Paljonko sinulla +20v nuorella on rahaa/omaisuutta?
En tiedä yhtään, millaisia summia ihmisillä yleensä on tässä iässä. Itse olen 23v ja rahaa vajaa 60 tuhatta. Tuntuu hurjalta, miten jotkut oman ikäiseni ostavat jo asuntoja, kun itse saisin varmaan lähinnä kellarikomeron rahoillani....
Kommentit (103)
No ap. Jos kerran olet itse säästänyt tuon 60 000 onista tuloistasi 23 vuotiaana niin kerro kuinka papjon säästät kuukaudessa ja milloin olet saanut vakityön? Kerro säästämisestäsi.
Toinen n23v jolla oli tuo 60 000 mutta osittain perintönä. :)
Vierailija kirjoitti:
No ap. Jos kerran olet itse säästänyt tuon 60 000 onista tuloistasi 23 vuotiaana niin kerro kuinka papjon säästät kuukaudessa ja milloin olet saanut vakityön? Kerro säästämisestäsi.
Ei ole vakituista työpaikkaa, opiskelen kolmatta vuotta ja pari vuotta vielä menee. Nykyään työskentelen vain kesäisin ja silloin säästöön jää n. 1000-1500e/kk (palkka reilu 2000e). Aikaisemmin työskentelin ympäri vuoden niin, että opintotukikuukaudet jäi tulojen vuoksi yleensä seitsemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vakituista työpaikkaa, opiskelen kolmatta vuotta ja pari vuotta vielä menee. Nykyään työskentelen vain kesäisin ja silloin säästöön jää n. 1000-1500e/kk (palkka reilu 2000e). Aikaisemmin työskentelin ympäri vuoden niin, että opintotukikuukaudet jäi tulojen vuoksi yleensä seitsemään.
No mites olet sitten säästänyt sitten tuon 60 000.. eihän tuo riitä alkuunkaan? Asutko siis vanhempiesi luona ja safkaat myös ja loput säästät? Ei siitäkään 60 000e tule?
Lisään tuohon kun kyselin ap:lta säästämisestä niin itse olen työssä 35 000 e vuosituloilla 16 vuotiaasta lähtien enkä käsitä miten on 60 000e säästössäbopiskelijana muka omalla työllä?
N22, tilillä n. 11 000, muuta omaisuutta n. 10 000 arvosta. Olen ollut 14v asti kesätöissä. Tällä hetkellä en opiskele. Teen todella vähän töitä, n.300e/kk. Ihan hyvin pärjännyt. Opiskelemaan kova hinku että joskus voisi pärjätä vähän paremmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mites olet sitten säästänyt sitten tuon 60 000.. eihän tuo riitä alkuunkaan? Asutko siis vanhempiesi luona ja safkaat myös ja loput säästät? Ei siitäkään 60 000e tule?
Asuin porukoilla 19v. asti ja silloin kävin välillä töissä ja arvelisin, että tuolta ajalta (16-19) palkkaa kertyi ehkä vajaa kymppitonni. Silloin rahoille ei ollut mitään käyttöä ja ne säästyi. Sitten on nämä n. 20tuhatta, jotka lahjoja. = 30ke. Viimeisen kolmen vuoden aikana olen tienannut vähintään 10ke/vuosi, tosin yleensä lähemmäs 15k (kesäkausi 4-5kk opiskeluiden pitkän loman vuoksi) ja elämisen olen rahoittanut pääasiassa tuella ja osittain palkalla. Jos laskee keskimääräisesti 3 kesän palkat 12000e, se tekee 36000e, joista 6000e oon käyttänyt elämiseen.
Omaisuuteni arvo on kokonaisuudessaan n. 500 000e. Olen ainoa lapsi ja olen perinyt vanhempani vastikään. Käyttötililläni on kuitenkin rahaa ehkä 2000e.
Oma asunto ja tilillä 7000e... Lisäksi on sijoituksissa summa x
Moniihan rahoittaa opiskeluitansa jopa opintolainalla/ työssä kun opintotuki on niin pieni ettei sillä yksin pärjää? Lisäksi tulee ruokakulut+asunto+vesi+sähkö+kännykkä+vaatteet niin en kyllä tajua silkään. Tai sitten sinun on elettävä todella köyhästi...
Mutta siis sehän on vaan ihailtava asia :)
Itse en koskaan ole osannut säästää palkka menee omaan asuntoon, autoon ja muihin.
Ja tykkään tehdä mitä huvittaa, rahaa miettimättä :) Siksi jotenkin kuullostaa uskomattomalta että joku voi säästää noin pienenestä.
Kiva että osaat säästää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttekö te alle 10ke nuoret töissä? Jos joo niin mihin teidän rahat kuluu??
Voin vastata kaikkien puolesta: kyllä käymme töissä. Rahat menee ruokaan, vuokraan/asuntolainaan, sähköön, veteen, bussilippuun/autoon, vakuutuksiin, lemmikkeihin/lapsiin, ym. perusjuttuihin. Jos yli jää niin säästöön + matkusteluun.
Työssäkäyvän opiskelijan tulot 9kk tuilla voi olla n.1000e/kk, joten kuukausittainen tulo ilman lainaa n. 1500e. Vuokra esim. 700e, ruoka 300e ja sen jälkeen jää 500e esim kulkemiseen ja huvituksiin ja säästöihin. Jos joka kuukausi voisi säästää esim 200e, se olisi vuodessa vain 2400e..
Siis missä maailmassa sä elät? Työssäkäyvän opiskelijan 9 kk:den tuet?!?!?!?!?! Ja 1500e kuussa? Koostuen mistä? Ja sähköt, vakuutukset, puhelin, ym ei maksa tietenkään mitään, lääkärissä käynti ja hammashoito on ilmaista ja mitään hygieniatarvikkeita ei tarvitse ostaa. Viimeinen lause on totta, 12*200 on 2400.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vastata kaikkien puolesta: kyllä käymme töissä. Rahat menee ruokaan, vuokraan/asuntolainaan, sähköön, veteen, bussilippuun/autoon, vakuutuksiin, lemmikkeihin/lapsiin, ym. perusjuttuihin. Jos yli jää niin säästöön + matkusteluun.
Työssäkäyvän opiskelijan tulot 9kk tuilla voi olla n.1000e/kk, joten kuukausittainen tulo ilman lainaa n. 1500e. Vuokra esim. 700e, ruoka 300e ja sen jälkeen jää 500e esim kulkemiseen ja huvituksiin ja säästöihin. Jos joka kuukausi voisi säästää esim 200e, se olisi vuodessa vain 2400e..
Siis missä maailmassa sä elät? Työssäkäyvän opiskelijan 9 kk:den tuet?!?!?!?!?! Ja 1500e kuussa? Koostuen mistä? Ja sähköt, vakuutukset, puhelin, ym ei maksa tietenkään mitään, lääkärissä käynti ja hammashoito on ilmaista ja mitään hygieniatarvikkeita ei tarvitse ostaa. Viimeinen lause on totta, 12*200 on 2400.
No tätä kyselijäkin vähän mietti. ei voi kyllä millään pitää paikkaansa tämä ap:n väite :D
No huh huh. Itellä pitkäaikasäästöissä 900e, toisella "käyttösäästötilillä" (näistä otan jos arkena tarviin muutaman kympin johonkin tai tulee jokin yllättävä lasku) n.300e ja tilillä rahaa joku 500e. Jotakin arvokkaampaa tavaraa joista yhteensä tulisi ehkä 2000e jos möisin, nämäkin on vanhempien minulle ostamaa. Olen pitänyt itseäni hyvin säästäväisenä kun olen saanut pidettyä noita pitkäaikaissäästöjä niinkin pitkään, osa niistä rahoista on ylioppilasrahoja, osa töistä saatuja rahoja. Monilla opiskelijakavereilla ei ole yhtään säästöjä, vaan kaikki on menneet pikkuhiljaa elämiseen. Olen tehnyt silloin tällöin pätkissä huonopalkkaista työtä kun on sattunut jotain saamaan.
N24v
1000 eur tilillä, eli ei paljon mitään. No on meillä velaton auto. Arvo ehkä 7000€. Sen osti isovanhemmat.
Opintolainaa 3000€ jäljellä. Ei muita lainoja.
2 lasta ja ikää 26v, joista viimeiset 3 olen ollut perhevapailla.
Kotoota kun lähdin mukaan sain 0€. 16-vuotiaasta saakka olen tehnyt töitä - ja myös maksanut kaikki menoni.
Ikää 25, rahaa tilillä n.500 euroa ja omaisuutta auto josta saisi ehkä 2000 jos myisi.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 25, rahaa tilillä n.500 euroa ja omaisuutta auto josta saisi ehkä 2000 jos myisi.
Ja tosiaan velkaa eli opintolainaa n.8000€
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtään, millaisia summia ihmisillä yleensä on tässä iässä. Itse olen 23v ja rahaa vajaa 60 tuhatta. Tuntuu hurjalta, miten jotkut oman ikäiseni ostavat jo asuntoja, kun itse saisin varmaan lähinnä kellarikomeron rahoillani....
Omaisuutta seuraavasti:
aineellinen omaisuus 800 000 €
aineeton omaisuus (mm. henkinen pääoma) 9 000 000 €
yht. 9.8 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija, joka tienaa 12000e on oikeutettu 9kk edestä opintotukeen. Jos sekä palkan, että tuen jakaa tasaisesti vuodelle, siitä tulee bruttona n.1400e (tulot 12000e/12=1000e ja tuet 9*500=4500/12=375e). Tätä on varmaan tämä aikaisempi meinannut satasen heitolla.
En tiedä muiden kulutuksesta, mutta itse maksoin sähköstä viime vuonna yhteensä n.100e KOKO VUODELTA ja vakuutusmaksuja 80e, ne ei siis kuukausitasolla hirveitä vie. Tarjouksilla monista asioista, kuten hygieniasta ja liittymistä, voi saada paljon halvempaa. Olen huomannut, että monet rikkaista perheistä tulevat oikis- ja kauppiskaverini ovat paljon tarkempia rahankäytöstä kuin opiskelijat, jotka eivät välttämättä ole niin varakkaita.