Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et harrasta sijottamista?

31.07.2016 |

Mielestäni jokaisen itseään, perhettään ja talouttaan kunnioittavan ihmisen pitäisi sijoittaa. Oli se sitten pörssi, asunto tai omaan yritykseen sijoittamista. En ymmärrä ihmisiä jotka eivät tätä tee, tällä yksinkertaisella asialla parantaa omaa ja jälkeläistensä taloutta ja elämää helposti ja huomattavasti. Kertokaa yksikin syy? Syy ei voi olla raha. Esim. Nordnetissä minimi rahastotoimeksianto on 15e. Jos ei ihmiseltä löydy vaikka sitä satasta kuussa tähän , ei pitäisi olla oikeutta käyttää rahaakan. Jos taas on valmiiksi todella rikas ja laiska, sitten eri asia.
Mielipiteitä?
Syitä?

Kommentit (169)

81/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen aloitus. Olen pohtinut itsekkin samaa, sillä näin 23-vuotiaana opiskelijana raha-asiani ovat poikkeuksellisen hyvällä mallilla. Jos minulla, miksi ei myös muillakin? Olen kerännyt vähäisen omaisuuteni yksin. Kokonaisuudessaan minulla on sijoitettuna 20te, joista 6te on opintolainaa.

Säästäminen on omalla tavalla aika perseestä: monesta mukavasta asiasta joutuu kieltäytymään. Piheys iskee ja nyt junassa mietin raskinko ostaa 2,5e kahvin vai pärjäisinkö kuitenkin ilman.

Säästämistä voi kuitenkin harrastaa ihan kaikki. Tällä tarkoitan myös kaikkia työttömiä ja sossupummeja. Tuolloin oma sukanvarsi-pankki tarjoaa inflaatiotason korkoa. Tämähän vähän provosoivakin väite tosin koskee marginaalista ihmisryhmää.

Todellisuudessa kaikilla perusjampoilla olisi mahdollisuus alkaa säästämään, mutta asenteet ja ennakkoluulot ovat esteenä. Kuinka helposti hermostun kun samanikäiset ystäväni valittavat raha-asioistaan. Perehtykää asiaan! Internet on täynnä perustietoa, joka avaa "vaurastumisen" taustaa.

Oikotietä onneen ei ole. Ihminen ei pysty ajoittamaan markkinoita. Aina on hyvä hetki alkaa sijoittamaan.

Juuri näin. Olet säästänyt pienistä tuloista 20k silkkaa rahaa. Se on iso turva nuorelle opiskelijalle. Paljon parempi kun ei mitään. Itsellä sama "piheily", tulee ihan itsestääm.

T.ap

82/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo SP500 esimerkki on hyvä. Sieltä on melko turvallista ostaa vaikka ei tietäisi yhtiöistä yhtään mitään.

Jostain luin, että jos aikaväliksi ottaa 30v. Niin kaikki SP500 osakkeet ovat tuottaneet. Eli vaikka epäonnisesti ostaisit kurssihuippuun niin pitkällä aikavälillä se ponnistaa huipulle.

Omat tyylini on hyvin varovainen koska käytän firman rahoja sijoittamiseen. Siksi ostan vain voittoa tekeviä ja hyvää osinkoa maksavia yhtiöitä.

Pyöritän sijoituksia yrityksen kautta koska verotus Suomessa on erittäin epäoikeudenmukainen piensijoittajalle.

Piensijoittaja maksaa osingoista 30-32% veroa joka syö erittäin tehokkaasti korkoa korolle efektin. Sama pätee myyntivoittoihin.

Sijoitusyritys on vähän parempi koska yritys maksaa 20% veroja. Tällä pystyy lykkäämään veronmaksua kunnes jakaa tuloksen ulos. Kokonaisveroaste yritysvero ja osingoista maksettava vero on sekin masentavan kova Suomessa.

Lisäksi toiminnan tulee olla laajaa, muuten verottaja purkaa sen ja joudut yksityisverotuksen piiriin.

Paras vaihtoehto on Herlineillä eli jos omistat yli 10% pörssifirman osakkeista et maksa osingoista veroa.

Oikeudenmukaista? Kyllä, demarit Urpilaisen johdolla saivat tämän läpi viime hallituskaudella.

Se miksi yksityisten ihmisten sijoittamishalu on Suomessa heikko (ei tutkittua faktaa vaan oma analyysini)

- Huonot tuotteet ja huonot kokemukset. Moni yksityishenkilö omistaa ns. kansanrahastoja joiden kulu/tuottosuhde on karmean huono. Ainoa hyötyjä on pankki pitkällä juoksulla. Ei ymmärretä kulujen merkitystä pitkän aikavälin tuottoihin.

- EI kannustava verotus kuten yllä jo valaisin.

- Vakuutuskuoret joilla saa tehokkaan korkoa korolle efektin on pankkien ja vakuutusyhtiöiden pilalle hinnoittelemia.

- Totaalinen epäonnistuminen lisäeläkkeiden (vapaaehtoisten eläkkeiden) lainsäädännössä. Be ovat kalliita (pankki imuroi rahat) ja niihin sai aluksi ostaa vain pankkien kustannustehottomia tuotteita.

- Jos sijoittamista haluttaisiin edistää tulisi seurata Ruotsin mallia jossa ollaan 50v. edellä. Siellä oman eläkkeen voi kilpailuttaa hyvin kustannustehokkaasti ja sijoitustuotteiden välillä on kova kilpailu. Suomessa pankit lähtevät siitä näkökulmasta, että aina veloitetaan sijoittajaa täysin estoitta

- Siksi sijoitan Nordnetin kautta suoraan osakkeisiin (voitto ja osingonmaksukyky) omaakin eläkettä.

Kiitos tästä kirjoituksesta, tätä oli ilo lukea. 

Itsellä paska Ilmarisen yel-eläkevakuutus ja vituttaa jo etukäteen, kun tietää, miten huono tuotto siinä on. EU:ssa ollaan, mutta eläkevakuutuksia ei voi kilpailuttaa! 

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te ymmärrätte, että kun sijoitatte noihin rahastoihin niitä vähäisiä pennosianne niin joku muu tekee niillä ihan oikeaa tiliä? Piensijoittaja ei tee mitään muuta kuin edesauttaa pääomien kasaantumista entisestään. Itse hänelle tarjoillaan vain murut. Luultavasti aloittajankin sijotukset on useampia kertoja pakattu johonkin johdannaisiin.

"Pääoman kasaantuminen"... toi on niin vasemmistolainen ajattelutapa. Pääomia on pakko pistää kasaan, jos halutaan tuottoa. Ikävä kyllä.

Itse ajattelen siten, että voin toki makuuttaa rahoja tilllänikin, mutta inflaatio syö säästöt (vaikka viime aikoina inflaatio on ollut hillittyä, jopa miinusmerkkistä, mikä on tietysti velallisille hyvä uutinen). Eli vaikka sijoittaisin  johonkin ihan paskaan rahastoon, saan silti todennäköisesti edes sen prosentin tai pari tuottoa, mitä taas tilillä makuuttamalla en saa.

Rahan arvo hupenee pitkässä juoksussa kovaa vauhtia, ellei sitä kiinnitä johonkin. Asunto pk-seudulla tai jossain muussa kasvkeskuksessa on hyvä sijoitus, sitä saa aina vähintään omansa pois. Plus säästää asumiskuluissa jne.

Yksi mihin voisi sijoittaa, on metsät. Melko varmaa tuottoa.

Toinen on kulta. Kullan hinta on nyt ennätyskorkella ollut jo vuodet, olisinpa tajunnut silloin...

Ja ajatelkaa niitä, jotka ostivat Tallinnan vanhasta kaupungista sijoitusasunnon silloin, kun niitä sai muutamalla kymmelellä tuhannella markalla.... aah ja voih!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
84/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vuosi sitten en sijoittanut. Ajattelin juurikin että se on talousalan eksperttien sekä rikaitten hommaa. Kävin muutaman kurssin sijoittamisesta ja opiskelin asiaa. Nyt sijoitan omalla varovaisella tyylillä. Pienellä riskillä ja fiksusti hajauttaen.

Vierailija
85/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin osakesijoittamisen 2000-luvun alussa IT-kuplan jälkimainingeissa. Olen enimmäkseen vain ostanut eli olen ns.holdari. Olen keskittänyt ostot alle kymmeneen kansainvälisesti toimivaan yritykseen. Kriteereinä tämän lisäksi defensiivisyys ja hyvä osingonmaksuhistoria.  Ajatuksena on ollut äkkirikastumisen sijasta kartuttaa salkkua vähän kerrallaan ja käyttää tähän osinkojen lisäksi vaihteleva osuus ansiotulosta. Ostot olen pyrkinyt hajauttamaan paitsi maantieteellisesti, myös ajallisesti. Osakepääoman myynnit aloitan eläkkeelle päästyäni tai miksei aiemminkin jos esim. joudun työttömäksi.

86/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä vuosi sitten en sijoittanut. Ajattelin juurikin että se on talousalan eksperttien sekä rikaitten hommaa. Kävin muutaman kurssin sijoittamisesta ja opiskelin asiaa. Nyt sijoitan omalla varovaisella tyylillä. Pienellä riskillä ja fiksusti hajauttaen.

Hienoa! Muista pitkäjänteisyys, älä huoli kurssiheilahteluista ja laskuista, suunta on aina ylöspäin pitkässä juoksussa ylöspäin :)

Tuo entinen harhaluulosi on surullisen yleinen. Minä, ap, olen duunari ilman mitään koulutusta, en ole rikas saati perinyt mitään. Kuka tahansa tavallinen ihminen jolla elämänhallinta on kunnossa, voi alkaa sijoittamaan jos ottaa itseään niskasta kiinni. Harva syntyessään tietää sijoittamisesta paljoa, kaikkien pitää se ihan itse opetella.

Minkälaisia sijoituksia sinulla on ja mitä kursseja kävit?

T.ap

87/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M51 kirjoitti:

Itse aloitin osakesijoittamisen 2000-luvun alussa IT-kuplan jälkimainingeissa. Olen enimmäkseen vain ostanut eli olen ns.holdari. Olen keskittänyt ostot alle kymmeneen kansainvälisesti toimivaan yritykseen. Kriteereinä tämän lisäksi defensiivisyys ja hyvä osingonmaksuhistoria.  Ajatuksena on ollut äkkirikastumisen sijasta kartuttaa salkkua vähän kerrallaan ja käyttää tähän osinkojen lisäksi vaihteleva osuus ansiotulosta. Ostot olen pyrkinyt hajauttamaan paitsi maantieteellisesti, myös ajallisesti. Osakepääoman myynnit aloitan eläkkeelle päästyäni tai miksei aiemminkin jos esim. joudun työttömäksi.

Kuulostaa hyvältä. Klassinen, hyväksi todettu tyyli. Itselle aikalailla sama tyyli suorissa osakesijoituksissa. Mitä yhtiötä suosittelet tällä hetkellä? Itse ostin vimeksi nordeaa hintaan 8,29.

T. Ap

Vierailija
88/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2394 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitin suuren osan perinnöstä rahastoihin ja tein niin järkyttävää persnettoa vuosikausia, ettei koskaan enää. Jos asioista ei ihan tosissaan tiedä, niin rahojen menettäminen on todella todennäköistä. Joo, ei ole aikaa opiskella niin yksityikohtisesti aiheesta, mitä sijoittaminen vaatisi, töiden ja opiskelujen lomassa. Millään nopealla googlauksellahan ei alan saloja opi, vaan vaatii oikeasti pitkän perehtymisen. Miehen eno on älykäs, kansainvälisessä firmassa töissä, harrastaa sijoittamista, mutta hänkään ei todellakaan mitään miljoonia tienaa. Älystään ja lahjoistaan huolimatta. Joten mietippä sitten jotain perus av-mammaa?

Miksi realisoida tappiolle varat? Täytyy odottaa. Sijoitushorisontaali pitää olla vähintäön 7 vuotta, sillon on väkisinkin plussalla.

Odotin kuule ainakin 8 vuotta ja ei ollu plussaa horisontissa näkyvissä sitten millään. Olisin saanut omani takaisin odottamalla seuraavat 10 vuotta lisää, jolloin olisin päässyt miedosti plussalle niistä rahoista, jotka sijoitin 18-vuotta sitten. Pankin tilillä makuuttaminenkin olisi tuonut suuremmat voitot samassa ajassa. Ja vain jos ei uusi talousromahdus tule lähivuosina.

Vierailija
89/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2394 kirjoitti:

M51 kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä. Klassinen, hyväksi todettu tyyli. Itselle aikalailla sama tyyli suorissa osakesijoituksissa. Mitä yhtiötä suosittelet tällä hetkellä? Itse ostin vimeksi nordeaa hintaan 8,29.

T. Ap

En lähde suosittelemaan mitään mutta oman salkkuni osakkeista voisin tällä hetkellä lisätä Teliaa ja ehkä Aktiaakin. Mielestäni edellämainittu on tällä hetkellä jopa aliarvostettu tuottoonsa nähden.

90/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2394 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitin suuren osan perinnöstä rahastoihin ja tein niin järkyttävää persnettoa vuosikausia, ettei koskaan enää. Jos asioista ei ihan tosissaan tiedä, niin rahojen menettäminen on todella todennäköistä. Joo, ei ole aikaa opiskella niin yksityikohtisesti aiheesta, mitä sijoittaminen vaatisi, töiden ja opiskelujen lomassa. Millään nopealla googlauksellahan ei alan saloja opi, vaan vaatii oikeasti pitkän perehtymisen. Miehen eno on älykäs, kansainvälisessä firmassa töissä, harrastaa sijoittamista, mutta hänkään ei todellakaan mitään miljoonia tienaa. Älystään ja lahjoistaan huolimatta. Joten mietippä sitten jotain perus av-mammaa?

Miksi realisoida tappiolle varat? Täytyy odottaa. Sijoitushorisontaali pitää olla vähintäön 7 vuotta, sillon on väkisinkin plussalla.

Odotin kuule ainakin 8 vuotta ja ei ollu plussaa horisontissa näkyvissä sitten millään. Olisin saanut omani takaisin odottamalla seuraavat 10 vuotta lisää, jolloin olisin päässyt miedosti plussalle niistä rahoista, jotka sijoitin 18-vuotta sitten. Pankin tilillä makuuttaminenkin olisi tuonut suuremmat voitot samassa ajassa. Ja vain jos ei uusi talousromahdus tule lähivuosina.

Muistitko hajauttaa? Kuulostaa siltä että olet ummikkona mennyt ostamaan ilman hajautusta tai perehtymistä jotain todella surkeita firmoja. Sanoisin että aika saavutus tuo, hyvin harva onnistunut sijoittamaan noin kehnosti.

T.ap

Vierailija
91/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2394 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun täytyy hävitä, että toinen voi voittaa. Kiitos sinulle. Voi olla, että sinäkin olet maksanut osan voitoistani.

Vierailija
92/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen asennettasi ja sinnikkyyttäsi osakesäästämisen sanoman levittämisessä, Ap! Itsekin yritin kovasti hiljattain samaa aihetta käsittelevässä langassa (http://www.vauva.fi/keskustelu/2621846/miksei_kaikki_sijoita) korostaa mm. sitä, miten sijoittaminen tuo taloudellista vapautta ja mielenrauhaa tuleville vuosille ja kuinka sijoittaminen kannattaisi aloittaa mahdollisimman aikaisin pienin summin riittävällä hajautuksella. Valitettavasti monien suhtautuminen tällä palstalla on vain jotenkin niin tyrmäävä ja kielteinen. Siinäkin langassa toistui monet samoista tässä langassa esiintyvistä vastaväittämistä:

1) "Sijoittaminen on hirveää uhkapeliä! Enoni sijoiitti Jippiin osakkeeseen ja naapurini Talvivaaran ja molemmat menetti kaikki säästönsä!" (Kukaan ei ole missään suositellut tälläistä All-in lähestymistapaa sijoittamiseen, vaan toistuvasti kerrotaan hajauttamisen tärkeydestä.)

2) "Ei tavallisella tallaajalla jää rahaa yli sijoittamiseen!" (Käsilaukkuihin, sisustamiseen ja matkusteluun näyttäisi sitä vastoin jäävän yli varsin hyvin rahaa, mitä nyt katsoo tämän palstan suosittuja aiheita.)

3) "Sijoittaminen on liian vaikeaa!" (Sijoittamisesta voi tehdä vaikeaa, mutta perusjuttujen opettelussa ei mene kovin montaa tuntia ja niillä pärjää mainiosti. Olen oikeasti sitä mieltä, että asunnon ostaminen on huomattavasti vaivallollisempaa ja haastavampaa, mutta silti se tuntuu olevan suomalaisten "lempisijoitus")

4) "Minulla ei ole aikaa sijoittamiseen!" (Tässä lyhyt ja aikaa säästävä sijoitussuunnitelma: Hanki Nordnettiin tunnukset. Päätä paljonko säästät kuukaudessa ja avaa kuukausisäästö -ominaisuus. Sijoita 65% kehittyneisiin markkinoihin (esim. ETF: EUNL), 20% kehittyviin markkinoihin (esim. ETF: IQQE) ja 15% globaaleihin hyvälaatuisiin yrityslainoihin (esim. ETF: IS0X). Onneksi olkoon, nyt omistat lähes kaikkia maailman pörssiosakkeita ja korkosijoitukset hieman vähentävät salkun riskiä. Aikaa jatkossa kuluu enintään kerran kuukaudessa toistuvan pankkisiirron verran.)

Ehkä monille ihmisille sitten on vain huomattavasti helpompi tuomita jokin asia mahdottomana, jolloin sille ei tarvitse uhrata lainkaan ajatusta? Heidän rahoistaanhan loppujen lopuksi on kyse, mutta on se sääli, kun monille olisi niin helppo tehdä hyvää tulevaisuuden itselleen pienellä vaivalla.

Vierailija
93/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2394 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun täytyy hävitä, että toinen voi voittaa. Kiitos sinulle. Voi olla, että sinäkin olet maksanut osan voitoistani.

Väitätkö tosiaan, että sijoittaminen on nollasummapeliä?

Vierailija
94/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En harrasta sijoittamista koska tapanani ei ole osallistua pyramidihuijauksiin :D

Vierailija
95/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sijoittanut alle 10-vuotiaasta saakka.

Joskus 1980 oli omaisuuteni arvo n. 10 000 mk mikä oli aikamoinen summa.

10 vuotta myöhemmin n. 30 000mk mikä taas juuri ajokortin saaneelle ihan kiva summa sekin.

Samalla linjalla on jatkettu ja nyt nautin Nordea Private Bankenin suursijoittajan eduista.

Mitä ostaa?

-Marine Harvest, Norja

-Jenkkiläinen aseteollisuus

-Nike, USA

-Kone

Miksei Nokiakin

Vierailija
96/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En harrasta sijoittamista koska tapanani ei ole osallistua pyramidihuijauksiin :D

Mutta sinua ei haittaa, että tuleva työeläkkeesi maksetaan tämän pyramidihuijauksen tuotoista? (olettaen, että olet töissä)

Vierailija
97/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kyseessä on ihan moraalinen päätös. En usko, että osakkeisiin perustuva järjestelmä on oikeudenmukainen ja tuottaisi vastuullista yrittämistä, taloutta ja kaupantekoa. Osakkeilla rahoitettavat yhtiöt paisuvat ihan hirvittävän suuriksi, mikä ei millään tavalla voi olla hyväksi maailmalle ja ihmiskunnalle. Toki jotkut, kuten osakkeenomistajat, hyötyvät järjestelmästä. Ongelmana on vastuun karkaaminen, kukaan ei ole enää vastuussa. Osakkeenomistajat haluavat voittoa eivätkä pidä itseään millään tavalla vastuullisina ja hallitus taas kokee olevansa vastuussa osakkeenomistajille ja keskittyvät maksimoimaan voitot. Ei ole olemassa ilmaista rahaa, joku maksaa aina. Tai ainakin maailma on hypännyt sen pisteen yli, jossa voitiin vielä rikastua hyvällä omallatunnolla. En vain pysty.

Vierailija
98/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kyseessä on ihan moraalinen päätös. En usko, että osakkeisiin perustuva järjestelmä on oikeudenmukainen ja tuottaisi vastuullista yrittämistä, taloutta ja kaupantekoa. Osakkeilla rahoitettavat yhtiöt paisuvat ihan hirvittävän suuriksi, mikä ei millään tavalla voi olla hyväksi maailmalle ja ihmiskunnalle. Toki jotkut, kuten osakkeenomistajat, hyötyvät järjestelmästä. Ongelmana on vastuun karkaaminen, kukaan ei ole enää vastuussa. Osakkeenomistajat haluavat voittoa eivätkä pidä itseään millään tavalla vastuullisina ja hallitus taas kokee olevansa vastuussa osakkeenomistajille ja keskittyvät maksimoimaan voitot. Ei ole olemassa ilmaista rahaa, joku maksaa aina. Tai ainakin maailma on hypännyt sen pisteen yli, jossa voitiin vielä rikastua hyvällä omallatunnolla. En vain pysty.

Toivottavasti luovut tulevast työelääkeestäsi, joka suurimmaksi osaksi rahoitetaan tämän moraalittoman järjestelmän avulla. Mitähän omatunnollesi kävisi muuten?

99/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihailen asennettasi ja sinnikkyyttäsi osakesäästämisen sanoman levittämisessä, Ap! Itsekin yritin kovasti hiljattain samaa aihetta käsittelevässä langassa (http://www.vauva.fi/keskustelu/2621846/miksei_kaikki_sijoita) korostaa mm. sitä, miten sijoittaminen tuo taloudellista vapautta ja mielenrauhaa tuleville vuosille ja kuinka sijoittaminen kannattaisi aloittaa mahdollisimman aikaisin pienin summin riittävällä hajautuksella. Valitettavasti monien suhtautuminen tällä palstalla on vain jotenkin niin tyrmäävä ja kielteinen. Siinäkin langassa toistui monet samoista tässä langassa esiintyvistä vastaväittämistä:

1) "Sijoittaminen on hirveää uhkapeliä! Enoni sijoiitti Jippiin osakkeeseen ja naapurini Talvivaaran ja molemmat menetti kaikki säästönsä!" (Kukaan ei ole missään suositellut tälläistä All-in lähestymistapaa sijoittamiseen, vaan toistuvasti kerrotaan hajauttamisen tärkeydestä.)

2) "Ei tavallisella tallaajalla jää rahaa yli sijoittamiseen!" (Käsilaukkuihin, sisustamiseen ja matkusteluun näyttäisi sitä vastoin jäävän yli varsin hyvin rahaa, mitä nyt katsoo tämän palstan suosittuja aiheita.)

3) "Sijoittaminen on liian vaikeaa!" (Sijoittamisesta voi tehdä vaikeaa, mutta perusjuttujen opettelussa ei mene kovin montaa tuntia ja niillä pärjää mainiosti. Olen oikeasti sitä mieltä, että asunnon ostaminen on huomattavasti vaivallollisempaa ja haastavampaa, mutta silti se tuntuu olevan suomalaisten "lempisijoitus")

4) "Minulla ei ole aikaa sijoittamiseen!" (Tässä lyhyt ja aikaa säästävä sijoitussuunnitelma: Hanki Nordnettiin tunnukset. Päätä paljonko säästät kuukaudessa ja avaa kuukausisäästö -ominaisuus. Sijoita 65% kehittyneisiin markkinoihin (esim. ETF: EUNL), 20% kehittyviin markkinoihin (esim. ETF: IQQE) ja 15% globaaleihin hyvälaatuisiin yrityslainoihin (esim. ETF: IS0X). Onneksi olkoon, nyt omistat lähes kaikkia maailman pörssiosakkeita ja korkosijoitukset hieman vähentävät salkun riskiä. Aikaa jatkossa kuluu enintään kerran kuukaudessa toistuvan pankkisiirron verran.)

Ehkä monille ihmisille sitten on vain huomattavasti helpompi tuomita jokin asia mahdottomana, jolloin sille ei tarvitse uhrata lainkaan ajatusta? Heidän rahoistaanhan loppujen lopuksi on kyse, mutta on se sääli, kun monille olisi niin helppo tehdä hyvää tulevaisuuden itselleen pienellä vaivalla.

Kiitos! :) Samanlainen suhtautuminen molemmissa ketjuissa. Sinun ketjussa vielä suurempi osa uskoi, että kyllä kaikki rahansa voi menettää pörsissä :D Ei voi! Tai voi jos olet simpanssia tymempi. Esim. Sinun viestisi esimerkki hajautuksella kaiken menettäminen tarkottaisi maailman talouden loppumista seinään. Jos näin käy niin mitä väliä vaikka menettäisi kaiken?

En ymmärrä kädestä-suhun elämistä. Eikö se ole henkisesti raskasta? Uskokaa pois raha ja taloudellinen turva rauhoittaa mieltä ja tekee elämästä mukavampaa. Kertokaa joku kädestä-suuhun eläjä, että saatteko nautintoa siitä ettö onnistutte joka kuukausi täsmällisesti hassaamaan kaiken sentilleen?

T.ap

100/169 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sijoittanut alle 10-vuotiaasta saakka.

Joskus 1980 oli omaisuuteni arvo n. 10 000 mk mikä oli aikamoinen summa.

10 vuotta myöhemmin n. 30 000mk mikä taas juuri ajokortin saaneelle ihan kiva summa sekin.

Samalla linjalla on jatkettu ja nyt nautin Nordea Private Bankenin suursijoittajan eduista.

Mitä ostaa?

-Marine Harvest, Norja

-Jenkkiläinen aseteollisuus

-Nike, USA

-Kone

Miksei Nokiakin

Miten käytännännössä sijoitit 10 vuotiaana? Itse pääsin aloittamaan "vasta" 17vuotiaana. Unohdit myös mainita, että olet tämän 10k mkn alkupääoman lisäksi varmasti ostellut myöhemmin lisää?

T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän