mummo joutui olemaan osastolla melkein kolme viikkoa. En ollut ennen käynyt sellaisella osastolla ja olen vieläkin hämilläni/vihainen/voimaton. Osaston menoa kun seurasin, niin täytyy vain toivoa, ettei sinne enää Mummo tai kukaan läheinen joudu. Mun oli pakko käydä katsomassa häntä joka päivä, sen takia, että hoitavatko ne häntä ollenkaan?. Mennin ruoka-aikoihin, että pystyin avustamaan syömisessä.
Niin monella mummolla oli ruokatarjotin vain vieressä, eikä kukaan auttanut tai herätellyt ruoka-aikaan. Kamala pissan haju aina joka puolella.
Sai nyhtää oikeasti tietoa hoitajilta Mummon tilasta ja tulevasta. Olen varmaan nyt sellainen hankala omainen..

Kommentit (429)

Vierailija
221/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos hoitajat vaan lopettaisivat työnsä,kun ilmeisesti mitään ei omaisten mielestä tehdä oikein? Parempi jättää hoitamatta kuten omaiset tekevät eli eivät usein osallistu oman äitinsä hoitoon mitenkään, edes leikkaamalla kynsiä. Minun ainakin tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin tämän keskustelun perusteella. Kaikkesi annat kuten kaikki muut tuntemasi hoitajat, omat isovanhempasi ja lapsesi kärsivät hoitotyön vuoroistasi, mutta vaan haukkumista ja suoranaista kettuilua tulee vastineeksi. Eipä tee ainakaan mieli laittaa itseään yhtään enempää likoon. Sama kai se olisi sitten oikeasti hoitaa huonosti, kun omaiset valittavat silti.

Tämähän on hieno asenne. Ihan kuin uhmaikäinen pentu.

Isää hoidettiin kahdessa eri yksikössä, toisessa asiat hoituivat ja oli hyvä ilmapiiri, joka näkyi myös omaisiin päin.

Toinen yksikkö taas oli sellainen, mistä haluaisi pois niin nopeasti kuin mahdollista.

En tiedä mistä erot johtuivat.

Toisessa vaikkapa henkisesti ja fyysisesti kuormittavammat potilaat? Tilanne osastoilla vaihtelee: joku "helppo" osasto voi muuttua vuodessa kammottavaksi paikaksi kun asiakkaiden kunto romahtaa.

Ei voi. Kyllä se hoitajien asenne ja ammattitaito ratkaisee.

Mitä ihmettä? Kun osastolla on 17 potilasta ja vuoden aikana esim. 5 alkaa tarvita avustusta ruokailussa, 2 tulee sänkypotilaita, 4 alkaa liikkua hitaammin jne. niin tottakai se vaikuttaa siihen kuinka raskasta on. Olen itse ollut töissä keikkalaisena ja saman talon sisällä eri osastot voivat olla kuin yö ja päivä työn raskauden suhteen.

Vierailija
222/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne jättää  varmaan moni kirjoittamatta näkemästään ja kokemastaan, mitä on tapahtunut osastolla, ap:n kokeman kaltaista. Järkyttävää tässä ketjussa on se, miten eräät hoitajat hyökkäävät kertojien kimppuun mitätöiden kuin narsistit konsanaan. Ongelma on selvästi olemassa, hoitajien asenteissa!

Jaakko  Valvanne tuo ongelmaa päivänvaloon.

Vanhustenhoidon suurin ongelma? – ”Henkilökunnan ylimielinen asenne”

Lisää rahaa ei tarvita vaan parempaa ammattitaitoa, sanoo geriatrian professori.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/vanhustenhoidon-suurin-ongelma-…

Näin se on! Ja tämä ketju vahvistaa ajatusta.

Luultavasti tuo ketjun kammotushoitaja oli yksi ja sama tyyppi. Selitteli miksi vanhus jätetään yksin vessaan kuolemaan, miksi oksennukseen tukehtuvaa ei voi auttaa, miksi ei auteta syömään, vessaan ym.

Kamalaa

Minä olen ilmeisesti yksi näistä kammotushoitajista. Jos olen yksin yövuorossa ja 2 asukkaalla eri puolella osastoa on hätä niin miten voin auttaa heitä molempia samaan aikaan? Kerro se minulle koska itse en sitä tiedä. Onko tämä nyt ylimielisyyttä?

Ai samalla sekunilla?  -se puuttui. Onko sinulla tilannetaju?

Eli kun vastaan 35 potilaasta yksin yöllä, joista moni lähtee sängystä ja saattaa kaatua, niin pelkällä tilannetajulla estän, että mitään ei koskaan tapahdu. Miksi vähättelet resurssipulaa? Oikeastiko et näe järkeväksi, että yöllä olisi kaksi hoitajaa?

Mitään ei koskaan tapahdu? Tässä ihminen kuoli hoitajan tekojen seurauksena.

Ihan oikea ihminen. Mieti omalle kohdalle. Millaisen vastauksen toivoisit itse hoitajilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos hoitajat vaan lopettaisivat työnsä,kun ilmeisesti mitään ei omaisten mielestä tehdä oikein? Parempi jättää hoitamatta kuten omaiset tekevät eli eivät usein osallistu oman äitinsä hoitoon mitenkään, edes leikkaamalla kynsiä. Minun ainakin tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin tämän keskustelun perusteella. Kaikkesi annat kuten kaikki muut tuntemasi hoitajat, omat isovanhempasi ja lapsesi kärsivät hoitotyön vuoroistasi, mutta vaan haukkumista ja suoranaista kettuilua tulee vastineeksi. Eipä tee ainakaan mieli laittaa itseään yhtään enempää likoon. Sama kai se olisi sitten oikeasti hoitaa huonosti, kun omaiset valittavat silti.

Anna tilaa niille hoitajille, jotka soveltuvat työhön paremmin, osaavat käsitellä epäkohtia ja kritiikkiä joviaalisti saaden helpommin ratkaisuita aikaiseksi, ei kiukuttelemalla ja lyömällä hanskat tiskiin

Vierailija
224/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei selitelty kiireellä kun vanhus kuoli vessaan, vaan annettiin näkökulma, että kun yövuorossa on yksi hoitaja niin mitä tahansa voi sattua. Se ei silloin ole hoitajan vika, koska hän voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan ja joutuu priorisoimaan. Eihän kenellekään ihmisellä voi laittaa sellaista vastuuta.

Sillä yöhoitajalla on todellakin se vastuu. Hän jätti vanhuksen yksin. Eli hänen virheensä.

Hoitotyössä sattuu virheitä. Niistä pitää ottaa opiksi. Käydä tilnteet läpi ja pohtia kokoajan potilasturvallisuuden parantamista.

Ohh... Silloin yöhoitajan täytyy pahimmassa tapauksessa olla 2 paikassa samaan aikaan. Yöhoitajalla on vastuu hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla, mutta jos vuorossa on 1 ihminen niin se ei ole silloin mahdollista. Tilanteet käydään aina läpi ja pohditaan potilasturvallisuuden parantamista. Joskus joku kaatuu ja se ei vaan ole kenenkään syy. Usko jo.

Vierailija
225/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna tilaa niille hoitajille, jotka soveltuvat työhön paremmin, osaavat käsitellä epäkohtia ja kritiikkiä joviaalisti saaden helpommin ratkaisuita aikaiseksi, ei kiukuttelemalla ja lyömällä hanskat tiskiin

Voi herrajumala, vaatimuksiesi lista on loputon. Nyt katsot jo oikeudeksesi ensinnäkin arvioida, mutta myös päättää millaiset luonteenpiirteet hoitajalla pitää olla. Onneksi sinulta ei kysytä.

Vierailija
226/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isää hoidettiin kahdessa eri yksikössä, toisessa asiat hoituivat ja oli hyvä ilmapiiri, joka näkyi myös omaisiin päin.

Toinen yksikkö taas oli sellainen, mistä haluaisi pois niin nopeasti kuin mahdollista.

Toisessa vaikkapa henkisesti ja fyysisesti kuormittavammat potilaat? Tilanne osastoilla vaihtelee: joku "helppo" osasto voi muuttua vuodessa kammottavaksi paikaksi kun asiakkaiden kunto romahtaa.

Mitä ihmettä? Kun osastolla on 17 potilasta ja vuoden aikana esim. 5 alkaa tarvita avustusta ruokailussa, 2 tulee sänkypotilaita, 4 alkaa liikkua hitaammin jne. niin tottakai se vaikuttaa siihen kuinka raskasta on. Olen itse ollut töissä keikkalaisena ja saman talon sisällä eri osastot voivat olla kuin yö ja päivä työn raskauden suhteen.

Työkäytänteet vaihtelee. Ja etenkin hoitajien asenteet

Vierailija
227/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne jättää  varmaan moni kirjoittamatta näkemästään ja kokemastaan, mitä on tapahtunut osastolla, ap:n kokeman kaltaista. Järkyttävää tässä ketjussa on se, miten eräät hoitajat hyökkäävät kertojien kimppuun mitätöiden kuin narsistit konsanaan. Ongelma on selvästi olemassa, hoitajien asenteissa!

Lisää rahaa ei tarvita vaan parempaa ammattitaitoa, sanoo geriatrian professori.

Luultavasti tuo ketjun kammotushoitaja oli yksi ja sama tyyppi. Selitteli miksi vanhus jätetään yksin vessaan kuolemaan, miksi oksennukseen tukehtuvaa ei voi auttaa, miksi ei auteta syömään, vessaan ym.

Kamalaa

Minä olen ilmeisesti yksi näistä kammotushoitajista. Jos olen yksin yövuorossa ja 2 asukkaalla eri puolella osastoa on hätä niin miten voin auttaa heitä molempia samaan aikaan? Kerro se minulle koska itse en sitä tiedä. Onko tämä nyt ylimielisyyttä?

Eli kun vastaan 35 potilaasta yksin yöllä, joista moni lähtee sängystä ja saattaa kaatua, niin pelkällä tilannetajulla estän, että mitään ei koskaan tapahdu. Miksi vähättelet resurssipulaa? Oikeastiko et näe järkeväksi, että yöllä olisi kaksi hoitajaa?

:D tilannetajulla tapahtumien esto. Voi tätä hoitajan saivartelua. Tällaistäkö selität vanhuksille ja omaisille.

Vierailija
228/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko juttujasi hetkeäkään. Ihme mustamaalausta.

Eikä sairaalassa pakkosyötetä ilman lääketieteellistä syytä. Jos joku mummo ei kahteen kuukauteen ole halunnut syödä paöjln mitään niin sitten hän ei syö. Tarjotin viedään silti, koska pitäää olla mahdollisuus syödä.

Ja ihan lääkärit linjaavat, että nestelista lopetetaan eikä ruoan määrää seurata. Vielä on vanhalla ihmisellä oikeus olla syömättä, jos ei halua -kaikkeen ei medikalisoituminen vielä yllä. Älä puhu, kun et muiden potilaiden asioista mitään tiedä.

Jos ei pysty syömään tai juomaan niin pitääkö kaikille aloittaa vuosiksi suonen sisäinen ravitsemus ja nestehoito? Muutaman päivän vielä ymmärrän mutta jos joku on kuoleman sairas niin eikä ole armeliaampaa antaa luonnon tehdä tehtävänsä kun makuuttaa viikkoja, kuukausia tai vuosia elämänsä ehtoopuolella olevia potilaita. Moni omaisista vaatii varmaan vielä tehohoitoa, munusiskorvaushoitoa  ja sydämensiirtoa huonokuntoisille vanhuksille.

Vierailija
229/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omaa työtäsi haukuttaisiin tällä tavoin JATKUVASTI, eikö sinulla kävisi lopettaminen mielessä? Valtaosa hoitajista miettii alan vaihtoa. Ei ole kyse hoitajien persoonasta tai luonteesta vaan alan työympäristöstä.

Vierailija
230/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummon huoneessa ei kenelläkään ollut mitään neste-seurantalistoja. Jos minä en olisi joka päivä mummoa juottanut, olisi hän kuivunut. Hän ei itse pysty pitelemään mukia tms. Lääkkeet löytyivät usein lattialta, koska hoitajat eivät MUISTANEET, että lääkkeet pitää antaa suoraan suuhun, koska mummo ei itse niitä saa suuhunsa. Voi, olisi esimerkkejä paljonkin, jotka minusta täyttävät laiminlyönnin kriteerit :( -ap

Miksi hän ei ihan itse juo??

Vierailija
231/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta potilaiden raskaus ei - sinun mielestäsi. Kaikki ovat yhtä helppoja hoidettavia ammattilaiselle, eikö niin? En ole tällaista ammattilaista tavannut.

Vierailija
232/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa

:D tilannetajulla tapahtumien esto. Voi tätä hoitajan saivartelua. Tällaistäkö selität vanhuksille ja omaisille.

Niin, se oli sarkastinen vastaus edelliselle kirjoittajalle...

Vierailija
233/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei selitelty kiireellä kun vanhus kuoli vessaan, vaan annettiin näkökulma, että kun yövuorossa on yksi hoitaja niin mitä tahansa voi sattua. Se ei silloin ole hoitajan vika, koska hän voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan ja joutuu priorisoimaan. Eihän kenellekään ihmisellä voi laittaa sellaista vastuuta.

Sillä yöhoitajalla on todellakin se vastuu. Hän jätti vanhuksen yksin. Eli hänen virheensä.

Hoitotyössä sattuu virheitä. Niistä pitää ottaa opiksi. Käydä tilnteet läpi ja pohtia kokoajan potilasturvallisuuden parantamista.

Ohh... Silloin yöhoitajan täytyy pahimmassa tapauksessa olla 2 paikassa samaan aikaan. Yöhoitajalla on vastuu hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla, mutta jos vuorossa on 1 ihminen niin se ei ole silloin mahdollista. Tilanteet käydään aina läpi ja pohditaan potilasturvallisuuden parantamista. Joskus joku kaatuu ja se ei vaan ole kenenkään syy. Usko jo.

Tästä tilanteesta tiedämme vain että hoitaja jätti potilaan yksin. Vei vessaan ja jätti sinne. Potilas kuoli.

Kyllä se vaan oli sen hoitajan syy. Seuraus hänen toiminnastaan.

Ei vaadi mitään selittelyitä meiltä hoitajilta. Hän teki virheen ja luultavasti on itse asiasta kauhuissaan.

Vierailija
234/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon huoneessa ei kenelläkään ollut mitään neste-seurantalistoja. Jos minä en olisi joka päivä mummoa juottanut, olisi hän kuivunut. Hän ei itse pysty pitelemään mukia tms. Lääkkeet löytyivät usein lattialta, koska hoitajat eivät MUISTANEET, että lääkkeet pitää antaa suoraan suuhun, koska mummo ei itse niitä saa suuhunsa. Voi, olisi esimerkkejä paljonkin, jotka minusta täyttävät laiminlyönnin kriteerit :( -ap

No sitten ei ole ollut nesteseurantaa, ja tämä on lääkärin MÄÄRÄYS. Pillereitä nyt voi helpostikin joutua lattioille ja silloin haetaan uudet. Jos mummosi on ollut kotona asuva ja suht ok kunnossa, niin oletus TIETENKIN on, että hän palaa kotiin ja kykenee itse lääkkeensä ottamaan. Se on aina oletusarvo ja jos huomataan/tiedetään, että lääkkeitä ei kykene itse lääkemukista ottamaan niin ne annetaan suuhun. Valtaosa nyt pystyy itse lääkkeensä yleensä lautasen vierestä ottamaan.

Kun mummo vietiin osastolle, kerroin kaikki tiedot hänestä esim. pitää avustaa syömisessä, lääkkeiden otossa jne koska kädet ei pelaa. Häntä myös kotona avustetaan aina ruokailussa ja lääkkeiden otossa jne. Mutta ei hoitajat tunnu lukevan potilaan tietoja koneelta kovinkaan usein. -ap

Minun mielestäni olet tosi pikkumainen. Sairaaloissa on tosi pienet resurssit ja mummostasi on varmasti pidetty huolta. Lääkkeitä nyt voi löytyä monesta hoitajasta riippumattomasta syystä lattialta. Oikeastaan et edes tiedä ovatko ne mummosi.

En jaksa vängätä teidän vähättelijöiden kanssa. Kyllä se teillekin totuus valkenee, kunhan itse tai omaisenne tuollaiselle osastolle joutuu. -ap

Mikset vie omaistasi yksityiselle kun siellä hoidon laatu on paljon parempaa???

