Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva elokuussa 8 vko ja etelänreissu

Vierailija
19.07.2016 |

Olisi kova hinku lähteä Kreikkaan ja hoitajiakin olisi mukana. Vähän mietityttää, onko liian kuuma. Mutta huoneessa ilmastointi kyllä. Ja rintamaidolla vauva on.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kanssa on itse asiassa helpompi matkustaa kuin taaperon. Vauva on lentokoneessa sylissä eikä tajua kellonajoista mitään. Taapero ei pysy sylissä - eikä isompana omalla penkillään - eikä suostu nukkumaan vaan pysyy hereillä koko lennon.

Jokainen äiti tuntee itsensä ja lapsensa ja tietää, mitä jaksaa ja kestää. En kuitenkaan itse lähtisi noin pienen käärön kanssa noin kuumaan paikkaan. Ymmärrän, että ap:n haaveissa on ihana rentouttava etelänloma mutta ymmärräthän, että sinä et todellakaan makaa siellä rannalla sen 2-kuukautisen kanssa? Ne ajat on kuule menneet ja palaavat joskus sitten, kun käärö on kouluikäinen uimataitoinen ja vierotettu tissistä.

Mitä jos menisitte tukholman-risteilylle? Harjoittelisitte jossain lähempänä ensin, minkälaista on matkustaa vauvan kanssa?

Meillä on 2,5-vuotias ja me ollaan matkustettu aina paljon. Mutta tolkku mukana.

Vierailija
42/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähdin 3kkkk ikäisen kanssa. Jälkivuotoa ei ollut kun synnytin sektiolla ja en myöskään imettänyt :)

Minä myös synnyttänyt sekstiolla kaksi kertaa ja kyllä oli jälkivuotoa. Imetin. En lähtenyt ulkomaille vauvan kanssa.

Sivuhuomautuksena sektiolla ei synnytetä.

Voi sanoa, että vauva syntyi sektiolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä lähtisi. Olen odottanut kaikkien lasten kohdalla, että ovat lähemmäs vuoden.

Vauvalla ei ole rokotuksia, vastustuskykyä, ei saa saada aurinkoa, kuumuutta (lämmönsäätely ei toimi), jne.

Eihän tuon ikäistä suositella Suomessakaan vietävän mihinkään tiloihin, missä paljon ihmisiä, puutteellisen vastustuskyvyn takia. Toisessa maassa täysin erilainen bakteeri- ja viruskanta. Hengitystiet todella ahtaat tuon ikäiselle, en veisi vielä lentokoneeseen, jossa ilma muutenkin huono ja paine.

En riskeeraisi pientä. Puoli vuotta lisää, niin jo ihan eri tilanne :)

Vierailija
44/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ilmastointi on ihan varmasti se joka saa vauvan vilustumaan.

Mut mitäpäs jos odottaisit että vauva on lähemmäs puolivuotias...

Ilmastointia voi säätää itse. En ole ollut yhdessäkään hotellissa, jossa ei olisi säädettävä ilmastointi. Ja arvaa mitä: sen saa kytkettyä vaikka pois päältä, jos ei tykkää viileästä, vaan haluaa nauttia 30 asteen sisälämpötilasta. Niin ihmeellistä on uusi tekniikka.

Varmaankin tarkoitettiin itse ilmastointia, eli tehokkaasti liikkuvaa ilmaa, joka vilustuttaa. Pakkohan se on vauvan kanssa päällä pitää, säätää toki voi, mutta kyllä se ilman muuttaa täysin erilaiseksi. Ns. Virtaava ilma.

Jotkut esimerkiksi vilustuu herkästi, jos nukkuu avonaisen ikkunan lähellä.

Vierailija
45/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ihan sekopäitä! Viedä tuonikäinen levottomuuksien keskelle ja lähteä ylipäätään itsekään! Suomi on niin kaunis maa ja tänä kesänä ollut säidenkin puolesta ok, joten eikun turvalliseen kotimaahan reisssua suunnittelemaan. Kylpylät yms. suorastaan odottavat teitä ja samalla tuetaan kotimaan matkailua. Mikä ihme ihmisiä vaivaa, että rahat pitää viedä ulkomaille?

Me oltiin esikoisen kanssa Tampereen kylpylässä heinäkuun helteissä. Tuli hiukan yllätyksenä, että siellä on seinissä ilmastointia varten säädin, mutta ilmastointia EI ole. Oli todella kuuma. Ja yö maksoi yli 200€, oltiin 3 yötä. Kylpylän puolella ei ollut mitään, mihin laskea vauvaa. Monesti ulkomailla on kylpylöissä istuimia vauvalle. Tuolla Treen kylpylässä yksi nainen toi noin 4 kk ikäisen auton turvaistuimella suihkutiloihin. Sanoi, että on pakko kun itse ei pääse muuten pesulle ollenkaan. Minähän en tuonut turvaistuinta kastumaan, eli oma peseytyminen oli hyvin pintapuolista. Kysyin lähtiessä henkilökunnalta, eikö sinne suihku- ja pukuhuonetiloihin voi laittaa vauvalle kaukaloa/istuinta tai viedä vaikka vanhaa vauvan ammetta. Nainen oli ihan hämmästynyt, että sehän on hyvä idea.

Vierailija
46/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan totta, kaikki ei ole maitoa ja verta vuotavia zombeka 8vkon kuluttua synnytyksestä. Itse olin valmis kävelemään suoraan synnäristä kotiin, vauvakin oli helppo, nukkui öisin ja imetys oli superhelppoa. Olisin ollut valmis vaikka täyspäivätöihin.

Se mistä olisin huolissani on sairaudet ja etenkin puuttuva rokotussuoja.

Mitkä sairaudet? Onko Kreikassa sitten niin paljon sairauksia, joita vastaan vauva ei ole saanut rokotusta? Mainitsetko vielä nimeltä, mitä sairauksia tarkoitat!

Kokonaan erilainen bakteeri- ja viruskanta?

Mutta itsehän riskeeraatte vauvanne. Onhan se liikaa vaadittu, jos muutaman kuukauden menee ihan vain vauvan ehdoilla...

Vierailija
47/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastointia voi säätää itse. En ole ollut yhdessäkään hotellissa, jossa ei olisi säädettävä ilmastointi. Ja arvaa mitä: sen saa kytkettyä vaikka pois päältä, jos ei tykkää viileästä, vaan haluaa nauttia 30 asteen sisälämpötilasta. Niin ihmeellistä on uusi tekniikka.

Varmaankin tarkoitettiin itse ilmastointia, eli tehokkaasti liikkuvaa ilmaa, joka vilustuttaa. Pakkohan se on vauvan kanssa päällä pitää, säätää toki voi, mutta kyllä se ilman muuttaa täysin erilaiseksi. Ns. Virtaava ilma.

Niin just, täsmälleen SAMA ilmastointi, joka on sairaalassa päällä yötä päivää, myös vastasyntyneiden osastolla :). T: kätilö

Vierailija
48/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin just, täsmälleen SAMA ilmastointi, joka on sairaalassa päällä yötä päivää, myös vastasyntyneiden osastolla :). T: kätilö

Mielestäsi ilmastointi on täysin sama, jos ulkona on 40 astetta lämmintä ja pieni huone jäähdytetään omalla ilmastointilaitteella viileäksi kuin Suomen sairaalassa oleva keskusilmastointi?

Et ole tosissasi...

Vierailija
49/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus on EI. Tuon ikäisen kanssa ei lähdetä ulkomaille. Ei ole saanut vielä kaikkia rokotuksiakaan. Ja mitä kaikkia muita tauteja maailmalla pyörii.

Itse asiassa tuon ikäisellä vauvalla on usempia rokottein suojattavia tauteja vastaan vielä äidiltä raskausaikana saatuja vasta-aineita, joten sikäli on taudeilta suojassa. Poikkeuksena tietty ne taudit, jota vastaan äitiä ei ole rokotettu, esim. rota-virus. Toisaalta tämänikäinen vauva ei vielä juuri taudeille altistu, jos juo vaan tissistä, ja kun ei vielä möyriskele missään lattioilla tai vie asioita suuhunsa. 

En silti välttämättä suosittelisi matkustamaan kuumiin olosuhteisiin, mutta kyllähän mammat tuntuu vauvojenkin kanssa lähtevän. Jos lähtee, niin ehdottomasti vauva on pidettävä suojassa rattaissa tai kantoliinassa tms ja huolehdittava nesteytyksestä. Ja varmistettava että matkavakuutus korvaa ehdoitta myös vauvan hoidon, jos sairastuu (osassa vakuutuksista on maksukattoja, kun lapsi matkustaa vanhemman vakuutuksella).

t. th

Vierailija
50/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukset taas kertoo tämän palstan käyttäjäkunnasta aika paljon.

Kreikka on hengenvaarallinen paikka jossa pikkuvauvoja kuolee kuin kärpäsiä jos nyt edes lentomatkasta selviävät ??

Ymmärtäisin vastaukset jos ap olisi matkustamossa vauvan kanssa johonkin Afganistaniin telttalerille.

Tottakai 8 viikkoisen kanssa voi matkustaa ja se on vieläpä tosi helppoa.

Jos siis sekä äiti että vauva voivat hyvin ja normaalisti ja se nyt kai on še odotusarvo kuitenkin.

