Miksi et harrasta sijottamista?
Mielestäni jokaisen itseään, perhettään ja talouttaan kunnioittavan ihmisen pitäisi sijoittaa. Oli se sitten pörssi, asunto tai omaan yritykseen sijoittamista. En ymmärrä ihmisiä jotka eivät tätä tee, tällä yksinkertaisella asialla parantaa omaa ja jälkeläistensä taloutta ja elämää helposti ja huomattavasti. Kertokaa yksikin syy? Syy ei voi olla raha. Esim. Nordnetissä minimi rahastotoimeksianto on 15e. Jos ei ihmiseltä löydy vaikka sitä satasta kuussa tähän , ei pitäisi olla oikeutta käyttää rahaakan. Jos taas on valmiiksi todella rikas ja laiska, sitten eri asia.
Mielipiteitä?
Syitä?
Kommentit (169)
Mä olen jo alkanut harkitseen tota sijoittamista. Mutta jotenkin vaan vaikea päästä alkuun... Meillä on miehen kans aivan yhteiset rahat ja hän on sitä mieltä että ensin kaikki ylimääräiset luotot pitää saada maksettua pois ennenkun aloitetaan mihinkään sijoitteleen. Luottokortilla nyt saldoa nyt joku 3000€. Ja ainakun sen saa pienemmäksi, tulee joku tonnin autoremppa. Ja niin se säästäminen/sijoittaminen ei ikinä ala...
Mikä olisi sellainen summa, jolla nyt edes kannattaisi aloittaa?
Talo meillä on, lainaa toki jäljellä 180.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me sijoitetaan itseemme, siis meidän perheeseemme. NÄIN mun mielestä KAIKKIEN pitäis tehdä ----Sijoittaa itseensä ja omaan hyvinvointiin.
Miten se käytännössä toimii niin emme ole ottaneet riskejä vaan eläneet mukavasti omilla rahoilla, ostettu mitä on tarvittu ja haluttu itse tienaamilla rahoilla ja jossakin siinä välissä jotakin on jäänyt säästöönkin. Niinkuin yleensä hyvinvoivat ja itseään kehittävät ihmiset niin mekin olemme edenneet työmaailmassa niin että palkat ovat mukavat ja kun ei ole sijoitettu edes asuntoon niin ollaan siis palkan perässä päästy muuttelemaan mukavasti ympäri maailmaa. Nyt meillä on mukavasti tilillä taloon/huoneistoon riittävä raha, vuosien varrella ollaan huonekaluiksi ostettu vaan klassikoita joten sisustus on jo hankittuna. Ei tiedetä halutaanko ostaa mitään taloa tai huoneistoa edelleenkään. Ollaan nyt nelikymppisiä ja mietitty viime aikoina että kohta lapset lähtee kotoa ja meille riittää sitten pienempikin urbaani tukikohta niin ehkä sitten ostetaan--jos ostetaan. Muita sijoituksia ei edes mietitä. Raha on mukava pankkitilillä ja aina saatavilla:)
Ja näiden kalassikkohuonekalujen kanssa olette reissanneet ympäri maailmaa töiden perässä?
Omassa tuttavapiirissä on vain yksi töiden perässä ulkomaille muuttanut ja hän makselee vieläkin niitä lainoja jotka teki tuon reissun aikana.
Ollaan muutettu useampaan otteeseen ja työnantaja on aina maksanut sekä muutot että rahdit, välillä jopa lyhyemmän ajan asumiskulut kun ollaan asuttu vaan muutamia kuukausia jossain toisen työpaikan lähettäminä. Miksi ystäväsi otti lainoja? Me ollaan kierretty maailmaa kohta 10 vuotta eikä ole vielä tarvinnut ottaa lainaa ollenkaan. Itseasiassa joka kerta kun on muutettu niin tilin saldo on kerralla pompsahtanut reilusti ylöspäin.
Oletteko te samassa työpaikassa ja saaneet ulkomaan komennuksia samaan paikkaan? Jos näin, niin tuo on kyllä aika harvinainen tilanne.
Ei olla samassa paikassa töissä. Viimeisimmät vuodet ollaan menty miehen töiden perässä mutta ollaan myös menty mun työn perässä aikanaan:) Mä teen nykyään aina uudessa paikassa vaan osa-aikaa, on sellainen työ jonka parista on helppo löytää töitä mistä vaan ja Suomen ulkopuolella osa-aikatyö on ihan normi naisilla. Työttömänä ei ole koskaan tarvinnut olla.