Vierailija
235/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajia ja opettajia haukutaan. Vaatimusten lista on loputon.

Voimia kaikille niissä töissä oleville - ja kiitos myös!

Vierailija
236/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempaa palkkaa vastuullisesta työstä!!

Kaikki tekevät töissään virheitä ja väärinarvioita, mutta hoitialalla ne voivat olla kohtalokkaita.

Vierailija
237/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä hoitajat nyt kilpaa seli seli selittelevät miten omaiset eivät tiedä. Itse sain myös todistaa tätä samaa yli vuoden kun mummuni oli vuodeosastolla. Hän itkien minulle kertoi monta kertaa, että ruoka on ihan hyvää, maistuisikin, mutta on niin hidas syömään ettei ehdi kun tarjotin viedään jo nenän edestä pois. Sanotaan, että kuljetus/kärry lähtee ja ei voi mitään. Kukaan ei silti auttanut siinä syömisessä, eli ilman ruokaa jäi jos ei ehtinyt syömään reippaasti. Syöminen oli mummulla hidasta kun ruoka tuppasi nusemaan ylös jos vähänkin kiri tahtia. Onneksi meitä omaisia pystyi paikalla käymään liki joka päivä ja silloin ei ruoka-aikaan ollut ongelmaa, mielin kielin oltiin meille.

Mummu ei pystynyt itse nousemaan istumaan ja useamman kerran kävi niin, että kukaan ei auttanut ruoka-aikaan istuvaan asentoon ja ruoka jäi syömättä kun raukka ei siihen yltänyt.

Vessaan ei autettu silloin kun pyysi. Sanottiin, että pissaa/kakkaa vaippaan. Miettikää nyt oikeasti kuinka järjettömän nöyryyttävää etenkin kun mieli oli ihan kirkas ja vain fyysinen kunto huono. Mummu yritti viikottain sitten yksin vessaan. Milloin oli kakannut lattialle kun ei ehtinyt pöntölle, milloin löytyi kaatuneena vessasta ja välillä oli useamman tunnin (!!!) istunut pöntöllä kun rollaattori oli ajautunut kauas ja ei päässyt ylös, ei myöskään ylettynyt hätäkellon naruun. Kaksi kertaa omaiset löysivät tällaisessa tilanteessa vessasta, useamman kerran mummu kertoi näin käyneen. Hoitajista kukaan ei oma-aloitteisesti ekrtonut asiasta. Pyyhkiä ei pystynyt itse kun ei taipunut. Joutui sitten pyyhkimättä olemaan, suihkupäivä kerran viikossa :( Ei ihme, että ihottumia tuli.

Pahin itse näkemäni tilanne oli kun mummu oli juuri syönyt tultuani paikalle. Makasi selällään ja yski, sitten tuli oksennus toisensa perään. Kakoi makuultaan ja en millään yksin saanut pystyasentoon kun paniikissa veti ihan jäykäksi istensä, kyljellään ei paniikkinsa vuoksi pysynyt. Juoksin pitkin käytäviä etsimässä hoitajia ja sitten taukohuoneeseen, hoitajat joka ikinen syömässä. Huusin apua, kerroin että mummu oksentaa sängyssä enkä saa pystyasentoon. Kukaan ei persettään hievauttanut, sanoivat olevansa ruokatauolla ja että tulevat kohta. Vasta käytävällä vastaan tullut siivooja juoksi apuun kun kuuli hätäni ja mummun kakomisen avonaisesta huoneesta. Onneksi tilanne päättyi hyvin. Mummu sai pitkäksi aikaa yskän ja oksennus ärsytti hengitysteitä, mutta selvisi muuten. Kysynpä vaan, että mitä hittoa olisi käynyt jos omaisia ei olisi ollut paikalla?

Olin nuorempana TET-jaksolla vanhusten osastolla ja kauhukseni muistan ajatelleeni, että täällä jotenkin ja ehkä pidetään vanhuksia hengissä. Vanhuksia, joita ei pidetä ihmisinä.

Yleensäkin näkee, että vanhusten hoidossa vanhuksia kohdellaan kuin eläimiä eikä ihmisiä. Oletetaan,mettä aikuinen syö yhtä rivakasti kuin ennen. Tuodaan ruuat eteen, mutta kukaan ei syötä tai oletetaan, että vanhus ei halua syödä kun kukaan ei auta yhtään vaikka sopivan asennon löytymisessä.