Ja vaikka vaiva nyt olisi kuinka itkuinen niin sehän nyt olisi äidille juuri ihanaa lepoa kun on hoitajia mukana ilmeisesti muitakin kuin isä.

Mun kaveripiirissä on ainakin ihan normaalia että 1 vuotispäiväänsä mennessä on useampikin reissu takana.

Vierailija
51/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olet kätilö etkä tekninen asiantuntija ;)

Vierailija
52/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus on EI. Tuon ikäisen kanssa ei lähdetä ulkomaille. Ei ole saanut vielä kaikkia rokotuksiakaan. Ja mitä kaikkia muita tauteja maailmalla pyörii.

Itse asiassa tuon ikäisellä vauvalla on usempia rokottein suojattavia tauteja vastaan vielä äidiltä raskausaikana saatuja vasta-aineita, joten sikäli on taudeilta suojassa. Poikkeuksena tietty ne taudit, jota vastaan äitiä ei ole rokotettu, esim. rota-virus. Toisaalta tämänikäinen vauva ei vielä juuri taudeille altistu, jos juo vaan tissistä, ja kun ei vielä möyriskele missään lattioilla tai vie asioita suuhunsa. 

En silti välttämättä suosittelisi matkustamaan kuumiin olosuhteisiin, mutta kyllähän mammat tuntuu vauvojenkin kanssa lähtevän. Jos lähtee, niin ehdottomasti vauva on pidettävä suojassa rattaissa tai kantoliinassa tms ja huolehdittava nesteytyksestä. Ja varmistettava että matkavakuutus korvaa ehdoitta myös vauvan hoidon, jos sairastuu (osassa vakuutuksista on maksukattoja, kun lapsi matkustaa vanhemman vakuutuksella).

t. th

Vierailija
53/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähtee, niin ehdottomasti vauva on pidettävä suojassa rattaissa tai kantoliinassa tms ja huolehdittava nesteytyksestä. Ja varmistettava että matkavakuutus korvaa ehdoitta myös vauvan hoidon, jos sairastuu (osassa vakuutuksista on maksukattoja, kun lapsi matkustaa vanhemman vakuutuksella).

t. th

Tarkennus, että pidettävä suojassa taudeilta. Kantoliina ei ole paras kuumalla. 

t. th

Vierailija
54/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vauvarokko tulee melko varmasti; ainakin  meidän muksuille molemmille ensimmäisellä matkalla (kotimaassa, olisiko ollut sadan km:n päähän). Elokuu Kreikassa tekee tiukkaa kelle  tahansa  aikuisellekin, joten kahta kovemmin vauvalle ja kuka ihme jaksaa koko ajan kärsiä itse helteestä ja lisäksi hoitaa vauvaa? Ja mitä järkeä koko hommassa on?  Lentomatkat hankalia, koko ajan huoli vauvasta, jonotukset, bussikuljetukset, odottamiset, mahdolliset myöhästymiset.....en todella suosittele.

Vierailija
55/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetetty vauva ei tarvitse muuta nestettä kuin äidinmaidon. Piste. 

Vierailija
56/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa mulla tissit valu maitoa. Kokoajan piti pitää niitä kaameita liivinsuojia ja sidettä jälkivuodon takia. Että hauskaa lomaa vaan sinne helteeseen! Näen mielessäni ap:n biitsillä bikineissä ja vuotosuojissaan...

Vierailija
57/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa vaiheessa mulla tissit valu maitoa. Kokoajan piti pitää niitä kaameita liivinsuojia ja sidettä jälkivuodon takia. Että hauskaa lomaa vaan sinne helteeseen! Näen mielessäni ap:n biitsillä bikineissä ja vuotosuojissaan...

Toivottavasti ap tajuaa edes pysyä siellä biitsillä, ettei nyt vaan mene uima-altaalle eritteidensä kanssa. Yök!

Vierailija
58/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat ja niiden matkustusvimma. Ei jaksa ymmärtää. Mitähän muistoja se lapsi tuostakin saa?

Vierailija
59/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kodissasi koneellinen ilmanvaihto? Kyllähän se ilma siinäkin virtaa. Miten olet oman vauvasi tältä varjellut?

Vierailija
60/116 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat ja niiden matkustusvimma. Ei jaksa ymmärtää. Mitähän muistoja se lapsi tuostakin saa?

Niin. Virallisen suomalaisen totuuden mukaan vauvan kanssa EI mennä neuvolaa kauemmas, koska -- ei vaan mennä--. Muualla maailmassa lapset otetaan mukaan normaaliin elämään. Siihen en ota kantaa, kannattaako kaksikuisen kanssa lähteä etelään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi