Paljonko sinulla +20v nuorella on rahaa/omaisuutta?
En tiedä yhtään, millaisia summia ihmisillä yleensä on tässä iässä. Itse olen 23v ja rahaa vajaa 60 tuhatta. Tuntuu hurjalta, miten jotkut oman ikäiseni ostavat jo asuntoja, kun itse saisin varmaan lähinnä kellarikomeron rahoillani....
Kommentit (103)
Tileillä säästössä 40 000€, jonka lisäksi auto 15 000€. 21v, useampi vuosi vakkarityötä takana ja vuokra-asunto.
M2? kirjoitti:
Asunto 230k ja sijoitukset yhteensä noin 20k.
Velkaa n. 38k.Arvaatte varmaan, että suurin osa tullut perintönä.
Eipä silti loppujen lopuksi ole "juoksevaa rahaa", vaan kaikki on kiinni varallisuudessa. Elintaso siis kutakuinkin sama kuin muillakin opiskelijoilla.Huomaa joistain palstan kommenteista sen kateuden, jonka "suuri" varallisuus saa muissa aikaan. Erityisesti tilanteissa, joissa omaisuus on saatu perintönä. Sotii ilmeisesti "ahkeran työmiehen" tai "self-made man"- ihannetta vastaan.
Ihmiset eivät kuitenkaan tunnu ymmärtävän sitä, että henkilö on saattanut menettää itselleen erittäin rakkaan läheisen. Tekisi aina toisinaan mieli kysyä näiltä henkilöiltä, että olisivatko he valmiita määrittämään hinnan läheistensä kuolemalle
Nimenomaan
M2? kirjoitti:
Asunto 230k ja sijoitukset yhteensä noin 20k.
Velkaa n. 38k.Arvaatte varmaan, että suurin osa tullut perintönä.
Eipä silti loppujen lopuksi ole "juoksevaa rahaa", vaan kaikki on kiinni varallisuudessa. Elintaso siis kutakuinkin sama kuin muillakin opiskelijoilla.Huomaa joistain palstan kommenteista sen kateuden, jonka "suuri" varallisuus saa muissa aikaan. Erityisesti tilanteissa, joissa omaisuus on saatu perintönä. Sotii ilmeisesti "ahkeran työmiehen" tai "self-made man"- ihannetta vastaan.
Ihmiset eivät kuitenkaan tunnu ymmärtävän sitä, että henkilö on saattanut menettää itselleen erittäin rakkaan läheisen. Tekisi aina toisinaan mieli kysyä näiltä henkilöiltä, että olisivatko he valmiita määrittämään hinnan läheistensä kuolemalle.
Just tätä mietin kun luin ketjun läpi! Ite myös perin muutama vuos sitten suht ison omaisuuden isäni kuoltua kun olin vielä teini-iässä. Jos olisi mahdollista, vaihtaisin milloin tahansa koko omaisuuteni siihen, että iskä vain olisi täällä.
Onnellisimpia ovat varmasti ne, jotka ovat saaneet hyvän työpaikan ja ymmärtävät rahan arvon kun ovat sen itse ansainneet, eivätkä ole menettäneet ketään läheistään ja saaneet perintöä.
Jos palattaisiin maanpinnalle...
Tuosta Ylen uutisesta voi katsoa, paljonko esim. 18-24-vuotiaat yleensä tienaavat. Kyllä ainakin tuon tilaston mukaan kovatuloiset nuoret näyttävät hyvin harvassa olevan.
http://yle.fi/uutiset/nain_moni_tienaa_vahemman_kuin_sina__kokeile_itse…
Tiedot ovat muutaman vuoden vanhoja, mutta tuskinpa ovat tuosta paljonkaan nykypäivään muuttuneet, tai jos ovat, niin entistä enemmän lienee pienituloisia ja vähemmän suurituloisia, koska työllisyystilanne on koko ajan vain vaikeutunut.
Jos miinustetaan opintolainat (10k) niin jotain 3000e + käyttötavara (läppäri kallein 1000e)
24v, 200k asunnosta jäljellä 150k lainaa. Asuntokaupoissa sattui hyvä tuuri ostaessani asunnon murto-osalla siitä hinnasta, minkä arvoinen on tänäpäivänä. Velaton n. 14 000e auto. Tileillä säästössä n. 10 000e. 15-vuotiaasta olen ollut vaihtelevasti työelämässä ja opiskellut. Köyhästä perheestä lähtöisin eli perintöä tai taloudellista avustusta ei ole tarvinnut odotella.
Olen 22v opiskelija aikoinaan sijoitin btc valuttaa sillä tuli tienattua hyvin ja nyt pärjään noilla mitä on :)
ja btc valuttaa tällä hetkellä säästössä n 29 btc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahah niiiin hel*etin tyypillistä suomea. Kaikki kommentit, joissa omaisuus on kerrottu olevan yli 10k€, ovat hukkuneet alapeukkuihin ja vastaavasti köyhien kommenteilla runsaasti yläpeukkuja. Luulisi, että leikkaukset sopivat kansalle paremmin kuin hyvin, mikäli köyhyyttä näin vahvasti ihannoidaan! *itkunaurua*
Syy: monet puhuvat kakkaa. Olen itse 24 ja en todellakaan tunne yhtäkään, jolla olisi kymppitonneja rahaa. Ei edes niillä kermaperselapsilla
Onhan niitä olemassa niitä varakkaampia, mutta jännä että ovat kaikki tänää täällä.Varmastti tottakin, mutta kuinka hyvin todella tiedät kavereittesi tai tuttaviesi pankkitilit tai säästöt? Monet ei puhu perinnöistä tai muista rahalahjoistaan, itsekin sain juuri kuulla että kaveri oli saanut 90k parisen vuotta sitten josta ei puhunut kenellekään mitään.
En ole kommentin #72 kirjoittaja, enkä minäkään tiedä kenenkään tuttavieni pankkitilejä ja säästöjä, mutta jos heillä todellakin olisi reilusti rahaa, niin miksi he sitten juoksisivat Kelan ja Sossun rahoja hakemassa? Eihän tuollaisilla rahamäärillä ainakaan Sossusta edes saisi mitään.
Kyllä heidät (ja aika hiton paljon myös muita nuoria) on molemmissa jonoissa nähty. Minä olen asioinut vain Kelassa, mutta kun Sossu on täällä viereisen oven takana Kelaan verrattuna, niin iso jono nuoria näytti sinne olevan, viimeksi kun kävin Kelassa asioimassa.
Lol mitä te rikkaat tuutte TÄNNE mainostaa paljo teillä on rahaa..hankkikaa elämä niillä rahoillanne
Olen 30v. Asunto, josta suurin osa toki lainaa, 176t, auto 20t, sijoituksissa ja tileillä 20t. Olen itse ansainnut joka pennin, en ole ikinä saanut perintöä, enkä rahaa vanhemmiltani.
Tilillä rahaa 20 000e ja käteistä 2 000e. Opiskelija olen, enkä ikinä ollut töissä, edes kesätöissä.
Käyttötili 40k€, asunto 500k€
Velkaa 0€
Tilillä varmaan 150e, säästöjä pari tonnia ja velkaa 12 000 :D
Itse olen 17v ja varallisuus 40 000€ ja tulot noin 20 000€/vuosi.
Yrittäjä/opiskelija
En epäile yhtään. Suomalaiset niin helvetin kateellisia...
29v. Varallisuus 85 000e ja tulot noin 40-45 000e/kk. Ja sanottakoon, että sukulaisilta saatu tästä noin 10 000e, mutta muuten kaikki omalla työllä/sijoituksilla hankittua.
24v, tilillä 4k ja opintolainaa maksettavana takaisin vajaa 10k.
Käyn paskapalkkaisessa työssä (ei oman alan), olisi tarkoitus miettiä jokin uusi opiskeluala.