Naaman liikahikoilu!
Kärsiikö joku muu samasta ongelmasta? Mitä olette tehneet?
Mulla naama saattaa tulla aivan märäksi jos vaikka kiiruhdan bussipysäkille. Sitten saa olla korjaamassa meikkiä.
Inhottavaa, kun kotona saa laitettua hyvän meikin, ja joskus jo bussissa pitää korjailla sitä, eli taputella kasvot kuivaksi paperilla, lisätä puuteria, valokynää, kulmakynää. .Luomiväriä en voi käyttää. Baarissa olen joskus käyttänyt vedenkestävää maskeerauspuuteria, jolloin meikki pysyi paikallaan, mutta hiki tuli silti ihon pinnalle.
Jos liikun reippaasti, hikeä saattaa tulla niin paljon päästä ja kasvoista, että musta valuu hikitippoja lattialle.
Tietysti muukin kroppa hikoaa, kuten selkä ja kainalot. Kainaloissa on pakko käyttää Abaolut Torria, jos haluaa pysyä kuivana tavallisen työpäivän. Tämä varmaan pahentaa naamahikoilua, koska jostain sen hien on läpi puskettava?
En tiedä mistä liikahikoilu johtuu. Olen ihan normaalipainoinen ja -kuntoinen. Kasvojeni iho on alkaa helposti kiillellä muutenkin, en tiedä onko ihotyyppini rasvainen vai sekaiho.
Mitä tehdä? :(
Kommentit (50)
Itse yritän saada neuvoja täältä juuri kasvojen voimakkaaseen hikoiluun.
Olen laulanut kuorossa jo pitemmän ajan ja juuri niissä tilanteissa tämä hikoilu on aivan hirveää. Noin 2 tunnin harjoitusten aikana ei mikään paperi nenäliina riitä, vaan on oltava kunnon kangaspyyhkeet, joilla kuivaan naamaani. Hiukset, eikä mikään muu alue hikoile, vaan otsasta alkava vesiputous...
Juuri eilen oli pahin mahdollinen skenaario, kun äänitimme ohjelmistoamme. Kotiaskareet, imuroiminen on myös hankalia..
Onko kellään vinkkejä tämän hoitoon?
Täällä yksi naamahikoilija lisää. Viime viikolla kävelin kampaajalle ja naama sekä hiukset oli sinne päästyä ihan hiestä märät. Oli noloa pyydellä kampaajalta anteeksi hikistä tukkaa.
Mullakin on muuten kilpirauhasen vajaatoiminta, en tiennytkään, että voi liittyä siihen.
Lomamatkat etelään on yhtä tuskaa. Rannalla ei haittaa, mutta kauppoihin ei kehtaa naama hiestä valuen mennä.
Sama juttu täällä. Oon ikäni hikoillut ja vain kasvoista ja päänahasta. Olen kuullut kuittailua ja ihmettelyä miten ihminen ja vielä nainen voi hikoilla näin paljon ja vielä kasvoista. Itselläni ei liity jännitykseen. Olen aina hikoillut kasvoista jos vähänkään on kuuma tai lämmin. Olen vältellyt ikäni juhlia,varsinkin kesällä. Olen väsynyt tähän vaivaan. Botulinum on
Botuliinia olen kokeillut kerran mutta se ei auttanut. Olen alkanut erakoitumaan kun ei viitsi minnekään lähteä ja olla ihmisten ilmoilla.
Huom kanssasisaret ja -veljet! Luin kirjoittamanne kertomukset liikahikoilusta eli hyperhidroosista ja etenkin pään alueella olevasta tosi väsyttävästä ja ärsyttävästä ilmiöstä. Olen itsekin jo 25v kärsinyt (nyt 50v)täysin identtisistä kuvailemistanne oireista ja kokeillut Absolut torr- ja Bats-voiteet ym erilaisia luont.tuotteita, esim salviauutepisarat, kahvin ja valk. myrkkyjen poisjätöt, ruokavalioita ja ties mitä, koska KOKO ELÄMÄ PYÖRINYT TÄMÄN LIIKAHIKOILUN MUKAAN! Mutta ilokseni voin kertoa vuosien eri lääkärien tietämättömyyteen törmänneenä, että löysin lopulta terveysasemalta vanhan lääkärin, jolla ikänsä puolesta tietoa enemmän kuin nuoremmilla. TÄHÄN LIIKAHIKOILUUN ON TABLETTIHOITO OLEMASSA!!! Tämä lääkäri tiesi, että virallisesti virtsankarkailuun tarkoitettu OXYBUTYNIN MYLAN vähentää huomattavasti, tai lopettaa kokonaan liikahikoilun lääkkeen sivuoireena. Olen käyttänyt nyt 1 tabl/pv erittäin hyvällä menestyksellä ko. lääkettä ja se on vielä Kelakorvauksen jälkeen tosi halpaakin: 20e/100kpl !! (Ya-apt myyvät) Sivuoireena jotkut kokevat niin lääkkeen kuivattavan vaikutuksen että silmiä ja suuta ja muita limakalvoja kuivaa siinä ohessa, mutta ONHAN NIIHIN KOSTEUSVOITEET: silmiin silmätipat, suuhun purukumia ja aina vesipullo mukana jne. Helpompaa on tietenkin torjua lääkkeen sivuoireet, kuin kärsiä pahimmillaan LOPPUELÄMÄ TÄSTÄ PÄÄ- JA VARTALO-TULIN JUURI SAUNASTA -ILMIÖSTÄ, joka rajoittaa koko elämän menot ja raunioittaa hermot siinä sivussa!! Neuvoisin vielä itse hyväksi kokemasta lisäavusta, että kannattaa pestä ainakin 1-2 kertaa viikossa hiukset ja hieroa päänahka kunnolla pesussa SYVÄPUHDISTAVALLA SHAMPOOLLA. Se puhdistaa tehokkaasti päänahkaa kaikista jäämistä, esim hiki, lakka, geeli, väriaineet ym mitkä eivät lähde normaalihiuspesussa. Päänahka pääsee ilmavoitumaan ja hengittämään. Ja hiukset kannattaa antaa kuivaa itsekseen sen jälkeen. Ja jos olet huomannut stressaamista ja jatkuvaa väsymystä, niin stressaavat tilanteet tuppaavat hikoilua pään alueelle entistä enemmän. Siksi suosittelen tablettihoidon lisäksi myös meditaatiohetkiä, mindfullnesia, rauhoittumaan hetken päivittäin esim kuuntelemalla+katsomalla rauhoittavia relax-musiikkivideoita you tubesta netissä. Kaikkea hyvää teille siskot ja veljet, liikahikoiluun on oikeasti lääke olemassa, nyt lääkärin pakeille reseptiä hakemaan ja lääkettä kokeilemaan, toivottavasti auttaa sinuakin. Googlaamalla terveyssivuiltakin Hyperhidroosi / Liikahikoilu löytyy tietoa ko lääkkeestä, jos lääkärinne ei tiedä tätäkään, niin valistakaa heitä! Ei meidän potilaiden enää tarvitse kärsiä, meitä on jo liikaa ympäri maailman. Voikaa hyvin ja pysykää kuivina. Niin minäkin teen. 25 vuoden kärsimyksen jälkeen. ;)
en voi kevyesti rasvata naamaani aamuisin koska jos rasvaan annan kuivua ja vieläpä tarvii maskia jonka alla hikoaa sain sitkeän ihonäpyn nenän alle moisesta.
Hiki virtaa maskin alla ja ohimoissa, joskus myös selkärankaa pitkin valuu hiki.
En voi käyttää meikkejä koska nekin hikoilee.
Jos taputtelen kevyesti puuterilla on äkkiä hiki pukkaamassa.
Olen jännittäjä ja ilman lääkitystä en uskaltaisi edes poistua kotootani.
Vierailija kirjoitti:
Sori, Absolut Torr piti kirjoittaa.
Ap
Olen laittanut Andolut Torria myös kasvoille. Toimii.
Tänä kesänä olen hikoillut vähemmän, koska olen pysytellyt sisätiloissa ja poissa auringosta. Mutta uutena ilmiönä aurinkosuoja (fysikaalinen) tuntuu lisäävän kasvojen hikoilua?
Mä olen aina ollut kova hikoilemaan ja muutama sukulainen myös. Tämä alkoi jo teininä ja jatkuu yhä. Nykyisin ärsyttää se, että olen vaihdevuosi-iässä ja vaikka niitä ei olekaan vielä ilmaantunut niin kuvittelen kaikkien katsovan säälivästi "tuokin mummo tuossa kuumasta aallosta kärsii". En tiedä mitä ne ovat, varmaan kamalaa.
Hikoilen kun syön kuumaa, saati tulista. Hikoilen lämpimässä asunnossa kun puen vaatteet päälle. Hikoilen nukkuessa ja talvisin kun on pakko olla jonkinlainen täkki saatan yöllä hikoilla kuin pieni sika ja herätä lätäkössä. Pidän ikkunaa auki pakkasellakin. Myös isäni on tällainen "patjat homehtuu" yöhikoilija. Hikoilen kun liikun, pienikin liike aiheuttaa hikoilua. Hikoilen kun innostun, kun juon kahvia, kun nauran kovasti.
Hikoilen tasaisesti kaikkialta mutta myös päästä ja päänahasta. Vessassa käyn kuivaamassa päänahkaa ja hiuksia vessapaperilla ja taputtelen korvan edestä hikinoroja ja otsalta ja ylähuulelta pisaroita. Joskus huomaan jonkun tuijottavan märkää ihoani. Jotkut meikkivoiteet myös hylkivät kosteutta, joten se vasta oudolta näyttää kun iho on tasaisen värinen ja kaunis ja sen pinnalla helmeilee hikeä kuin vahatussa autossa! Hiusten laittaminen pitää miettiä aina hikoilun kannalta jne.
Asiat jotka minulla ovat auttaneet:
- laihdutus. Vaikka hikoilen myös hoikkana, hikoilu lisääntyy merkittävästi ylipainoisena
- voidemainen bats-antiperspirantti. Käytän sitä kainaloihin ja jalkapohjiin illalla suihkun jälkeen. Jos käytän jotain muuta, se on aina antiperspiranttia. Useat miesten antiperspirantit ovat paljon tehokkaampia kuin naisten, eikä kaikissa ole edes liian voimakas "miestuoksu".
- jännittäminen. Tästä olen iän myötä päässyt vähän eroon. Teininä voitelin Batsilla myös kämmenet, koska ne hikoilivat todella runsaasti koulussa, niin, että pulpettiin ja papereihin jäivät märät lammikot. Tämä oli täysin psykosomaattista, koska sitä ei enää tapahdu enkä tarvitse batsia
- lettikampaukset, tiukat nutturat. Näissä ei niin haittaa vaikka päänahka lainehtii
- asian hyväksyminen. Minä olen se jonka jumppamatto lainehtii, joka näyttää juoksulenkillä kaatosateesta tulleelta, jonka seksisessiot ovat hyvin liukkaita ja joka taputtelee otsaa ja niskaa julkisesti pienellä nenäliinalla.
Kokeilin myös aikoinaan Tripleä tms pään alueelle, mutta sain siitä ihan hirveää kirvelyä ja ihon ärsytystä. Bats on liian "rasvainen", jotta se toimisi. Ehkä sitä voisi kasvoihinkin laittaa, mutta päänahkaan ei.