Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva elokuussa 8 vko ja etelänreissu

Vierailija
19.07.2016 |

Olisi kova hinku lähteä Kreikkaan ja hoitajiakin olisi mukana. Vähän mietityttää, onko liian kuuma. Mutta huoneessa ilmastointi kyllä. Ja rintamaidolla vauva on.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan kanssa on itse asiassa helpompi matkustaa kuin taaperon. Vauva on lentokoneessa sylissä eikä tajua kellonajoista mitään. Taapero ei pysy sylissä - eikä isompana omalla penkillään - eikä suostu nukkumaan vaan pysyy hereillä koko lennon.

Jokainen äiti tuntee itsensä ja lapsensa ja tietää, mitä jaksaa ja kestää. En kuitenkaan itse lähtisi noin pienen käärön kanssa noin kuumaan paikkaan. Ymmärrän, että ap:n haaveissa on ihana rentouttava etelänloma mutta ymmärräthän, että sinä et todellakaan makaa siellä rannalla sen 2-kuukautisen kanssa? Ne ajat on kuule menneet ja palaavat joskus sitten, kun käärö on kouluikäinen uimataitoinen ja vierotettu tissistä.

Mitä jos menisitte tukholman-risteilylle? Harjoittelisitte jossain lähempänä ensin, minkälaista on matkustaa vauvan kanssa?

Meillä on 2,5-vuotias ja me ollaan matkustettu aina paljon. Mutta tolkku mukana.

Niin. Sinua pännii, kun sinulla on nyt se 2,5-vuotias,  jonka kanssa ei kuule paljon makailla rannalla. Vauvan kanssa uima-altaan reunalla varjon alla on todella paljon helpompaa kuin tolkuttoman hiekkaa syövän taaperon. Ymmärrettävästi sinua harmittaa.

t. uimataitoisen koululaisen äiti

Vierailija
62/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani on viemässä alle 2kk ikäisen vauvan toiseen maahan, oikein ryyppykohteeseen. Siitä muutama kk eteenpäin taas ulkomaille. En ymmärrä mikä hinku on pientä vauvaa retuuttaa paikasta toiseen. Luulisi että olis tarpeeks elämystä olla sen uuden ihmisen kanssa ihan kotonakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuuuuuu kirjoitti:

Ainakin vauvarokko tulee melko varmasti; ainakin  meidän muksuille molemmille ensimmäisellä matkalla (kotimaassa, olisiko ollut sadan km:n päähän). Elokuu Kreikassa tekee tiukkaa kelle  tahansa  aikuisellekin, joten kahta kovemmin vauvalle ja kuka ihme jaksaa koko ajan kärsiä itse helteestä ja lisäksi hoitaa vauvaa? Ja mitä järkeä koko hommassa on?  Lentomatkat hankalia, koko ajan huoli vauvasta, jonotukset, bussikuljetukset, odottamiset, mahdolliset myöhästymiset.....en todella suosittele.

Kuinka sä saat matkustamisen kuulostamaan niin ikävältä? Mä olen itse matkustellut ihan pienestä vauvasta asti. Isä asuu Suomessa, mutta on syntyisin muualta. Mun isovanhemmat asuu ulkomailla. Toinenkin"mummi" muutti juuri toissa vuonna Kanarialle ja käytiin hänelle näyttämässä talvella meidän pikkujätkää (13-viikkoinen oli silloin). Tiedätkö, että mummi oli huolissaan, miten me niin pienen kans pärjätään täällä kylmässä Suomessa, ja ei kai vauvaa vaan viedä pakkaseen ulos ;)

Vierailija
64/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on viemässä alle 2kk ikäisen vauvan toiseen maahan, oikein ryyppykohteeseen. Siitä muutama kk eteenpäin taas ulkomaille. En ymmärrä mikä hinku on pientä vauvaa retuuttaa paikasta toiseen. Luulisi että olis tarpeeks elämystä olla sen uuden ihmisen kanssa ihan kotonakin.

Mikä on ryyppykohde? Venäjä? Tallinna?

Vierailija
65/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko jollakin on ollut jälkivuotoa vielä kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen?

Olen synnyttänyt kolme lasta ja kyllä ne vuodot ovat parissa viikossa loppuneet.

Eikä jälkivuoto ole koskaan ollut niin runsasta kuin normaaleissa kuukautisissa.

Luin äsken jutun, jossa kerrottiin saman perheen eri sukupolvien äideistä ja synnytyksistä. Isoisoäiti oli synnyttänyt illalla ja jättänyt sekä ilta- että seuraavan aamun lypsyt väliin. Isoäiti oli palannut kahden viikon päästä synnytyksestä puotiinsa tiskin taa vauvan ollessa takahuoneessa. Äidillä oli ollut kuuden viikon äitiysloma. Tämän tyttärellä äitiyslomaa oli ollut 6kk ja nyt vauvaa odottavalla 9kk ja mahdollisuus hoitovapaaseen.

Vierailija
66/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ilmastointi on ihan varmasti se joka saa vauvan vilustumaan.

Mut mitäpäs jos odottaisit että vauva on lähemmäs puolivuotias...

Ilmastointia voi säätää itse. En ole ollut yhdessäkään hotellissa, jossa ei olisi säädettävä ilmastointi. Ja arvaa mitä: sen saa kytkettyä vaikka pois päältä, jos ei tykkää viileästä, vaan haluaa nauttia 30 asteen sisälämpötilasta. Niin ihmeellistä on uusi tekniikka.

Varmaankin tarkoitettiin itse ilmastointia, eli tehokkaasti liikkuvaa ilmaa, joka vilustuttaa. Pakkohan se on vauvan kanssa päällä pitää, säätää toki voi, mutta kyllä se ilman muuttaa täysin erilaiseksi. Ns. Virtaava ilma.

Jotkut esimerkiksi vilustuu herkästi, jos nukkuu avonaisen ikkunan lähellä.

Onko kodissasi koneellinen ilmanvaihto? Kyllähän se ilma siinäkin virtaa. Miten olet oman vauvasi tältä varjellut?

On. Kodissani on koneellinen ilmanvaihto, peräti ihan ilmastointilaite, asun uudehkossa omakotitalossa. Se takaa vaihtuvan ilman, mutta ei jäähdytä. Ei puhalla kylmää ilmaa, vaan vaihtaa ilmaa.

Kyseisellä ilmanvaihtomenetelmällä ei ole mitään tekemistä jäähdyttävän ilmastointilaitteen kanssa. Sinulla varmaankin on auto? Autossa on jäähdyttävä ilmastointi esimerkiksi. Silläkään ei ole mitään tekemistä rakennusten ilmanvaihtokoneiden kanssa.

Ilmastointilaitteita on erilaisia, erilaisilla tekniikoilla.

HOTELLIN, AUTON tai suomen RAKENNUSTEN ilmastointilaite EI OLE sama. Ei tarvitse olla penaalin terävin kynä, jotta tämän tajuaa.

Ja vastaus kysymykseen: kyllä olen hyvinkin suojellut vastasyntyneen vauvani hotellin pienessä huoneessa olevalta jäähdyttävältä ilmastoinnilta etelä-euroopan paahtavimpana helleaikana, nimittäin odottamalla että lapsi on vähintään puolivuotias lähtiessämme reissuun.

Vierailija
67/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä lapsi isälleen ja lähde ilman heitä.

Vierailija
68/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ilmastointi on ihan varmasti se joka saa vauvan vilustumaan.

Mut mitäpäs jos odottaisit että vauva on lähemmäs puolivuotias...

Ilmastointia voi säätää itse. En ole ollut yhdessäkään hotellissa, jossa ei olisi säädettävä ilmastointi. Ja arvaa mitä: sen saa kytkettyä vaikka pois päältä, jos ei tykkää viileästä, vaan haluaa nauttia 30 asteen sisälämpötilasta. Niin ihmeellistä on uusi tekniikka.

Varmaankin tarkoitettiin itse ilmastointia, eli tehokkaasti liikkuvaa ilmaa, joka vilustuttaa. Pakkohan se on vauvan kanssa päällä pitää, säätää toki voi, mutta kyllä se ilman muuttaa täysin erilaiseksi. Ns. Virtaava ilma.

Jotkut esimerkiksi vilustuu herkästi, jos nukkuu avonaisen ikkunan lähellä.

Niin just, täsmälleen SAMA ilmastointi, joka on sairaalassa päällä yötä päivää, myös vastasyntyneiden osastolla :). T: kätilö

Mielestäsi ilmastointi on täysin sama, jos ulkona on 40 astetta lämmintä ja pieni huone jäähdytetään omalla ilmastointilaitteella viileäksi kuin Suomen sairaalassa oleva keskusilmastointi?

Et ole tosissasi...

Juuri viime kesänä oltiin Sunny Beachilla hotellissa Majestic Beach, ja ilmastointi oli miellyttävämpi kuin meidän sairaalahuoneissa. Johtuen ehkä siitä, että synnärillä se tekee vetoisuutta etenkin yöaikaan, vaikka huonelämpötila pyritään pitämään lämpimänä. Kreikasta minulla ei ole kokemusta, enkä ole vuosiin törmännyt "jääkaappi-ilmiöön" hotelleissa. Toki itse valitsemalla hyvän, ison hotellin voi vaikuttaa siihen, miten loma vauvan kanssa sujuu. Pesulapalvelu on aika hyvä keksintö vauvaperheelle. T: kätilö

Vierailija
69/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä ihmeellinen keskustelu. Esim. Tansaniasta Suomeen synnyttämään tullut nainen ei olisi saanut matkustaa takaisin kotiinsa kuukauden ikäisen lapsensa kanssa.

Kysyn vaan, että miksi ei muka?

Vierailija
70/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua kun lukee niin on kyllä vauvan kanssa eläminen hankalaa monille naisille, voi herranen aika sentään.

Minä olisin voinut sekä oman voinnin että vauvan puolesta tuon ikäisen kanssa lähteä reissuun JOS tykkäisin lämpimästi, en lähtisi ap:n suunnittelemaan reissuun koska inhoan hellettä.

Vierailija
71/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeastiko jollakin on ollut jälkivuotoa vielä kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen?

Olen synnyttänyt kolme lasta ja kyllä ne vuodot ovat parissa viikossa loppuneet.

Eikä jälkivuoto ole koskaan ollut niin runsasta kuin normaaleissa kuukautisissa.

Luin äsken jutun, jossa kerrottiin saman perheen eri sukupolvien äideistä ja synnytyksistä. Isoisoäiti oli synnyttänyt illalla ja jättänyt sekä ilta- että seuraavan aamun lypsyt väliin. Isoäiti oli palannut kahden viikon päästä synnytyksestä puotiinsa tiskin taa vauvan ollessa takahuoneessa. Äidillä oli ollut kuuden viikon äitiysloma. Tämän tyttärellä äitiyslomaa oli ollut 6kk ja nyt vauvaa odottavalla 9kk ja mahdollisuus hoitovapaaseen.

No ihan ihan oikeasti on ollut jälkivuotoa meikäläisellä vielä tuolloin. Ilman mitään "vikaa" tai "hätääkään", mutta joillakin tosiaan näin. Ja oli enemmän/saman verran kuin normimenkoissa. Et ihan oikeestikin, hei. Ja tuo on varmasti totta, että hommiin on pitänyt ennen naisten sännätä, on kyllä hieno juttu tuo meidän äitiysloman mahdollisuus (huom. Ei tokikaan pakko.). 80-vuotias mummoni tosin sanoi, että hälle ohjeistettiin aikanaan, että kotoa ei lähdetä luuhaamaan, ennen kuin on "kuivana". Tarkoitti juurikin, että maidontulo ja mahdollinen jälkivuoto tasoittunut. Itse Kreikka-asianhan päättää äiti itse. Itse oottelisin ehkä tovin vielä.

Vierailija
72/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni en miettisi niinkään (paitsi jaksamista), mutta vauva on vielä pieni ja suojaton. Jo lentokoneilma on infektioriski ja siitä eteenpäin vastassa on kovin erilainen bakteeri-ja viruskanta kuin mihin vauvalla on sinun kauttasi suoja. Kreikkalaisvauvoilla toki on suoja äideiltään, erityisesti imettäviltä, mutta on siellä imeväiskuolleisuuskin aika eri luokkaa kuin Suomessa:

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/kreikka_saastot_lapset-16314

Tottakai suurin osa selviää matkasta hengissä ja sairastumattakin. Silti minä suojelisin noin pientä.

Vierailija
73/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt kellään ole jälkivuotoa tuossa vaiheessa. Oma vauva oli neljä viikkoa vanha, kun matkustin hänen kanssaan Tansaniaan, jossa mieheni oli kehitysyhteistyössä.

Kaikki meni hienosti ja seuraava lapsi syntyikin siellä.

Miksi alapeukkuja? Olisiko pitänyt jäädä Suomeen? Ihan turvallisesti olisin voinut sielläkin synnyttää.

Ylimielinen kommenttisi: Ei kai nyt kellään ole jälkivuotoa tuossa vaiheessa.

Joillakin tosiaan on. Taidat olla niitä omaan napaan tuijottavia uskovaisia jotka kiillottaa sädekehäänsä tekemällä kehitysyhteistyötä (lähetystyötä naamioituneena, siis aivopesua) Näitä tunnen ihan henk. koht.

Vierailija
74/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, taas huomaa miten kammottavan mammautuneita ja kaavoihin kangistuneita ihmiset täällä ovat. Mitään ei voi tehdä kun 2kk sitten synnyttänyt on täysi invalidi ja vauva on kristallivaasi, jota ei voi vitriinistä hievauttaa mihinkään suuntaan.

Suurin osa maailman ihmisistä ASUU pysyvästi helteessä ja erittäin suuri osa epähygienisissä oloissa. Tuskin ap nyt mitään murjuhotelia olisi edes ottamassa pienen vauvan kanssa. Jos ottaa siistin hotellin esim. omalla allasalueella, mikä tässä on ongelma? Lapsi voi köllötellä varjossa vaunuissa ja vanhemmat vuorotellen pääsee nauttimaan altaasta.Sitä koti- ja vauva-arkea jaksaa kummasti paremmin kun välillä pääsee elämään vauva-arkea kodin ulkopuolellekin.

Tuon ikäinen ei pistä mitään suuhunsa. Syö rintamaitoa (ei ruoan pöpövaaraakaan siis) ja suomalaista korvikettakin mukaan. Tottakai tuolla on todennäköisesti kuuma, mutta ei vauva siitä erityisemmin kärsi kun ei mihinkään edes liiku ja voi varjossa makoilla. Tarvittaessa sisälle vilvoittelemaan. Kasvojen pesutkin voi hoitaa pullovedellä ja pyyhkeillä, vilvoittaa vauvaakin mukavasti.

Tuon ikäinen on mitä parhainta matkaseuraa. Ei liiku, lähinnä nukkuu, ei vaadi jatkuvaa tekemistä vielä ja nauttii sylittelystä kohteessa ja lennoilla. Ravintoloissa ei noilla seuduilla lainkaan karsasteta pikkulapsia ja syömään väki lähteekin illan vähän viiletessä. Hyttysverkko vaan rattaisiin ja menoksi.

En käsitä tätä suomalaista tapaa umpioitua kotiin alle puolivuotiaan-vuoden ikäisen kanssa. Naisen oletetaan aina olevan (tai vähintäänkin ottavan tällaisen roolin) raihnainen, rähjäinen ja loputtomassa hormoni-itkukiukussa ja jälkivuodoissaan vellova kotiäiti, hyvä jos pukeutua ja suihkuun jaksaa raahautua. Vauvan kanssa hössätään ja ihan koko elämä pyörii sellaisessa vain vauvan noteeraavassa putkinäössä. Kaikki tavallinenkin elämä (poislukien sohvalla makoilu ja vauvan tuijottelu) tulkitaan jollain tapaa traumatisoivana, vahingollisena jne. vauvalle.

Eikä siinä mitään, kukin tyylillään. Mutta harmittaa kun Suomessa tituleerataan heti huonoksi äidiksi jos jo synnytysviikolla on jalkeilla ja herranen aika sentään, ulkona! Koska ei niin vaan voi kukaan muukaan tehdä kun kerran en minäkään kipujen ja vuodon takia. Että minä se olen parempi ja omistautuvampi äiti kun en näe elämässä mitään muuta kuin tämän meidän pienokaisen. Vauvan kanssa ei saisi mitään tehdä, mihinkään lähteä jne. ja ikään kuin alle puolivuotias menisi siitä heti rikki loppuelämäkseen. Ei tarvitse olla Kreikan matka, kun jo muutaman tunnin automatka nähdään silkkana itsekkyytenä ja mahdottomuutena.

Ei hyvän äidin merkki ole se, että uhriutuu jäämään kotiin ja lopettaa kaiken muun elämän. Hyvä äiti huolehtii niin, että vauvalla on kaikki hyvin ja turvallinen aikuinen läsnä siellä missä ikinä perhe viettääkään aikaa.

Lähtekää ap vain! Kyllä se hyvin menee kun pitää maalaisjärjen matkassa ja vauvan ehdoilla valitsette matkaohjelman. Me olemme aina matkustaneet paljon, ennen lapsia ja lasten jälkeen. Lapset otettiin alusta asti mukaan perheen "harrastukseen" ja nauttivat silmin nähden matkoista ja siitä, että lomamatkoilla molemmat vanhemmat pystyvät rentoutumaan arkikiireistä ja omistautumaan lapsille, leikkiä, peuhata vedessä ja koko perhe touhuta yhdessä ilman kännykkää, töitä, nettiä jne. Meillä on 4 lasta ja kertaakaan ei ole tullut mitään ongelmia, sairasteluja jne. Kaikki lapset ovat tehneet ekan reissunsa 2-3kk iässä, en koe minkäänlaisena ongelmana tuota ikää.

Vierailija
75/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuressa osassa Yhdysvaltoja lämpötila kohoaa kesäkuukausina yli 35 asteen, jopa yli 40 asteen. Joka paikassa, kodeissa, tavarataloissa ja autoissa on jäähdyttävä ilmastointi. Mitenköhän lapset pärjäävät? Superstarojen lapsetkin asuvat Kaliforniassa ilmastoiduissa luksusasunnoissa. Mitenköhän se onnistuu?

Vierailija
76/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9 viikkoinen ja elokuun ekalla viikolla kreikan lämpöön!! En malta odottaa, ihanaa! Vielä vikat vauvakilot rutistelen imettämällä ja lenkeillä pois. Vauva saa kölliä mummon kaa varjossa ja mä ha isi päästään uimaan! Ihanaa:)

Vierailija
77/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuressa osassa Yhdysvaltoja lämpötila kohoaa kesäkuukausina yli 35 asteen, jopa yli 40 asteen. Joka paikassa, kodeissa, tavarataloissa ja autoissa on jäähdyttävä ilmastointi. Mitenköhän lapset pärjäävät? Superstarojen lapsetkin asuvat Kaliforniassa ilmastoiduissa luksusasunnoissa. Mitenköhän se onnistuu?

Tämä just naurattaa :D. Mä luulen, että kyse onkin enemmän siitä, että isoin osa ei uskaltaisi itse lähteä matkaan kun kokisivat sen liian vaivalloisena ja pelottavana kun vauva-arki on vielä itsellä niin kokonaisvaltaista, uutta ja jännittävää, ollaan epävarmoja omasta osaamisesta, vauvan tulkitsemisesta jne.

Sitten vähän harmittaa kun joku toinen pystyykin handlaamaan vauvaelämää helpommin ja ollaan salaa kateellisia kun joku pystyy siinä ohessa jo muuhunkin. Se kuitenkin peitellään sellaisen syyttelyn, kauhistelun yms. taakse, keksimällä keksitään kaikenlaisia hankaluuksia ja selitellään miten se ja tämä ja tuo on riski.  Vakuutellaan muille ja itselle ettei edes haluaisi mitään muuta kuin nuuhkia puklurättejä. Sitten tulee lopulta parempi mieli kun itsekin jo uskotaan kaikki selittelyt ja voidaan kiillottaa äitiyspokaalia kun koetaan olevan uhrautuvampia ja parempia äitejä kun jäädään kotiin "tutustumaan vauvaan".

Miksei muuten siihen vauvaan voisi tutustua ulkomailla? Siellähän sitä aikaa vasta onkin kun molemmat vanhemmat on lomalla ja koko pieni perhe voi vetäytyä lomaumpioon kun ei puhelimet soi ja mitkään arkivelvollisuudet kutsu.

Vierailija
78/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helvetissä ootte noin vaihkoja ja hysteerisiä??:D mitenköhän me vauvat pysyy edes hengissä tuolla keskieuroopassakaan...

Vierailija
79/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää vaan, jos pärjäätte vauvan kanssa hyvin, niin mikäs siinä?

Vierailija
80/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu jos lähdette!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän