Nyt loppu mun asiakkuuteni S-ketjun liikkeissä
Ylen uutisissa oli, että S-ketju alkaa kerätä tarkkaa tietoa asiakkaiden ostoksista.
Kerätätään siis niin tarkkaa tietoa, että ei riitä, että he tietävät asiakkaan ostavan maitoa vaan tietävät, että ostin hyla-maitoa.
Haluanko antaa joillekin niin tarkkaa tietoa itsestäni? No en halua. En halua, että joku voi seurata mitä syön ja milloin, mitä siteitä tai tamponeja käytän, mistä wc-paperista tykkään. Ostanko kenties liukuvoiteita tai tenoja. Ostanko s,m vai peräti xxl-koon vaatteita yms.
Täällä lähti nyt kauppa vaihtoon ja s-etukortti roskiin!
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kyllä yhtään kiinnosta kuka seuraa mun ostoksia kauppakäynnillä. Sinne ostoskärryyn eksyy niin vaipat, korvikkeet, siteet, liukkarit, kondomit ja ruoat kasviksista eläintuotteisiin. Ihan sama vaikka naapuri tai äitini olisi kyttäämässä ostoksiani. Sama vaikka ruuduilla lukisi kaikkien nähtävillä mitä oon ostanut. Ostan mitä tarvitaan.
No haittaako sua että sua palveleva ihminen tietää milloin sulla on kuukautiset? Tai että miehesi kärsii virtsankarkailusta ja sillä on keskivertoa pienempi penis?
Tai että teet suolihuuhteluja säännöllisesti?
Tai että viet miehesi hänen syntymäpäivinään vain ABC:lle syömään?
Naurettavaa. Pelkäätkö tosissaan että tuollaisia tietoja alkaa ilmsetyä kassalle nähtäviin kun tuikkaa etukortin maksupäätteeseen? Anna osoite liin lähetän sinulle foliohatun.
Johan se on.
Ai te luulette, että kaupat jakelee näitä tietoja julkiseen jakeluun, kun niin pelkäätte?
Vierailija kirjoitti:
Sen voi käydä estämässä s-ryhmän sivuilla, mutta eihän se kiva idea ole. Ehkä niin, että yleisellä tasolla seurataan, mitä tuotteita menee eniten-> hävikin estoa, mutta metro lehdessä oli, että markkinointi tarkoituksiin..
Älä naurata. Niillä on ollut jo automaattinen tilauskanta menekin mukaan yli 10 vuotta. Sitten lisäykset siihen päälle. Tottakai ne menekkiä ovat seuranneet ennenkin.
Te olette liikuttavan luottavaisia. Aivan uskomatonta. Lampaita kiltisti ja alttiina teuraaksi vietävänä. En uskonut sitä päivää näkeväni, että suomalainen palstamamma kiltisti ja auliisti ja täysin vapaaehtoisesti jakaa koko elämänsä kauppiaan rekisteriin tallennettavaksi ja seurattavaksi. Täähän on uskomattomampaa kuin mitkään pahimmat skenaariot pakollisista tunnistus/seuranta siruista ihon alle. Olen hämmästynyt!
Joo, ei mulla muuta tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kauppaan aiot siirtyä?
Mistä vaan kaupasta voi ostaa anonyymisti käteisellä.
Tähän. Mäkin aion tästä päivästä lähtien siirtyä käteiseen. Sitä jo harkitsinkin kun prisman maksupäätettä on hankala oppia käyttämään enkä mä jaksaisi opetellakaan. Nostan tilipäivän jälkeen kuukauden käyttövarat käteiseksi ja niillä sitten pitää pärjätä kuten ennen vanhaan. Siitä on sekin hyvä puoli, että turhat heräteostokset vähentyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ai te luulette, että kaupat jakelee näitä tietoja julkiseen jakeluun, kun niin pelkäätte?
Johan ne on myyneet niitä tietoja eteenpäin vuosia.
Tietosuojavaltuutettu Aarnio teettää selvityksen asiasta. Kun tulos tulee, harkitsen omaa siirtoani. Todennäköisesti en vaihda kauppaa, mutta vihreä kortti ei enää vilahda lukijaan pikkubonusten toivossa. Minulle ei synny suurta tappiota, sillä ei yhden hengen "perhe" niin paljon osta, että bonuksia kertyisi kovin paljon kuukaudessa. ABC:llä en tankkaa muuta kuin hätätilanteessa, sillä siellä on tuhottoman kallista bensaa, että ne pienet bonukset eivät tasaa eroa pariin muuhun asemaan. Sitä paitsi en ole koskaan halunnut keskittää ostoksiani vain yhden keskusliikkeen kauppoihin, vaan seuraan hintoja ja tarjontaa ja käyn osuuskaupassa, k-kaupassa / Cittarissa sekä Lidlissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kyllä yhtään kiinnosta kuka seuraa mun ostoksia kauppakäynnillä. Sinne ostoskärryyn eksyy niin vaipat, korvikkeet, siteet, liukkarit, kondomit ja ruoat kasviksista eläintuotteisiin. Ihan sama vaikka naapuri tai äitini olisi kyttäämässä ostoksiani. Sama vaikka ruuduilla lukisi kaikkien nähtävillä mitä oon ostanut. Ostan mitä tarvitaan.
No tänne sitten vaan kirjottamaan ostoksesi (kuittinumero, kauppa ja kellonaika perään) ja nimi ja henkikötunnuksesi perään.
Minäkin täällä odotan kiinnostuneena noita tietoja :D Ja myös mahdollista selitystä, miksi tietoja ei tule ;-)
Et voi olla oikeasti noin tyhmä, että vertaat noita asioita toisiinsa.
Kerropa sinä älykkäänä sitten, mikä on noiden asioiden välinen ero, jonka vuoksi niitä ei pitäisi verrata?
Etkö näe eroa siinä, että ihminen kirjoittaa julkisesti nettiin nimensä ja henkkarinsa (kuten joku tuossa vaati) ja kauppa seuraa ihmisen ostoksia eikä niitä jaa nettiin kaiken kansan nähtäväksi?
Toki noilla asioilla on ero, mutta se on siinä, että "kaikki kansa" ei oikein voi käyttää noita tietoja hyödykseen kuten kauppa. Mutta sinänsä ei ole eroa, jos ihminen ei kerran välitä mitä tietoja hänestä kerätään, etteikö ne ostokset ja nimen voisi tänne meillekin laittaa.
Pointti tuossa (itse en ole alkuperäinen kysyjä) oli kaiketi se, että jokaisella menee raja jossain. Jostain syystä vain ne foliohattuhuutelijat katsovat, että heidän henkilökohtainen rajansa on ainoa oikea, ja muut ovat joko foliohattuja tai sitten tyhmiä, kun jakavat tietonsa "kaikelle kansalle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tähän asti kuvitellut, että ihan hyvää hyvyyttään firmat jakavat bonuskortteja ja plussatilejä? Tietysti ne on tiedonkeruuta varten. Siitä vastineeksi saat jonkin prosentin ostoksistasi takaisin. Vaihtokauppaa.
Ja mitä häpeämistä on liukuvoiteessa, XL-koon vaatteissa, Tenoissa? Ihmiselämään kuuluvia juttuja, kaupoista ei haeta vain nallekarkkeja ja luomuporkkanoita ekokassissa.
Jos häpeät jopa maitopurkin rasvaprosenttia, on ongelma jo hyvin hemkilökohtainen. Ei parane kaupan vaihtamisella.
Siinä ei sun mielestä ole mitään väärää, että susta kirjataan tietoa jonnekin rekisteriin ihan henkilökohtaisia asioita myöten? Minä en aio suostua siihen. Ei kys eole häpeästä vaan yksityisyydensuojasta.
On ihan eri asia ostaa em. tuotteita mutta se, että joku kirjaa ne ylös ihan sun nimelle on minusta törkeää.
Ei kiitos, siihen en suostu.
Henkilökohtaisia asioita?= kauppaostokset?
Suoraan sanottuna se jota tuollainen häiritsee ei ole ihan terve päästään!
Kyse on periaatteesta. Ei mua haittaa että joku tietää mitä ostan. Mutta kyllä tuntuu kylmäävältä, että joku taho kerää tietoja sun ostoksista ( ja lehtitilauksista, vakuutuksista, hotellien käytöstä, auton tankkauksesta jne kaikesta, mistä bonukset kertyy) ja profiloi sut, jotta voisi suunnitella mahdollisimman tarkan markkinointisuunnitelman juuri sinulle. Että saisi sinut tuhlaamaan mahdollisimman paljon rahaa. Olette aika naiveja, jos ajattelette että kyse on tulevaisuudessa vain muutaman mainoksen lähettämisestä. Ehkä aluksi on näin, mutta tulevaisuudessa otetaan profiloinnista taatusti kaikki irti. Suomessa on aika tiukka henkilötieto- ja rekisterilaki, joten siinäkin valossa tällainen tietojen rekisteröinnin salliminen kaupoille on mielestäni väärin. T. ohis
S- ryhmä ei anna mahdollisuutta kieltäytyä tietojen keruusta, K-ryhmässä voi valita antaako kerätä ostotietoja vai ei.
Johan nuo (kaikki) seuraavat jo nyt asiakkaiden ostamista, ostopaikkoja ja ostettuja tuotteita ja kohdentavat ilmeisesti mainontaa. Käytä käteistä jos haluat seurannasta eroon ja heitä bonuskortti silppuriin.
Vierailija kirjoitti:
Ylen uutisissa oli, että S-ketju alkaa kerätä tarkkaa tietoa asiakkaiden ostoksista.
Kerätätään siis niin tarkkaa tietoa, että ei riitä, että he tietävät asiakkaan ostavan maitoa vaan tietävät, että ostin hyla-maitoa.
Haluanko antaa joillekin niin tarkkaa tietoa itsestäni? No en halua. En halua, että joku voi seurata mitä syön ja milloin, mitä siteitä tai tamponeja käytän, mistä wc-paperista tykkään. Ostanko kenties liukuvoiteita tai tenoja. Ostanko s,m vai peräti xxl-koon vaatteita yms.
Täällä lähti nyt kauppa vaihtoon ja s-etukortti roskiin!
Juupa juu. Niin varmasti lähti vaihtoon. Emmeköhän tapaa Porvoon S-Marketin kassajonossa jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kyllä yhtään kiinnosta kuka seuraa mun ostoksia kauppakäynnillä. Sinne ostoskärryyn eksyy niin vaipat, korvikkeet, siteet, liukkarit, kondomit ja ruoat kasviksista eläintuotteisiin. Ihan sama vaikka naapuri tai äitini olisi kyttäämässä ostoksiani. Sama vaikka ruuduilla lukisi kaikkien nähtävillä mitä oon ostanut. Ostan mitä tarvitaan.
No haittaako sua että sua palveleva ihminen tietää milloin sulla on kuukautiset? Tai että miehesi kärsii virtsankarkailusta ja sillä on keskivertoa pienempi penis?
Tai että teet suolihuuhteluja säännöllisesti?
Tai että viet miehesi hänen syntymäpäivinään vain ABC:lle syömään?
Tämä foliohattu nyt siis tosissaan meinaa jotain sellaista, että tietojenkeräyksen johdosta s-korttia näyttämällä myyjälle aukeaa tietoruutu, jossa kerrotaan mitä siteitä käytät ja milloin?
Voi helevetti voi muuta sanoa. Menee kyllä pahemman vainoharhan puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kauppaan aiot siirtyä?
Mistä vaan kaupasta voi ostaa anonyymisti käteisellä.
Kai ymmärrät, että voit olla anonyymi korttia käyttämällä kunhan et käytä sitä Plussakorttia tai S-etukorttia?
Vierailija kirjoitti:
Te olette liikuttavan luottavaisia. Aivan uskomatonta. Lampaita kiltisti ja alttiina teuraaksi vietävänä. En uskonut sitä päivää näkeväni, että suomalainen palstamamma kiltisti ja auliisti ja täysin vapaaehtoisesti jakaa koko elämänsä kauppiaan rekisteriin tallennettavaksi ja seurattavaksi. Täähän on uskomattomampaa kuin mitkään pahimmat skenaariot pakollisista tunnistus/seuranta siruista ihon alle. Olen hämmästynyt!
Joo, ei mulla muuta tähän.
Google tietää musta paaaljon enemmän kuin vaikka Kesko, mutta en jaksa ahdistua.
Aina ärsyttää vaikka Citymarketin tarjouksia selatessa, että sivukaupalla vaan tyyliin jauheliha, leikkele, makkara, joku eines, keksit, karkit, pullat ja jugurtit...
Nyt niiden henkilökohtaisten tarjousten myötä on oikeasti hyödyllisiä tuotteita tarjouksessa. Sellasia, joita käytän viikottain kuten vaikka kikherneet ja tomaattimurska. Ja miehen lempikarkit... ☺
Vierailija kirjoitti:
S- ryhmä ei anna mahdollisuutta kieltäytyä tietojen keruusta, K-ryhmässä voi valita antaako kerätä ostotietoja vai ei.
No antaahan. Maksa käteisellä äläkä näytä S-korttia. Pidä lippistä päässä kaupassa ja pukeudu vaatteisiin, joita et normaalisti käytä. Käytä hansikkaita.
Äö
Vierailija kirjoitti:
Te olette liikuttavan luottavaisia. Aivan uskomatonta. Lampaita kiltisti ja alttiina teuraaksi vietävänä. En uskonut sitä päivää näkeväni, että suomalainen palstamamma kiltisti ja auliisti ja täysin vapaaehtoisesti jakaa koko elämänsä kauppiaan rekisteriin tallennettavaksi ja seurattavaksi. Täähän on uskomattomampaa kuin mitkään pahimmat skenaariot pakollisista tunnistus/seuranta siruista ihon alle. Olen hämmästynyt!
Joo, ei mulla muuta tähän.
No itse en ole koskaan nähnyt ostosseurannassa ja sitä kautta kohdennetussa mainonnassa mitään vikaa.
Osa ketjun jutuista menee kyllä puhtaasti vainoharhan puolelle, osa taas ilmeisesti kokee olevansa salaisia agentteja.
Kannattaa pätkiä maksukortit, hylätä kaikki elektroniikka ja muuttaa sähköttömään kämppään lapin erämaahan, niin olet piilossa hallitukselta tai minkä te nyt sitten uskottekaan teitä jahtaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te olette liikuttavan luottavaisia. Aivan uskomatonta. Lampaita kiltisti ja alttiina teuraaksi vietävänä. En uskonut sitä päivää näkeväni, että suomalainen palstamamma kiltisti ja auliisti ja täysin vapaaehtoisesti jakaa koko elämänsä kauppiaan rekisteriin tallennettavaksi ja seurattavaksi. Täähän on uskomattomampaa kuin mitkään pahimmat skenaariot pakollisista tunnistus/seuranta siruista ihon alle. Olen hämmästynyt!
Joo, ei mulla muuta tähän.
Google tietää musta paaaljon enemmän kuin vaikka Kesko, mutta en jaksa ahdistua.
Aina ärsyttää vaikka Citymarketin tarjouksia selatessa, että sivukaupalla vaan tyyliin jauheliha, leikkele, makkara, joku eines, keksit, karkit, pullat ja jugurtit...
Nyt niiden henkilökohtaisten tarjousten myötä on oikeasti hyödyllisiä tuotteita tarjouksessa. Sellasia, joita käytän viikottain kuten vaikka kikherneet ja tomaattimurska. Ja miehen lempikarkit... ☺
Cittarin tarjoukset on ihan vammaisia. Mahdollisimman pitkälle jalostettuja eineksiä, ja aina kaksi kolmen hinnalla tai neljä viiden. Hyviä tarjouksia on vain hedelmien ja kasvisten kilohintatarjoukset.
Näytän aina plussakorttia ja olen tässä jo odotellut, milloin saavat kohdennettua mainontaansa edes vähän paremmin. Paskat. Mainoksia ei ole tullut enää ollenkaan. Pitäisi kai ostaa monta päkkiä puolentoista litran sokerilimsoja ja kärryn täydeltä eineksiä ja sipsejä, että innostuisivat taas minulle mitään mainostamaan. Minä kun ostan juureksia, kasviksia, puurohiutaleita ja sen sellaista.
Toivottavasti tulee vielä joku Hutilusten&Uskottomien kauppa. En nimittäin koskaan avaa gmailistäni mainosposteja. Ja postilaatikosta kannan mainokset suoraan roskikseen. Mun seurailut menee kyl hukkaan...