Mä tosissaan en sijoittaisi mihinkään muuhun tällä hetkellä suomalaisena kuin omaan perheeseen/itseensä. Monet meidän ystävistä ovat menettäneet rahojaan ja ne jotka eivät ole niin eivät juuri ole tehneet sellaista tiliä että olisivat rikastuneet. Sijoittaminen on kanssa taitohommaa jota ei läheskään kaikki osaa ja siihen pitäis sitoutua vuosikausiksi. Ei se ole mikään rahanlähde kuin harvalle. Omaa kotia taasen ei pitäis koskaan ajatella sijoituksena vaan asuinpaikkana. Jos se pitää myydä niin pitää löytää toinen asuinpaikka. Ilmaista asumista ei ole olemassakaan, paitsi jos törkeästi bunkkaa kaverin luona maksamatta vuokraa:) Perheelliselle tuo olis kyllä mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo alkanut harkitseen tota sijoittamista. Mutta jotenkin vaan vaikea päästä alkuun... Meillä on miehen kans aivan yhteiset rahat ja hän on sitä mieltä että ensin kaikki ylimääräiset luotot pitää saada maksettua pois ennenkun aloitetaan mihinkään sijoitteleen. Luottokortilla nyt saldoa nyt joku 3000€. Ja ainakun sen saa pienemmäksi, tulee joku tonnin autoremppa. Ja niin se säästäminen/sijoittaminen ei ikinä ala...
Ensin luotot pois ja tonnin parin kassa noita yllättäviä menoja varten. Seuraavaksi jokin tavoite, joka motivoi pitämään ne rahat pidemmän aikaa sijotuksissa (niitä ei vain nostella sieltä silloin kun pitäs saada jotain kivaa). Sitten pitää miettiä, että milloin ja millä summilla tavoitteeseen voi päästä. Sitten voi miettiä että laittaako sen summan jo heti palkkapäivänä, niin se on ikään kuin yksi lasku muiden joukossa.
Tunaroin pikavippien kanssa luottotietoni siihen malliin, ettei luultavasti koskaan tarvitse miettiä sijoittamista.
Enemmänkin pitää miettiä onko ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai te ymmärrätte, että kun sijoitatte noihin rahastoihin niitä vähäisiä pennosianne niin joku muu tekee niillä ihan oikeaa tiliä? Piensijoittaja ei tee mitään muuta kuin edesauttaa pääomien kasaantumista entisestään. Itse hänelle tarjoillaan vain murut. Luultavasti aloittajankin sijotukset on useampia kertoja pakattu johonkin johdannaisiin.
Niin että parempi laittaa rahat sivuun johonkin pankin omaan, kalliiseen eläkesäästöhuijaukseen tai asuntosäästötilille? Tai makuuttaa aivan tavallisella tilillä (minkä käyttö jopa saattaa maksaa) ilmaisena lainana pankille? Kaikki tämä kuvitellen, että pankki ei niillä pelaile?
Onko noi S-pankin rahastosäästöt tähän tarkoitukseen ihan säälittäviä?
Käyttäjä2394 kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Minä sijoitan rahastoihin, osakkeisiin en koske kun olen nähnyt miten kävi omalle siipalle ja tämän isälle kummankin sekaannuttua "pitkän perehtymisen" jälkeen osakkeisiin.
Viestistäsi paistaa lävitse ohut tietämyksesi. Rahastot sijoittavat hajautetusti osakkeisiin. Eli sinä et ole tiennyt sijoittaneesi osakkeisiin? Siippasi ja isäsi menivät tod.näk. ostamaan muutamaa osaketta riskillä. Sillä ei ole riskiin juurikaan merkitystå sijoittaako rahastojen kautta osakkeisiin vai itse suoraan, kunhan muistaa ajallisen ja maantieteellisen hajautuksen. Itse suosin molempia, tuotto ollut molemmissa samaa luokkaa.
T. Ap
Pahoittelen ohutta tietämystäni. Tarkoitin siis lähinnä sitä että minä isken rahani rahastoihin, asiantuntijat saavat päättää mihin sijoittavat ne, minun ei tarvitse päättää ostanko nyt osakkeita Olkiluotoon tai Samsungiin, koska olen nähnyt sen, mitä tapahtuu, kun amatöörit leikkivät sijoittajaa.
Mua ei kiinnosta tippaakaan:D sijoitan hoitotuen 250e vaippoihin ja ruokaan. Kun palaan töihin saan noin 2500e ja se riittää vallan hienosti. Ei kiinnosta raha tai rikastuminen, päin vastoin, haluan elää vanhemmiten huonattavasti niukemmin, en saa rahasta tai tuhlaamisesta minkäänlaista iloa.
Vierailija kirjoitti:
Koska en ole idiootti ja ymmärrän, että sijoittaminen on pelkkää nappikauppaa niillä pikkusummilla joita minulla olisi varaa siihen laittaa.
