Äiti takavarikoi älypuhelimeni kun en halunnut kerätä hänen kanssaan marjoja
Meillä siis monta puskaa marjaa täynnä. Minua ei huvittanut kerätä vaan olin mielummin puhelimella. äiti kiskaisi puhelimen kädestäni ja sanoi että niin kauan kun elän hänen kattonsa alla niin minun täytyy myös osallistua töihin.
Onko muidenkin mielestä natseilua, jos ei samalla sekunnilla äidin käskystä ala kerätä marjoja niin otetaan puhelin pois?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen äiti ja ymmärrän sinua, omat lapset on teinejä.
Minusta ei ole oikein, että kun minulle sopii, niin huudan lapsille, että nyt töihin. Heillä voi oikeasti olla meneillään jotain tärkeää. Fiksumpaa sopia ajoissa, vähintään edellisenä päivänä, mitä tehdään ja kuka tekee. Ei kai kukaan normaalielämässä hyväksy tuollaista käytöstä aikuisten kesken, miksi siis nuoria voi hyppyyttää mielensä mukaan.
Meillä on eilen illalla sovittu, että tänään lapset poimivat jokainen 5 litraa marjoja. Ajankohdan ja pensaan saa valita itse, mutta pensas kerrallaan on mentävä. Aamun eka saa parhaat apajat. Jokainen kolmesta teinistä on jo hommansa tehnyt, yksi innostui poimimaan 8 litraa (mikä hyvitetään huomenna). Kukaan ei huuda, kukaan ei menetä puhelintaan, jokainen tekee työnsä. Ja ruokapöydässä ollaan puheväleissä.
Meillä äiti toimi myös noin. Jos johonkin isompaan piti osallistua, niin siitä ilmoitettiin jo ajoissa, eikä kaksi minuuttia ennen. Jos tuli joku yllättävämpi asia, joka ei kuitenkaan ollut tulenpalava kiirettä tasoa kattila pois liedeltä NYT, niin "voitko odottaa viisi minuuttia että saan pelin tallennettua?" oli ihan kelpuutettu vastaus, eikä minulta sen takia koskaan tarvinnut tietokonetta takavarikoida. Yleensä kumpikaan vanhemmista ei myöskään tullut käskyttämään mitään asenteella "tule nyt heti tänne tekemään tätä", vaan jos olin katsomassa vaikkapa jotain tv-sarjaa, kysymys oli melkein automaattisesti "voitko tulla tekemään tämän asian x kunhan olet katsonut tuon loppuun?".
Ja mielelläni myös tein ne pyydetyt asiat, kun koin, että minua ja aikaani kunnioitettiin myös. Ja ehkä tämän takia minusta onkin aina ollut outoa, että jotkut vanhemmat vaatii kunnioitusta lapsiltaan, vaikka ei suhtaudu lapsiinsa kunnioittavasti. Olisin varmaan minäkin haistattanut äidilleni pitkät, jos häntä olisi kiinnostanut vain että asia x tehdään nyt eikä heti vaikka se tarkoittaisi sitä, että menetän tunnin edistymisen jossain pelissä ja kymmenen minuutin päässä olisi ollut tallennuspiste.
NO AP:n tapauksessa ei näköjään ollut siitä kyse vaan siitä että AP:tä ei voisi vähempää kiinnostaa äitinsä pyytelyt.
Jos minä en olisi lapsena huomioinut äitini tai isäni pyytämisiä (aika pitkän ajan jälkeen) niin seuraavaksi olisi tullut käsky. Jos sitäkään ei olisi huomioitu niin sen jälkeen olisi ollut leikki kaukana sillä varma olisi ollut että en olisi pelannut enää mitään kuukausiin.
Joten en ihmettele ollenkaan tuollaista että tullaan nappaamaan kännykkä kädestä jos ei yhtä voisi yhtään kiinnostaa äitinsä pyynnöt.
Miksi sen äidin puskien pitäisikään kiinnostaa sinänsä? Äidin tehtävä on saada ne niin kiinnostamaan, että lapsi haluaa poimia. Ettei pakolla tarvitse.
Lasta pitäisi jo itsestään kiinnostaa automaattisesti asia siitä syystä että äitiä kiinnostaa. Tervettä ja täysijärkistä lasta kiinnosta. Mutta AP:n kaltaista tulevaa sosiaalitukien asiakasta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat."
T. Veemäinen sananparsia viljelevä täti
Söösötä vaan sanaparttasi, mutta se tekee sinusta vain paskan äitinä. Luulet, ettet ole, mutta kyllä sä oot. Epäreilu ja kusinen paska. Sä olet se, jota kukaan ei halua tavata vanhainkodissa. Ei sillä, että ehkä laskisitkaan sen varaan, mutta älä kuvittele tekeväsi tuollaisella käytöksellä lapsellesi palvelusta. Karhunpalveluksen sä teet, jos sä revit puhelimen lapsesi kädestä. Siitä oli nyt kysymys. Ei niistä vitun marjoista. Ehkä ap:kin poimisi mielellään, jos hänen äitinsä ei olisi tuollainen kusipää.
Mene kasvamaan! Sinä et ole aikuinen!
SINÄ et ole aikuinen jos puolustat tuollaista äitiä.
Äiti toimi täysin oikein.
EI toiminut! Vai saako SINUN lapsesi repiä kaverinsa kädestä kännykän? Onko se sinulle hyväksyttävää käytöstä? Jos ei, niin kerropa miksi se olisi sitä tälle "äidille"?
Minun lapseni ei olekkaan kaverinsa ÄITI.
Ai äitinä saat tehdä pahaa lapsellesi, jota et muille tekisi, vai? Lapsi kuule oppii, että samoin kuin sinä käytäydyt häntä kohtaan saa käyttäytyä kavereitakin kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että suomalaisilla on käytöstavat hakusessa, kun tällaista äitiä täällä puolustellaan.
Kun äiti sanoo että nyt mennään hakemaan marjoja niin sitten mennään hakemaan marjoja. Se kännykkä lentää mäkeen sillä sekunnilla.
Se on väärin ka osoittaa, ettet kunnioita lapsen elämää ollenkaan. Onneksi minun lapsistani ei tule tuollaisia oman tahtonsa äidille menettäneitä robotteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen äiti ja ymmärrän sinua, omat lapset on teinejä.
Minusta ei ole oikein, että kun minulle sopii, niin huudan lapsille, että nyt töihin. Heillä voi oikeasti olla meneillään jotain tärkeää. Fiksumpaa sopia ajoissa, vähintään edellisenä päivänä, mitä tehdään ja kuka tekee. Ei kai kukaan normaalielämässä hyväksy tuollaista käytöstä aikuisten kesken, miksi siis nuoria voi hyppyyttää mielensä mukaan.
Meillä on eilen illalla sovittu, että tänään lapset poimivat jokainen 5 litraa marjoja. Ajankohdan ja pensaan saa valita itse, mutta pensas kerrallaan on mentävä. Aamun eka saa parhaat apajat. Jokainen kolmesta teinistä on jo hommansa tehnyt, yksi innostui poimimaan 8 litraa (mikä hyvitetään huomenna). Kukaan ei huuda, kukaan ei menetä puhelintaan, jokainen tekee työnsä. Ja ruokapöydässä ollaan puheväleissä.
Meillä äiti toimi myös noin. Jos johonkin isompaan piti osallistua, niin siitä ilmoitettiin jo ajoissa, eikä kaksi minuuttia ennen. Jos tuli joku yllättävämpi asia, joka ei kuitenkaan ollut tulenpalava kiirettä tasoa kattila pois liedeltä NYT, niin "voitko odottaa viisi minuuttia että saan pelin tallennettua?" oli ihan kelpuutettu vastaus, eikä minulta sen takia koskaan tarvinnut tietokonetta takavarikoida. Yleensä kumpikaan vanhemmista ei myöskään tullut käskyttämään mitään asenteella "tule nyt heti tänne tekemään tätä", vaan jos olin katsomassa vaikkapa jotain tv-sarjaa, kysymys oli melkein automaattisesti "voitko tulla tekemään tämän asian x kunhan olet katsonut tuon loppuun?".
Ja mielelläni myös tein ne pyydetyt asiat, kun koin, että minua ja aikaani kunnioitettiin myös. Ja ehkä tämän takia minusta onkin aina ollut outoa, että jotkut vanhemmat vaatii kunnioitusta lapsiltaan, vaikka ei suhtaudu lapsiinsa kunnioittavasti. Olisin varmaan minäkin haistattanut äidilleni pitkät, jos häntä olisi kiinnostanut vain että asia x tehdään nyt eikä heti vaikka se tarkoittaisi sitä, että menetän tunnin edistymisen jossain pelissä ja kymmenen minuutin päässä olisi ollut tallennuspiste.
NO AP:n tapauksessa ei näköjään ollut siitä kyse vaan siitä että AP:tä ei voisi vähempää kiinnostaa äitinsä pyytelyt.
Jos minä en olisi lapsena huomioinut äitini tai isäni pyytämisiä (aika pitkän ajan jälkeen) niin seuraavaksi olisi tullut käsky. Jos sitäkään ei olisi huomioitu niin sen jälkeen olisi ollut leikki kaukana sillä varma olisi ollut että en olisi pelannut enää mitään kuukausiin.
Joten en ihmettele ollenkaan tuollaista että tullaan nappaamaan kännykkä kädestä jos ei yhtä voisi yhtään kiinnostaa äitinsä pyynnöt.
Miksi sen äidin puskien pitäisikään kiinnostaa sinänsä? Äidin tehtävä on saada ne niin kiinnostamaan, että lapsi haluaa poimia. Ettei pakolla tarvitse.
Lasta pitäisi jo itsestään kiinnostaa automaattisesti asia siitä syystä että äitiä kiinnostaa. Tervettä ja täysijärkistä lasta kiinnosta. Mutta AP:n kaltaista tulevaa sosiaalitukien asiakasta ei.
Miksi ihmeessä niin luulet? :O Olet narsistinen kasvattaja, joka kasvatta itsensä jatketta, ei erillistä, itsenäistä ihmistä? Sääliksi käy lapsesi, hali heille.
Oot tyhmä ja paska lapsi. Aikuisena ehkä tajuat.
Äitis kandeis sulkee sun liittymä.
Vierailija kirjoitti:
Oot tyhmä ja paska lapsi. Aikuisena ehkä tajuat.
Ai että harmi, kun en marionetteillut sen kädestärepijän perässä puskille heti kun se inahti? Tuskinpa.
Ap varmaan mielellään poimisi joitain hyvänmakuisia marjoja kuten vadelmaa tai metsämansikkaa.
Todella törkeää....ei ole ihmisarvoista kohtelua toi...kannattaa hakea turvakotia ja turvapaikkaa..jostain tosi tosi tosi kaukaa...esim voisit muuttaa Köpikseen ja hakea turvapaikkaa Ruotsista...niin minäkin teen
Nyt saat hiukan esimakua, mitä on olla työelämässä, siellä ei ole äiti edes kiskomassa puhelinta, vaan kesken pelin on ihan itse laitettava kiinni, kun duunit alkavat.
Minusta on ihanaa kun nuorena sitä vielä tietää, miten haluaa elää. Sitten vanhemmat yrittävät kitkeä sen nuoresta pois. Jos ap ei halua elää keräten pahoja marjoja puskista niin se on minusta ihan hyvä valinta. Pääasia on, ettei omaa itsenäisyyttä viedä. Tietty vastuullisuutta pitää opettaa, että teidäthän mistä ruokasi, asunnon ym. saat, ne eivät tipu lahjana taivaasta, mutta noin muuten. Miksi niitä ikäviä asioita on muuten pakko aina tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että suomalaisilla on käytöstavat hakusessa, kun tällaista äitiä täällä puolustellaan.
Kun äiti sanoo että nyt mennään hakemaan marjoja niin sitten mennään hakemaan marjoja. Se kännykkä lentää mäkeen sillä sekunnilla.
Se on väärin ka osoittaa, ettet kunnioita lapsen elämää ollenkaan. Onneksi minun lapsistani ei tule tuollaisia oman tahtonsa äidille menettäneitä robotteja.
Sä oot varmaan kullannuppajasi ohjaamassa kännyn käytöstä myös koulussa ja työpaikalle. Vai käyvätkö he naapurisi kukkarolla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt saat hiukan esimakua, mitä on olla työelämässä, siellä ei ole äiti edes kiskomassa puhelinta, vaan kesken pelin on ihan itse laitettava kiinni, kun duunit alkavat.
Helpommin sen varmaan hyväksyy sellainen nuori, jota arvostetaan kotona, kuin sellainen, jonka arvoa poljetaan. Tai no, se poljetuksi opettettuhan tekee ne paskahommat, joihin muut ei viitsi koskea :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot varmaan kullannuppajasi ohjaamassa kännyn käytöstä myös koulussa ja työpaikalle. Vai käyvätkö he naapurisi kukkarolla.
Miksi kävisin? Jos olen heille sanonut, että älä ole koulussa laitteella tai töissä ja he mokaavat, niin itsepähän kärsivät seuraukset.
Mä ymmärrän ap:ta. Inhosin lapsena marjojen poimintaa yli kaiken, enhän edes pitänyt niistä. Nyt aikuisena en ole marjapuskia riesakseni hankkinut. No, pari viinimarjapuskaa on edellisten asukkaiden jäljiltä, eipä tule kerättyä saati käytettyä, en vaan tykkää mausta. Ei tulis mieleenkään pakottaa lapsia keräämään kun itsellä vieläkin traumat lapsuuden hommista, aina oli muka kerätty liian hutiloiden tai muuten väärin. Enkä ole mikään sossun elätti vaan ihan kunnon työssä käyvä kansalainen. Olen hyvin säästeliäs luonteeltani muuten, mutta marjojen kerääminen on vaan jotenkin turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söösötä vaan sanaparttasi, mutta se tekee sinusta vain paskan äitinä. Luulet, ettet ole, mutta kyllä sä oot. Epäreilu ja kusinen paska. Sä olet se, jota kukaan ei halua tavata vanhainkodissa. Ei sillä, että ehkä laskisitkaan sen varaan, mutta älä kuvittele tekeväsi tuollaisella käytöksellä lapsellesi palvelusta. Karhunpalveluksen sä teet, jos sä revit puhelimen lapsesi kädestä. Siitä oli nyt kysymys. Ei niistä vitun marjoista. Ehkä ap:kin poimisi mielellään, jos hänen äitinsä ei olisi tuollainen kusipää.
EI toiminut! Vai saako SINUN lapsesi repiä kaverinsa kädestä kännykän? Onko se sinulle hyväksyttävää käytöstä? Jos ei, niin kerropa miksi se olisi sitä tälle "äidille"?
Ei tietenkään lapsi/nuori voi kenenkään kädestä repiä puhelinta, sillä häneltä ei voi edes odottaa sellaista kypsyyttä ja ymmärrystä teon seurauksista, saati, että olisi teoistaan juridisesti vastuussa.
Puhelimen voi ottaa huoletta lapsen/nuoren kädestä äiti - lapsen holhooja ja viranomaiset - opettaja, poliisi, sos.työntekijät jne. Ja näin tapahtuu lähes aina, eikä siinä kukaan kysy oikeuksien perään, koska laki antaa siihen oikeuden.
Ja jos äitiä ei totella... aina voi pyytää virka-apua ja soittaa poliisit ja sossu-täti paikalle, he kyllä tietävät jatkotoimenpiteistä ja ehkä nuoren mieli on jo muuttunut siinä vaiheessa.
Mitäs Ap on mieltä tästä? Menitkö vai mitä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään lapsi/nuori voi kenenkään kädestä repiä puhelinta, sillä häneltä ei voi edes odottaa sellaista kypsyyttä ja ymmärrystä teon seurauksista, saati, että olisi teoistaan juridisesti vastuussa.
Puhelimen voi ottaa huoletta lapsen/nuoren kädestä äiti - lapsen holhooja ja viranomaiset - opettaja, poliisi, sos.työntekijät jne. Ja näin tapahtuu lähes aina, eikä siinä kukaan kysy oikeuksien perään, koska laki antaa siihen oikeuden.
Ja jos äitiä ei totella... aina voi pyytää virka-apua ja soittaa poliisit ja sossu-täti paikalle, he kyllä tietävät jatkotoimenpiteistä ja ehkä nuoren mieli on jo muuttunut siinä vaiheessa.
Kuule oma äitini oli sellainen, ettei se kehdannut soittaa sossua paikalle, koska tiesi, että hän se ilkeä oli. Ja ettei mua ois haitannut soittaa poliisi ja sossu paikall, koska nuoren väärinkohteleminen on henkistä väkivaltaa, se taas, että nuori kostaa sen olemalla tottlematta EI OLE. Joten ERITTÄINKIN mielellään olisi voinut soittaa mainitsemillesi tahoille, mutta eipä sillä ämmällä oma pokka kestänyt, kun tiesi olevansa se syyllinen alitajunnassaan. Mistä me tiedämme, vaikka aloittajan kotona olisi aivan sama tilanne; nuoren olot PARANISIVAT sossujen puuttuessa peliin? Mietipä sitä. Lastenkasvatus ei ole mikään rankaisemiskilpailu ja SOSSU tietää tämän, jos sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs Ap on mieltä tästä? Menitkö vai mitä tapahtui?
Älä mene, älä mene! Älä ole lammas! Buuuuu, alas äidit!