Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran eroahdistus

Vierailija
04.08.2016 |

Onko kellään kokemusta koiran eroahdistuksen (onnistuneesta) hoidosta? Täällä on nyt huonolla menestyksellä harjoiteltu kaksi vuotta ja alkaa toivo hiipua

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä auttoi se etten antanut kotona ollessanikaan enää seurailla minua.Eli kun olin kotona,en päässyt edes vessaan yksin.Kun lähdin kotoa meinasi tulla ovista ja ikkunoista perään ja tuhosi paikkoja.No nyt on ollut porukoiden kotona ollessa pihalla vaijerissa tai jos on sisällä niin ei tule huoneistoon vaan on eteisessä portin takana niin että näkee meidät mutta ei pääse seuraamaan.Kun laitettiin se ekoina päivinä portin taakse huusi ja repi kaiken mitä löysi.Rauhoittui ja tyytyi parissa päivässä.

Nyt vuoden iässä on jo rauhassa eteisessä yksin monta tuntia,eikä mitään ole revitty tai tuhottu..en myöskään vouhkaa koiran kanssa yhtään ylimääräistä vaan ollaan kylmän viileitä kun tullaan kotiin..

Liika paimentamisen salliminen paimenkoiralle (ainakaan) ei ole hyväksi.

Tämä meidän koira oli alkuun samanlainen, mutta nyt rauhoittunut, eikä enää seuraile kotona. Yksinolo kuitenkin edelleen mahdotonta

ap

Mut kyllä tuo kuitenkin kertoo siitä että on liian riippuvainen teistä.Kyllä meilläkin jos on esim. vaijerissa ulkona ja minä tai mies ja joku lapsista lähtee johonkin ja hän ei pääse niin huutaa kurkku suorana mut siihen auttaa hämäys.Jos laitetaan sisään ja lähdetään niin ei huuda eikä tuhoa.Suosittelen kyllä pienentämään sitä sisäreviiriä silloinkin kun olette kotona.

Vierailija
22/32 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä auttoi se etten antanut kotona ollessanikaan enää seurailla minua.Eli kun olin kotona,en päässyt edes vessaan yksin.Kun lähdin kotoa meinasi tulla ovista ja ikkunoista perään ja tuhosi paikkoja.No nyt on ollut porukoiden kotona ollessa pihalla vaijerissa tai jos on sisällä niin ei tule huoneistoon vaan on eteisessä portin takana niin että näkee meidät mutta ei pääse seuraamaan.Kun laitettiin se ekoina päivinä portin taakse huusi ja repi kaiken mitä löysi.Rauhoittui ja tyytyi parissa päivässä.

Nyt vuoden iässä on jo rauhassa eteisessä yksin monta tuntia,eikä mitään ole revitty tai tuhottu..en myöskään vouhkaa koiran kanssa yhtään ylimääräistä vaan ollaan kylmän viileitä kun tullaan kotiin..

Liika paimentamisen salliminen paimenkoiralle (ainakaan) ei ole hyväksi.

Tämä meidän koira oli alkuun samanlainen, mutta nyt rauhoittunut, eikä enää seuraile kotona. Yksinolo kuitenkin edelleen mahdotonta

ap

Mut kyllä tuo kuitenkin kertoo siitä että on liian riippuvainen teistä.Kyllä meilläkin jos on esim. vaijerissa ulkona ja minä tai mies ja joku lapsista lähtee johonkin ja hän ei pääse niin huutaa kurkku suorana mut siihen auttaa hämäys.Jos laitetaan sisään ja lähdetään niin ei huuda eikä tuhoa.Suosittelen kyllä pienentämään sitä sisäreviiriä silloinkin kun olette kotona.

Auttoi myös sisäsiisteyteen muuten.Ja tämä oli ihan asiantuntijan neuvo meille ja auttoi kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun naapurissa koira ulisee ja haukkuu jatkuvasti. en tiedä tietääkö omistaja. joskus yölläkin meluaa. oon tekemässä siitä valitusta, mutten oo varma mistä kämpästä se kuuluu. mun mielestä tommonen iso koira ei kuulu kerrostaloon. sori vaan, mutta huonosti koulutettu tapaus. ja jos sanotte että mee rimpauttamaan ovikelloa, niin naisihmisenä en riskeeraa omaa terveyttäni jos kostavat. naapurissa venäläisperhe. isännöitsijälle ajattelin valittaa.

Vierailija
24/32 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroahdistus on vain seuraus ei syy.

Todellinen ongelma teillä on se, että koiranne kokee olevansa vastuussa teistä. Se luulee olevansa "alfa", olette hänen vastuullaan. Kun poistutte kotoa koiran ei ole mahdollista seurata ja siitä ahdistus alkaa.

Seuraako koiranne jotakuta perheenjäsentä huoneesta toiseen ? Jääkö vessan ovelle odottamaan ? Miten reagoi vieraisiin ?

Vilander korjaa ihmisiä olemaan sellaisia johtajia joita koira tarvitsee. Valitettavasti tätä ongelmaa ei nameilla korjata, mutta ehdollistaminen lähdön "vaarattomuuteen" on ensimmäinen askel. Muitakin käytösmalleja on toki muutettava.

Käyn lainaamassa kirjan ensi töikseni. Onko kyseisellä kirjoittajalla käytössä ns. jääkausi-menetelmä? Koira ei enää seuraa meitä huoneesta toiseen, mutta pienempänä ei jättänyt hetkeksikään rauhaan

Vilander käyttää jääkausi menetelmää, mutta en lähtisi sitä käyttämään ilman kouluttajan ohjeistusta. Jääkautta käytetään mm. Dominoivan koiran palauttamiseksi "pahnan pohjalle". Jos koiranne ei dominoi (hypi vasten, pure käsivartta/ hihnaa jos menette lenkillä eri suuntaan) niin jääkausi on aika radikaali toimenpide.

Koiranne hermorakenne voi olla liian heikko jääkauteen, jolloin sen pitämällä ilman luonnetestiä ja kouluttajaa voitte aiheuttaa pysyvää vahinkoa.

Vierailija
25/32 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroahdistus on vain seuraus ei syy.

Todellinen ongelma teillä on se, että koiranne kokee olevansa vastuussa teistä. Se luulee olevansa "alfa", olette hänen vastuullaan. Kun poistutte kotoa koiran ei ole mahdollista seurata ja siitä ahdistus alkaa.

Seuraako koiranne jotakuta perheenjäsentä huoneesta toiseen ? Jääkö vessan ovelle odottamaan ? Miten reagoi vieraisiin ?

Vilander korjaa ihmisiä olemaan sellaisia johtajia joita koira tarvitsee. Valitettavasti tätä ongelmaa ei nameilla korjata, mutta ehdollistaminen lähdön "vaarattomuuteen" on ensimmäinen askel. Muitakin käytösmalleja on toki muutettava.

Käyn lainaamassa kirjan ensi töikseni. Onko kyseisellä kirjoittajalla käytössä ns. jääkausi-menetelmä? Koira ei enää seuraa meitä huoneesta toiseen, mutta pienempänä ei jättänyt hetkeksikään rauhaan

Vilander käyttää jääkausi menetelmää, mutta en lähtisi sitä käyttämään ilman kouluttajan ohjeistusta. Jääkautta käytetään mm. Dominoivan koiran palauttamiseksi "pahnan pohjalle". Jos koiranne ei dominoi (hypi vasten, pure käsivartta/ hihnaa jos menette lenkillä eri suuntaan) niin jääkausi on aika radikaali toimenpide.

Koiranne hermorakenne voi olla liian heikko jääkauteen, jolloin sen pitämällä ilman luonnetestiä ja kouluttajaa voitte aiheuttaa pysyvää vahinkoa.

Juu ei olla jääkautta kokeiltu juurikin tuosta syystä

ap

Vierailija
26/32 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun naapurissa koira ulisee ja haukkuu jatkuvasti. en tiedä tietääkö omistaja. joskus yölläkin meluaa. oon tekemässä siitä valitusta, mutten oo varma mistä kämpästä se kuuluu. mun mielestä tommonen iso koira ei kuulu kerrostaloon. sori vaan, mutta huonosti koulutettu tapaus. ja jos sanotte että mee rimpauttamaan ovikelloa, niin naisihmisenä en riskeeraa omaa terveyttäni jos kostavat. naapurissa venäläisperhe. isännöitsijälle ajattelin valittaa.

No miten olis alkuun vaikkapa heippa-lappu ilmotustaululle? Et oo varma asunnosta, mutta tiedät olevan venäläisperhe?

Vierailija
27/32 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota ap ongelmaan kantaa mutta muistakaa tosiaankin (kuten joku aiemmin jo kirjoitti) että eroahdistus on seuraus, ei ole etoahdistujaksi syntynyttä koiraa.

Päällimmäinen syy on aina siinä että koira ei koe turvan tunnetta heikon laumanjohtajan tai heikkojen lauman muiden jäsenten taholta. Koira on päässyt jo alunalkaenkin siihen rooliin että se (omasta näkökulmastaan) muun lauman eli ihmisten suojelija ja ehkä jopa alfa eli johtaja. 

Eroahdistusta on keskiverrosti enemmän pikkukoirilla jotka on just niitä omistajiensa "vauvoja" joita huomioidaan ihan kokoajan. Ja suurellaosalla omistajista ei ole mitään käsitystä miten kasvatetaan hyväkäytöksinen, tervepäinen, rauhallinen hyvinvoiva koira. Tehdään joka ikinen virhe, mm palkataan huono käytös puruluulla tai lelulla jotta saadaan koira esim olemaan haukkumatta kun se kerjää huomiota tai jopa pomottaa sisätiloissa ihmistä. Eli vahvistetaan eitoivottua käytöstä. Kun koira huomaa että omistaja on lähdössä, tulee se hysteeriseksi koska pitää omistajaa suojeltavana, mitä tekee omistaja, alkaa höpöttää koiralle levottomasti, ehkä jopa kiivaasti. Antaa syötävää, silittää ym ym eli taas palkkaa ei toivottua käytöstä. 

Ihan paras lääke olisi kun ei huomioisi mitenkään sitä koiraa ylipäätään.

Koira pois sängystä, koiran paikka on jossain muualla, hierarkia kuntoon. Siitä se lähtee, koira ei ole vauva eikä lapsi joten älä kohtele sitä sillä tavalla. 

Vierailija
28/32 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa mun kaikki kestää. Kuulin jokin aika sitten että eroahdistukseen on joka päivä syötettävä lääke (siis psyykelääke) voi käääääk.  Sit voi myös käyttää koiraa jossain tyyliin yksisarvis tms enkelihoidossa maksaa 70 e /h. Joku syöttää jotain homeopaattisia höpö höpö pillereitä joilla ei ole mitän vaikutusta koska koira ei ole ihminen eikä siis voi olla lumevaikutustakaan. Saadaan vaan koiran maha sekadin. Miettikää mitä kaltoinkohtelua koiraa kohtaan. 

Kyllä jotkut ihmiset ovat ihan uskomattomia hörhöjä koiriensa kanssa. Koira nukkuu kylki kyljessä ihmisessä kiinni pyjama päällä, niitä työnnetään nukenrattaissa aurinkolasit silmillä, on kukkamekkoa, sporttiasua, käytetään parin vko välein kynsienleikkuussa jossain trimmaamossa kun ei helv..i edes itse saada sitäkään tehtyä. Yritetään tehdä koirasta kasvissyöjää, ostetaan koiralle kaikki lelut ja aktivointijutut maan ja taivaan väliltä.

Ja sit ollaan ihan ihmeissään kun koira on ihan sekopää. 

Ja kun näille yrittää antaa ohjetta miten kannattas toimia, ei, he tietävät itse paremmin vaikka kaikki muu kuin se omistajan oikea käytösmalli ja auktoriteetti on kokeiltu eikä edelleenkään mikän auta. Mutta ei, mitään järkeenkäypää ohjetta ei oteta vastaan, kaikkeen on vähintään 3 vastaväitettä miksi ei voi tehdä niin tai näin. Mut edellen koira on samanlainen sekopää koska ihmiset käyttäytyy ihan päinvastoin kun pitäisi. 

Kullähän lapsetkin sekoaa ja tulee käytösongelmia jos niillä ei ole mitään kuria, eikä aikuiset ole auktoriteetti vaan lapset nostetaan perhern pääksi ja heille annetaan rajattomasti mahdollisuuksia neuvotella ja huonosta käytöksestä ei seuraa mitään. Ongelmia tiedossa.

Vierailija
29/32 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna pois!

Vierailija
30/32 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jäät töistä pois.

Vierailija
31/32 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae eläinlääkäriltä lääkettä. Joskus se on ainoa vaihtoehto. Meillä auttoi. 

Vierailija
32/32 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kumpa jokaiselle kooranomistajalle pidettäisi joku koulutus ja sen jälkeen vielä testi tms että he ymmärtäisivät koiran käytösmalleja, tarpeita, miten se koira opetetaan, palkitaan tai huono käytös ohjataan pois. 

Mulla on ollut 6 isoksi luokiteltua ja 2 pientä koiraa elämäni aikana ja yhdelläkään ei ole ollut eroahdistusta. (Sivuhuomautuksena yksikään ei ole ollut paukku tms ääniarka). Tottakai pentuna ja nuorena joku on ollut vähän "omatoimisempi" yksin ollessaan mutta sekin meni ohi kun aikuistui. 

Minun on vaikea kertoa miten koiraa "opetetaan" ettei siitä tule ero ahdistunut. En sitä tarvitse siihen erityisedti opettaa kun ensimmäisestä tapaamiskerrasta näytetään omalla energialla, omalla käytöksellä, ilmein, elein, äänenpainoin, katsein, tahdonvoimalla, kuka on pomo tässä laumassa. 

Enkä tarkoita mitään "pirttihirmukuria" huutamista, fyysistä kuritusta, vaan ihan vaan ne HILJAISET SIGNAALIT, oma ryhti, oma päättäväisyys, johdonmukaisuus, ihan ajatuksen tadolla joka ikisessä tilanteessa "minä määrään täällä". 

Vaikka kuinka rakastan omaa koiraa, en ikinä päästä sitä pomottamaan minua, se tietää piakkoin ongelmia. Sitäpaitsi koira on onnellisimmillaan ja hyvinvoiva silloin kun sillä on autoritäärinen ja johdonmukainen lauman johtaja. Silloin sen kanssa ei tuke ongelmia eikä tarvitse tapella eikä myöhemmin yrittää kitkeä pois jo ehkä pahaksi äitynyttä ongelmaa. 

Minua huvittaa kun jotkut napoleonsyndroomasta kärsivät ihmiset brassailee sillä että heillä on koira joka puolustaa heitä rähisemällä jopa muille ihmisille saati sit koirille. Minä sanon aina että meidän laumassa minä olen johtaja joka suojelee omaa laumaa (eli niitä omia koiria), minua ei tarvitse koirien suojella. Siksi minulla onkin rauhalliset hyvin käyttäytyvät ja todella helpot koirat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi