Kuinka kovaa valuuttaa syrjäytynyt, kouluttamaton, pitkäaikaistyötön, ruma ja kaljuuntunut +30v mies on deittimaailmassa?
Nyt kun masennus on hieman hellittänyt, niin olisiko mulla jotain saumoja naiseuraan näillä spekseillä vai onko ensin saatava muita asioita paremmalle tolalle ennen kuin kannattaa kumppanista haaveilla?
Kommentit (74)
MITÄ SYRJÄYTYMINEN ON?
ANNE HUOTARI 9.5.2012 11.50
NÄKÖKULMANÄKÖKULMIA
On tosiaankin leimaavaa puhua syrjäytyneistä, mutta se nyt vaan on se termi, jota virallisessa sosiaalipolitiikassa käytetään. Kun asia vasemmistolaisesti nähdään yhteiskunnan ongelmana, pitäisi puhua syrjäytetyistä. Oli järkyttävää lukea sosiaalijohtajien asenteista köyhiä kohtaan, että kyse olisi yksilön omasta syystä tai jopa sattumasta. Tämä tuli esiin tuoreessa sosiaalibarometrissä.
Mutta mitä syrjäytyminen oikein on? Onko se pelkkä toimeentulo-ongelma vai jotain syvempää? Olen jo pitkään eri töissäni tavannut sekä köyhiä että syrjäytyneitä ihmisiä, ja opinnoissani asiaa on pohdittu sadalta eri kantilta. Työttömien, köyhien tai minkään muunkaan ihmisryhmän yleinen leimaaminen syrjäytyneiksi on kohtuutonta, jopa rasistista. Asiat eivät todellakaan ole niin yksinkertaisia.
Syrjäytymisessä kyse on osallisuuden puutteesta yhteiskuntaan, oman elämän näköalattomuudesta ja se voi lähteä liikkeelle hyvin erilaisista tilanteista, korkealtakin voi pudota. Virkakieli eri luukuilla kuulostaa välillä täydeltä hebrealta, eikä siis ihme, että osa syrjäytyneistä ei pysty itse tekemään hakemuksia tai pelaamaan pelisääntöjen mukaan ja tipahtaa loukkoihin.
Osa eristäytyy täysin huoneisiinsa, ainoat kontaktit muihin ihmisiin ovat vain netin kautta. Osalla syrjäytyneistä alamaailma on heidän ainut yhteisönsä, eikä laki tai moralisointi kiinnosta heitä pätkääkään. Kun ihminen ei ole saanut arvostusta tai edes hyväksyntää kotona, koulussa tai missään, sitä haetaan kadulta.
Syrjäytymisen mekanismeja on tutkittu paljon. Törmäsin mielenkiintoiseen tutkimukseen Koulu, syrjäytyminen ja sosiaalinen pääoma (toimittanut Saija Alatupa). Tutkimuksessa esitettiin syrjäytymisen riskitekijöiksi seuraavia: äidin koulutustaso, isien kato-osuus, koulun luokkakoko, vanhempien yhteinen työttömyys, koulun erityisopetuksen suhteellinen osuus ja koulun koko.
THL selvittelee laman lasten (v. 1987 syntyneet) elämänkaaria, tutkimus kertoo karua kieltä. Siinä todetaan, että ongelmat kasaantuvat pelkän peruskoulun varassa oleville. Heille kertyy 25 kertaa enemmän väkivaltarikoksia, sekä tekijöinä että uhreina, kuin lukion käyneille. Omaisuusrikoksissa ero on yli 200-kertainen ja jopa 40 prosenttia sairastaa masennusta. Tässä on liiankin hyvä kasvupohja rasismille.
Pelkkä raha ei ratkaise elämänhallintaongelmia. Raha helpottaa, mutta tarvitaan paljon muutakin ja paljon aikaisemmin. Tarvitaan turvallisuuden tunnetta lapsuudesta lähtien. Tarvitaan neuvolan ja koulun varhaista havainnointia ja matalia kynnyksiä saada apua. Tarvitaan äitien tukemista ja tukiperheitä. Tarvitaan lukitestejä peruskouluihin, sillä vankilakierteeseen joutuneista valtaosalla on lukihäiriö. Olisiko näistä vasemmiston kunnallisvaaliteemoiksi?
Kirjoittaja on oululainen kaupunginvaltuutettu.
ANNE HUOTARI
Syrjäytymiskierre kannattaa katkaista ensin ja ruveta ylipäätään korjaamaan asioita. Voi siinä sivussa etsiä kumppaniakin, mutta varmaan olisi itsesi kannalta parempi eka totutella ihmisiin muutenkin. Mulla ei ainakaan toimi kovin hyvin parisuhdekuviot kun kaikki muu on retuperällä.
Mieheni on erittäin hyvätapainen, kiltti, ystävällinen ja kohtelias. Hän on myös taitava ja sivistynyt keskustelija jonka kanssa on mukavaa istua iltaa viinilasillisen kera jutellen tuntikausia esimerkiksi musiikista, kissoista tai maailman menosta. Älykäs ja viisaskin mies on, osaa perustella mielipiteensä ja pohtii paljon filosofisia ja syvällisiä juttuja. Juo hyvin harvoin, ja silloinkin vain sitä viiniä kotona nautiskellen.
Mies saa minut nauramaan joka päivä joko keksimillään vitseillä, loruilla, lauluilla tai laukomalla vain jotain hauskaa. Hän on myös tehnyt monta biisiä, laulaa ja soittaa niin että sitä ihan mielellään kuunteleekin, lisäksi kirjoittaa muutenkin paljon, pari teosta julkaistukin.
Hänellä on harrastus johon suhtautuu intohimoisesti, täpinöissään selittää alan uusimpia tapahtumia ja minusta on ainakin vetovoimasta kuulla ihmistä puhumassa asiasta jota hän rakastaa.
Mies on huomioonottava ja taitava rakastaja, ja seksi hänen kanssaan on jotain aivan uskomatonta.
Kaiken muun hyvän lisäksi mies on todella hyvä isä lapselleen, monesti iltaisin olen katsonut kyynel silmäkulmassa kun mies lukee lapselleen iltasatua, miettien että lapsi on niin onnekas kun hänellä on noin rakastava ja välittävä isä.
Lisäksi,
Mieheni on kohta nelikymppinen, ja ainoa loppuun asti käyty koulu on peruskoulu. Hän on pitkäaikaistyötön, köyhä ja velkainen. Polttaa tupakkaa. Tulee alkoholistiperheestä, miesmallinsa on saanut äidin rikolliselta alkoholistimiesystävältä. On monien mielestä hullu massasta poikkeavine mielipiteineen. Hiusraja pakenee pakenemistaan, ja naamasta näkyy elämisen jäljet. Jonkun mielestä on varmasti rumakin, laiha lyhyenläntä nörtti. Ja tätä miestä rakastan päivä päivältä enemmän. :)
Ihmiset ovat erilaisia erilaisine haluineen ja vaatimuksineen. Joskus listasin unelmamieheni kriteerejä, ja siellä esiintyi muunmuassa "lapseton, savuton, kouluja käynyt" jne... Sitten kasvoin aikuiseksi ja tajusin että mikään ei ole mustavalkoista. Ihmistä pitäisi tarkastella kokonaisuutena, eikä keskittyä vain joihinkin puoliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaava nainen on kovempaa valuuttaa, mitä sinä niin sinun pitää etsiä nainen jolla on vielä enemmän ongelmia.
Mutta minussa on paljon hyvääkin, vaikka listaamani asiat toki vähemmän mairittelevia ovatkin. Tänäänkin olen jo palstalla monia viestejä lukenut, joissa kaivataan mieheltä vain tyyliin keskustelutaitoja ja empatiakykyä. Check ja check. Taitavat olla korupuheita tuollaiset jutut ja totuus lienee raadollisempi? Ap
Jos sulla on nuo, niin miten olet syrjäytynyt? Mitä tarkoittaa sun mielestä sanat syrjäytynyt ja keskustelutaitoinen?
En ole AP, mutta hänen kaltaisensa ja miksei syrjäytynyt voi omata noita kykyjä? Monet kerrat olen esim. junassa / bussissa käynyt mielenkiintoisia keskusteluja vieressä istuvan kanssa. Naapureidenkin kanssa heitän juttua ja olen ystävällinen kaikille jota sitä ansaitsevat. Ja olen siis totaalisen syrjäytynyt.
Et ole syrjäytynyt jos olet sosiaalinen ja jollain tavalla mukana yhteiskunnassa, jos olen ns. pudonnut kelkasta et voi käydä mielenkiintoisia keskusteluja yhtään mistään. Etkä uskaltaisi sanoa naapureille mitään, edes epäystävällistä jos olisit syrjäytynyt.
Okei no sitten vain luulin olevani. Ei työtä, opiskelupaikkaa, pitkäaikaistyötön, ei kavereita, en käy missään muualla kuin kaupassa, lenkillä ja kirjastossa, juttelen lähinnä kaupan kassoille ja randomisti mainituille henkilöille.
Käyt kuitenkin lenkillä ja kirjastossa, et ole syrjäytynyt, olet vain yksi Suomen sadoista tuhansista yksinäisistä, jos sulla olisi edes yksi kaveri jonka kanssa käydä kyläilemässä tai edes jutella puhelimessa olisit taas askeleen kauempana syrjäytymisestä. Lenkkeilyn ja lukemisen paristakin voi löytyä samanhenkisiä ihmisiä, nehän on kuitenkin harrastuksia siinä kun muutkin, vaikkakin nyt harrastat niitä yksin.
Uskomatonta puppua.
Syrjäytynyt ei voi käydä lenkillä? Syrjäytynyt ei voi paeta maailmaa kirjojen pariin?
Vierailija kirjoitti:
Jos on pieni pili niin peli on jo menetetty. T. prinssinakki
Älä luovuta, veli! Kyllä sullekin vielä prinsessa löytyy, prinssi Nakki.
Vierailija kirjoitti:
Luonne on itselleni tärkein, ei ulkonäkö!!
Siis tärkein rahan jälkeen, tarkennukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonne on itselleni tärkein, ei ulkonäkö!!
Siis tärkein rahan jälkeen, tarkennukseksi.
Jaha, tämä tyyppi täällä taas...
"Nainen halus mun hakevan töitä mutku mä en taho jakaa porvarille persettä, kaikki naiset on ahneita huoria, yhyy yhyy!!" Yritä nyt aikuinen ihminen päästä yli epäonnistuneesta suhteesta. Hirveä itkupotkuraivari koko ihmiskuntaa vastaan koska ei naisen kanssa natsannut.
Riippuu hyvistä ominaisuuksistasi. Ne joilla on varaa valita, varmasti jättävät sinut pois laskuista, mutta itselleni esim henkilökohtainen ja seksuaalinen kemia niin vaikeaa löytää, että voin antaa sellaisiakin asioita anteeksi mitä useimmat naiset eivät. Ja en itsekään mihinkään menestyjiin kuulu, vaikka who knows.
Ma olen kiireinen ja menestynyt yrittaja ja haluaisin miehen joka olisi fiksu, hauska, hyva rakastaja ja handlaisi kaikki kotityot kunnolla.
Haluaisin nimittain perheen mutten halua jaada kotiin lapsia hoitamaan tai olla perheen projektipaalikko. Siksi house husband ois mulle ihan taydellinen vaihtoehto, mutta sen pitaisi kylla sitten huolehtia kaikista kotiin ja lapsiin liittyvasta etta ma voisin keskittya uraani ja poimia kotona ollessa vaan ne jyvat akanoista, viettaa laatuaikaa perheen kanssa ilman huolehtimista Pirkka-Petterin liikuntavarusteista tai Saija-Sinikan kaverin synttarilahjasta. Miehen ei siis tarvitsisi kayda toissa, mun tuloilla elettaisiin todella mukavasti ja jos toihin haluaisi niin mielellaan joku osa-aikainen homma etta aikaa jaisi perheen asioiden pyorittamiseen.
Mutta yllari, tallaisia miehia ei loydy, niille tuntuu olevan tosi kova pala etta vaimo on hyvin tienaava uraohjus.
Työttömyys ei haittaa eikä kouluttamattomuuskaan, mikäli on hankkinut jonkinlaisen yleissivistyksen muilla keinoin. Kaljuus ei haittaa, rumuus on katsojan silmässä. Syrjäytyneisyys voi tarkoittaa niin monenlaisia asioita, että siihen on vaikea ottaa kantaa. Ei kuitenkaan tarvitse (eikä ainakaan minun tapauksessa pidä) olla mikään sosiaalinen parkettien partaveitsi, jos siihen viitataan.
Kai noillakin pelimerkeillä saa haaremin kasattua, jos saat luotua itsellesi maineen hirmuisesta aisasta.
Jos on pieni pili niin peli on jo menetetty. T. prinssinakki