Kauppias avautuu näpistelystä
Pukinmäellä toimiva kauppias Sonja Forss sai tarpeekseen myymälävarkaiden ”nämä ovat yhteiskunnan tavaroita” -ajatuksista.
Helsingin Pukinmäellä toimivan K-kauppiaan mitta täyttyi. Perjantai-iltana kaupassa jäi kiinni myymälävarkaita. Näitä näpistyksiä on ollut jatkuvasti, varsinkin kesäaikana.
Viime vuoden lopulla aloittanut K-kauppias Sonja Forss, 34, päätti toimia.
– Koko yön olen valvonut ja sitten hitsasi kiinni. Turhauduin niin, että aamulla päätin kirjoittaa suoraan varkaille, hän kertoo Ilta-Sanomille.
Sonja Forss kirjoitti Facebookin vetoomuksen, joka on osoitettu myymälävarkaille. Hän halusi kertoa kauppiaan elämästä.
Forssia raivostuttaa erityisesti varkaiden vinoutuneet ajatukset siitä, että kyllä yhteiskunta maksaa.
– On tullut suoraan varkaiden suusta, kun heidät on otettu kiinni ja pyydetty takaisin tavaroita, että mitä se sinua haittaa, jos me pöllitään. Nämähän ovat yhteiskunnan tavaroita.
Hei kaikki varkaat, olen todella kyllästynyt toimintaanne, välinpitämättömyyteenne ja itsekkyyteenne.
Forss kirjoittaa Facebookissa, miten varkailla on erikoisia väärinkäsityksiä.
Varkaat kuvittelevat, että kun he varastatte K-kaupasta, he varastavat yhteiskunnalta. Lisäksi varkaat kuvittelevat, että kauppias on jotenkin rikas ja se oikeuttaa toimintaan.
– Haluan oikaista nämä: 1. En ole yhteiskunta ja 2. En ole rikas.
Forss kertoo, että hän on yrittäjä, kauppias ja lisäksi yhden pienen tytön totaaliyksinhuoltaja.
– Jokainen kaupassa oleva tuote on kauppiaan maksama. Kun varastatte, varastatte minulta. Varastatte myös yhdeltä seitsämänvuotiaalta tytöltä, joka haaveilee koiranpennusta ja sille kiiltävästä kaulapannasta.
Forss sanoo, että moni kauppias on voimaton myymälävarkaiden kanssa. Vaikuttaa siltä, että jotkut eivät vältä, vaikka heille kertyy näpistyksiä ja sakkomaksuja.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 3 lapsen yhäri eikä mulla ole omaa kauppaa eikä oo ollutkaan. Paljonkohan tollasesta tulee oikeesti häviötä tolle?? Mä luulen tai oikeastaan oon varma että tosi vähän ja vakuutus varmaan vielä korvaa kaiken.
Eli saa varastaa.
Jos joku varastaa ruokaa niin se varastaa nälkään. Ei toikaan kauppias suostu antamaan ruokaa ilmaseks vaan mieluummin heittää roskiin.
Näkisit ne tyypit, jotka täällä varastaa ruokaa ja tulee myymään sitä saalista kaupan ulkopuolella. Ei ne ainakaan nälkään sitä varasta.
Sä et selvästi ymmärrä mitään. Kaikkein eniten pöllii mummelit ja ei ne mitään myy. Ei ne jää kiinni koska niitä ei epäillä. Sitten noi tollaset huumehörhöt jää tietenkin kiinni koska niitähän ne seuraa. Mä en tunne ketään joka ei olis joskus pöllinyt kaupasta.
Painu vittuun sinä ja sun rosvoperhe ja koko sun tuntema paskasakki.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ksupermarketissa osassa ruokaakin on hälyt, jotka purkautuu liukuhihnalla. Kerran ostin juuston ja se kassa vaikka kuinka kauan yritti saada sitä hälyä deaktivoitua :D lihoissa ja juustoissa noita ainakin näkyny... että jos varastat, nii portit huutaa.
Ne lihat myydään että saadaan bissee. Päihtyminen on pummien mielestä kansalaisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 3 lapsen yhäri eikä mulla ole omaa kauppaa eikä oo ollutkaan. Paljonkohan tollasesta tulee oikeesti häviötä tolle?? Mä luulen tai oikeastaan oon varma että tosi vähän ja vakuutus varmaan vielä korvaa kaiken.
Eli saa varastaa.
Jos joku varastaa ruokaa niin se varastaa nälkään. Ei toikaan kauppias suostu antamaan ruokaa ilmaseks vaan mieluummin heittää roskiin.
Oletko vähän tyhmä?
En. Mutta sä ja monet muut selvästi on. Ei sen kaupasta otettais mitään jos se jakais ne ruuat missä on päiväys vika tai menny niin ilmasena aina. Sen sijaan se heittää ne mieluummin roskiin.
Eli olet! Todella. Ton sun aivan älyttömän kommentin jälkeen mun ei varmasti tarvi perustella sen enempiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumankauta. Toivottavasti tää oli vaan provoviesti. "Tolla on oma kauppa, niin se on varmaan sika rikas.
Mulla ei oo kauppaa, eikä rahaa, niin voin pölliä tolta rikkaalta"
Yrittäjyydessä noi näppärit on vielä pieni kulu kaiken muun saatanan suuren rinnalla, mutta niistä pienistäkin kasvaa jo melkonen tappio, kun niitä kertyy. Vakuutus saattaa korvata, mutta sillon puhutaan tosi suurista summista kuukausitasolla. Muista sinä elämäm kolulainen yh mamma, että sinä et varasta joltain k-marketilta, vaan varastat ihmiseltä, kaltaiseltasi. Ajattele vaikka niin, että sinun lapseltasi viedään sinun rahoillasi ostama karkki. Saman teet kauppialle, jos varastat. Kauppias maksaa kaiken, mitä siellä putiikissa on omistaan ja niitä tuotteita myymällä hän tienaa elantonsa, jolla ei tosiaan pääse rikastumaan, mutta pärjää kyllä. Varastamalla viet suoraan kauppiaan palkasta, jolla pitää ehkä ruokkia perhe ja hoitaa kaikki muu. Kauppiaalle jää käteen tuotosta hyvin pieni prosentti. Vai kuvitteletko tosiaan, kun kaupan voitto kuukautena x on summa x ja se jää kauppiaalle käteen? Miltä sinusta tuntuisi, kun joku ottaisi palkastasi muutaman kympin pois?
Tuo saatanan varastava roskaväki pitäisi saada oikeasti edesvastuuseen rikoksistaan.
En pidä heitä oikeastaan edes ihmisinä.
Taidan siirtyä asiakkaaksi siitä Alepasta kadun toiselta puolen. Siis maksavaksi asiakkaaksi.
Jotenkin tuntuu, että Forss puolestaan syyttelee myymälävarkaita yksinhuoltajuudestaan...
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että Forss puolestaan syyttelee myymälävarkaita yksinhuoltajuudestaan...
Siis MITÄ?? Tässä ketjussa on aivan hullua porukkaa! Tai sitten vaan yks aivan seinä hullu..
Minusta ei ole.kovin ikävää, jos kaupasta varastwtaan verrattuna varastamiseen yksityishenkilöltä. Siis tunnearvo ja vaara, että pankkikorttia väärinkäyyetään jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli saa varastaa.
Suurin osa varastetuista elintarvikkeista on sisäfilettä yms kallista.
Muullako se nälkä ei lähde?
Minusta on jostain kaupasta pölliminen ihan se ja sama. (Ite en oo varastanut)
Mummonryöstelyistä pitää antaa vankilatuomio. Siinä järkyttyy yksityisyys ja voi loukatakin.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Tuollainen julkinen uhriutuminen on todella noloa. Varastelu on jokaisen kauppiaan ongelma.
Aika paljon noita idiootteja on, jotka sallii näpistämisen ja ajattelee ettei se ole itseltä pois. Turhan usein, kun näitä näpistyksiä selvitellään kameroista niin ruudulta näkyy, et se näppäri on siirtäny laukkuunsa/reppuunsa tavarat muiden asiakkaiden pyöriessä vieressä.
Jopas on mummoilta ei saa ryöstää, mutta yh äideiltä siis saa?
Taitaa siis olla niin että monet tääläkin ajattelevat kuin myymälävaras
Ei ole koskaan käynyt edes mielessä varastaa kaupasta yhtään mitään,eikä se ole mikään köyhyys tai rikkauskysymys.
Varkaat on mielestäni alhaista roskasakkia,näpistäjältä pitäisi amputoida sormi aina kiinni jäädessään,ehkä sitten oppisivat.
Tämäkin rouva on kauppiaana vain suuryhtiöiden "palkkalistoilla" oleva ihminen. Ensinnäkin nämä eroavat perinteisistä yksityisyrityksistä siten, että ne ovat olemassa omistajistaan erillisinä taloudellisina kokonaisuuksina. Heillä on riittävästi rahaa peittää myymälävarkauksien kulut, koska ne varautuvat niihin ja näissä yhtiöissä ollaan tietoisia varkaista. Mikään myymälävarastelu ei voisi olla tarpeeksi tehokas suistaakseen yhdenkään yhtiön voitoista hyötyvää ihmistä köyhyyteen.
Mitä tulee siihen myyttiin, että myymälävarastelu nostaa kuluttajahintoja. Markkinat määräävät hinnat, eivät yhtiöiden kulut. Jos myymälävarkauksista aiheutuneisiin kuluihin varattuja rahoja jää käyttämättä, omistajat pitävät ne itsellään, eivätkä laske hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole.kovin ikävää, jos kaupasta varastwtaan verrattuna varastamiseen yksityishenkilöltä. Siis tunnearvo ja vaara, että pankkikorttia väärinkäyyetään jne.
Nimenomaan yksityisyrittäjältä varastaessa varastaa sen ihmisen henkilökohtaisista rahoista.
Anteeks, mut kuka ostais kadulla jotain lämmintä sisäfileetä joltain narkilta?? Vaikka saisin ilmaseks, en taatusti koskis pitkällä tikullakaan. Jos ne myy ne ravintoloihin, niin lopetan niissäkin käymisen saman tien.
Jotkut varastavat ihan protestoidakseen, koska se on boikottia parempi tapa.Se on kieltäytymistä hyväksyä kapitalistista järjestelmää.
Kauppias tietää, että he voivat rahastaa kaksi euroa leivästä, koska ihmiset nälkiintyisivtä, jolleivat he ostaisi sitä. He tietävät etteivät he voi kyniä siitä neljää euroa, koska silloin se ostettaisiin jostain muualta. Tämä vuorovaikutus on rakkauden sijasta julkilausumattomia uhkauksia.
ps. Vetoaminen yksihuoltajuuteen facebookissa tulee tv-mainosta halvemmaksi.
Meniskin noin...
T: kioskikauppias