Miksi et harrasta sijottamista?
Mielestäni jokaisen itseään, perhettään ja talouttaan kunnioittavan ihmisen pitäisi sijoittaa. Oli se sitten pörssi, asunto tai omaan yritykseen sijoittamista. En ymmärrä ihmisiä jotka eivät tätä tee, tällä yksinkertaisella asialla parantaa omaa ja jälkeläistensä taloutta ja elämää helposti ja huomattavasti. Kertokaa yksikin syy? Syy ei voi olla raha. Esim. Nordnetissä minimi rahastotoimeksianto on 15e. Jos ei ihmiseltä löydy vaikka sitä satasta kuussa tähän , ei pitäisi olla oikeutta käyttää rahaakan. Jos taas on valmiiksi todella rikas ja laiska, sitten eri asia.
Mielipiteitä?
Syitä?
Kommentit (169)
mussukka_ kirjoitti:
Mielenkiinnon puute.
Asioiden pitäisi rullata itekseen, eikä mun tarvis seurata mitään kursseja yms. Joten suoraveloitus hoitaa rahnaa säästötilille. Korko on suht pieni, mutta se on se hinta, kun ei kiinnosta. Niin ja asuntokin löytyy.. etten nyt siihen ykkös ihmetysryhmään kuulukaan.
Ymmärrän, että kaikkia ei kiinosta toimia aktiivisesti. Täten sinulle sopisi täydellisesti etf tai indeksirahastosäästäminen. Googlaa. Suoraveloitus tililtä, itsestään tulee hajautus. Ei tarvitse seurata mitään. Jos tähän neuvoon tartut, tulet vähintään 10vuoden päästä miettimän miksi et tätä aikaisemmin tajunnut.
Me sijoitetaan itseemme, siis meidän perheeseemme. NÄIN mun mielestä KAIKKIEN pitäis tehdä ----Sijoittaa itseensä ja omaan hyvinvointiin.
Miten se käytännössä toimii niin emme ole ottaneet riskejä vaan eläneet mukavasti omilla rahoilla, ostettu mitä on tarvittu ja haluttu itse tienaamilla rahoilla ja jossakin siinä välissä jotakin on jäänyt säästöönkin. Niinkuin yleensä hyvinvoivat ja itseään kehittävät ihmiset niin mekin olemme edenneet työmaailmassa niin että palkat ovat mukavat ja kun ei ole sijoitettu edes asuntoon niin ollaan siis palkan perässä päästy muuttelemaan mukavasti ympäri maailmaa. Nyt meillä on mukavasti tilillä taloon/huoneistoon riittävä raha, vuosien varrella ollaan huonekaluiksi ostettu vaan klassikoita joten sisustus on jo hankittuna. Ei tiedetä halutaanko ostaa mitään taloa tai huoneistoa edelleenkään. Ollaan nyt nelikymppisiä ja mietitty viime aikoina että kohta lapset lähtee kotoa ja meille riittää sitten pienempikin urbaani tukikohta niin ehkä sitten ostetaan--jos ostetaan. Muita sijoituksia ei edes mietitä. Raha on mukava pankkitilillä ja aina saatavilla:)
Perheellisenä sitä käyttää tulonsa mielummin tämän päivän hyvinvointiin, kuin että keräisi varallisuutta tulevaisuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Me sijoitetaan itseemme, siis meidän perheeseemme. NÄIN mun mielestä KAIKKIEN pitäis tehdä ----Sijoittaa itseensä ja omaan hyvinvointiin.
Miten se käytännössä toimii niin emme ole ottaneet riskejä vaan eläneet mukavasti omilla rahoilla, ostettu mitä on tarvittu ja haluttu itse tienaamilla rahoilla ja jossakin siinä välissä jotakin on jäänyt säästöönkin. Niinkuin yleensä hyvinvoivat ja itseään kehittävät ihmiset niin mekin olemme edenneet työmaailmassa niin että palkat ovat mukavat ja kun ei ole sijoitettu edes asuntoon niin ollaan siis palkan perässä päästy muuttelemaan mukavasti ympäri maailmaa. Nyt meillä on mukavasti tilillä taloon/huoneistoon riittävä raha, vuosien varrella ollaan huonekaluiksi ostettu vaan klassikoita joten sisustus on jo hankittuna. Ei tiedetä halutaanko ostaa mitään taloa tai huoneistoa edelleenkään. Ollaan nyt nelikymppisiä ja mietitty viime aikoina että kohta lapset lähtee kotoa ja meille riittää sitten pienempikin urbaani tukikohta niin ehkä sitten ostetaan--jos ostetaan. Muita sijoituksia ei edes mietitä. Raha on mukava pankkitilillä ja aina saatavilla:)
Ja näiden kalassikkohuonekalujen kanssa olette reissanneet ympäri maailmaa töiden perässä?
Omassa tuttavapiirissä on vain yksi töiden perässä ulkomaille muuttanut ja hän makselee vieläkin niitä lainoja jotka teki tuon reissun aikana.
Olen sijoittanut taloon. 0% omaosuudella kiinni taloon ja 200 tonnin lainalla noin 400 tonnin omaisuus (talo itse rakennettu). Lainasta noin puolet maksettu. Olen siis nelinkertaistanut sata tonnia jonka olen tähän taloon käyttänyt tähän mennessä. Kuinka moni teistä rahastosäästäjistä on saanut sijoituksensa nelinkertaistettua? Se on tietämättömän tollon horinaa jos väittää että omaan asumiseen sijoittaminen ei ole yhtä kannattavaa kuin joku muu sijoittaminen. Ja kaikki etu omasta ei edes tule pelkästään arvonnoususta, vaan arvonnousun lisäksi asun halvemmalla. 200 neliön talon kk-kulut keskimäärin 400€, eli vähemmän kuin 100 neliön osakkeen vastike, vuokrista en viitsi edes puhua.
Av-mamma kirjoitti:
En tiedä sijoittamisesta yhtään mitään, eikä ole vastaan tullut ketään, joka opettaisi. Sinänsä kiinnostaisi ja voisin tuommoisella satasen pikkurahalla lähteä aloittelemaan, mutta ei minulla kovinkaan montaa kertaa ole varaa menettää huonon sijoituksen takia rahaa kankkulan kaivoon. Eli se satanen pitäisi saada käytännössä kerralla poikimaan.
Asuntoon en saa lainaa, koska tulot pienet ja asun pk-seudulla. En saa myöskään yritykseen lainaa, koska baareja on jo joka nurkan takana.
Suosittelen ensiksi lueskelemaan sijoitusaiheisia blogeja, niistä pääsee sisään alan maailmaan. Olin nimittäin jokin aika sitten ihan sijoitusummikko ja aihe pelotti minua. Ihan parissa viikossa tietämys kasvoi ja pelko väheni. Lopulta tuli olo, että en voi olla sijoittamatta, jos en halua olla ihan tyhmä. Eka myös ajattelin. että pitää sijoittaa esim. oman pankin kautta, mutta se nyt on tosi tyhmä vaihtoehto. No, parempi kuin ei mitään, mutta varsin huono. Kunhan kaikenlainen hajauttaminen on kunnossa ja sijoitan vain "ylimääräistä" rahaa, niin ei pelota.
Koska en ole idiootti ja ymmärrän, että sijoittaminen on pelkkää nappikauppaa niillä pikkusummilla joita minulla olisi varaa siihen laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut taloon. 0% omaosuudella kiinni taloon ja 200 tonnin lainalla noin 400 tonnin omaisuus (talo itse rakennettu). Lainasta noin puolet maksettu. Olen siis nelinkertaistanut sata tonnia jonka olen tähän taloon käyttänyt tähän mennessä. Kuinka moni teistä rahastosäästäjistä on saanut sijoituksensa nelinkertaistettua? Se on tietämättömän tollon horinaa jos väittää että omaan asumiseen sijoittaminen ei ole yhtä kannattavaa kuin joku muu sijoittaminen. Ja kaikki etu omasta ei edes tule pelkästään arvonnoususta, vaan arvonnousun lisäksi asun halvemmalla. 200 neliön talon kk-kulut keskimäärin 400€, eli vähemmän kuin 100 neliön osakkeen vastike, vuokrista en viitsi edes puhua.
Ai niin 400 tonnin talossahan on 100 tonnia vielä velkaa, eli olenkin vain kolminkertaistanut sen sata tonniani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näiden kalassikkohuonekalujen kanssa olette reissanneet ympäri maailmaa töiden perässä?
Omassa tuttavapiirissä on vain yksi töiden perässä ulkomaille muuttanut ja hän makselee vieläkin niitä lainoja jotka teki tuon reissun aikana.
Ollaan muutettu useampaan otteeseen ja työnantaja on aina maksanut sekä muutot että rahdit, välillä jopa lyhyemmän ajan asumiskulut kun ollaan asuttu vaan muutamia kuukausia jossain toisen työpaikan lähettäminä. Miksi ystäväsi otti lainoja? Me ollaan kierretty maailmaa kohta 10 vuotta eikä ole vielä tarvinnut ottaa lainaa ollenkaan. Itseasiassa joka kerta kun on muutettu niin tilin saldo on kerralla pompsahtanut reilusti ylöspäin.
Olen itsekin harrastellut pienimuotoista sijoittamista, siitä on käsitys. Mutta ei siitä, miten aikuinen elää mukavaa elämää tonnilla kuussa. Kerrotko vinkkejä siihen. Itse tarvitsen sen 1800e, jotta voin elää ja harrastaa ja olla laskematta euroja kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Koska en ole idiootti ja ymmärrän, että sijoittaminen on pelkkää nappikauppaa niillä pikkusummilla joita minulla olisi varaa siihen laittaa.