7 vuotta ja 50-150€/kk, nyt tammikuussa pari vähän isompaa kertapottia: tämän hetken tuotto +3100€ ja pääoma tallessa. Toki tuosta menee vero kun voiton lunastaa, mutta en ajatellut sitä tehdä vielä 20 vuoteen. Nappikaupalla/sohvalla istumalla olen tienannut kk nettopalkan, miksi en ottaisi vastaan kun se "ilmaiseksi" annetaan. Siinä sivussa on myös maksettu puoli ok-taloa, kunhan laina on maksettu olen kerännyt kokemusta ja uskaltaa laittaa isompaa rahaa etf:iin.
Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Onko noi S-pankin rahastosäästöt tähän tarkoitukseen ihan säälittäviä?
Ne on todella kalliita. Sijoittavat saman pankin toiseen rahastoon, eli maksat kahden rahaston kulut. Mene rahoinesi Seligsonille (kotimainen vaihtoehto) tai Nordnettiin (ruotsalainen).
Kerro nyt ap ensi alkuun, mistä saisin rahaa eläkkeen jatkoksi, että voisin sijoittaa? Minun sijoituskohteeni on lähellä, lähempänä kuin kontin suu eli oli oma suu ja vatsa. Asunto on, mutta en koe sitä sijoituksena. Näillä leveysasteilla on oltava katto pään päällä ja seinät ympärillä, että tarkenee talvella ja on kesällä sateen suoja. Kas kun kaikki eivät tienaa kuukaudessa kymppitonnia, ei edes viittä tonnia, kolmekin on perin kaukana vakituisesta eläketulostani. Ai niin, keväällä sain raaputusarvasta 200 € ja sen sijoitin uuteen kiukaaseen, kun entinen sanoi työsuhteensa irti.
En oikein tiedä mitä on sijoittaminen. Olenko sijoittanu jotakin, en tiedä mikä lasketaan? Minulla on iso talo, jossa asun. Se on hyvällä paikalla, en ole muuttamassa, en koe sijoitukseksi. Omistan myös kerrostaloasunnon. Uusi, todella hyvällä paikalla keskellä kaikkea. Siellä ei asu vuokralaista, vaan tytär opiskelunsa ajan.
Minulla on eläkevakuutus. Onko se sijoitus?
Samoin jäi se puhelinpaperi silloin muinoin. En ole sijoitusmielessä sitä ostanut, vasn puhelinta varten silloin.
On minulla toki s-ryhmän kortti kauppakäyntejä varten.
Siirrän rahaa omalle sivutililleni, joka ei siis ole mikään virallinen sijoitustili.
Olenko siis sijoittanut?
Tajusin vasta yli kolmekymppisenä osakesijoittamisen edut. Harmittaa etten aiemmin lähtenyt mukaan. Jos olisin säästänyt pienen osan tuloistani parikymppisestä lähtien, olisin nyt rikas. Tällä hetkellä salkku vaatimattomat 50.000e.
Joku täälä totesi että pienet sijoitukset ovat nappikauppaa. Eivät ole. Jos säästää indeksi/etf rahastoon esim. 160e/kk alottaen nollasta, niin 20 vuoden päästä sijoitusvarallisuus on yli 100 000e josta yli puolet on voittoa. Työtunteja tähän menee ehkä 10h vuodessa. Siitä voi laskea tuntipalkan sitten. Kaikki rikkaat tajuavat, että rahalla tehdään lisää rahaa.
Joku kysyi miten elän jos sijoitan 800e/kk ja käytän "vain" 1000e/kk. Erittäin hyvin. Käyn matkoilla kerran vuodessa, minulla on siistit vaatteet ja auto. Kilpailutan matkat, käytän kestäviä vaatteita 5-10vuotta ja autona on käytetty 10vuotta vanha toyota. Taloudellinen riippumattomuus tuo minulle onnea, ei kalliit kulutustavarat.
http://yle.fi/uutiset/hurja_tavoite_tama_nuori_mies_aikoo_jaada_elakkee…
Tämä mies aikoo jäädä 35 vuotiaana "eläkkeelle", aikoo elää säästeliäästi koko elämänsä pääomatuloilla. Itse en halua kolo elämääni köyhäillä joten tavoitteeni on jäädä 50vuotiaana eläkkeelle. Tällöin minulla pitäisi olla vähintään 2 miljoonan omaisuus.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin sadoilla euroilla. Itse avaisin tilin nordnettiin (alhaiset kulut, ei säilytysmaksuja). Tärkeää pienillä summilla.
Osta yhtiö jonka kuvittelet pärjäävän myös tulevaisuudessa ja joka maksaa hyvää osinkoa.
Nyt ostaisin ehkä pohjoismaisia pankkeja, biotalouteen investoivia (upm, neste) tai vakuutusyhtiöihin ( pitkän aikavälin voittajia) esim. Sampo.
Nämä maksavat osinkoja ja tekevät voittoa.
Jos otat riskiä niin kiinteistöyhtiöitä jenkeistä tasoittamaan valuuttariskiä ja osingot usein yli 10% johtuen lainsäädännöstä.
Ehdoton EI rahastoille, korkeintaan etf jossa on kylä kulusuhde. Poikkeuksena nordnetin superrahastot joissa ei oo kuluja.
Suosittelen sijoittamista jokaiselle. Antaa älyllistä haastetta ja mulla on tuottanut aika hyvin. 300 000 salkusta tulee n. 6% osinkotuotot. Pyrin hitaasti muokkaamaan saikkua vieläkin osinkointensiivisempään suuntaan.
Verot rasittavat jos ollaan rehellisiä. Yksityishenkilön verotus on aivan karmeaa. Eihän moni maksa palkkatuloistakaan yli 30%veroja kuten sijoittaja!!
Kiitos vielä kerran Urpilainen ja demarit. Yksityishenkilön vaurastuminen on estettävä.
Hehe ja lehmät lentää. Onko tullut mieleen, että hetkittäinen kurssinousu ei ole tae tulevasta. Kukaan ei osaa jatkuvasti myydä ja ostaa oikeaan aikaan. Lisäksi tuotot pikkurahoilla (Alle 100 t) pelatessa ovat yleensä pieniä.
Se siitä varmasta rikastumisesta.
Toki. Esim. S&P 500 indeksi on tuottanut 100 vuoden aikana keskimääräisesti 9% vuodessa. Moni muu indeksi reilusti enemmänkin. Pitää toki muista, että historiallinen tuotto ei takaa tulevaisuuden tuottoa.
Onko muuta kysyttävää?
Tuo SP500 esimerkki on hyvä. Sieltä on melko turvallista ostaa vaikka ei tietäisi yhtiöistä yhtään mitään.
Jostain luin, että jos aikaväliksi ottaa 30v. Niin kaikki SP500 osakkeet ovat tuottaneet. Eli vaikka epäonnisesti ostaisit kurssihuippuun niin pitkällä aikavälillä se ponnistaa huipulle.
Omat tyylini on hyvin varovainen koska käytän firman rahoja sijoittamiseen. Siksi ostan vain voittoa tekeviä ja hyvää osinkoa maksavia yhtiöitä.
Pyöritän sijoituksia yrityksen kautta koska verotus Suomessa on erittäin epäoikeudenmukainen piensijoittajalle.
Piensijoittaja maksaa osingoista 30-32% veroa joka syö erittäin tehokkaasti korkoa korolle efektin. Sama pätee myyntivoittoihin.
Sijoitusyritys on vähän parempi koska yritys maksaa 20% veroja. Tällä pystyy lykkäämään veronmaksua kunnes jakaa tuloksen ulos. Kokonaisveroaste yritysvero ja osingoista maksettava vero on sekin masentavan kova Suomessa.
Lisäksi toiminnan tulee olla laajaa, muuten verottaja purkaa sen ja joudut yksityisverotuksen piiriin.
Paras vaihtoehto on Herlineillä eli jos omistat yli 10% pörssifirman osakkeista et maksa osingoista veroa.
Oikeudenmukaista? Kyllä, demarit Urpilaisen johdolla saivat tämän läpi viime hallituskaudella.
Se miksi yksityisten ihmisten sijoittamishalu on Suomessa heikko (ei tutkittua faktaa vaan oma analyysini)
- Huonot tuotteet ja huonot kokemukset. Moni yksityishenkilö omistaa ns. kansanrahastoja joiden kulu/tuottosuhde on karmean huono. Ainoa hyötyjä on pankki pitkällä juoksulla. Ei ymmärretä kulujen merkitystä pitkän aikavälin tuottoihin.
- EI kannustava verotus kuten yllä jo valaisin.
- Vakuutuskuoret joilla saa tehokkaan korkoa korolle efektin on pankkien ja vakuutusyhtiöiden pilalle hinnoittelemia.
- Totaalinen epäonnistuminen lisäeläkkeiden (vapaaehtoisten eläkkeiden) lainsäädännössä. Be ovat kalliita (pankki imuroi rahat) ja niihin sai aluksi ostaa vain pankkien kustannustehottomia tuotteita.
- Jos sijoittamista haluttaisiin edistää tulisi seurata Ruotsin mallia jossa ollaan 50v. edellä. Siellä oman eläkkeen voi kilpailuttaa hyvin kustannustehokkaasti ja sijoitustuotteiden välillä on kova kilpailu. Suomessa pankit lähtevät siitä näkökulmasta, että aina veloitetaan sijoittajaa täysin estoitta
- Siksi sijoitan Nordnetin kautta suoraan osakkeisiin (voitto ja osingonmaksukyky) omaakin eläkettä.