Eikö teitä oikeasti häiritse S-ryhmän tuleva tietojenkeruu?
S-ryhmään kuuluu myös esimerkiksi apteekkeja ja vakuutusyhtiöitä. Minusta on todella arveluttavaa, että näiden keräämät tiedot pystyy yhdistämään.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Applelle, Googlelle (Android) ja Microsoftille kyllä annatte koko elämänne jakoon mutta herranjumala jos osuuskauppa tekee tilastoa ruislimpun ostamisesta...
Unohdit Facebookin. Avovaimoni kirjoitti eilen FB:n chatissä, että haluaisi mennä katsomaan bikineitä, niin hetken päästä oli molempien FB bikinimainoksia täynnä.
Ja vielä yksi kysymys: keitä hemmettejä te asiasta panikoivat tuulipuvut luulette oikeasti olevanne? Jotain hemmetin Jason Bourneja? :D Olette yksi pieni muurahainen S-ryhmän tilastossa. Voitte ostaa sieltä vaikka joka päivä korin kaljaa ja perhepakkauksen kortsuja, eikä ketään kiinnosta. S-etukortilla tehdyt ostokset ovat aina kirjautuneet S-ryhmän järjestelmiin, jos ette oikeasti sitä tienneet.
Tässä kiteytyi kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä häiritsee ja just eilen päätettiin miehen kanssa, että lopetetaan korttien käyttö ja aletaan taas maksaa käteisellä. Prismojen uudet maksupäätteetkin on olleet niin hankalia, että mieluummin maksan selvällä rahalla.
Olen sietänyt sen, että S-ryhmä on kerännyt ylimalkaisia tietoja ostoksistani mutta siitä en tykkää, että se menee ihan ostoskohtaiseen tarkkailuun. Minusta tuollainen seuranta menee ihan yli yksityisyyden suojan.
Foliohattu maksaa kahden hengen taloudessa muutaman kympin verran tilille tulevaa bonusrahaa joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä häiritsee ja just eilen päätettiin miehen kanssa, että lopetetaan korttien käyttö ja aletaan taas maksaa käteisellä. Prismojen uudet maksupäätteetkin on olleet niin hankalia, että mieluummin maksan selvällä rahalla.
Olen sietänyt sen, että S-ryhmä on kerännyt ylimalkaisia tietoja ostoksistani mutta siitä en tykkää, että se menee ihan ostoskohtaiseen tarkkailuun. Minusta tuollainen seuranta menee ihan yli yksityisyyden suojan.
Millä vuosisadalla sä elät? Maksatko laskutkin jatkossa automaatilla Meritan eteisessä?
Tänään posti toi terveisiä Keskolta: pikku lehtisessä kerrotaan, kuinka "K-Plussa muuttuu nyt henkilökohtaisemmaksi", ja alkavat tarjota kohdennettuja etuja omien mieltymysten ( lue: ostokäyttäytyminen) mukaan. Ja tämä on kuulemma vasta alkua!
Eikös tämä uudistus ole ihan identtinen S-ryhmän tietojenkeruun kanssa?
No, onneksi olen juuri lähdössä pois maasta. Ostoni jäävät 0 euroon, repikää siitä rekisteriä. 🤓💸
Vierailija kirjoitti:
Ei, big data on tulevaisuutta eikä itsessään mikään huono juttu. Päinvastoin mitä enemmän meillä on tietoa kaikesta ihmisen toiminnasta, sitä paremmin voimme suunnitella tulevaa.
Mutta en kuitenkaan sano etteikö pelko olisi aiheeton, varsinkin kun miettii nykyistä maailmantilannetta, jossa suuryritysten valta vain kasvaa. Meidän täytyy yhdessä pitää huoli ettei ainakaan täällä Suomessa tarvitse pelätä noita tietoja käytettävän johonkin vahingolliseen.
Kuten mihin vahingolliseen? Mitä vahinkoa minulle voidaan tehdä, jos kauppaketju tietää minun ostaneen perjantaina kaljaa ja kissanruokaa? Osaavat siepata kissani perjantaina, kun olen todennäköisesti humalassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Keräähän "nettikin" meistä tietoa. Käyt esim. Zalandossa katsomassa vaatetta ja hetken päästä sulle tulee mainos siitä ihan toisella sivulla.
Ei mulle tuu. Menen aina uudelle sivulle tyhjän sivun kautta ja välissä tyhjennän historian, välimuistin ja evästeet.
Ei mullekaan tule fb:hen paljon mitään mainoksia kun tyhjennän myös historiatietoja ahkerasti. Näkyy sillä joku merkitys olevan.
Käytän selainta koko ajan in-cognito moodissa. Silti sivuilla näkyy heti mainoksia niistä jutuista, mitä olen katsellut hetki sitten. Kumma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Keräähän "nettikin" meistä tietoa. Käyt esim. Zalandossa katsomassa vaatetta ja hetken päästä sulle tulee mainos siitä ihan toisella sivulla.
Ei mulle tuu. Menen aina uudelle sivulle tyhjän sivun kautta ja välissä tyhjennän historian, välimuistin ja evästeet.
Ei mullekaan tule fb:hen paljon mitään mainoksia kun tyhjennän myös historiatietoja ahkerasti. Näkyy sillä joku merkitys olevan.
Käytän selainta koko ajan in-cognito moodissa. Silti sivuilla näkyy heti mainoksia niistä jutuista, mitä olen katsellut hetki sitten. Kumma juttu.
Tyhjennäpä silti historiatiedot välissä, ja kokeile uudelleen. Itse huomasin, että in-cognito -tilassa selain silti jätti jotain historiatietoja, vaikka ei pitäisi.
aikamoistameininkiä kirjoitti:
Kyllä ne on jo aina keränneet tietoja.
Sitä varten bonus korttijärjestelmä on alunperin luotu. Ikävä kertoa totuus
Näin on. Siksi ostakin salaiset asiat käteisellä ja muualta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Foliohattu maksaa kahden hengen taloudessa muutaman kympin verran tilille tulevaa bonusrahaa joka kuukausi.
Kävisit Lidlissä ja jättäiset ne hipsterieinekset kauppaan. Eipä tarvitse lainata S-ryhmälle rahaa kuukaudeksi ja tulee halvemmaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, big data on tulevaisuutta eikä itsessään mikään huono juttu. Päinvastoin mitä enemmän meillä on tietoa kaikesta ihmisen toiminnasta, sitä paremmin voimme suunnitella tulevaa.
Mutta en kuitenkaan sano etteikö pelko olisi aiheeton, varsinkin kun miettii nykyistä maailmantilannetta, jossa suuryritysten valta vain kasvaa. Meidän täytyy yhdessä pitää huoli ettei ainakaan täällä Suomessa tarvitse pelätä noita tietoja käytettävän johonkin vahingolliseen.
Kuten mihin vahingolliseen? Mitä vahinkoa minulle voidaan tehdä, jos kauppaketju tietää minun ostaneen perjantaina kaljaa ja kissanruokaa? Osaavat siepata kissani perjantaina, kun olen todennäköisesti humalassa?
Voi helvetti, mä arvasin että joku takertuu tähän, voi minua kun odotan ihmisiltä luetunymmärtämistä. Luulisi kontekstista voineen päätellä että puhuin koko ilmiöstä ylipäätään. EN S-RYHMÄSTÄ PELKÄSTÄÄN.
Tuliko nyt selväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti, mä arvasin että joku takertuu tähän, voi minua kun odotan ihmisiltä luetunymmärtämistä. Luulisi kontekstista voineen päätellä että puhuin koko ilmiöstä ylipäätään. EN S-RYHMÄSTÄ PELKÄSTÄÄN.
Tuliko nyt selväksi?
Hahaa, tämä antoi päivän parhaat naurut!
Henkilöitä pystytään profiloimaan hyvinkin tarkasti ostokäyttäytymisen perusteella. Vaikka tietoa käytettäisiin nyt vain kohdennettuun mainontaan, ei ole mitään takeita, että sitä käytetään 3-5 vuoden päästä pelkästään siihen enää. Profiloinnin jälkeen sillä voi olla vaikutusta esim. vakuutuksen tai pankkilainan saantiin. Se on erittäin arvokasta tietoa. Petteri Järvinen kirjoitti myös aiheesta. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016072821972738_uu.shtml
S-ryhmä on vahvasti poliitiikkaan kytköksissä.
Minä en halua tulla profiloiduksi.
Vaikka ostokseni ovat kuinka tylsiä nakkipaketti, hammasharja, wc-paperilinjalla, niin en silti halua tulla profiloiduksi. Vaikka kassalla kaikki ostokseni näkyvät julkisesti niin en silti halua, että joku random kirjaa ne ylös nimen, sotun, osoitteen, ikäni, siviilisäätyni, päivän, kellonajan, paikkakunnan ja kaupan tarkkuudella.
Oletin, että tätä tehdään jo. Se ei mielestäni ole kuitenkaan etukorttien suurin ongelma, vaan se, että ne ovat ihan turhia. Sama alennus kaikille ja loppuu turhien läpysköjen kanssa veivaaminen ja hemmetin oletko omistaja kyselyt. Enpä kyllä ole ikinä omistanut mitään etukorttia ja suosin enimmäkseen Lidliä.
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa varmasti tulevaisuudessa mm. ravitsemustutkimusten tekoa. Jokainen valehtelee syövänsä takitilleen suositusten mukaisesti, mutta isoveli paljastaa keppanan, tupakan, mätöt ja einekset.
Apteekin tiedoista löytyy verenpaine- ja mielialalääkkeet, eipä aikaakaan, niin Lähitapiolasta ei saakaan henkivakuutusta.
"Niin, me näemme täältä teidän kauppakuiteistanne vuosien ruokavalion ja sen mukaan sairautenne on itse aiheutettu, ette tule saamaan korvausta leikkaus/vastaanottokuluihin, valitamme. T. Kela"
Vierailija kirjoitti:
Henkilöitä pystytään profiloimaan hyvinkin tarkasti ostokäyttäytymisen perusteella. Vaikka tietoa käytettäisiin nyt vain kohdennettuun mainontaan, ei ole mitään takeita, että sitä käytetään 3-5 vuoden päästä pelkästään siihen enää. Profiloinnin jälkeen sillä voi olla vaikutusta esim. vakuutuksen tai pankkilainan saantiin. Se on erittäin arvokasta tietoa. Petteri Järvinen kirjoitti myös aiheesta. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016072821972738_uu.shtml
Tavallaanhan tuo voi olla hyväkin asia jos vähentää esim. pankkien tappioita. Jos ei ole mitään salattavaa niin miksi tuota tarvitsee nin hirveästi pelätä? Ja jos taas ostosseurannan avulla saadaan kiinni itsemurhapommittajat ennen tekojaan niin tuokaan ei paha? Seuranta menee nettiin mutta etkö usko vastaavaa seurantaa aina yhteiskunnassa olleen? Ennen pankit ja vakuutuslaitokset tunsivat koko sukusi, tuolloin saattoi päätöksiin vaikuttaa paljon epärationaalisemmat asiat kannaltasi kuin oma rahankäyttösi.
Ei. Samaa kaikki tekevät. Ja markkinointiosastot maksavat kovia rahoja. On muuten hyvä bisnes.
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse. Naurattaa semmoiset ihmiset jotka pitävät itseään niin tärkeänä, että jotakuta kiinnostaa juuri hänen ostoksensa. Ei ne siellä ala palaveeraamaan, että katsotaanpas tänään Matti Virtasen ostoksia: "Jaa-a, täällä näkyy hapankorppuja, jauhelihaa, margariinia ja.. MITÄ?! Kondomeja! Eikä! Kauhee sonni! Ja vaippoja!! Onkohan sillä falskaava peräsuoli, hihihihiiiii. Matti Virtanen on kakkahousu hiihhhiiiii!"
Mua kauhistuttaa että ihmiset on näin tyhmiä, kuin ylläolevan kommentin kirjoittaja. Asiahan ei todellakaan ole noin yksinkertainen. Itseä ainakin kylmää, että ihmisiä ryhdytään profiloimaan kulutuskäyttäytymisen (ja huom, kyse ei ole vain maitopurkista ja kaljasta, vaan kaikesta, mistä saat bonusta, esim. lehtitilaukset, hotellit, bensa, vakuutukset, pankkiasiat jne.) perusteella, jotta voitaisiin laatia mahdollisimman yksilöllinen markkinointisuunnitelma, minkä avulla ihmisiä yritetään saada kuluttamaan mahdollisimman paljon. Alkuunhan se voi olla jotain kohdennettuja mainoslehtisiä, mutta aika lapsellinen saa olla, jos kuvittelee että se siihen jää. Tiedon keruu ja käsittely on toistaiseksi vielä kallista, joten rahallinen hyöty hommalle on jostain saatava. Tulevaisuudessa tietosi voidaan esim kaupata. Ehkäpä tulevaa työnantajaasi kiinnostaa mihin lokeroon sinut on profiloitu? Kyse ei siis ole niistä yksittäisistä ostoksista, vaan siitä, millä tavoin niitä tietoja käsitellään ja miten niiden perusteella ihmisiä ryhmitellään. Ja vaikka K-ryhmässä samaa tehdään jo, heillä on mahdollisuus kieltää yksilöityjen tietojen kerääminen. Lehtitietojen perusteella S-ryhmään ei ole tulossa vastaavaa mahdollisuutta. Eli on todella härskiä toimintaa, ja ihmettelen miten ihmiset (kuten ylläolevan kommentin kirjoittaja) eivät sitä ymmärrä.