Lue korkoa korolle -ilmiöstä. Pienistä summista tulee isoja vuosien kuluessa.
Sijoittamisessa ei ole mitään järkeä silloin kun elää yhteiskunan avustuksella tai on suuri todennäköisyys joutua niiden varaan.
Kun opiskelut on ohi ja pääsee työelämään niin kannattaa säästää asuntolainan 10% omarahoitusta varten ja heti kun se on täynnä kannattaa ostaa oma asunto, jolloin myös vuokra siirtyy käyttömaksusta omaksi pääomaksi.
Omistusasujana sitä vaurustuu lähes huomaamattaan ja jossain vaheessa alkaa jäädä rahaa kivasti myös muuhun sijoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue korkoa korolle -ilmiöstä. Pienistä summista tulee isoja vuosien kuluessa.
"Vuosien kuluessa", nimenomaan. Köyhän ihmisen lottovoittounelmointia. "Ky-kyllä mä sitten eläkkeellä"
Ja itse asiassa mulla kyllä on rahaa omaisuuserissä, jotka ovat todennäköisesti 50v päästä huomattavasti arvokkaampia kuin tämän aloittajan paskapaperirahastot, jotka menettävät arvonsa viimeistään seuraavassa talouskriisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan muutettu useampaan otteeseen ja työnantaja on aina maksanut sekä muutot että rahdit, välillä jopa lyhyemmän ajan asumiskulut kun ollaan asuttu vaan muutamia kuukausia jossain toisen työpaikan lähettäminä. Miksi ystäväsi otti lainoja? Me ollaan kierretty maailmaa kohta 10 vuotta eikä ole vielä tarvinnut ottaa lainaa ollenkaan. Itseasiassa joka kerta kun on muutettu niin tilin saldo on kerralla pompsahtanut reilusti ylöspäin.
Hän on yrittäjä, eikä kukaan maksellut hänen puolestaan mitään, eikä se leipä nyt sitten ollutkaan ulkomailla ihan niin leveää kuin oli kuvitellut.
Kai te ymmärrätte, että kun sijoitatte noihin rahastoihin niitä vähäisiä pennosianne niin joku muu tekee niillä ihan oikeaa tiliä? Piensijoittaja ei tee mitään muuta kuin edesauttaa pääomien kasaantumista entisestään. Itse hänelle tarjoillaan vain murut. Luultavasti aloittajankin sijotukset on useampia kertoja pakattu johonkin johdannaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin harrastellut pienimuotoista sijoittamista, siitä on käsitys. Mutta ei siitä, miten aikuinen elää mukavaa elämää tonnilla kuussa. Kerrotko vinkkejä siihen. Itse tarvitsen sen 1800e, jotta voin elää ja harrastaa ja olla laskematta euroja kaupassa.
Samaa vähän ihmettelin
800€ sijoituksiin ja eletään tonnilla kuussa, eli 600€ asumiseen ja 400€ elämiseen, eli eletään yhtä leveästi kuin toimeentulotukiasiakkaat. Onpa tavoiteltava tilanne. Aika perverssi jos vapaaehtoisesti elää köyhyydessä ja nauttii siitä että käytettävissä olisi rahaa jota ei kuitenkaan käytä.
Vierailija kirjoitti:
Kai te ymmärrätte, että kun sijoitatte noihin rahastoihin niitä vähäisiä pennosianne niin joku muu tekee niillä ihan oikeaa tiliä? Piensijoittaja ei tee mitään muuta kuin edesauttaa pääomien kasaantumista entisestään. Itse hänelle tarjoillaan vain murut. Luultavasti aloittajankin sijotukset on useampia kertoja pakattu johonkin johdannaisiin.
Samaa tässä olin sanomassa että rahastoista tienaa vain se joka sitä rahastoa hoitaa. Parasta on sijoittaa suoraan osakkeisiin. Varsinkin pikkusummilla pelatessa rahastojen hoitokulut syövät suunnilleen kaiken tuoton. Tutkimusissa on todettu että simpanssi tai satunnaisgeneraattori pärjää ihan yhtä hyvin sijoitusmarkkinoilla kuin ammattimainen sijoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te samassa työpaikassa ja saaneet ulkomaan komennuksia samaan paikkaan? Jos näin, niin tuo on kyllä aika harvinainen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolta kysyit, mutta meillä miehen kanssa on yhteensä netto n. 4000 e/kk. Kulujen jälkeen jää ylimääräistä n. 2000 e/kk. Ei pihistellä mitenkään, opiskelujen jälkeen tuntuu että rahaa on hirveästi. Vuokra 800 e/kk.
Te vasurit asioista tietämättömät hyökäätte minua vastaan. Olen itsekin pienituloinen, palkkatulojeni perusteella tilastollisesti köyhä.
Kuten sanoin yritän vain auttaa. Toki viesteissäni on pientä provosointia, mutta kuten sanoin se kuuluu avn luonteeseen. Kaikki kirjoittamani koskien sijoittamisesta on totta.