Eikö teitä oikeasti häiritse S-ryhmän tuleva tietojenkeruu?
S-ryhmään kuuluu myös esimerkiksi apteekkeja ja vakuutusyhtiöitä. Minusta on todella arveluttavaa, että näiden keräämät tiedot pystyy yhdistämään.
Kommentit (83)
Itse lopetin s- tilini puoli vuotta sitten. Maksan kaupoissa käteisellä.
Kyllä ne on jo aina keränneet tietoja.
Sitä varten bonus korttijärjestelmä on alunperin luotu. Ikävä kertoa totuus
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee. Ja mikä ihme se oli että "emme vielä tiedä mihin tietoja käytämme"? Eli keräämällä oikein kerätään vaikkei edes tiedetä mihin käytetään. Todella erikoista, miksi kerätä jossei ole mitään mihin niitä tarvittaisiin?
Mistä tämä lainaus on peräisin?
Ei. Keräähän "nettikin" meistä tietoa. Käyt esim. Zalandossa katsomassa vaatetta ja hetken päästä sulle tulee mainos siitä ihan toisella sivulla.
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin s- tilini puoli vuotta sitten. Maksan kaupoissa käteisellä.
Ajattelin myös lopettaa S-tilin.
Tätähän on tehty jo kanta-asiakaskorttien julkistamisesta lähtien. Samaa tekevät myös kaikki nettisivustot joilla vierailette, Facebookista alkaen. Mikä tässä on nyt "kohun" arvoista?
Applelle, Googlelle (Android) ja Microsoftille kyllä annatte koko elämänne jakoon mutta herranjumala jos osuuskauppa tekee tilastoa ruislimpun ostamisesta...
Korttiurpot ansaitsevat yksityisyydenmenetyksen.
Ei häiritse siksi, kun ei niitä kiinnosta yksittäisten ihmisten tiedot. Ja kun mun kauppalaskuissa ei ole mitään salaista, lähinnä tylsää luettavaa ne on..En keksi, miten niitä kauppaostostietoja voitaisiin käyttää mua vastaan.
Ja jos sieltä alkaa tulla sellaista mainontaa, joka alkaa ärsyttää liikaa, voin lopettaa kortin käytön. Ei ongelmaa. En ole niin köyhä, että jos en nyt saakaan sitä 2-3 euroa kuussa bonusta, kuten normisti, niin että siitä olisi haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Applelle, Googlelle (Android) ja Microsoftille kyllä annatte koko elämänne jakoon mutta herranjumala jos osuuskauppa tekee tilastoa ruislimpun ostamisesta...
Niin, nimenomaan ei ole väliä ruislimpulla tai jauhelihapaketilla, mutta S-ryhmä on muutakin kuin ruokakauppa.
Ja kyllä, minua häiritsee myös netin tietojenkeruu, ja yritänkin minimoida sen mitä voin.
Ap
En koskaan käytä S-korttia asioidessani S-ryhmässä. Pääasiallisesti ostan ruokani Lidlistä, lähi-Ässästä voin hakea tarvittaessa jtn pientä.
Ainahan noita tietoja on kerätty... mikä oikeastaan muuttuu?
ei haittaa. Lähestulkoon kaikki netissä olevat sivut kerää kaikki mahdolliset tiedot käyttäjistä ja niiden käyttäytymisestä. Itsekin työskentelen firmassa, jossa noin 1,5 miljoonaa suomalaista asiakkaana ja asiakkaista kerätään aika paljon dataa. Näkisin lähinnä kaksi vaihtoehtoa:
1) Hyväksyt asian ja lopetat nillittämisen (mahdollisesti lopetat bonus- ja pankkikorttien käytön ja kierrät foliota tarpeeksi pään ympärille)
2) Lopetat asioinnin S- ja K-marketeissa ja lopetat nillittämisen
Osaako joku sanoa, miten tuotekohtaisen tiedonkeruun voi estää? Mediassa oli juttia, että sen voi estää vain erikseen ilmoittamalla, mutta mistä netissä löytyy kohta?
Ja sille, joka kysyi lähdettä väitteeseen, ettei vielä edes tiedetä, miten tietoja tullaan käyttämään: tämä kävi ilmi johdon haastattelussa ip-lehdistä. Onneksi tietosuojavaltuutettu on eri mieltä ja tutkii asiaa.
aikamoistameininkiä kirjoitti:
Kyllä ne on jo aina keränneet tietoja.
Sitä varten bonus korttijärjestelmä on alunperin luotu. Ikävä kertoa totuus
Ennen kerättiin tuoteryhmäkohtaisia tietoja. Ensi viikosta lähtien tuotteen tarkkuudella. Hiukan eri asia. Jatkossa tulee kohdennettua mainontaa tämän perusteella.
Katsotaan nyt ensin kun tiedetään tarkemmin miten homma toimii. Avoimia kysymyksiä on niin paljon, että mututietoon perustuva spekulointi riskeillä on melko vaikeaa ennen kuin lisätietoja saadaan käytännön toteutuksesta ja siitä mitä muuta kuin näyttää kortin käyttäjille tietoja omista ostoista S-ryhmä aikoo tehdä datalla ja kuinka muuten käsitellä (anonymisoida) ennen kuin se luovuttaa tai tarjoaa sitä jonkun rajapinnan kautta mainostajille.
Mutta noin yleisesti, olisihan se voinut mieluummin olla Opt-In eikä Opt-out periaatteella. Mutta S-ryhmä katsoo tietysti sitä siltä kannalta, että saisivat riittävästi dataa jotta homma on heille kannattavaa. Datan keruu, säilytys ja käsittely ei ole ilmaista ja jos sitä päätyisi käyttämään vain pari prosenttia asiakkaista niin projektista olisi vaikea saada kannattavaksi. Niin ja katsotaan nyt mitä Aarnion putiikki sanoo asiasta sitten myöhemmin kun saavat selvityksen valmiiksi. Sekin voi vielä sitten vaikuttaa siihen minkälaiseksi käytäntö muuttuu.
Ei häiritse.
Ei mulle merkitse mitään se, vaikka Facebookissa ilmoitettaisiin mun ostokset. Mitä väliä!?
Häiritsee, ja käytän korttia tästälähin vain tankkauksen yhteydessä.
Ei häiritse, kun en käytä mitään näitä kauppojen bonuskortteja. Ja ymmärtääkseni saan jatkossakin asioida S-ryhmän liikkeissä, vaikka minulla ei ketjun korttia olisikaan.
Häiritsee. Ja mikä ihme se oli että "emme vielä tiedä mihin tietoja käytämme"? Eli keräämällä oikein kerätään vaikkei edes tiedetä mihin käytetään. Todella erikoista, miksi kerätä jossei ole mitään mihin niitä tarvittaisiin?