Milloin aikuisen ihmisarvo loppuu ja alkaa arvoton vanhuus? Toivottavasti älylaitteet tulevat osaksi vanhusten hoito vaikka reaaliaikaisen videokameran myötä, jolloin myös omaiset voisivat seurata mitä tapahtuu ja heitteillejätöistä rangaistaan.

Vierailija
238/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta potilaiden raskaus ei - sinun mielestäsi. Kaikki ovat yhtä helppoja hoidettavia ammattilaiselle, eikö niin? En ole tällaista ammattilaista tavannut.

Potilaat ovat ihmisiä, erilaisia, eikä tehdasnukkeja. Onko jollekin hoitajalle tullut yllätyksenä jo koulutuksen aikana? Pelottavaa.

Vierailija
239/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei ole ollut nesteseurantaa, ja tämä on lääkärin MÄÄRÄYS. Pillereitä nyt voi helpostikin joutua lattioille ja silloin haetaan uudet. Jos mummosi on ollut kotona asuva ja suht ok kunnossa, niin oletus TIETENKIN on, että hän palaa kotiin ja kykenee itse lääkkeensä ottamaan. Se on aina oletusarvo ja jos huomataan/tiedetään, että lääkkeitä ei kykene itse lääkemukista ottamaan niin ne annetaan suuhun. Valtaosa nyt pystyy itse lääkkeensä yleensä lautasen vierestä ottamaan.

Kun mummo vietiin osastolle, kerroin kaikki tiedot hänestä esim. pitää avustaa syömisessä, lääkkeiden otossa jne koska kädet ei pelaa. Häntä myös kotona avustetaan aina ruokailussa ja lääkkeiden otossa jne. Mutta ei hoitajat tunnu lukevan potilaan tietoja koneelta kovinkaan usein. -ap

Minun mielestäni olet tosi pikkumainen. Sairaaloissa on tosi pienet resurssit ja mummostasi on varmasti pidetty huolta. Lääkkeitä nyt voi löytyä monesta hoitajasta riippumattomasta syystä lattialta. Oikeastaan et edes tiedä ovatko ne mummosi.

En jaksa vängätä teidän vähättelijöiden kanssa. Kyllä se teillekin totuus valkenee, kunhan itse tai omaisenne tuollaiselle osastolle joutuu. -ap

Menepä vähäksi aikaa töihin jollekin osastolle, niin sinullekin valkenee se totuus.

Näin kolmessa viikossa ihan tarpeeksi. Kädet kyynärpäitä myöden ristissä, ettei tuolle osastolle enää mummo joudu. Helvetin esikartano!  -ap

Sinne sinäkin joudut aikanaan. Pidä se mielessä kun arvostelet hoitoa mokoma kiittämätön valittaja.

Vierailija
240/429 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tilanteesta tiedämme vain että hoitaja jätti potilaan yksin. Vei vessaan ja jätti sinne. Potilas kuoli.

Kyllä se vaan oli sen hoitajan syy. Seuraus hänen toiminnastaan.

Ei vaadi mitään selittelyitä meiltä hoitajilta. Hän teki virheen ja luultavasti on itse asiasta kauhuissaan.

Me emme tiedä jättikö hoitaja hänet sinne yksin siksi, että kuuli esimerkiksi tuskallista huutoa toisesta paikasta, joka tarkoittaa sitä, että siellä tapahtuu jotain. Ehkä joku oli lähtenyt sängystä ja lyönyt päänsä? Sitä ei koskaan saada tietääkään, koska meille ei kuulu toisten potilaiden asiat.

Voi olla, että hoitaja on jättänyt potilaan yksin vessaan jostain muustakin syystä. Yritin vain sanoa, että noin voi joutua tekemään sen olematta "virhe". Jos hän olisi auttanut vessassa olevaa potilasta sänkyyn (tietäen että siinä voi mennä esim. 10 minuuttia) olisi toisessa huoneessa kaatunut potilas voinut vuotaa verta jo niin pahasti, että kuolee sen vuoksi. Sekin olisi sinun mielestäsi varmasti hoitajan "virhe".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi