Miksei liukumäkeä saisi kiivetä alhaalta ylös?
Aina on joku mamma huutamassa, että väärinpäin ei saa mennä. Viimeksi eilen vesipuistossa. Miksi ihmeessä?
Kommentit (141)
Pitääkö liukumäkeenkin laittaa käyttöohjeet, että ylhäältä alas eikä alhaalta ylös. Jos nyt unohdetaan hetkeksi se fakta, että tuotteella on käyttötarkoitus ja kun toimitaan sen mukaan, laite on turvallinen vs ne katkenneet hampaat ja halennut leuka...Mietitään hetki onko ok ajaa vastaantulevien kaistaa, jos tiellä näkyy selvästi ettei autoja ole tulossa?Pitäisikö kuitenkin toimia yleisen toimintamallin mukaan....
Suomessa on vähän vallalla liiaksi kieltämisen kulttuuri. Me RAKASTETAAN sääntöjä. Siinä on tietysti hyvätkin puolensa, mutta viehän se hieman elämästä iloa.
Vaikkei siitä liukumäen ylös kiipeämisestä mitään haittaa aiheutuisikaan, tapaturmia tms, niin sekin on yksi tilanne jossa kasvata lastasi noudattamaan sääntöjä, huomioimaan toiset ym. Raivostuttaa ne kakarat jotka vaan sitkeästi siinä liukumäellä kiipeävät ja vanhemmat vieressä eivät välitä asiasta yhtään..! Vaikka se on sinulle ok niin se ei ole kanssaleikkijöille ok, ja säännöt on kuitenkin sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei siitä liukumäen ylös kiipeämisestä mitään haittaa aiheutuisikaan, tapaturmia tms, niin sekin on yksi tilanne jossa kasvata lastasi noudattamaan sääntöjä, huomioimaan toiset ym. Raivostuttaa ne kakarat jotka vaan sitkeästi siinä liukumäellä kiipeävät ja vanhemmat vieressä eivät välitä asiasta yhtään..! Vaikka se on sinulle ok niin se ei ole kanssaleikkijöille ok, ja säännöt on kuitenkin sääntöjä.
Mitkä ihmeen säännöt? Aika harvassa paikassa on erikseen kielletty liukumäessä kiipeäminen. Minun lapsille se on sallittua, jos ei sitä erikseen ole kielletty ja kyseessä on avoin mäki (siis ei mikään tunneli). Ja tunnelissakin saavat kiipeillä, jos katsovat ettei mitään pääse käymään, siis ettei kukaan laske samaan aikaan ylhäältä. Ei ole olemassa mitään yleismaailmallista "liukumäessä ei saa kiivetä" -sääntöä, minusta se on leikkimistä siinä missä muukin.
Ihmetyttää aika monen kommentoijan huoli siitä, että kiipelijä voi kaatua nenälleen? Ymmärrän täysin huolen törmäyksistä ja sen, ettei likukumäkeä saa varata kiipeilemällä siinä, mutta tuo kaatumusaspekti ja sen keräämät peukut kyllä vähän ihmetyttää?
Lapsen motorinen kehitys nyt ei vain voi tapahtua niin, että kaikki, mikä voi olla vähänkin vaarallista kielletään - esim. kiipeilytelineethän on huomattavasti vaarallisempia ja moni niistä on pudonnut, onko kukaan koskaan oppinut ajamaan pyörällä kaatumatta kertaakaan ainakin hieman pahemmin jne.
Lapsen liikunnallisuus ei pysty kehittymään, jos kaikki, missä vähänkin voi sattua, kielletään. Jos ette usko minua, niin jutelkaapa vaikkapa kenen toimintaterapeutin kanssa tahansa. Pienet mustelmat (siis pienet) kuuluvat lapsuuteen - miksei aikuisuuteenkin, jos liikkuu yhtään reippaammin ja harrastaa vaikka pallopelejä. En oiken usko, että kenenkään hampaat nyt liukumäessä katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei siitä liukumäen ylös kiipeämisestä mitään haittaa aiheutuisikaan, tapaturmia tms, niin sekin on yksi tilanne jossa kasvata lastasi noudattamaan sääntöjä, huomioimaan toiset ym. Raivostuttaa ne kakarat jotka vaan sitkeästi siinä liukumäellä kiipeävät ja vanhemmat vieressä eivät välitä asiasta yhtään..! Vaikka se on sinulle ok niin se ei ole kanssaleikkijöille ok, ja säännöt on kuitenkin sääntöjä.
Mitkä ihmeen säännöt? Aika harvassa paikassa on erikseen kielletty liukumäessä kiipeäminen. Minun lapsille se on sallittua, jos ei sitä erikseen ole kielletty ja kyseessä on avoin mäki (siis ei mikään tunneli). Ja tunnelissakin saavat kiipeillä, jos katsovat ettei mitään pääse käymään, siis ettei kukaan laske samaan aikaan ylhäältä. Ei ole olemassa mitään yleismaailmallista "liukumäessä ei saa kiivetä" -sääntöä, minusta se on leikkimistä siinä missä muukin.
Niin samaa mieltä - säännöillä on oltava joku tarkoitus - ei ne ole itseään varten. Enkä oikein usko, että lasten sääntöuskollisuutta parantaa se, jos seistään tyhjässä leikkipuistossa, ketään ei näy missään ja yritetään selittää lapselle, että on olemassa sääntö, joka kieltää liukumäkeen kiipeämisen. Mikähän tämän säännön taustalla sitten olisi?
Lapsen motoriikka kehittyy kyllä ihan hyvin vaikkei saisi kiivetä liukumäkeä väärään suuntaan. Minun motorisesti erittäin lahjakkaalta kolmevuotiaaltani kyseinen toiminta on kielletty, koska lapsi ei pysty itse joka tilanteessa varmistamaan että kiipeily on kaikille osapuolille turvallista. Lisäksi tuon ikäinen ei aina hahmota, miksi joku asia on joskus kiellettyä ja joskus ei. Pienillä lapsilla selkeät säännöt ovat parempia kuin tilanteen mukaan vaihtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vesipuistossa olisin minkin huutanut; sääntö tulee siitä, että jos liikennettä on molempiin suuntiin, niin saattaa tulla kolari.
Leikkipuistossa on taas meillä aina ollut sääntö, että jos liukumäessä tai siihen kuuluvassa kiipeilytelineessä ei ole muita, niin ihan vapaasti saa kiivetä ylöspäin, mutta jos yksikin laskija ilmestyy paikalle, niin kiipeily pitää lopettaa.
Sieltä on sitten ihan vitun kiva laskea siihen toisen kengistä tulleeseen kuraan. Mutta minä ja mun napa!
Miksi autolla ei saa ajaa vastaantulevien kaistalla?
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesipuistossa olisin minkin huutanut; sääntö tulee siitä, että jos liikennettä on molempiin suuntiin, niin saattaa tulla kolari.
Leikkipuistossa on taas meillä aina ollut sääntö, että jos liukumäessä tai siihen kuuluvassa kiipeilytelineessä ei ole muita, niin ihan vapaasti saa kiivetä ylöspäin, mutta jos yksikin laskija ilmestyy paikalle, niin kiipeily pitää lopettaa.
Sieltä on sitten ihan vitun kiva laskea siihen toisen kengistä tulleeseen kuraan. Mutta minä ja mun napa!
Voi ei, kuraa leikkipuistossa! Täälläpäin on niin kauheita lapsia, että ne saattavat keinua seisaaltaan ja näin pilata toisten ilon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei siitä liukumäen ylös kiipeämisestä mitään haittaa aiheutuisikaan, tapaturmia tms, niin sekin on yksi tilanne jossa kasvata lastasi noudattamaan sääntöjä, huomioimaan toiset ym. Raivostuttaa ne kakarat jotka vaan sitkeästi siinä liukumäellä kiipeävät ja vanhemmat vieressä eivät välitä asiasta yhtään..! Vaikka se on sinulle ok niin se ei ole kanssaleikkijöille ok, ja säännöt on kuitenkin sääntöjä.
Mitkä ihmeen säännöt? Aika harvassa paikassa on erikseen kielletty liukumäessä kiipeäminen. Minun lapsille se on sallittua, jos ei sitä erikseen ole kielletty ja kyseessä on avoin mäki (siis ei mikään tunneli). Ja tunnelissakin saavat kiipeillä, jos katsovat ettei mitään pääse käymään, siis ettei kukaan laske samaan aikaan ylhäältä. Ei ole olemassa mitään yleismaailmallista "liukumäessä ei saa kiivetä" -sääntöä, minusta se on leikkimistä siinä missä muukin.
Mitkä ihmeen säännöt, kysyt sinä?!?! Pitääkö sulle tosiaankin erikseen ilmoittaa kirjallisesti mikä on oikein ja mikä väärin?! Sä varmaan annat kakaroidenki pölliä kaupasta, ku eihän sitä erikseen missää lapussa ole kielletty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesipuistossa olisin minkin huutanut; sääntö tulee siitä, että jos liikennettä on molempiin suuntiin, niin saattaa tulla kolari.
Leikkipuistossa on taas meillä aina ollut sääntö, että jos liukumäessä tai siihen kuuluvassa kiipeilytelineessä ei ole muita, niin ihan vapaasti saa kiivetä ylöspäin, mutta jos yksikin laskija ilmestyy paikalle, niin kiipeily pitää lopettaa.
Sieltä on sitten ihan vitun kiva laskea siihen toisen kengistä tulleeseen kuraan. Mutta minä ja mun napa!
Voi ei, kuraa leikkipuistossa! Täälläpäin on niin kauheita lapsia, että ne saattavat keinua seisaaltaan ja näin pilata toisten ilon.
Uskon sen =(
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää aika monen kommentoijan huoli siitä, että kiipelijä voi kaatua nenälleen? Ymmärrän täysin huolen törmäyksistä ja sen, ettei likukumäkeä saa varata kiipeilemällä siinä, mutta tuo kaatumusaspekti ja sen keräämät peukut kyllä vähän ihmetyttää?
Lapsen motorinen kehitys nyt ei vain voi tapahtua niin, että kaikki, mikä voi olla vähänkin vaarallista kielletään - esim. kiipeilytelineethän on huomattavasti vaarallisempia ja moni niistä on pudonnut, onko kukaan koskaan oppinut ajamaan pyörällä kaatumatta kertaakaan ainakin hieman pahemmin jne.
Lapsen liikunnallisuus ei pysty kehittymään, jos kaikki, missä vähänkin voi sattua, kielletään. Jos ette usko minua, niin jutelkaapa vaikkapa kenen toimintaterapeutin kanssa tahansa. Pienet mustelmat (siis pienet) kuuluvat lapsuuteen - miksei aikuisuuteenkin, jos liikkuu yhtään reippaammin ja harrastaa vaikka pallopelejä. En oiken usko, että kenenkään hampaat nyt liukumäessä katkeaa.
No joo, mutta kun nykyään on otettu liikaa mallia amerikasta ja syytetään vesipuistoa jos lapsi siellä loukkaantuu. Kun ei ollut lappua ettei liukumäkeä saa kiivetä ylös!
Ne yhteiset leikkisäännöt koskee kaikkia mukuloita sielä leikkikentillä ja ne kaistapäät, jotka saa vanhempien luvalla kiipeillä missä sattuu (leikkiähän se vaan on?!?!?!) aiheuttaa onnettomuuksia ja päitä aukee ymv..
Onpa käynyt niinkin että se ylöskiipeäjä on lyönyt naamansa siihen liukumäkeen kun jalka onkin äkisti livennyt alta. Siksi meillä on täysi kielto tuossa hommassa. Vesiliukumäistä puhumattakaan, ihan typerää. Ja kyllä katson pahalla jos joku vanhempi antaa lapsensa tehdä niin.
Yhteiset leikkisäännöt? Saako näiden leikkisääntöjen mukaan:
- hyppiä kiikusta?
- kiikkua seisovilteen?
- roikkua kiipeilytelineissä pää alaspäin? (Joku pieni lapsihan voi pelätä kiivetä jos joku näin sen tukkii, myös loukkaantumisvaara on ilmeinen)
- Hypätä telineeltä maahan? Mikä on suurin tämän salliva korkeus? Saako olla pieniä lapsia näkemässä hyppyjä?
- kaivaa kuoppia hiekkalaatikkoon ja jättää ne peittämättä? (Kompastumisen vaara)
Minulta on näet jäänyt nämä säännöt opiskelematta. Onneksi lapseni ovat jo ylittäneet leikkipuistoiän :) Kiipeillen ihan missä huvitti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen motoriikka kehittyy kyllä ihan hyvin vaikkei saisi kiivetä liukumäkeä väärään suuntaan. Minun motorisesti erittäin lahjakkaalta kolmevuotiaaltani kyseinen toiminta on kielletty, koska lapsi ei pysty itse joka tilanteessa varmistamaan että kiipeily on kaikille osapuolille turvallista. Lisäksi tuon ikäinen ei aina hahmota, miksi joku asia on joskus kiellettyä ja joskus ei. Pienillä lapsilla selkeät säännöt ovat parempia kuin tilanteen mukaan vaihtuvat.
Ei se motoriikka tietenkään yhdestä liukumäestä kiipeilystä riipu - mutta jos periaate on se, että kaikki missä voi sattua, on kielletty, niin alkaa vaikuttaa. Toki tässä - kuten kaikessa muussa - on yksilötason eroja - mutta jos nyt yleisesti seuraat keskustelua vaikkapa lasten liikunnasta niin tarvetta on kannustukselle, ei turhille rajoitteille.
Ikävää, jos et osaa opettaa lapsillesi tilanteen mukaan vaihtuvia sääntöjä. Ymmärrän silloin, että täytyy tehdä säännöt, jotka on helppoja. Älä siis anna lapsesi kiivetä liukumäkeen - mutta älä jeesustele, jos joskus joku muu antaa. Tosin se sääntö ei ole muuttuva, jos sääntö muotoillaan niin, että liukumäessä kiipeillään vain, jos leikkipuistossa ei ole ketään muita. Tämä sääntö sitten pitää aina - ikävää, jos motorisesti lahjakas lapsi ei ole riittävän lahjakas arvioimaan sitä, onko paikalla mita lajitovereita.
Osaako hän muuten huomioida kanssaihmisiä ja suhteuttaa käytöstään tähän?
3-vuotias ei ehkä osaa itse päätellä, onko kiipeäminen turvallista. Silloin kun minun lapset olivat 3, he eivät ulkoilleet yksin. Näinpä minä pystyin arvioimaan heidän puolesta.
Jos tällaista asiaa joutuu kysymään joku aikuinen ihminen, niin hänen ei kannattaisi lapsia tehdä ;)
Mun 6-vuotias on jo vuoden maaninesti kiivennyt mäkiä ylöspäin. Useimmat lapset tykkää mennä tuohon suuntaan pikkumäkiä. Jos paikalla on 10 lasta, niin 8 vähintään haluaa kiivetä. Miksi nuo kaksi saa sanella mäen käytön?
Kannattaa myös ottaa huomioon se, että kun mäessä kiipeilee yksi rimpuilija, muut eivät välttämättä edes halua tai uskalla mennä odottamaan sitä vuoroaan. Rimpuilija siis pitää liukumäkeä omanaan, kunnes joku tarpeeksi rohkea laskija tulee paikalle.