Vauva elokuussa 8 vko ja etelänreissu
Olisi kova hinku lähteä Kreikkaan ja hoitajiakin olisi mukana. Vähän mietityttää, onko liian kuuma. Mutta huoneessa ilmastointi kyllä. Ja rintamaidolla vauva on.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Elokuussa kreikassa on todella, todella kuuma. Eihän tuon ikäisellä lämmön säätely vielä toimi? Älä nyt hulluja puhu.
Aivan, elokuu on todella lämmin Välimeren alueella.
Mikä ihmeen hinku aloittajalla nyt on matkalle. Odota joitakin kuukausia ja lähde sitten tai ensi vuonna.
Me lomailtiin etelässä vuosia sitten esikoisen kanssa, kun hän oli 2kk. Tosin silloin oli loppusyksy, ja oli niin ihanaa kantaa vauvaa kantoliinassa ilman takkia.
Passin hankinta oli hauskaa, ja nyt naurattaa lapsen passissa oleva kuva :D
Minusta voitte reissata ihan miten haluatte. Pienen vauvan kanssa on niin helppoa! Ei kannata kuunnella kateellisia ja köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Minun vauvani oli 10 viikkoa, kun olimme Ateenassa. Ihan hyvin meni reissu ja helppohan tuon ikäisen kanssa oli mennä. Tosin tämä oli toukokuussa, ei ollut niin kuuma. Syyskuussa olimme Kyproksella vauvan ollessa reilu 6 kk, tuolloin oli tosi kuumaa. Ei ollut ongelmia, mutta vauvan nesteytyksestä olin vähän huolissani ja juotinkin hänelle vauvamehuja tuttipullosta äidinmaidon lisänä.
mikä on vauvamehu??? velli?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä ihmeellinen keskustelu. Esim. Tansaniasta Suomeen synnyttämään tullut nainen ei olisi saanut matkustaa takaisin kotiinsa kuukauden ikäisen lapsensa kanssa.
Kysyn vaan, että miksi ei muka?
Kuka tulee Tansaniasta Suomeen synnyttämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli ulkomailla vauvan kanssa ja paikalliseen kirkkoon oli tullut henkilö, jolla tuberkuloositartunta. Kaikki kirkossa tuona päivänä käyneet yritettiin tavoittaa ja passittaa tarkastukseen. Suomessa lapsille ei yleensä anneta tubirokotetta ollenkaan.
Jaa, eikös tuberkuloosi ole heikko tarttumaan. Vaatii siis pitkäaikaisen kontaktin eli esimerkiksi Suomessa tavoitetaan ne henkilöt, jotka ovat olleet toistuvasti samassa tilassa (esim. työ- tai opiskelukaverit) tuberkuloosiin sairastuneen henkilön kanssa. Ei siis missään kirkossa samaan aikaan olleita. :D
"Yleensä tartuntaan tarvitaan pitkäaikainen oleskelu samoissa huonetiloissa, esimerkiksi asuminen yhteisessä kodissa tai yhteismajoituksessa. Yhteisasumisessa noin joka neljäs sairaudelle altistunut saa tartunnan. Tartunta on hyvin harvinainen esimerkiksi liikennevälineissä tai yhteisissä julkisissa tiloissa ja työyhteisöissä."
Sanoo terveyskirjastokin.
Äidilläni epäiltiin tuberkuloosia ja kiellettiin tulemasta sairaalaan bussilla, taksilla olisi pitänyt tulla. On todettu, että tuberkuloosi voi tarttua hoitohenkilökuntaan kerrasta esim. ruumiinavauksen tai keuhkoputkien tähystyksen yhteydessä.
Me oltiin reilu 1-vuotiaan kanssa Turkissa elokuussa, kun oli 30 asteen lämpötilat. Lapsi oli aivan nuutunut, vaikka juotavaa annettiin jatkuvasti. Merivedessä virkistyi. Rupesimme tekemään niin, että liikuimme ulkosalla vain siihen vuorokaudenaikaan, kun ei ollut niin kuuma.
Me oltiin etelässä 13 viikkoisen kanssa. Hotellissa oli toki ilmastointi, hovimestari huolehti kaikesta mitä keksit pyytää, ja pesula pesi pyykkiä vaikka joka päivä. Lääkäripalvelut olisi olleet vähintään Suomen tasoa, ja huippulääkärin tiimeineen olisi saanut huoneeseen alle tunnissa. No, eipä ollut tarvetta.
Toinen lapsi syntyi ja vietti ekat puoli vuotta tässä samaisessa maassa, ja hyvin pärjättiin. Kuten kaikki muutkin siellä asuvat lapsiperheet.
Reissata ehtii myöhemminkin kun lapsi isompi. Varjossakin liian kuuma vauvalle. Niin kuin joku sanoi myös kaikkia rokotuksia ei ole vielä saanut. Hygieniataso ihan eri vaikka kuin varoisit. Järki käteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ilmastointi on ihan varmasti se joka saa vauvan vilustumaan.
Mut mitäpäs jos odottaisit että vauva on lähemmäs puolivuotias...
Ilmastointia voi säätää itse. En ole ollut yhdessäkään hotellissa, jossa ei olisi säädettävä ilmastointi. Ja arvaa mitä: sen saa kytkettyä vaikka pois päältä, jos ei tykkää viileästä, vaan haluaa nauttia 30 asteen sisälämpötilasta. Niin ihmeellistä on uusi tekniikka.
Varmaankin tarkoitettiin itse ilmastointia, eli tehokkaasti liikkuvaa ilmaa, joka vilustuttaa. Pakkohan se on vauvan kanssa päällä pitää, säätää toki voi, mutta kyllä se ilman muuttaa täysin erilaiseksi. Ns. Virtaava ilma.
Jotkut esimerkiksi vilustuu herkästi, jos nukkuu avonaisen ikkunan lähellä.
Miten virtaavasta ilmasta vilustuu? Täällä meillä on ilmastointilaite ja vielä lattiatuuletin makuuhuoneessa eli ihan killeripaikka millekään elolliselle ilmeisesti. Ikkunatkin ovat auki viileämmällä säällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vauvani oli 10 viikkoa, kun olimme Ateenassa. Ihan hyvin meni reissu ja helppohan tuon ikäisen kanssa oli mennä. Tosin tämä oli toukokuussa, ei ollut niin kuuma. Syyskuussa olimme Kyproksella vauvan ollessa reilu 6 kk, tuolloin oli tosi kuumaa. Ei ollut ongelmia, mutta vauvan nesteytyksestä olin vähän huolissani ja juotinkin hänelle vauvamehuja tuttipullosta äidinmaidon lisänä.
mikä on vauvamehu??? velli?
No noissa etelän maissa on ihan vauvoille tarkoitettuja mehuja, varmaan juurikin kuumasta johtuen. Sitä en tiedä, poikkeavatko ne erityisemmin tavismehuista, mutta tuntui paremmalta antaa niitä vauvalle. Minun vauvani oli kyllä tuolla helteessä ihan virkeä ja hyväntuulinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ilmastointi on ihan varmasti se joka saa vauvan vilustumaan.
Mut mitäpäs jos odottaisit että vauva on lähemmäs puolivuotias...
Ilmastointia voi säätää itse. En ole ollut yhdessäkään hotellissa, jossa ei olisi säädettävä ilmastointi. Ja arvaa mitä: sen saa kytkettyä vaikka pois päältä, jos ei tykkää viileästä, vaan haluaa nauttia 30 asteen sisälämpötilasta. Niin ihmeellistä on uusi tekniikka.
Varmaankin tarkoitettiin itse ilmastointia, eli tehokkaasti liikkuvaa ilmaa, joka vilustuttaa. Pakkohan se on vauvan kanssa päällä pitää, säätää toki voi, mutta kyllä se ilman muuttaa täysin erilaiseksi. Ns. Virtaava ilma.
Jotkut esimerkiksi vilustuu herkästi, jos nukkuu avonaisen ikkunan lähellä.
Onko kodissasi koneellinen ilmanvaihto? Kyllähän se ilma siinäkin virtaa. Miten olet oman vauvasi tältä varjellut?
On. Kodissani on koneellinen ilmanvaihto, peräti ihan ilmastointilaite, asun uudehkossa omakotitalossa. Se takaa vaihtuvan ilman, mutta ei jäähdytä. Ei puhalla kylmää ilmaa, vaan vaihtaa ilmaa.
Kyseisellä ilmanvaihtomenetelmällä ei ole mitään tekemistä jäähdyttävän ilmastointilaitteen kanssa. Sinulla varmaankin on auto? Autossa on jäähdyttävä ilmastointi esimerkiksi. Silläkään ei ole mitään tekemistä rakennusten ilmanvaihtokoneiden kanssa.
Ilmastointilaitteita on erilaisia, erilaisilla tekniikoilla.
HOTELLIN, AUTON tai suomen RAKENNUSTEN ilmastointilaite EI OLE sama. Ei tarvitse olla penaalin terävin kynä, jotta tämän tajuaa.Ja vastaus kysymykseen: kyllä olen hyvinkin suojellut vastasyntyneen vauvani hotellin pienessä huoneessa olevalta jäähdyttävältä ilmastoinnilta etelä-euroopan paahtavimpana helleaikana, nimittäin odottamalla että lapsi on vähintään puolivuotias lähtiessämme reissuun.
Virtaava ilma ei kyllä sairastuta ketään. Luuletko että paikalliset vauvat nukkuvat 40 asteisessa huoneissa seisovassa ilmassa? Jos siis varaa on muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Nyt valoja päälle, ja matkaatte sitten, kun vauva on isompi. Mikä helvetin hinku on hommata se vauva ja sitten ei osata rauhassa nauttia ja tutustua siihen? Jep, Kreikkaan elokuussa, kun on liki 40 lämmintä. Meinasitko ihan viedä rannalle ja sen babysi? Lasu pitäisi tuollaisesta tehdä.
Minusta tuntuu, että ap on näitä levottomia äitejä, joiden lapsistakin tulee levottomia. Ei osata rauhoittaa elämää edes silloin, kun lapset on vauvoja. Terveellä järjellä varustettu äiti ymmärtää, että pieni lapsi kaipaa oman pesän tuttuutta ja turvallisuutta, läheiset ihmiset ympärillään. Kyllä maailmaan ehtii tutustua sitten, kun lapsen kehitys on siinä vaiheessa, että maailman laajenemiseen on edellytykset olemassa.
Mä en kyllä usko että ihan vasta syntyny kaipaa muuta kuin äidin/isän läsnäoloa. Joka onistuu matkallakin.
Mä ehkä enemmän pelkäisin just vauvan sairastumista ja kuumuutta. Eli miettisin et mistä todella saan apua jos sutä tarvin. Toisaalta muistan kyllä kun oma lapsi oli alle puolivuotias ja ihan Suomessa oli helle heinäkuu. Varjossa loikoiltiin vilteillä vain vaippa vauvalla ja se oli kyllä ihanaa. 2 kk:han elää aikaa hyvää etelä eurooppa rytmiä yleensä.... Valvoo myöhään, valvoo aamuyöllä ja nukkuu pitkään aamulla. Sehän on sopivaa kreikassa. Suomessahan vauvojen pitää asap tajuta et hyvän mamman vauva herää klo 7 ja menee nukkumaan klo 19.30.
Kuka p......le jaksaa kuunnella koneessa sitä kitinää?
Saitko käytyä peruskoulun loppuun?
Ei aan Tansaniasta Suomeen tullut nainen ei olisi saanut matkustaa viikon Kreikan lomalle 8-viikoisen lapsen kanssa. Se on eri asia hoitaa lasta kotona kuin hotellihuoneessa. Se on fine, että synnytyksen jälkeen matkustaa kotiinsa.